پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 42647
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1397 13:31
با حضور مديرعامل صندوق کارآفريني اميد صورت گرفت؛

برگزاري کارگاه توان افزايي کميته هاي استاني صندوق هاي خرد محلي

نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید باحضور در کارگاه توان افزایی کمیته های استانی صندوق های خرد محلی، از جمله برنامه سال جاری و سال آینده را راه اندازی 3000 صندوق خرد محلی با همکاری وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
نوراله زاده ضمن سخنرانی در این کارگاه به بررسی ویژگی های مالی و غیر مالی اعتبارات خرد پرداخت و اظهار داشت: از جمله ویژگی های مالی می توان به درآمدزایی، فقرزدایی و کاهش آسیب های اجتماعی از طریق افزایش درآمد اشاره کرد.
وی با تاکید بر اهمیت برجسته ویژگی های غیرمالی اعتبارات خرد گفت: ایجاد اعتماد به نفس، ایجاد کارآفرینی روحی در بین جوامع روستایی، ایجاد منزلت اجتماعی، ایجاد فرهنگ مشارکت جمعی، مشارکت پذیری و بازگرداندن اصول اخلاقی به جامعه با تعهد به بازپرداخت اقساط را می توان از ویژگی های غیرمالی اعتبارات خرد برشمرد.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: کارآفرینی روحی به معنای ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس برای بانوان است و اینکه تلاش کنیم روی تغییر ذهنیت افراد برای بالا بردن اعتماد به نفس آنها و احساس اینکه می توانند برای خود درآمد ایجاد کنند و سهم قابل توجهی از بازار داخل و خارج از کشور داشته باشند.
نوراله زاده اظهار داشت: با اجرای این طرح در صندوق ما به دنبال تحصیل ویژگی های مالی و غیرمالی در کنار هم هستیم تا بتوانیم از طریق توانمندسازی افراد در جوامع محلی، برای افراد استحقاق اعتباری ایجاد کنیم.
وی درخصوص اهداف اجرای این طرح گفت: رفع فقر با ابزار اعتبار خرد از طریق ایجاد صندوق های خرد محلی از جمله اهداف اجرای این طرح است.


مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: این طرح به نوعی ایجاد یک رانت مولد است. یعنی هزینه کردن برای گروه هدف برای تولید و ایجاد یک اثر سازنده و توسعه ای که در نهایت منجر به رشد قابلیت های جوامع محلی می گردد.
نوراله زاده درخصوص انواع مدل های توسعه بیان داشت: توسعه محلی بر مبنای نشت که تنها در یک سطح محدود اثر گذار است و توسعه محلی بر مبنای تراوش و تکثیر که یک رویکرد پایین به بالا بر مبنای توانمندسازی جوامع محلی و رشد قابلیت های درونی افراد همراه است انواع مدل های توسعه هستند و در صندوق ما با مدل تراوش و تکثیر سروکار داریم.
وی افزود: مطالعات صورت گرفته در کشورهایی که اعتبارات خرد در آنها پیاده سازی شده است نشان می دهد که در این کشورها اشتغال بالا رفته است، شکاف فقر کاهش پیدا کرده و ضریب جینی بهبود یافته است.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه به ارائه نکاتی در حوزه اعتبارات خرد و توانمندسازی افراد پرداخت و تصریح کرد: در این طرح صرف تزریق منابع مالی بدون توجه به ویژگی های انسانی و اجتماعی مد نظر نیست. پیداکردن افرادی در جامعه روستایی که دغدغه توسعه را داشته باشند و ایجاد مشارکت اجتماعی و توجه به بازار فروش محصولات تولیدی از دیگر نکات قابل تامل در اجرای این طرح است.
گفتنی است این دوره آموزشی به مدت سه روز با تدریس دکتر رحیمی و دکتر کمالی در محل ساختمان آموزش صندوق کارآفرینی امید برگزار می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر