پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 42687
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1397 15:45
این مجموعه بزرگ فرانسوی می‌گوید تعلیق فعالیت‌هایش در ایران لطمه مالی به این شرکت نمی‌زند چون به گفته آنها، فقط یک درصد از سود کلی آنها از فعالیتشان در ایران بوده است.
پیش از این گروه خودروسازی پی‌اس‌ای اعلام کرده بود که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، استراتژی حضور خود در بازار ایران را تغییر نمی‌دهد. گروه خودروسازی فرانسوی پی‌اس‌ای (مجموعه‌ای که قبلا نامش پژو-سیتروئن بود) می‌گوید برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا، فعالیتش را در ایران تعلیق می‌کند.

به گزارش بی بی سی، این شرکت گفته است "با حمایت دولت فرانسه" با مقام‌های ایالات متحده در تماس است تا امکان گرفتن معافیت از دولت آمریکا درباره این تحریم‌ها را بررسی کنند.

پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و شرکای اقتصادی آن، در هفته‌های اخیر چندین شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که فعالیت‌هایشان را در ایران تعلیق می‌کنند تا مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند.

شرکت پی‌اس‌ای (پژو-سیتروئن سابق) و رقیب فرانسوی‌شان شرکت رنو بعد از توافق هسته‌ای قراردادهای تازه‌ای با ایران بستند که بزرگ‌تر از همکاری‌های آنها قبل از تحریم‌های سنگین دهه اخیر بود.

قراردادهای پی‌اس‌ای در ایران به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

این مجموعه بزرگ فرانسوی می‌گوید تعلیق فعالیت‌هایش در ایران لطمه مالی به این شرکت نمی‌زند چون به گفته آنها، فقط یک درصد از سود کلی آنها از فعالیتشان در ایران بوده است.

پیش از این گروه خودروسازی پی‌اس‌ای اعلام کرده بود که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، استراتژی حضور خود در بازار ایران را تغییر نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: پژو-سیتروئن: استراتژی ما در ایران تغییر نمی‌کند

لیندا جکسون، مدیرعامل گروه پی‌اس‌ای، در عین حال گفته بود این شرکت تحولات را "با احتیاط و توجه" دنبال می‌کند.

ده روز پیش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفت تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت در ایران و ارزیابی ریسک‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا بر عهده خود شرکت‌های فرانسوی است.

مکرون در اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ گفت: "من نمی‌توانم از توتال بخواهم از بازار آمریکا بیرون بیاید."

توتال گفته است بدون معافیت از تحریم‌‌ها نمی‌تواند به کار در ایران ادامه دهد. مدیرعامل توتال به تازگی با ابراز بدبینی درباره امکان ادامه فعالیت در ایران، گفته است "آیا واقعا فکر می‌کنید مایک پومپئو برود و معافیت بذل و بخشش کند؟"

از آن طرف ایران هم ۶۰ روز به شرکت نفتی بزرگ توتال وقت داده است تا از تحریم های آمریکا علیه ایران معافیت بگیرد یا در غیر این صورت سهم خود را در پروژه چند میلیارد دلاری پارس جنوبی از دست خواهد داد.

قبل از این، دومین تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، لوک‌اویل، اعلام کرده بود به دلیل تحریم‌های آمریکا تصمیم گرفته در این مقطع پروژه‌های توسعه در ایران را دنبال نکند.

اروپا می‌گوید در پی تمهیداتی است که شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی را در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت کند.

در همین حال اروپا و آمریکا بر سر موارد دیگری هم با دولت دونالد ترامپ اختلاف‌نظر عمده دارند؛ از جمله بر سر تعرفه‌های سنگین واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر