جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42655
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1397 15:07
هر آنچه که باید درباره لواط و قوادی بدانید

مجازات ناظم متهم به تجاوز چیست؟

شب گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاسف از وقوع این جنایت به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود. اما حدود الهی در این مورد چیست و قانون چه مجازاتی را برای مرتکبین پیش بینی کرده است؟
 آزار جنسی محدوده وسیعی از رفتارها از مزاحمت‌های خیابانی تا سوء استفاده جنسی و تجاوز را در برمی گیرد. برخلاف تصور عمومی که غالباً زنان و دختران را قربانی آزار و تجاوز جنسی می دانند تعداد مردان و پسرانی که مورد تجاوز قرار می گیرند نیز رو به افزایش است. در واقع آزاردهنده و فردی که مورد آزار قرار گرفته است می‌توانند زن، مرد و یا کودک باشد ضمن اینکه آزاردهنده و قربانی می توانند دارای یک جنسیت باشند.

دو روز از انتشار خبر تجاوز جنسی به چند دانش آموزان در دبیرستانی در غرب تهران می گذرد، خبری که جامعه را در شوک فرو برد و از مردم عادی تا مقامات و مسئولین را به واکنش و تامل واداشت و شب گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابراز تاسف از وقوع این جنایت به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود.

 اما حدود الهی در این مورد چیست و قانون چه مجازاتی را برای مرتکبین پیش بینی کرده است؟

در خصوص ماهیت عمل انجام شده توسط این فرد هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است و برخی خبرها حاکی از این است که فردی که معاون مدرسه معرفی شده خود به دانش آموزان تجاوز کرده است و در مواردی گفته شده که این فرد شرایط برقراری رابطه جنسی دانش آموزان با یکدیگر را مهیا کرده است، که در هر دو مورد جرم ارتکابی متفاوت خواهد بود.

لواط یا قوادی

به موجب ماده 233 قانون مجازات اسلامی لواط عبارت است از اینکه شخصی آلت تناسلی خود را به اندازه ختنه گاه در مقعد دیگری وارد کند.

قبل از بررسی مجازات لواط لازم است به این نکته اشاره شود که در جرائم مستوجب حد مرکتب در صورتی مسئولیت کیفری دارد که قاصد عاقل، بالغ و مختار باشد و نسبت به حرمت شرعی رفتار ارتکابی عالم باشد.
توضیح اینکه در مجازات حدی قانون گذار میزان مجازات، نوع مجازات و کیفیت اجرای آن را از متن صریح قرآن اقتباس کرده است و قاضی در هنگام رسیدگی در رای خود نمی‌تواند میزان مجازات را کم یا زیاد کند در مقابل آن مجازات های تعزیری هستند که میزان آن توسط مجلس تعیین میگردد و اغلب دارای حداقل و حداکثر هستند.

مجازات لواط

مواردی که فاعل اعدام می شود

1- لواط به عنف و اکراه 

عنف به معنای قهر و غلبه است و لازمه آن اظهار کراهت و مقاومت از سوی بزه دیده است. اکراه اما معنای متفاوتی از عفت دارد در اکراه شخص به امر ناخوشایندی تهدید می شود و به دلیل ترس ناشی از این تهدید تن به انجام کاری می دهد که خوشایند او نیست در واقع در اکراه از آنجایی که فرد تهدید شده است معمولا بدون مقاومت تسلیم می شود.

2- وجود شرایط احصان در فاعل

احصان به این معنی است که مردی همسر دائمی و بالغ داشته باشد و در حالی که عاقل و بالغ بوده از قُبُل (جلو) با همان همسر جماع کرده و هر وقت که بخواهد امکان جماع از همان طریق را با وی داشته باشد.

3- فاعل لواط غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد

مواردی که مجازات فاعل 100 ضربه شلاق است

1- لواط به عنف نبوده باشد.

2- فاعل شرایط احصان را نداشته باشد.

مجازات مفعول

حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم وجود شرایط احصان) اعدام است.

اگر فاعل و مفعول یا یکی از آن ها نابالغ باشد در خصوص فرد نابالغ مجازات های فوق اعمال نمی گردد و بلکه نابالغ تادیب می گردد. مواد و کیفیت تادیب در موارد 88 و 91 قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

 ادله اثبات لواط

چهار بار اقرار متهم
شهادت 4 مرد
علم قاضی که منظور یقین حاصل از مستندات بین در امری است که نزد وی مطرح شده است مواردی از قبیل نظریه کارشناسی، اظهارات مطلعات، گزارش ابطان دادگستری، تحقیقات محلی و ....که می تواند مستند علم قاضی قرار گیرند.

قوادی چیست؟

به موجب ماده 242 قانون مجازات اسلامی قوادی عبارت است از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط ناگفته نماند حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است.

مجازات قوادی
حد قوادی برای مرد در مرتبه اول 75 ضزبه شلاق است و در صورت تکرار جرم در مرتبه دوم مجازات پیش بینی شده 75 ضربه شلاق و تا 1 سال تبعید است.  حد قوادی برای زن قواد 75 ضربه شلاق است. اگر قوادی منجر به تحقق زنا یا لواط نگردد مرتکب به 31 تا 74 ضربه شلاق و حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می گردد.  اگر قوادی در رساندن دو یا چند نابالغ برای زنا یا لواط باشد مرتکب به 31 تا 74 ضربه شلاق و حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.

طبق ماده 639 قانون مجازات اسلامی کسانی که مراکز فساد و فحشا دایر یا اداره می کنند به حبس از 1 تا 10 سال محکوم می شوند و اگر به عمل این افراد عنوان قوادی هم صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به مجازات قوادی نیز محکوم می شوند.

ادله اثبات قوادی
2بار اقرار متهم
شهادت 2 شاهد

3- علم قاضی
تعدد و تکرار جرم

وقتی فردی مرتکب جرم می‌شود ممکن است در مواردی مجازات تشدید شود در بحث تشدید مجازات با دو مفهوم تعدد و تکرار جرم روبه رو هستیم.

در تعدد جرم با وضعیت مرتکبی روبه رو هستیم که بیش از یک جرم مرتکب شده و نسبت به هیچ کدام از جرائم حکم محکومیت قطعی صادر نشده است مثل موردی که شخص چند بار مرتکب جرم لواط گردد و نسبت هیچ یک حکم قطعی صادر نشده باشد یا حتی شخص دستگیر نشده باشد.

در این صورت اگر فرد چند بار مرتکب جرم لواط گردد فقط یک حد در مورد او جاری می‌گردد در واقع چنین شخصی اگر فاعل باشد به یک بار مجازات اعدام یا ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

اگر تعدد جرائم حدی به گونه ای باشد که دو جرم حدی در راستای هم اتفاق بیفتد فقط مجازات اشد (مجازات شدیدتر) اعمال میگردد مثل لواط و تفخیذ (به موجب ماده 236 قانون مجازات اسلامی، تفخیذ عبارت است از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه انسان مذکر در تفخیذ حد فاعل و مفعول ۱۰۰ ضربه شلاق است البته اگر فاعل مسلمان و مفعول غیر مسلمان باشد حد فاعل اعدام است.)

یکی دیگر از عوامل تشدید مجازات (افزودن بر میزان مجازات) بحث تکرار جرم است در خصوص تکرار با وضعیت فردی مواجه هستیم یک بار مرتکب جرمی شده در خصوص جرم مذکور محکومیت قطعی صادر شده مجددا مرتکب جرم دیگر شده است در این حالت به دلیل وجود حالت خطرناک در بزهکار او مستحق مجازات شدیدتری است.

برای مثال در خصوص لواط اگر شخصی ۳ بار مرتکب این جرم شود و هر بار حد بر او جاری شود در مرتبه چهارم اعدام می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر