جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42498
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1397 18:53
فعالان سیاسی بررسی کردند

آیا لاریجانی رئیس می‌ماند؟

هم‌نظری نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون ولایی از اتفاقات نادر در مجلس به شمار می‌آید اما حالا گویا در یک مسئله حداقل میان برخی از اعضای این دو فراکسیون اتفاق نظر وجود دارد و آن ضعف مدیریتی علی لاریجانی در مسند ریاست مجلس شورای اسلامی است.
با نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی انتقاد از عملکرد علی لاریجانی بالا گرفته است و برخی از اعضای فراکسیون امید تاکید دارند او طی دو سال گذشته نتوانسته عملکرد قابل قبولی در این مسند داشته باشد و این مسئله موجب شده است که حضور دوباره او در قامت ریاست مجلس مورد بحث برخی تحلیلگران سیاسی قرار گیرد.

لاریجانی رئیس مجلس می‌ماند؟
 قطعا هم‌نظری نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون ولایی از اتفاقات نادر در مجلس به شمار می‌آید. زیرا با توجه به تفاوت نگرش این دو گروه عموما در اکثر مسائل دچار اختلاف نظرهای شدیدی هستند اما حالا گویا در یک مسئله حداقل میان برخی از اعضای این دو فراکسیون اتفاق نظر وجود دارد و آن ضعف مدیریتی علی لاریجانی در مسند ریاست مجلس شورای اسلامی است.

زیرا این روزها یکی از موضوعاتی که این نمایندگان در گفت‌وگوها و یادداشت‌های خود به آن اشاره دارند مدیریت بحث برانگیز لاریجانی در مجلس است و انها تاکید دارند که وی بنا به دلایل مختلف یا به مقدار قابل توجهی مماشات می‌کند و یا با نفوذی که در مجلس دارد، مانع از پیش‌برد برخی اهداف و برنامه‌های نمایندگان می‌شود.

یکی از این افراد احمد مازنی عضو فراکسیون امید است که اخیرا با اشاره به نزدیک بودن انتخابات هیئت رئیسه و نقد ساختار فعلی آن تصریح کرد: ترکیب فعلی هیئت رئیسه و معدل فعلی آن به شکلی است که انگار افراد می‌خواهند باقی بمانند، یعنی می‌خواهند هم‌چنان حضورشان در این ترکیب حفظ شود. به آن معنا که در میان نمایندگان به افرادی که صدای بلندتری دارند بهتر فرصت صحبت داده می‌شود تا نماینده‌ای که داد نمی‌زند و منطق را پیشه می‌کند، از این جهت عدالت در مجلس بسیار ضعیف است. همچنین وی با اشاره به نحوه اداره مجلس، شیوه قانونگذاری و شیوه نظارت عنوان کرده است که گاهی رفتارهایی دیده می‌شود که در شان مجلس نیست. گاهی حس می‌شود رئیس مجلس در ارتباط با بعضی موضوعات نمی‌خواهد مثلا یک تحقیق و تفحص رای بیاورد این را نمایندگان می‌فهمند. بیان این مسائل حق مردم است. در مسائل اجرایی هم مجلس باید بهتر اداره می‌شد.

اما انتقاد نمایندگان فراکسیون ولایی تقریبا از جنس دیگری است. آنها علی لاریجانی را به مماشات بیش از اندازه با دولت متهم می‌کنند و معتقدند این رویکرد وی باعث شده است که نمایندگان نتوانند آنطور که شایسته و لازم است به عملکرد دولت نظارت داشته باشند و وزرا یا حتی رئیس جمهور را مورد بازخواست قرار دهند. بنابراین مجموع این مسائل موجب می‌شود این سوال طرح شود که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه آیا لاریجانی بر مسند ریاست مجلس باقی خواهد ماند یا خیر؟

لاریجانی یک سیاستمدار تمام عیار است
در همین خصوص مهدی آیتی نماینده پیشین مجلس در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «اگر بخواهیم تعریف صحیح سیاست و سیاست‌ورزی را مدنظر قرار دهیم باید بگویم که آقای لاریجانی مانند آقای حسن روحانی یا آیت الله هاشمی، یک سیاستمدار تمام عیار است. به این معنی که هر حرفی را نمی‌زند، همیشه حرف حق نمی‌زند، گاهی راست می‌گوید و گاهی دروغ، گاهی وعده می‌دهد و عمل نمی‌کند گاهی وعده نمی‌دهد و مشکل را حل می‌کند. این رفتار یک سیاستمدار است و به همین دلیل نمی‌توان به او ایراد گرفت، زیرا او باید هواشناس باشد، موج سوار و فرصت‌طلب باشد و با توجه به شناختی که از فضا و زمان و مردم دارد تصمیم‌گیری کند.»

وی افزود: «حالا در این میان ممکن است برخی معتقد باشند که یک حق و باطل و آرمان‌هایی وجود دارد بر اساس آن‌ها افراد را می‌سنجیم و به کسانی که در موضع حق ایستاده اند و از آزادی و شفافیت و احقاق حقوق مردم دفاع می‌کنند و حقیقت را می‌گویند و صداقت دارند، نمره قبولی می‌دهیم؛ اما این‌ها در چارچوب سیاست قرار نمی‌گیرد. ما نمونه تاریخی هم داریم که امیرالمونین به اصحاب خود می‌گوید: «من از معاویه باهوش‌ترم، اما اینکه کار او پیش می‌رود کار ما نه به این دلیل است که او خدعه و نیرنگ می‌کند.» بنابراین در عالم سیاست گاهی فریب دادن یا مواضع ضد و نقیض و مبهم گرفتن کاملا مرسوم و لازم است.»

او ادامه داد: «یک جمله جالبی مقام معظم رهبری دارند و این است که می‌گویند «من دیپلمات نیستم، من انقلابی هستم» یعنی وقتی می‌گوید انقلابی هستید به این معنی است که شما دارای مواضع محکم و شفاف آرمانی و اسلامی هستید. یعنی همان مواضعی که در اسلام و قرآن و مواضع پیامبر و ائمه بود. به همین دلیل رهبری اعلام می‌کند که سیاستمدار نیست بلکه یک انقلابی است. حالا با این دسته بندی مشخص می‌شود که آقای لاریجانی جز دسته سیاستمداران قرار می‌گیرد، دقیقا مانند آقای روحانی. ایشان هم همینطور هستند یعنی خوب که دقت می‌کنید می‌بینید مواضعشان شفاف نیست، وعده می‌دهند عمل نمی‌کنند، گاهی از قوه قضائیه و سپاه و... تعریف و تمجید میکند و گاهی تشر می‌زند. این رفتار معمول و رایج یک سیاستمدار است لذا اگر آقای لاریجانی چنین رفتاری دارد کاملا قابل قبول است.»

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا علی لاریجانی بر مسند ریاست باقی خواهد ماند یا خیر، اظهار کرد: «به عقیده من با توجه به وضع موجود و افرادی که در داخل مجلس حضور دارند، هیچکس بهتر از آقای لاریجانی نمی‌توانست مجلس را مدیریت کند. حتی به عقیده من آقای پزشکیان و آقای علی مطهری هم توانایی ایشان را ندارند. زیرا از لحاظ سیاستمداری و هوشمندی و هماهنگی با دیگر ارکان نظام، آقای لاریجانی بهتر از همه نمایندگان فعلی مجلس هستند. نباید این را فراموش کنیم که این ارتباط با سایر ارکان بسیار حائز اهمیت است و آقای لاریجانی با توجه به حضورشان در مسند‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی توانسته رابطه خوبی با این ارکان داشته باشد. اتفاقا یکی از نکات مثبت کارنامه کاری ایشان طی ۴۰ سال گذشته این است که ایشان با هیچ کدام از ارکان نظام دچار تنش و اختلاف نشده است و این نشان می‌دهد که به خوبی کار خود را انجام داده است. حتی در مسئله آقای احمدی نژاد این رئیس دولت وقت بود که از حد خود عبور و بی ادبی کرد، اما با اینحال آقای لاریجانیی کاملا در چارچوب با آن مواجه شدند.»

هیچ گزینه‌ای بهتر از لاریجانی نیست
همچنین جلال جلالی زاده نماینده مجلس ششم نیز در گفت‌گو با فرارو در خصوص عملکرد علی لاریجانی اظهار کرد: «به عقیده من عملکرد اقای لاریجانی طی این مدت کاملا متوسط بوده و شاید دلیلش هم این باشد که به نظر می‌آید ایشان در فکر ریاست جمهوری هستند و حالا در تلاشند که صرفا فضا را مدیریت کنند و مانع از ایجاد تنش و نارضایتی ارکان مختلف از خودشان شوند. با اینحال نمی‌توان به مدیریت ایشان در کنترل فضای مجلس نمره مردودی داد و به نظر می‌رسد عملکرد رضایت بخشی داشته اند، اما اینکه مدیریت ایشان تا چه حد در پیش برد اهداف مجلس بوده است و برای حل مشکلات تلاش کرده است، نمره‌ای که من میدهم نمره قبولی نیست.»

وی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مبتنی بر اینکه علی لاریجانی مانع از ورود برخی طرح‌ها به صحن می‌شود یا گاهی باعث می‌شود یک لایحه یا طرح رای نیاورد، عنوان کرد: «به عقیده من این کاملا به نمایندگان مربوط می‌شود. زیرا اگر ما نمایندگان قوی و کارآمد و کارکشته در مجلس داشته باشیم دیگر رئیس مجلس تا این حد نمی‌تواند اعمال نفوذ کند. البته این یک امتیاز برای رئیس مجلس محسوب می‌شود که شخصیت کاریزماتیک و با نفوذی میان نمایندگان و فراکسیون‌ها باشد، اما این نمایندگان هستند که باید مانع از دخالت‌های بی‌رویه در مسائلی مانن طرح و لایحه شوند.»

او درباره رابطه رئیس مجلس و دیگر نهاد‌های نظام گفت: «به هرحال با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی یکی از قوا سه گانه است و باید با دیگر قوا و نهاد‌های حکومتی در تعامل باشد آقای لاریجانی به خوبی موفق شده است که از پس این مسئله بر بیاید و این نتیجه حضورشان در مسند‌های مختلف طی ۴۰ سال گذشته است از سوی دیگر به هرحال برادر ایشان رئیس یکی از قوای کشور است و همه این‌ها باعث می‌شود شرایط بهتری نسبت به دیگران داشته باشد و بتواند تعامل سازنده‌ای میان مجلس و دیگر نهاد‌ها ایجاد کند. به همین دلایل هم است که ایشان در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ریاست قوه مقننه هستند.»

جلالی زاده در پایان با اشاره به انتخابات هیات رئیسه مجلس که هفته آینده برگزار می‌شود، اظهار کرد: «با توجه به شرایط و ترکیب مجلس فعلی هیچ گزینه‌ای بهتر از آقای لاریجانی نیست که به اندازه ایشان بر مجلس و قوانین مسلط باشد و بتواند فضای مجلس را مدیریت کنند؛ بنابراین به عقیده من بعید است که فراکسیون‌ها تمایلی داشته باشند برای سمت ریاست مجلس با ایشان وارد رقابت شوند و اگر هم کاندیدی معرفی کنند صرفا برای این است که فضای انتخابات داخلی را گرم کنند. زیرا نمایندگان هم به خوبی می‌دانند که شاید انتقاد‌هایی به علی لاریجانی وجود داشته باشد، اما همچنان حمایت اکثریت را دارد.»
برچسب ها: لاریجانی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر