جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42593
تاریخ انتشار: 08 خرداد 1397 01:33
سکه به سوی مرز مقاومتی حرکت کرد

واکنش نرخ دلا‌ر به یک پیامک

ارسال یک پیامک موجب کاهش حجم معاملات مجازی و پشت‌خطی شد. همچنین در کاهش فاصله معاملات تهران با دو شهر سلیمانیه و هرات نقش پررنگی داشت. به گفته برخی فعالان، روز شنبه یک پیام برای برخی از دلالان فعال در بازار ارز فرستاده شده بود که مضمون آن برخورد با معاملات غیرمجاز بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، مخابره این سیگنال به کاهش قابل توجه معاملات پشت‌خطی و مجازی در روز دوم هفته منجر شد. معاملات فیزیکی بازار نیز پیش از این، به‌دلیل برخوردهای انتظامی و فضای امنیتی کاهش زیادی را تجربه کرده بود. با این شرایط، افزایش احتیاط در معاملات پشت‌خطی موجب شد حجم خرید و فروش‌ها به شدت کاهشی شود.

در دومین روز هفته، قیمت دلار در بازار غیررسمی داخلی تغییر خاصی را تجربه نکرد؛ ولی ارزش این ارز در بازارهای همسایه بالاتر آمد؛ در نتیجه این اتفاق قیمت دلار در بازار داخلی با بازار شهرهای مرزی تقریبا همسان شد. به گفته فعالان، روز یکشنبه، دلار در تهران ساعت ۳ بعدازظهر حدود ۶ هزار و ۲۳۰ تومان قیمت می‌خورد.

این در حالی بود که در سلیمانیه عراق قیمت تا ۶ هزار و ۲۱۰ تومان بالا آمده بود. گفته‌های برخی فعالان حاکی از آن بود که ارزش دلار در هرات افغانستان نیز به آستانه مرز ۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. این اتفاق در سال ۹۷ کم‌سابقه بود، چرا که در بیشتر مواقع قیمت بازارهای مختلف با هم تفاوت بسیاری داشتند. به عنوان مثال، هفته گذشته در کمترین حالت فاصله بازار تهران با این دو شهر مرزی بالای ۱۰۰ تومان بود. به گفته فعالان، هر چقدر فاصله بازارها با یکدیگر کاهش یابد، از امکان قاچاق ارز و فعالیت‌های آربیتراژی کاسته خواهد شد.

در این میان، عده دیگری باور داشتند، یک عامل بیرونی در کاهش فاصله معاملات تهران با دو شهر سلیمانیه و هرات نقش داشته است. به گفته برخی فعالان، روز شنبه پیامی برای برخی دلالان فرستاده شده بود که مضمون آن برخورد با معاملات غیرمجاز بود.

در متن این پیامک که از یک سرشماره ناشناس شماره‌های تلفن همراه ارسال شده آمده بود، محاکمه و برخورد با اخلال‌گران ارز یک مطالبه‌ عمومی است. نامشخص بودن منبع ارسال‌کننده و دریافت آن از سوی برخی معامله‌گران این ظن را به وجود آورد که قرار است علاوه‌بر برخورد با معاملات فیزیکی، با معاملات در فضای مجازی نیز برخورد شود.

این اتفاق موجب شد معاملات پشت خطی و مجازی در روز دوم هفته به میزان زیادی کاهش پیدا کند. معاملات فیزیکی بازار نیز که پیش از این با توجه به برخوردهای انتظامی کاهش زیادی را تجربه کرده بود. در این شرایط؛ بالا رفتن احتیاط‌ها در معاملات پشت خطی موجب شد حجم خرید و فروش‌ها بسیار کاهش یابد.

در نتیجه قیمت در بازار تهران رشد یا کاهش خاصی را تجربه نکرد. حال آنکه از سوی بازارهای مرزی و قیمت حواله درهم تحریک می‌شد. روز گذشته نرخ حواله درهم تا قیمت هزار و ۶۸۷ تومان بالا رفت. با این که قیمت درهم در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، ولی همچنان ضرب آن در نرخ برابری دلار به درهم، ارزش دلار به ریال را بالای ۶ هزار و ۲۰۰ تومان نشان نمی‌داد. به گفته برخی از بازیگران ارزی، حواله درهم در مرز هزار و ۷۰۰ تومان مقاومت سنگینی از خود نشان داده است و در صورتی که از این مرز عبور کند، می‌تواند قیمت دلار در بازار داخلی را با هیجان بیشتری مواجه کند. برخی دیگر از افزایشی‌ها عنوان می‌کنند ممکن است در روزهای آینده به دلیل تعطیلات پیش‌رو میزان تقاضا در بازار افزایش پیدا کند و دلار بتواند در نهایت با شکست مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومانی به سوی سطوح بالاتر حرکت کند.

روز گذشته، ارزش دلار در شهر مشهد نیز بالای ۶ هزار و ۲۳۰ تومان بود. این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوست که به طور سنتی دلار در این شهر زیر قیمت بازار تهران معامله می‌شود. برخی باور داشتند، رشد قیمت در شهر مشهد در صورت ادامه می‌تواند ارزش دلار در شهر تهران را نیز به میزانی بالا ببرد؛ در واقع، اگر قیمت دلار تهران پایین‌تر از مشهد قرار گیرد، معامله‌گران ارز را از پایتخت خارج کرده و در شهرهای استان مرزی به فروش خواهند رساند. در نهایت کاهش حجم دلار تهران قیمت ارز در این منطقه را نیز بالا خواهد کشید.

رشد سکه با اهرم انتظاری؟

در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی دومین رشد متوالی را تجربه کرد و توانست دو کانال قیمتی رشد کند. روز یکشنبه، سکه ۱۸ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت ۲ میلیون و ۴۱ هزار تومان رسید. افزایش دو کانالی سکه در شرایطی رخ داد که این فلز گران بها در روز شنبه با رفتار احتیاطی معامله‌گران تنها ۴ هزار تومان رشد کرده بود. در آن مقطع زمانی بازگشت اونس به نزدیکی مرز هزار و ۳۰۰ دلار زمینه‌ساز احتیاط معامله‌گران شده بود؛ ولی آنچه شیب افزایش قیمت در روز دوم هفته را بالا برد، ناشی از تغییر انتظارات برخی بازیگران سکه بود.

به گفته فعالان، روز گذشته، در برخی مقاطع بهای سکه در معاملات آتی دی‌ماه به نزدیک مرز ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسید. رشد قیمت در بازار آتی زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار نقدی شد. برخی از فعالان باور داشتند، معامله‌گران آتی سکه انتظار دارند به طور سنتی در ماه نهم و دهم سال قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند؛ پیامد این انتظار، تصور بالا رفتن قیمت سکه در آن مقطع زمانی است.

در نتیجه این اتفاق، معامله‌گران آتی سکه در آن مقطع زمانی با توجه به چنین انتظاراتی، سکه آتی دیماه را با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند؛ عاملی که بازار نقدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان، اگر بازیگران آتی سکه بتوانند مرز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را در معاملات دی‌ماه بشکنند، قیمت سکه نقدی نیز می‌تواند از سطوح مقاومتی با آسودگی بیشتری عبور کند. در این میان، عده دیگری باور دارند، سکه بدون توجه به معاملات آتی بالا رفت. از نظر این عده سکه بیشتر با توجه به انتظار معامله‌گران اونس جهانی رشد کرد.

به گفته آنها، بیشتر معامله‌گران جهانی در نظرسنجی‌ها عنوان کرده‌اند، انتظار دارند افزایش بهای اونس ادامه پیدا کند. این اتفاق موجب شد معامله‌گران سکه داخلی در روز دوم هفته با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند و به مرز مقاومتی دوم یعنی نقطه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان نزدیک‌تر شوند.

با وجود افزایش قیمت اواسط روز، برخی اخبار حاکی از آن بود که قیمت سکه پس از ساعت ۴بعدازظهر تحت تاثیر پخش شایعه‌ای در میان معامله‌گران کمی پایین آمد. برخی بازیگران عنوان می‌کردند، ممکن است حراج سکه در بانک کارگشایی از نو کلید بخورد. تصور افزایش عرضه سکه به بازار، معامله‌گران را کمی به عقب‌نشینی واداشت.

بازگشت شبکه صرافان مجاز به فعالیت

دبیر کانون صرافان ایرانیان گفت: بازار کاری جدید صرافان در سامانه «نیما» وسیع‌تر، شفاف‌تر و رقابتی‌تر شده است. به گزارش «ایبِنا» از خبرگزاری صدا و سیما، امیر نجومی با اعلام این خبر افزود: بر اساس بخشنامه اخیر بانک مرکزی شبکه صرافان مجوزدار از تاریخ صدور بخشنامه به عنوان کارگزاران انتقال وجوه برای شبکه بانکی دوباره وارد عرصه فعالیت شدند.

وی ادامه داد: در فرآیند کاری جدید وارد‌کنندگان پس از مراجعه به بانک، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و تودیع وثایق جهت تضمین واردات از طریق سامانه نیما به شبکه صرافان مجوزدار بانک مرکزی معرفی می‌شوند.

دبیر کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: وارد‌کننده یا صادر‌کننده با توجه به شناخت و سابقه همکاری قبلی و یا کیفیت خدمت می‌تواند صرافی خود را انتخاب کند و پس از آن بانک عامل وجه ریالی وارد‌کننده را از حسابش که در سامانه مالیاتی ثبت است، به حساب صراف منتقل می‌کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر