سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 42878
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1397 22:39
امسال نیز طق روال هر سال بازار پخش سریال‌ مناسبتی ماه رمضان داغ بود و سه سریال جدید از سه شبکه پخش شدند، سریال‌هایی که تا آخرین روزهای پخش نیز نتوانستند آنطور که باید و شاید انتظار مخاطبان را برآورده کنند.
پخش سریال‌های مناسبتی ماه رمضان که امسال نیز طبق روال گذشته از ابتدای این ماه آغاز شده بود با پایان یافتن ماه رمضان تمام شد. سریال‌هایی که در طول مدت یک ماه سعی در جذب مخاطب داشتند و تلاش کردند با روایت قصه‌هایی جذاب مخاطب را پای تماشا تلویزیون بنشانند. شبکه‌های یک، دو و سه امسال سه سریال «سر دلبران»، «بچه مهندس» و «رهایم نکن» را روی آنتن فرستادند تا نام این سه مجموعه نیز در میان تولیدات تلویزیون برای ماه رمضان قرار بگیرد. در گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی داشتیم به این سه مجموعه که هر کدام داستان متفاوتی را برای مخاطبانشان روایت می‌کردند.

«سر دلبران»، محمدحسین لطیفی، شبکه یک

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لطیفی اولین بار در سال 85 سریال «صاحبدلان» را برای شبکه یک ساخت، او سه سال بعد هم سریالی تاریخی به نام «نردبام آسمان» را ساخت که به زندگی غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم ،‌کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری می‌پرداخت و  زندگی او در دو مرحله  کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول ها در ایران روایت می‌کرد. «صاحبدلان» هم با بازی باران کوثری، حسین محجوب، پوریا پورسرخ و... پخش شد نیز از جمله سریال‌های محبوب ماه رمضان شد که به دلیل داستان پرکشش‌اش مخاطبان زیادی را ر زمان پخش پای تلویزیون نشاند. مجموعه «دودکش» هم دیگر سریالی بود که او برای این ماه کارگردانی کرد و البته از جمله سریال‌های طنز بود. امسال اما «سر دلبران» از شبکه یک به کارگردانی لطیفی پخش شد، سریالی که لطیفی ساخت آن را در سال 95 آغاز کرد و قرعه پخش آن به امسال و آن هم در ماه رمضان افتاد. این سریال ابتدا قرار بود ماه رمضان سال گذشته از تلویزیون پخش شود اما به دلیل طولانی شدن مراحل فنی و آماده نشدن پخش آن به تعویق افتاد. این مجموعه که بر اساس فیلمنامه حسین حسنی و به تهیه‌ کنندگی محمدرضا شفیعی آماده پخش شده بود داستان یک روحانی (برزو ارجمند) است که وارد محله‌ای در یزد می‌شود و در آنجا درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شود. تصویربرداری این مجموعه هم بیشتر در یزد انجام شده و گروه مدت زیادی را در این استان سپری کردند. نکته مهم درباره این سریال اما فضای نامانوس آن با شرایط کنونی جامعه بود، در واقع قصه‌ای که در «سر دلبران» دستمایه ساخت سریال قرار می‌گیرد نمی‌تواند آنطور که باید و شاید به مخاطب ارتباط برقرار کند و شاید همین بزرگترین ضعف آن باشد. روابط آدم‌های قصه نیز در این سریال حتی با وجود صممیت بین‌شان ملموس و باورپذیر در نیامده است و حتی مادر و همسر روحانی قصه نیز نتوانستند تا قسمت‌های آخر ارتباطی قابل باور از خود به نمایش بگذارند. برزرو ارجمند هم در این سریال در نقش یک روحانی ظاهر شده بود نتوانست ارتباطی درست میان خود و مخاطب خلق کند و در جلب نظر او ناتوان ماند.

«بچه مهندس»، علی غفاری، شبکه دو
سریال ماه رمضانی شبکه دو به این دلیل که جایگزین مجموعه «پدر» که پیش این قرار بود به عنوان سریال ماه رمضان از این شبکه پخش شود شد، آنطور که باید و شاید درباره‌اش تبلیغ و اطلاع‌رسانی نشد و شاید بتوان یکی از دلایل کمتر دیده شدنش را هم همین موضوع دانست. داستان سریال «بچه مهندس» که علی غفاری کارگردان آن است درباره جواد کودکی است که مادرش او را به یک پرورشگاه امانت سپرده است، سالهای کودکی را تحت حمایتهای مادرانه مربی پرورشگاه (صدیقه) به امید یافتن پدر و مادر واقعیش سپری می‌کند. او که از استعداد زیادی در ساخت وتعمیر وسایل مختلف برخوردار است مورد بی مهری مدیر پرورشگاه (جاهد) که زنی خشک و بد اخلاق است واقع می‌شود اما تلاش می‌کند با وجود مشکلات و تنبیه‌های سخت خانم مدیر تجربه‌های جدیدی در زندگی به دست آورد. اما نکته مهمی که درباره فیلمنامه این مجموعه وجود دارد عدم برخورداری از یک منطق روایی در داستان بود. این سریال که درباره نوجوانان بود در بسیاری از اتفاقات داستانی‌اش از هیچ دلیل و منطقی تبعیت نمی‌کرد و خیلی از داستان‌های آن نیز به واسطه اتفاق پیش می‌رفت، همین نکته باعث شد تا این مجموعه نیز نتواند به اقبال چندانی میان مخاطبان دست پیدا کند و در میان ناکام‌های ماه رمضان امسال قرار بگیرد.

«رهایم نکن»، محمدمهدی عسگرپور، شبکه سه
شاید در میان سریال‌هایی که قرار بود ماه رمضان امسال از تلویزیون پخش شوند امید بیشتری به سریال محمدمهدی عسگرپور بسته بودیم اما این مجموعه نیز بعد از پخش نتوانست آنطور که انتظار می‌رفت توقع مخاطبان را برآورده کند.

«رهایم نکن» که پیش از پخش «دستت را به من بده» نام داشت سریالی خانواده محور بود که چالش‌هایی را به تصویر می‌کشید اما در چالش کشیدن همین مسائل نتوانست نمره بالایی بگیرد، البته که به دلیل روایت برخی مسائل اجتماعی مانند تجاوز گرفتار سانسور نیز شد.

این سریال نیز دومین تجربه سریال مناسبتی ماه رمضان عسگرپور بود، این کارگردان و تهیه‌کننده سال 89 نیز مجموعه «جراحت» را با بازی امین تارخ و، علی عمرانی، ثریا قاسمی و ... روانه آنتن کرد و در سریال جدیدش هم همکاری دوباره‌ای با تارخ داشت. اتفاقا یکی از انتقادها به سریال همین استفاده تکراری و کلیشه‌ای از تارخ در نقشی است که پیش از این هم بازی‌اش کرده بود.

تارخ از بازیگران پرکار سریال های ماه رمضانی است که پیش از این در مجموعه‌های «اغما» و« گاهی به پشت سر نگاه کن» هم بازی کرده است و «رهایم نکن» چهارمین سریال ماه رمضانی او به حساب می‌آید.

رسول تولایی به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه‌دار می‌شود. خانواده‌هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند. این داستان تکراری بود که دستمایه ساخت سریال «رهایم نکن» قرار گرفته بود و در واقع مخاطب را برای چندمین بار با قصه‌ای روبه رو کرد که پیش از این نیز بارها آنها را با روایت‌های مختلف دیده و شنیده بود. «رهایم نکن» عنصر تازه‌ای برای بیننده نداشت تا بتواند او را میخکوب خودش کند و آخر سر هم با ختم به خیر شدن ماجرا یک پایان تکراری را هم برای آن دسته از بیینده‌هایی که این مجموعه را دنبال می‌کردند رقم زد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر