جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 42730
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1397 10:04
بويينگ به‌تازگی اعلام کرده هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. این قرارداد 17میلیارددلاری که پس از برجام منعقد شده بود، حالا از سوی بويينگ فسخ شده است، اما فسخ یک‌طرفه قرارداد به معنای اتمام کار نیست؛ چراکه ایران می‌تواند در محاکم بین‌المللی طرح شکایت کند.
بويينگ قبلا اعلام کرده بود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران احترام خواهد گذاشت، اما برنامه تجاری خود را مشخص نکرده بود. بويينگ به‌تازگی اعلام کرده هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. این قرارداد 17میلیارددلاری که پس از برجام منعقد شده بود، حالا از سوی بويينگ فسخ شده است، اما فسخ یک‌طرفه قرارداد به معنای اتمام کار نیست؛ چراکه ایران می‌تواند در محاکم بین‌المللی طرح شکایت کند. 

به گزارش مهر، به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی بويينگ اعلام کرد این شرکت با تهران همکاری نمی‌کند و به علت تحریم‌های آمریکا از تحویل هواپیما به ایران خودداری خواهد کرد؛ به این ترتیب قرارداد بزرگ این شرکت با دو شرکت هواپیمایی ایران عملا فسخ می‌شود. سخنگوی بويينگ گفت: ما تاکنون هیچ هواپیمایی به ایران تحویل نداده‌ایم و با توجه به اینکه دیگر مجوزی برای صادرات به ایران نداریم، هیچ هواپیمایی نیز از این پس به ایران تحویل نخواهیم داد. در ماه می گزارش شد قرارداد ۲۰میلیارددلاری با ایران به علت تحریم‌ها بلوکه شده است. ایران‌ایر پیش از این، قراردادی ۱۶.۶میلیارددلاری با بويينگ برای خرید ۸۰ هواپیمای مسافربری امضا کرده بود، همچنین قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار نیز برای تحویل صد هواپیمای جت با شرکت رقیب بويينگ، ایرباس، امضا کرده بود. با تحریم‌های آمریکا، هر دو این قراردادها لغو می‌شود؛ چراکه برخی از قطعات هواپیمای ایرباس در آمریکا تولید می‌شود و برای فروش به آنها نیاز به مجوز آمریکا وجود دارد.
شکایت ایران از بويينگ به دلیل فسخ قرارداد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران از طریق محاکم بین‌المللی، حقوقی و قضائی فسخ قرارداد بویینگ را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد. به گزارش تسنیم، سیدتقی کبیری درباره اقدام گروه هواپیماسازی بویینگ آمریکا مبنی بر فسخ قرارداد با ایران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از توان داخلی گفت: این‌گونه اقدامات هیچ تأثیری در عزم ما نخواهد داشت و آنان نمی‌توانند این‌گونه به ما ضرر وارد کنند. او ادامه داد: برای حل مشکلات اقتصادی باید همواره نگاهمان به درون باشد؛ زیرا نگاه به بیرون و کشورهای خارجی، اشتباهی بزرگ است.

 این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: باید در همه حال بر طبق بیانات رهبر معظم انقلاب به توان داخلی متکی باشیم و اگر نیاز است از روی ضرورت با کشورهایی قرارداد داشته باشیم، آنان باید تضمین‌های لازم را بدهند و به آنها متعهد باشند. او اضافه کرد: ما باید در درازمدت، توان داخلی خود را ارتقا دهیم تا دشمنان نتوانند به ما ضربه بزنند. کبیری افزود: در تجربیات قبلی ما از آمریکایی‌ها، شاهد نقض قراردادهایشان با دیگر کشورها نیز بوده‌ایم. با خروج این کشور از برجام، بهانه‌ای برای فسخ این‌گونه قراردادها ایجاد شد. نماینده مردم خوی در مجلس تأکید کرد: باید از همان ابتدا تضمینی قوی از این شرکت هوایپماسازی می‌گرفتیم تا به‌راحتی قراردادهایشان را نقض نکنند، البته در این راستا تذکراتی داده بودیم. لازم به ذکر است سخنگوی بویینگ 16 خرداد اعلام کرد با تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، این شرکت دیگر مجوز لازم را برای فروش هواپیما به ایران ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر