شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 42845
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1397 23:38
شورای امنیت سازمان ملل قرار است که در روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای درباره یمن برگزار کند. بریتانیا درخواست این دیدار را مطرح کرده و دلیلش را بیم بالا رفتن بحران انسانی در یمن خوانده است.
برغم درخواستهای مکرر سازمان ملل و دیگر سازمانهای فعال در امور بشردوستانه از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای فرصت بیشتر و یافتن راه حلی دیپلماتیک برای درگیری‌های یمن، ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی نبرد بزرگ برای بازپس‌ گیری بندر حدیده از شبه نظامیان حوثی را آغاز کرد. 

به گزارش یورونیوز، بنا بر اعلام ساکنان این شهر ۶۰۰ هزار نفری، شلیک به مواضع حوثی‌ها در حومه‌های جنوبی شهر از بامداد چهارشنبه آغاز شده است و کشتی‌های عربستان و امارات متحده عربی نیز در جنوب شهر موضع گرفته‌اند. همچنین حدود ۲ هزار نفر از سربازان ائتلاف از غرب به این شهر نزدیک شده‌اند تا تهاجم را آغاز کنند. در چنین وضعیتی منابع دیپلماتیک و سازمانهای فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک برای جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ها هشدار داده‌اند. تخمین زده می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار نفر در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند. 
به گفتۀ سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه بندر حدیده مسیری حیاتی برای تامین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است. هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمکهای بشردوستانه در این کشور جنگ زده حضور دارند. از بین بردن این شاهراه، پیامدهای ویران کننده‌ای برای هر یک از آنها به همراه دارد... بدون واردات غذا، وضعیت در کشوری با یکی از بدترین بحران‌های سوء تغذیه در جهان، بدتر می‌شود. 
بدون واردات سوخت که برای پمپاژ آب مهم است دسترسی مردم به آب آشامیدنی متوقف خواهد شد... تیم‌های یونیسف تنها دو روزِ پیش آنتی بیوتیکها، سرنگها، کیتهای پزشکی و مواد غذایی را برای همکاران محلی‌مان در بندر حدیدیه فرستادند اما این کمکها، نیاز مردم را برای مدتی کوتاه برطرف خواهد کرد. اگر وضعیت امنیتی بدتر شود توان ما برای پاسخگویی بشدت محدود خواهد شد.» گفته می‌شود حدود هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی بسر می‌برند و هرگونه خرابی در شاهراههای انتقال کمکها می‌تواند صدها هزار نفر دیگر را به این وضعیت دچار کند.
 این احتمال داده می‌شود که حوثی‌ها شهر را ترک کرده و به کوههای اطراف پناه ببرند با این وجود هر دو طرف نبرد به یکدیگر هشدار داده‌اند که صحنۀ جنگ را برای یکدیگر به جهنم تبدیل می‌کنند. 
سازمان ملل پیش از این از نیروهای ائتلاف درخواست کرده بود که کنترل بندر حدیده را به این سازمان واگذار کنند، درخواستی که با وجود تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن، نافرجام ماند. بندر حدیده همچنین محل اسکان شمار قابل توجهی از پناهجویان جنگ یمن است که بخش قابل توجهی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. تامر کرولوس، مدیر بخش یمن در سازمان خیریه «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) نیز اعلام کرده است: «دست‌کم ۳۰۰ هزار کودک در شهر بندری حدیده در خطر کشته یا معلول شدن قرار دارند. 
خانواده‌ها و کودکانی که نتوانسته‌اند شهر را ترک کنند، در آتش‌سوزی‌ها و گلوله‌بارانها گرفتار خواهند شد.» او از طرفهای درگیری خواست تا به وظایف خود تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی عمل کنند و تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای حفاظت از کودکان و خانواده‌هایشان در نظر بگیرند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز روز چهارشنبه نسبت به فاجعه بار بودن وضعیت در یمن هشدار داد و از تمام طرفهای درگیر خواست برای حفظ جان غیرنظامیان هر کاری انجام دهند. بر اساس اعلام ماری-کلر، سخنگوی این سازمان با ادامه وضعیت کنونی به تدریج تخمین میزان فاجعۀ روی داده در یمن غیرممکن خواهد شد. او درباره آوارگی دهها هزار نفر در بندر حدیده هشدار داد. 
وضعیت درگیری ها در حدیده از یمن گزارش می‌شود که در شهر حدیده نیروهای طرفدار ائتلاف عربستان و با کمک این ائتلاف درگیری شدیدی را با نیروهای  حوثی  آغاز کرده اند. به گزارش بی بی سی، امارات متحده عربی که یکی از کشورهای حاضر در ائتلاف عربستان است، مرگ چهار نفر از سربازانش در این درگیری‌ها را تایید کرده است. گزارش شده که از حوثی‌ها هم ۲۲ نفر کشته شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که بخش عمده درگیری‌ها در نزدیکی فرودگاه حدیده و محله‌های جنوبی شهر است. شورای امنیت سازمان ملل قرار است که در روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای درباره یمن برگزار کند. بریتانیا درخواست این دیدار را مطرح کرده و دلیلش را بیم بالا رفتن بحران انسانی در یمن خوانده است. 
عربستان، یمن را محاصره کرده و یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن کمک به هشت میلیون یمنی محتاج کمک‌های بین‌المللی همین شهر حدیده است. خبرگزاری رسمی امارات نوشته که نیروهای ائتلاف موفق به «آزاد کردن محله‌هایی در اطراف فرودگاه شده‌ و ده‌ها حوثی را کشته‌اند که ایران از آنها حمایت می‌کرد.» ائتلاف می‌گوید که در روز چهارشنبه هجده حمله هوایی علیه مواضع حوثی‌ها در اطراف حدیده انجام شده است. 
نیروهخای انصارالله یمن هم هم می‌گویند که یک کشتی ائتلاف را با موشک زده‌اند. یکی از سخنگویان ائتلاف گفته که آنها نمی‌خواهند با حوثی‌ها جنگ خیابانی کنند برای اینکه نگران جان غیرنظامیان هستند. او گفته که هدف از آتش‌باری روز چهارشنبه در یمن این است که کنترل فرودگاه و بندر و همین‌طور جاده اصلی رسیدن به پایتخت یمن را در دست بگیرند.
 در حالی که رسانه‌های سعودی و اماراتی از روز چهارشنبه (دیروز) در حال انتشار ادعاها درباره پیشروی متجاوزان در بندر الحدیده یمن هستند، یک مقام یمنی این ادعاها را رد کرد. «ضیف الله الشامی» عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که ائتلاف متجاوزان سعودی_ اماراتی هیچ گونه پیشروی در الحدیده نداشت. به گفته او نیروهای یمنی توانستند عملیات پیاده‌سازی نیروهای ائتلاف سعودی_اماراتی در نزدیکی بندر الحدیده را ناکام گذاشتند. 
الشامی همچنین تاکید کرد که خبرهای رسانه‌های ائتلاف متجاوز در مورد الحدیده صحت ندارد و فرودگاه الحدیده در کنترل نیروهای یمنی است. آمریکا و انگلیس مسئول پیامدهای حمله به «الحدیدة» هستند در همین حال «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، ادعای کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان مبنی بر اینکه جنبش انصارالله، مانع ورود کمک‌ها به کشور می‌شود را تکذیب کرد. 
وی با اشاره به بیانیه اخیر ائتلاف سعودی مبنی بر تعطیلی بندر «الحدیدة»، گفت که همه این ادعا‌ها دروغ است و تلاش بی‌فایده و مأیوسانه ائتلاف سعودی برای گمراه کردن افکار عمومی جهان است تا از طریق وارونه جلوه دادن همه چیز، توجیهی برای حملات متجاوزانه جدید خود علیه الحدیدة بیابد. الحوثی با تاکید بر تداوم همکاری انصارالله با هرگونه تلاش‌ بین‌المللی برای امدارسانی به کلیه مردم یمن؛ از کلیه سازمانهای بین‌المللی خواست تا موضعی جدی علیه ائتلاف متجاوز به یمن و تهدید بی‌سابقه بندر حیاتی الحُدیدة اتخاذ کنند. 
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در ادامه از همگی خواست تا به اظهارات هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در یمن که هنوز در صنعاء حضور دارد؛ رجوع کنند. وی تایید کرده که سازمان ملل کلیه کمک‌های به یمن طی دوره حمله عربستان به الحدیدة را بین مردم این کشور توزیع کرده است. به نوشته پایگاه خبری شبکه المسیرة، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، کشورهای همپیمان با ائتلاف متجاوز به یمن و در راس آنها آمریکا و بریتانیا را مسئول هرگونه حمله به شهر «الحدیدة»، تخریب بندر آن و پیامدهای این حمله که به تشدید بحران انسانی در یمن منجر خواهد شد، دانست.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر