چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - April 17 2024
کد خبر: 42332
تاریخ انتشار: 25 ارديبهشت 1397 12:03
«ما ایمان راسخی داریم که جنگ آینده متفاوت خواهد بود و اسرائیل در آن پیروز نخواهد شد. بولتون هم در سال آینده در تهران شکست انقلاب (اسلامی) ایران را جشن نخواهد گرفت.»
دولت آمریکا فشارها علیه ایران را بیشتر خواهد کرد. به گزارش فرارو، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از ماه‌ها انتقاد شدید از توافق هسته‌ای، سرانجام به طور یکجانبه از آن خارج شد. خروج ترامپ، جنجال زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد. اکنون برخی تحلیلگران درباره اقدامات آینده ترامپ در قبال ایران گمانه‌زنی می‌کنند. در همین رابطه، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌الیوم، در سرمقاله این روزنامه به سناریوهای آینده ترامپ پرداخت و نوشت: "سوالی که این روزها قویا در پایتخت‌های غربی مطرح می‌شود، بر گام‌های آینده رئیس‌جمهور دونالد ترامپ پس از لغو توافق هسته‎‌ای با ایران و نیز نقش احتمالی اسرائیل در مرحله آینده، متمرکز است".

از دیدگاه عطوان، ترامپ در قبال ایران دو گزینه مرتبط با هم در اختیار دارد که هر کدام از آن‌ها به دیگری منتهی می‌شود. گزینه نخست آن است که توافق هسته‌ای کنونی تجزیه و مجددا درباره آن مذاکره ‌شود. متن جدید حاصل از این مذاکره، شامل توقف نهایی و دائمی غنی‌سازی اورانیوم در ایران خواهد بود. تجزیه برجام فقط با موافقت ایران یا تسلیم آن ممکن خواهد بود.

گزینه دوم، اعمال محاصره اقتصادی شدید و به فروپاشی رساندن اقتصاد ایران و سپس اتخاذ گام‌های عملی برای تغییر نظام ایران است. به ادعای عطوان هدف محاصره و تحریم اقتصادی ایران، این است که مردم را به "انقلاب" سوق دهند. عطوان معتقد است که اگر گزینه اول ناکام بماند و ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد، گزینه دوم اجرا خواهد شد.

ترامپ معتقد است که اعمال محاصره دردناک اقتصادی علیه ایران، ممکن است باعث پذیرش خواسته‎‌های او از سوی ایران خواهد شد. با این حال، عطوان معتقد است که تکیه بر گزینه محاصره اقتصادی برای به زانو درآوردن ایران، نتایج تضمین‌شده‌ای ندارد. به همین دلیل، بعید نیست که گزینه نظامی برای تغییر نظام ایران به کار گرفته شود. اسرائیل نیز قویا از این گزینه حمایت می‌کند. به گفته سردبیر رأی الیوم، بعید نیست که تصمیم تغییر نظام ایران اتخاذ شده باشد. این تحلیل عطوان به دو عامل مهم استناد می‌کند:

نخست آنکه، چند روز پیش جان کریاکو، افسر سابق سیا، یادداشتی نوشته و مدعی شد که هنگامی که در بهار 2002 در پاکستان بود یک روز رئیسش به او گفته تصمیم حمله به عراق اتخاذ شده است. این افسر سابق بنا به تجربه‌ای که در سیا داشته، مدعی است که سناریوی حمله به عراق در ایران نیز تکرار می‌شود.

دوم: جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، چندی پیش در همایش مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس گفته بود که حکومت ایران سالگرد چهل سالگی را جشن نخواهد گرفت. او به مجاهدین گفته در 2019 "شما را در تهران خواهیم دید".

مرحله بهانه‌تراشی برای توجیه هرگونه تجاوز آمریکایی به ایران قبل از خروج ترامپ از برجام آغاز شد. این مرحله از طریق کارزارهای سنگین رسانه‌ای به رهبری اسرائیل و دولت‌های عربی انجام شد. در این کارزار، ایران به نقض برجام، ایجاد مراکز پنهانی غنی‌سازی اورانیوم و تهدید امنیت و ثبات خاورمیانه و کل جهان از طریق گروه‌های "تروریستی" از جمله القاعده متهم شده است. از روی صُدفه و اتفاق نبود که نتانیاهو چند روز قبل از تصمیم برجامی ترامپ نمایشی به زعم خود درباره اسناد برنامه هسته‌ای ایران، اجرا کرد.

عطوان نوشت: " بعید نمی‌دانیم که اسرائیل، که جنگ علیه ایران در سوریه را آغاز کرده، در رأس جنگ آمریکایی آینده علیه ایران باشد. به خوبی به یاد داریم که دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور بوش و یکی از بارزترین مهندسان جنگ علیه عراق، چند هفته پس از ترک کاخ سفید پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری، (در نوامبر 2008) گفت جنگ آینده علیه ایران خواهد بود. آمریکا آغازگر این جنگ نخواهد بود. اما اگر اسرائیل به ایران حمله کند. آمریکا جانب اسرائیل را خواهد گرفت".

بر اساس تحلیل سردبیر رأی‌الیوم، مایک پومپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، دقیقا مانند اقدامات کالین پاول قبل از جنگ عراق، جهت ایجاد اجماع برای جنگ علیه ایران در اروپا، کشورهای عربی خلیج فارس و خاورمیانه به اجماع‌سازی خواهد پرداخت. اصلا بعید نیست که او هم مانند نتانیاهو در تلویزون ظاهر شود و اعا کند اسناد و تصاویری از مراکز پنهانی غنی‌سازی ایران بدست آورده است.
 
عطوان در پایان تصریح کرد: "ما ایمان راسخی داریم که جنگ آینده متفاوت خواهد بود و اسرائیل در آن پیروز نخواهد شد. بولتون هم در سال آینده در تهران شکست انقلاب (اسلامی) ایران را جشن نخواهد گرفت".
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر