پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 42681
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1397 15:05
لیست بیست و سه نفره ایران برای جام جهانی اعلام شد

حاشیه های غیرفوتبالی تیم «کی روش»

بازی با یونان که در رده‌بندی فیفا تیم چهل‌و‌چهارم است، بازی مناسبی بود و لغو آن لطمه زیادی به کی‌روش زد. ابتدا قرار بود این بازی در استانبول برگزار شود که به‌دلیل تنش بین یونان و ترکیه، یونانی‌ها حاضر نشدند به ترکیه بیایند و بازی به یونان منتقل شد. ایران و یونان بر سر تبلیغات دور زمین به مشکل برخوردند. یونان می‌خواست از تبلیغات شرکت‌های شرط‌بندی و نوشیدنی‌های الکی استفاده کند که ایران مخالفت کرد و در نهایت بازی لغو شد. هر دو طرف هم مدعی شدند از طرف مقابل غرامت خواهند گرفت.
فرارو- کی‌روش لیست بیست و سه نفره ایران برای جام جهانی را اعلام کرد. آنگونه که انتظار می‌رفت نه اعتنایی به اعتراض نمایندگان مجلس کرد و نه مرعوب جنجال‌سازی‌ها در فضای مجازی شد. "سیدجلال حسینی" را نخواست و زیر بار دعوت از "وریا غفوری" نرفت. از همان جمع بیست و چهار نفره اردوی ترکیه، تنها "علی قلی زاده" را خط زد. 

تیم ملی فوتبال در محاصره حاشیه‌های غیرفوتبالی
 
با وجود آنکه در روزهای گذشته انتقادهای فراوانی نسبت به لیست کی‌روش شده بود، روز گذشته و پس از انتشار لیست رسمی مسافران روسیه، باز هم فضای مجازی پر بود از انتقاد و گاهی فحاشی به مرد پرتغالی تیم ملی ایران.
 
با این حال این تنها حاشیه تیم ملی ایران نیست و نخواهد بود. هر روز یک جنجال و یک حاشیه تازه و البته عجیب گریبان تیم ملی فوتبال ایران را می‌گیرد. در شرایطی که همه تیم‌های حاضر در جام جهانی روسیه درگیر بازی‌های تدارکاتی و اردو‌های نفس گیر آماده سازی هستند. برای تیم ملی ایران شرایط عجیب و دشوار شده است. از یک سو سوء مدیریت باعث شده که تیم ملی با بحران بازی تدارکاتی روبه رو شود و از طرف دیگر تحریم‌های اقتصاد گریبان بازیکنان تیم ملی فوتبال را هم گرفته است.

به گزارش فرارو، دو روز پیش شرکت آمریکایی نایک، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان وسایل، کفش و لباس ورزشی، اعلام کرد که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جریان جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه کفش‌های تولیدی این شرکت را نخواهند پوشید.

نایک توضیح بیشتری در این باره نداد، اما به گزارش خبرگزاری رویترز عواقب ناشی از تصمیم آمریکا به خروج از توافق برجام و برقراری تحریم‌ها به حوزه ورزش نیز کشیده شده است.

این در حالی است که حدود ۶۰ درصد بازیکنان حاضر در جام جهانی کفش‌های نایک را پا خواهند کرد.

لباس‌های تیم ملی ایران در جام جهانی را کمپانی آدیداس تولید خواهد کرد، اما درباره کفش، بازیکنان می تواند براساس سلیقه خود عمل کرده و هر برندی که مایل باشند بپوشند.

تعدادی از بازیکنان تیم ملی با نایک قرار داد دارند، که با این تصمیم، این کمپانی نمی‌تواند به قرارداد خود عمل کند. اشکان دژاگه، مهدی طارمی، مسعود شجاعی، سردار آزمون، رامین رضاییان، مهرداد محمدی، سعید عزت‌اللهی، کریم انصاری‌فرد، وحید امیری، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی، امیر عابدزاده و سامان قدوس از کفش‌های کمپانی نایک استفاده می‌کنند.

احتمالا این بازیکنان باید در جام جهانی از کفش‌های برندی دیگر استفاده کنند، البته این محدودیت فقط در قالب قرارداد مستقیم با این شرکت است. یعنی نایک به قرارداد خود عمل نمی‌کند، اما این بازیکنان می‌تواند خارج از چهارچوب قرارداد با شرکت و از راه‌های دیگر کفش برند نایک را تهیه کنندو در جام جهانی مورد استفاده قرار دهند.

امروز خبری منتشر شد که نشان می‌دهد کمپانی نایک بر تصمیم خود پافشاری می‌کند. براساس این خبر سامان قدوس با وجود داشتن قرارداد با نایک در آستانه رقابت‌های جام جهانی هنوز کفش‌های این شرکت برای استفاده در روسیه در ترکیب تیم ملی ایران را دریافت نکرده است.

در این خصوص یک سایت سوئدی نیز گزارشی منتشر کرده و نوشته که با وجود درخواست توضیح از نمایندگی نایک در سوئد آن‌ها نیز پاسخی نداشتند و اعلام کردند از دفتر پاریس باید در این خصوص سوال شود.

در این شرایط مشخص است که شرکت نایک به خاطر تحریم‌ها از انجام معامله مالی با طرف ایرانی معذور است.

حالا باید دید که بازیکنانی طرف قرارداد با نایک هستند چه تصمیمی خواهند گرفت. آیا فوتبالیست‌های ایرانی با کفش‌های این برند آمریکایی در جام جهانی حاضر می‌شوند یا با ببرند‌های دیگر. گفته می‌شود که با این اتفاق احتمالا بازیکنان ایرانی به سمت کفش‌های برند آدیداس خواهند رفت.

اقدام نایک بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی ایران داشت و بسیاری آن را محکوم کردند. حتی بحث درباره تحریم خرید محصولات این برند ورزشی مطرح شد و موافقان و مخالفان این ایده اظهار نظر‌های مختلفی درباره آن مطرح کردند. ایده‌ای که البته در جامعه مورد استقبال قرار نگرفت و بیشتر مایه تمسخر و شوخی کاربران فضای مجازی شد.
پبحران لغو بازی‌های تدارکاتی
اما این تنها مسئله و بحران موجود در تیم ملی نیست شاید از همه کوچکتر و کم اهمیت‌تر هم باشد. مسئله آماده سازی این روز‌ها شرایط سختی را برای تیم ملی رقم زده است.

کارلوس کی‌روش برای این مقطع، بازی با تیم‌های سوریه، ازبکستان، ترکیه، یونان و لیتوانی را در نظر گرفته بود. بازی با سوریه که به‌دلیل حضور برخی ملی‌پوشان در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا لغو شد، ازبکستان هم با تیمی نه چندان کامل مقابل ایران قرار گرفت.
 
بازی با ترکیه دیداری مهم و مفید بود که به نظر می‌رسد کی روش و بازیکنان تیم ملی بهره مناسبی از آن برده اند. پس از بازی با ترکیه تیم ملی در حال آماده کردن خود برای بازی با یونان بود که ناگهان اعلام شد این بازی لغو شده است.

بازی با یونان که در رده‌بندی فیفا تیم چهل‌و‌چهارم است، بازی مناسبی بود و لغو آن لطمه زیادی به کی‌روش زد. ابتدا قرار بود این بازی در استانبول برگزار شود که به‌دلیل تنش بین یونان و ترکیه، یونانی‌ها حاضر نشدند به ترکیه بیایند و بازی به یونان منتقل شد. ایران و یونان بر سر تبلیغات دور زمین به مشکل برخوردند. یونان می‌خواست از تبلیغات شرکت‌های شرط‌بندی و نوشیدنی‌های الکی استفاده کند که ایران مخالفت کرد و در نهایت بازی لغو شد. هر دو طرف هم مدعی شدند از طرف مقابل غرامت خواهند گرفت.

فدراسیون فوتبال ایران پنجشنبه بیانیه‌ای در این زمینه صادر کرد. فدراسیون عنوان کرد ایران حاضر بوده در یونان بازی کند و ادعای طرف یونانی صحیح نیست. در بخشی از این بیانیه آمده است. «فدراسیون فوتبال ایران با گزارش موضوع به فیفا پیش خواهد رفت و تمامی اقدامات قانونی برای جبران خسارت‌های ایجاد‌شده در زمینه ورزشی و مالی را انجام خواهد داد. تا زمان اقدام فیفا نسبت به این گزارش، فدراسیون فوتبال ایران اعلام می‌کند که روابطش را با فدراسیون فوتبال یونان به حالت تعلیق درمی‌آورد.»

البته این اقدام فدراسیون فوتبال نیز مورد انتقاد قرار گرفت. سوال این است فدراسیون فوتبال ایران چه مراوداتی با یونان دارد که حالا به حالت تعلیق درآمده است؟ ناظران معتقدند بیانیه پر سروصدا فدراسیون برای توجیه ناکامی در برگزاری این دیدار است.
 
پس از لغو بازی با یونان فدراسیون فوتبال پنجشنبه اعلام کرد تیم ضعیف کوزوو که در رده‌بندی فیفا در رده ۱۵۲ قرار دارد، جانشین یونان شده است، ساعاتی بعد، اما با اعلام خبر لغو بازی با کوزوو، بحران تیم ملی جدی‌تر به نظر رسید. تیم ملی ایران حالا در فاصله ۱۰ روز تا بازی اولش در جام جهانی، فقط یک بازی تدارکاتی پیش‌رو دارد: بازی با لیتوانی؛ تیم ۱۳۳ رده‌بندی فیفا.
 
حالا این سوال جدی مطرح است که چرا بازی با کوزوو لغو شد؟ فدراسیون فوتبال در‌این‌باره هم توضیح کوتاهی داده است: «پس از توافق اولیه که فدراسیون فوتبال ایران تمامی خواسته‌های فدراسیون کوزوو (از جمله حمل‌ونقل، اقامت و سایر) را پذیرفته بود، خواسته جدید و دقیقه آخر از سوی فدراسیون فوتبال کوزوو مطرح شد که انجام این دیدار را به طور کلی غیرممکن کرد.» این بازی قرار بود یکشنبه برگزار شود.

ظاهرا ایران خواسته بود بازی پشت در‌های بسته برگزار شود و کوزوو مخالفت کرده بود. توییتر فدراسیون فوتبال کوزوو در‌این‌باره نوشته است: «فدراسیون فوتبال کوزوو تأیید می‌کند که توافق‌هایی با فدراسیون فوتبال ایران شده بود، اما پس از آن طبق اعلام یک مقام، فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده که این بازی بدون حضور تماشاگر برگزار شود که برای فدراسیون فوتبال کوزوو غیرقابل‌پذیرش بوده و بنابراین بازی لغو شده است.»

معلوم نیست که چرا فدراسیون فوتبال خواستار برگزاری این بازی پشت در‌های بسته شده بود. شاید این درخواست کارلوس کی روش بوده است. اما به هرحال اگر بازی به خاطر این درخواست لغو شده است باید گفت درخواست عجیبی بوده است چرا که در حال حاضر اکثر بازی‌های تیم‌های دیگر برای حضور در جام جهانی در حضور تماشاگران برگزار می‌شود و برگزاری بازی بدون تماشاگر اقدام غیر معمولی به حساب می‌آید. فقط برخی تیم‌ها ممکن است آخرین بازی تدارکاتی خود را پشت در‌های بسته برگزار کنند. کاری که ایران روز ۱۹ خرداد در بازی با لیتوانی در روسیه انجام خواهد داد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر