سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 42788
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397 18:59
رئیس بانک مرکزی تشريح كرد

علت افزایش قیمت سکه چه بود؟

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، در واکنش به جهش اخیر قیمت سکه طلا در کشور، عامل این افزایش قیمت را عمدتا "روانی" خوانده است.
رئیس بانک مرکزی با بيان اينكه البته منابع طلای بانک مرکزی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: از این رو، می توان گفت این افزایش بیشتر عامل روانی دارد و می‌تواند به تدریج برطرف شود.

این جهش از هفته پیش شروع شد و قیمت هر تمام سکه طرح جدید در معاملات دیروز دوشنبه ۲۱ خرداد در صرافی‌های تهران به بالای دو و نیم میلیون تومان رسید. تمام سکه طرح جدید امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد بین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان و کمتر از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله شده است. 
به گزارش ایرنا، سیف امروز در جمع خبرنگاران گفته است: حدود هفت میلیون سکه پیش فروش شده است و به تدریج وارد بازار می‌شود؛ از این رو بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار مشکلی نداریم. او همچنین گفته است: "البته منابع طلای بانک مرکزی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از این رو می توان گفت این افزایش بیشتر عامل روانی دارد و می‌تواند به تدریج برطرف شود." آقای سیف این مشکل را مختص به بازار طلا ندانسته و گفته در بازارهای دیگر نیز اثر گذاشته است.

رئیس بانک مرکزی: افزایش قیمت سکه بیشتر عامل روانی دارد
بعضی از فعالان بازار سکه نزدیک شدن به عید فطر را علت افزایش تقاضای سکه ‌می‌دانند؛ با پایان ماه رمضان جشن‌های مختلف از جمله عروسی در ایران افزایش می‌یابد. عده دیگری البته علت این جهش قیمت را افزایش ارزش دلار دانسته‌اند. گزارش‌ها حاکی است، قیمت دلار در بازار غیررسمی تهران بین ۶۷۰۰ تا ۶۸۰۰ تومان معامله می‌شود؛ دولت فقط دلار ۴۲۰۰ تومانی را به رسمیت می‌شناسد. 

گفتنی است بانک مرکزی در اواخر فروردین ماه، زمانی که دلار به مرز شش هزار تومان رسید ارزهای خارجی را "تک نرخی" اعلام کرد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده را "قاچاق" خواند. البته دلایل دیگری هم برای افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر ارائه شده است. 

به گفته بعضی فعالان بازار، مسکوت ماندن دو ماهه بررسی FATF در مجلس ایران را یکی از عواملی برشمرده شده که "شیب افزایش قیمت سکه را بالاتر برده است." بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس ایران، بعد از اعتراض و مخالفت گروهی از نمایندگان در روز یکشنبه بیستم خرداد دو ماه به تعویق افتاد. از نظر برخی فعالان، تصمیم اخیر مجلس تصویر روشنی از آینده ترسیم نکرده که این باعث افزایش قیمت سکه طلا شده است. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به «جو روانی»در ایران برای بازگشت تحریم‌ها گفته است: این جو تمام بازارها از جمله طلا و سکه را تحت تاثیر قرار داده است." افزایش قیمت سکه طلا در ایران در حالی اتفاق افتاده که اخیرا قیمت جهانی طلا کاهش داشت. 

آقای محمدولی گفته است: این کاهش قیمت، طلا را در محدوده مشخصی نگه داشته اما نتوانست مانع از افزایش نرخ سکه شود." بانک مرکزی در ماه‌های اخیر برای جذب سرمایه‌های سرگردان و مهار بازار ارز اقدام به پیش فروش سکه طلا با سررسیدهای یک تا ۲۴ ماهه هم کرده بود. با اعلام سیاست‌های جدید ارزی دولت و برخورد با دلالان، دسترسی به ارز سخت شد و بعضی از سرمایه‌گذاران به خرید سکه طلا روی آوردند.

برچسب ها: سكه ، گراني ، سيف
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر