جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 42523
تاریخ انتشار: 04 خرداد 1397 00:08
مجلس شورای اسلامی این روز‌ها به محلی برای قدرت نمایی گروهی از نمایندگان مجلس تبدیل شده است که اکثریت مجلس را در اختیار ندارند، اما با ایجاد جنجال و سروصدا در صحن مجلس در برخی از موارد نظرات خود را به کرسی می‌نشانند و در مواردی هم در ابعاد بین المللی خبرساز می‌شوند..
این اسامی البته بسیار شناخته شده اند. برخی از این نمایندگان همیشه در صدر جنجال‌های مجلس قرار داشته اند. بسیاری از اقدامات آن‌ها جدای از تصمیمات فراکسیونی است، اما اثر گذاری اقداماتشان به اندازه یک فراکسیون قدرتمند مجلس است. آن‌ها در خارج از مجلس از حمایت قوی رسانه‌ای برخودارند. برخی از این نمایندگان پیشی از این در نهاد‌های امنیتی و نظامی فعالیت می‌کردند.

مجلس شورای اسلامی این روز‌ها به محلی برای قدرت نمایی گروهی از نمایندگان مجلس تبدیل شده است که اکثریت مجلس را در اختیار ندارند، اما با ایجاد جنجال و سروصدا در صحن مجلس در برخی از موارد نظرات خود را به کرسی می‌نشانند و در مواردی هم در ابعاد بین المللی خبرساز می‌شوند. این گروه از نمایندگان روز گذشته موفق شدند جریان بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس را به تعویق بیاندازند.  
روز گذشته لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما خیلی زود تعدادی از نمایندگان که عموما از اعضای فراکسیون ولایی مجلس بودند با سروصدا و اعتراض‌های شدید مانع از بررسی لایحه در صحن علنی شدند. برخی از آن‌ها با در دست داشتن پلاکارد‌هایی مبنی بر استعماری بودن این کنوانسیون، خواستار مسکوت ماندن بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند.

در یکی از این پلاکارد‌ها نوشته شده بود "ملت ایران ما را نخواهند بخشید اگر این لایحه استعماری را در مجلس تصویب کنیم." در جنجال دیروز نمایندگان معترض به سوی جایگاه هیات رئیسه هم رفتند. رئیس مجلس خطاب به آن‌ها گفت: "مجلس جای گفت‌وگو است، با زور نمی‌شود حرف زد."

در ادامه درخواست مسکوت ماندن لایحه با مخالفت علی لاریجانی، رییس مجلس روبه رو شد. او مسکوت گذاشتن بررسی لایحه را خلاف آیین نامه داخلی مجلس دانست.

از نکات جالب توجه این بود که کمیسیون امنیت ملی مجلس که برخی از نمایندگان منتقد لایحه عضو آن بودند درباره لایحه سکوت کرد. احتمالا دلیل این سکوت این بود که کمیسیون نمی خواست مسئولیتی درباره رد یا تائید لایحه به گردن بگیرد. در این شرایط با توجه به اینکه کمیسون نظر خود را اعلام نکرده بود، به درخواست دولت لایحه به صحن علنی مجالس آمده بود.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین و سخنگوی امنیت ملی مجلس درباره موضع کمیسیون گفت: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بررسی لایحه دولت برای الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و پیشنهادات دولت در خصوص حق تحفظ، به چند دلیل صلاح نداست که آن را به صحن مجلس گزارش کند. از جمله آنکه این لایحه مخالف اصل سوم قانون اساسی است، چرا که استعماری است و منجر به تسلط بیگانگان بر کشور می‌شود. از سوی دیگر دولت تلاش کرده که با حق شرط و بیانیه‌های صادرشده در مقدمه لایحه، از خسارات جلوگیری کند، ولی نظر کارشناسان حقوقی این است که حق شرط (حق تحفظ) و این بیانیه‌ها نمی‌توانند از خسارات جلوگیری کنند، لذا گزارش آن را به صحن مجلس ارائه نکردیم.»

دیدگاهی که شبیه به نظر نمایندگان پرسروصدای مخلف لایحه بود. به هر حال با اعتراض شدید این دسته از نمایندگان علی لاریجانی از مجلس خواست تا نظر خود را با ارجاع دو هفته‌ای این لایحه به کمیسیون امنیت ملی اعلام کند تا در صورت موافقت طی دو هفته آینده بررسی و اصلاحات لازم در آن اعمال شود ومجدداً در دستور کار قرار بگیرد.

نمایندگان نیز با ۱۳۸ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن با ارجاع لایحه مذکور به کمیسیون امنیت ملی موافقت کردند. لاریجانی تاکید کرد: "کمیسیون امنیت ملی با دقت این مسئله را بررسی کند و نظرات وزارت خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هر کسی را که نظری دارد دریافت کنند تا به جمع بندی مناسبی برسیم."

اما این گروه از نمایندگان جنجال آفرین چه کسانی‌اند؟  
تقریبا همه این نمایندگان از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هستند. فراکسیونی که ترکیبی است از گروه‌های مختلف اصولگرا، اما طیف پایداری در آن نفوذ زیادی دارد.
 
برخی از نمایندگانی که دیروز در مجلس جنجال ایجاد کردند عبارتند از: "حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین شهر و عضو کمیسیون برنامه مجلس، عباس گودرزی نماینده بروجرد، محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، احد آزادیخواه نماینده ملایر، نصرالله پژمانفر نماینده مشهد، محسن کوهکن نماینده لنجان، ذوالنور نماینده قم و..."
 
این اسامی البته بسیار شناخته شده اند. برخی از این نمایندگان همیشه در صدر جنجال‌های مجلس قرار داشته اند. بسیاری از اقدامات آن‌ها جدای از تصمیمات فراکسیونی است، اما اثر گذاری اقداماتشان به اندازه یک فراکسیون قدرتمند مجلس است. آن‌ها در خارج از مجلس از حمایت قوی رسانه‌ای برخودارند. برخی از این نمایندگان پیشی از این در نهاد‌های امنیتی و نظامی فعالیت می‌کردند.

بیشتر این نمایندگان همان افرادی هستند که روز ۱۹ اردیبهشت ماه و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در صحن علنی مجلس پرچم آمریکا و متن برجام را به آتش کشیدند. محسن کوهکن و مجتبی ذوالنوری، حاجی دلیگانی به همراه ابطحی و کریمی قدوسی در متن آن قدام قرار داشتند.

اتفاقی که بازتاب بین المللی پیدا کرد و بسیاری از آن انتقاد کردند.

حاشیه سازی‌های این گروه از نمایندگان به تقابل با رییس جمهور هم رسیده است. در یک سال اخیر بار‌ها اخباری راجع به طرح سوال از رییس جمهور در راهرو‌های بهارستان مطرح شده است. در همه این طرح سوال‌های که تاکنون از سوی هیات رئیسه وصول نشده است رد پای این نمایندگان دیده می‌شود.

هر کجا اقدامی در تقابل با دولت صورت گیرد نام یکی از این نمایندگان نیز به چشم می‌خورد. در اواخر سال ۹۶ با میانداری این افراد طرح استیضاح سه وزیر کشاورزی، رفاه و راه در مجلس مطرح شد که با شکست مواجه گردید.

همین افراد پس از توافق هسته‌ای بار‌ها وزیر خارجه را به مجلس احضار و فشار‌های سنگینی را به دولت وارد کردند. تا جایی که به عنوان یکی از ارکان اصلی تضعیف دولت در داخل کشور مشهور شدند. 
ماجرا دوتابعیتی‌ها
از اقدامات دیگر این گروه از نمایندگان فشار سنگین به دولت درباره مسئله دو تابعیتی هاست. در حالیکه وزارت اطلاعات بار‌ها درباره مدیران دو تابعیتی توضیح داده است، اما طیفی از سیاسیون در کشور که این گروه نمایندگان نیز در این طیف جای می‌گیرند اصرار دارند که بسیاری از مدیران ارشد دولت دو تابعیتی هستند.

در میان مقامات قوه قضائیه نیز در این باره ادعا‌هایی درباره دو تابعیتی بودن مدیران دولتی مطرح شده است. این گروه از نمایندگان هم با نفوذی که در نهاد‌های امنیتی دارند و همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس عملا در اختیار آنهاست، توانستند طرح تحقیق و تفحصی در باره دو تابعیتی‌ها به تصویب برسانند.

۱۱ نماینده مامور تحقیق و تفحص در این باره شدند؛ که عبارتند از: «جواد کریمی‌قدوسی (نماینده مشهد)، نادر قاضی‌پور (ارومیه)، سیدحسین نقوی‌حسینی (ورامین)، حسینعلی حاجی‌دلیگانی (شاهین‌شهر)، حسن نوروزی (رباط‌کریم)، جواد ابطحی (خمینی‌شهر)، قاسم جاسمی (کرمانشاه)، مجتبی ذوالنور (قم)، محمد دهقانی (چناران، طرقبه و شاندیز)، ابوالفضل ابوترابی (نجف‌آباد) و مجید ناصری‌نژاد (شادگان).»

همان کسانی که برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم در مجلس جنجال به پا کردند و همان کسانی که پرچم آمریکا و برجم را در صحن علنی به آتش کشیدند.

نتیجه تحقیق و تفحص این گروه از دو تابعیتی‌ها چندی پیش منتشر شد. گزارشی که حالا جنجال به پا کرده است. ابتدا وزارت اطلاعات در نامه به علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی از این گزارش انتقاد کرد.

وزارت اطلاعات در نامه خود نوشت: «در صفحات ۱۴ و ۱۵ گزارش کمیسیون که عینا بخشی از نامه این وزارتخانه می‌باشد، به‌دلیل درج ناقص مطلب، شائبه‌های متعددی ایجاد کرده مبنی بر اینکه طی دو سال گذشته ۲۱۰ مدیر دوتابعیتی در نظام شناسایی شده است. حال آنکه در گزارش این وزارتخانه تأکید شده بود که طی دو سال گذشته از ۱۹ حوزه‌ای که استعلام شده بود، تعداد ۲۱۰ نفر به‌دلیل دوتابعیتی، اقامت از نوع گرین‌کارتی، رد صلاحیت شده‌اند و در ادامه به پنج حوزه اشاره شده بود؛ مانند: اشتغال در مراکز دولتی و حکومتی یا همکاری با مراکز حساس، دولتی، علمی، دانشگاهی، آموزشی و نظامی و... بنابراین بخش عمده‌ای از استعلامات مربوط به گزینش و همکاری بوده (اعم از بخش‌های حکومتی، دولتی و حتی خصوصی) همان‌گونه که ملاحظه می‌فرمایید چنانچه این قسمت از متن نامه این وزارتخانه به‌صورت کامل درج می‌شد، شائبه مذکور ایجاد نمی‌گردید تا موجب بروز ذهنیت‌های منفی شود».

در قسمتی دیگر از نامه وزارت اطلاعات آمده است: «.. اتهام بلاوجه مسامحه و عدم همکاری به وزارت غیرمنصفانه و جهت‌گیرانه است.... از‌آنجا‌که هنوز متن گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت نشده، مقتضی است نسبت به اصلاح گزارش مزبور اقدام سریع و صریح انجام و هم در خلاصه گزارش که مقرر است در صحن قرائت گردد، نکات گفته‌شده به نحو بارز گنجانده شود.»

همچنین سید حسین موسویان دیپپلمات پیشین کشورمان هم به لاریجانی نامه نوشت و متن این گزارش و ادعا‌هایی که درباره او در آن مطرح شده بود را خلاف واقعیت دانست.

روز گذشته هم پس از ۱۰ روز محمدحسین محلاتی دیپلمات پیشین و استاد الهیات اسلامی و صلح پژویی با نگارش نامه‌ای به علی لاریجانی به شدت از گزارش کمیته تحقق و تفحص انتقاد کرد.

او در نامه خود نوشت: «هفت سال پیش با کمال شگفتی متوجه شدم که تارنمای خبری رجانیوز در ایران در تاریخ دوشنبه ۱۸ مهرماه ۱۳۹۰ در مقاله‌ای به قلم محمد رحمانی درست همان ادبیات لابی جنگ آمریکایی ـ. صهیونیستی را علیه اینجانب بدون حذف «واو» به کار برده و با افزودن دو اتهام شدید سیاسی، مویه‌ای برای قطع‌نامه صلح ۵۹۸ محض چاشنی بر آن افزوده است».

به گفته محلاتی: "هفته گذشته در‌حالی‌که مشغول کلاس‌های آخر ترم تحصیلی در رشته قرآن‌پژوهی بودم، خبردار شدم که کمیته تحقیق و تفحص مجلس گزارشی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیرامون خطر مدیران دو‌تابعیتی داده و از جمله مصادیق آن، از این حقیر درست با همان ادبیات رجانیوز که هفت سال پیش منتشر کرده بود، بدون کوچک‌ترین تغییری نام برده، هتک حرمت کرده و اتهام سنگین زده است. شگفتا و وااسفا از آنچه به نام شریف تحقیق‌و‌تفحص رفته است. "

او تاکید کرد: «در مورد خودم اعلام می‌کنم که همه اتهامات دروغ محض است و در عمر حرفه‌ای خود، نه هرگز مدیر دولتی دو‌تابعیتی بوده، نه از بودجه دولت آمریکا برای هیچ امر سیاسی یا غیرسیاسی پشیزی گرفته، نه هرگز در فرودگاه ایران دستگیر شده، نه در عمر ۴۰ ساله حرفه‌ای نیتی جز خدمت به صلح و بسط معارف اسلامی و روشنگری علیه اسلام‌هراسی داشته و نه در مابقی عمر قصدی جز معلمی دارد.»

مواردی که ذکر شد بخشی از اقدامات این گروه پر نفوذ و پر قدرت در مجلس است. این گروه از نمایندگان حالا به عنوان تندروهای مجلس شناخته شده اند. آن‌ها در سال‌های اخیر بار‌ها و در مقاطع مختلف اقدامات غافلگیر کننده زیادی داشته اند، برخی از این اقدامات به هدف اصابت کرده و برخی دیگر شکست خورده است. باید دید سورپرایز بعدی آن‌ها چیست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر