پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 42778
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397 17:43
غلامرضا ظريفيان/ فعال سياسي اصلاح‌طلب
در يک سال بعد از انتخابات سال 96، به‌تدريج حملات به روحاني و دولت او از سوي جريان رقيب افزايش يافت و به سقف انتخابات سال گذشته نزديک شد. خروج آمريکا از برجام و برخي مشکلات اقتصادي داخلي نيز فرصت موج‌سواري بر مطالبات مردم را در اختيار رقبا قرار داده است. با‌اين‌حال براي آنکه بدانيم در اين پنج سال چه بر کشور گذشته است، مرور وضعيت دولت، پيش از روي‌کار‌آمدن روحاني ضروري است. رئيس‌جمهور در دولت يازدهم زماني سکان اداره کشور را به دست گرفت که ميراث‌دار مسائل و مشکلات عميق برجا‌مانده از دولت احمدي‌نژاد بود و انباشت آنها براي کشور هزينه‌هاي بسياري بر جاي گذاشته بود. 

دو مسئله مهم سياست خارجي ماجراجويانه دولت‌هاي نهم و دهم در کنار شدت‌يافتن تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل به بهانه برنامه هسته‌اي ايران، مقابل دولت يازدهم قرار داشت. تلاش شد با يک زمان‌بندي دقيق و يک تيم تواناي مذاکره‌کننده، فضاي ديپلماسي و موضوع هسته‌اي ايران در کنار هم مديريت شود که به نتيجه مقبولي نيز دست يافت. تورم افسار‌گسيخته و مشکلات اقتصادي چالش بعدي دولت بود که حل آن بس دشوار است. در اواخر دولت احمدي‌نژاد، تورم بيش از هر زماني مردم را در تنگنا قرار داده بود و کشور به واسطه سياست‌هاي نادرست از يک اقتصاد بيمار رنج مي‌برد...

تا حدي که در اختيار دولت بود، گام‌هاي بهبود برداشته شد؛ اما از آغاز دولت دوازدهم شرايط تا حدي تغيير کرد. رکود اقتصادي و اشتغال دو مسئله مهم پيش‌روي کشور است. اگر با ديد کارشناسي به مصاف اين مسئله نرويم، مي‌تواند نارضايتي‌هاي اجتماعي را دامن بزند. با وجود اين کاستي‌ها دولت توانسته نوعي توازن را در عرصه‌هاي مختلف حفظ کند و در بخش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، گام‌هايي برداشته شده است. در حوزه سياست داخلي نيز با وجود تنگناها، دولت عامل ايجاد فضاي امنيتي نيست. برخي احزاب توانستند فعاليت خود را از سر بگيرند و چند انتخابات با استاندارد بهتري نسبت به دولت احمدي‌نژاد برگزار شد. 

با‌اين‌حال دولت دوازدهم از مشکل سن بالا رنج مي‌برد. معتقدم بخشي از مشکلات امروز نه بر اثر تحريم‌ها؛ بلکه به دليل انفعال در برخي مديران نمود يافته است. جامعه ما جامعه جواني است که اگر به اين قشر فرصت فعاليت داده نشود، قطعا با مشکلات فراواني در آينده روبه‌رو خواهيم شد.با وجود همه مشکلات، عملکرد دولت،تندروها را نيازمند به استفاده از همه ابزارها براي ناکارآمد جلوه‌دادن روحاني ترغيب کند. طبيعي است عده‌اي در برابر اقدامات دولت جبهه بگيرند و تمام تلاش خود را براي ناموفق جلوه‌دادن آن به کار بگيرند.

 آنان نمي‌خواهند تداوم حضور دولت عقلاني در 1400 را به چشم خود ببينند. مردم يک سال قبل در انتخابات، شانس دوباره‌اي به دولت داد. تجربه تاريخي هم ثابت کرده مردم ايران ديگر خواهان تنش تازه در برابر جهان و در داخل کشور نيستند. بايد در عين انتقاد از دولت در بخش‌هايي که نياز به اصلاح دارد، اقدام سنجيده صورت گرفته يا عدم امکان فعاليت در برخي حوزه‌هاي خارج از اراده دولت و اصلاح‌طلبان را به مردم منتقل کرد. در غير‌اين‌صورت ممکن است سرمايه اجتماعي آنان، با آسيب جدي مواجه شود.

منبع: شرق 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر