جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42302
تاریخ انتشار: 23 ارديبهشت 1397 13:30
قيمت مدل‌هاي مختلف خودرو در بازار در روزهاي اخير به دليل دلال‌بازي‌ بين هشت تا 10 ميليون تومان افزايش يافته است. اما نمايندگان مجلس با هدف بررسي دلايل تغيير تعرفه واردات خودرو معاونان وزير صنعت را به مجلس فراخوانده‌اند تا دلايل ايجاد مشكل براي واردكنندگان خودرو را بررسي كنند.
شرق نوشت: شايد در خلال اين نشست، نيم‌نگاهي هم به افزايش قيمت خودرو داشته باشند اما محور اصلي مورد نظر آنها تعرفه واردات است و در دستور كار جلسه كميسيون صنايع مجلس كه روز يكشنبه برگزار مي‌شود هم پرداختن به اختلالات ناشي از تغييرات تعرفه‌اي در دستور كار قرار گرفته است.

اين در حالي است كه تغيير تعرفه واردات خودرو براي اقشار مختلف جامعه اهميت خاصي ندارد. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، تغييرات تعرفه واردات حتي در بازار خودروهاي وارداتي هم تأثيرگذار نيست زيرا خريداران خودروهاي وارداتي اقشار مرفهي هستند كه نوسانات ايجادشده در قيمت اين خودروها، برايشان اهميت چنداني ندارد.

قيمت خودروي داخلي از كارخانه تا بازار بين هشت تا 10 ميليون تومان افزايش يافته است. دلال‌بازي‌ها قيمت خودرو براي مصرف‌كننده را افزايش داده و زمينه نگراني در جامعه را فراهم كرده است.

هرچند خبرگزاري تسنيم خبر داده كه كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي قصد دارد روز سه‌شنبه با حضور وزير صنعت و مديران عامل سايپا و ايران‌خودرو به مسئله افزايش قيمت خودرو بپردازد اما، ولي ملكي عضو كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي حضور وزير صنعت در مجلس را رد مي‌كند و به «شرق» مي‌گويد: معاونان وزير صنعت براي بحث و بررسي در زمينه تعرفه واردات خودرو به مجلس مي‌آيند و در خلال اين بحث‌ها، مسئله قيمت خودرو هم بررسي خواهد شد.

سیدجواد حسینی‌کیا، دبير دوم كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي نيز ضمن زيروروكردن برنامه‌هاي اين هفته كميسيون تخصصي صنعت، خبر مي‌دهد: بحث افزايش تعرفه خودروهاي وارداتي، روز يكشنبه در كميسيون صنايع مجلس مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

تفاوت دغدغه مجلس و مردم
بخش اعظم جامعه از افزايش قيمت خودروهاي داخلي نگران هستند اما نمايندگان ملت اين روزها با پيگيري بحث تعرفه به دنبال احقاق حقوق آن اقليتي هستند كه حتي فروشندگان خودروهاي وارداتي هم معتقدند تغيير قيمت‌ها در تصميم اين قشر براي خريد خودروي خارجي تأثيري ايجاد نمي‌كند.

گروهي نيز به تأثيرگذاري مشاور وزير صنعت در تصميمات مجلس اشاره كرده و مي‌گويند: وزير صنعت، معدن و تجارت 24 دي ماه سال 96، يكي از اعضاي انجمن صنفي واردكنندگان خودرو را به‌عنوان عضو شوراي انديشه‌ورزي وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب كرده است. همين فرد 25 دي‌ سال 96 نيز به‌عنوان مشاور خودرويي كميسيون اصل 90 حكم دريافت مي‌كند. دو روز بعد از اين انتصاب، در 27 دي سال 96، كميسيون اصل 90 طرح دوفوريتي كاهش تعرفه واردات خودرو را به هيئت‌رئيسه مجلس تقديم مي‌كند.

در نتيجه حضور اين فرد به‌عنوان مشاور كميسيون اصل 90، سبب شده است كه نمايندگان ملت دغدغه اصلي جامعه را شناسايي نكنند و به دنبال مسائلي بروند كه براي بخش اعظم جامعه اهميت چنداني ندارد.

سیدجواد حسینی‌کیا در‌اين‌باره مي‌گويد: كميسيون صنايع در ارتباط با موضوع خودرو چندين جلسه برگزار كرده است و بررسي‌هاي مختلفي را در دستور كار دارد. ما تا به نتيجه نرسيم، امكان اطلاع‌رساني نداريم؛ زيرا مردم كار مشهود نمي‌بينند. بايد بررسي كارشناسي انجام شود و به جمع‌بندي برسيم. در بحث تحقيق‌وتفحص كه عده‌اي از نمايندگان پيگير آن هستند و موضوع بحث جلسه يكشنبه نيست، مباحثي نظير كيفيت، قيمت، نيروي انساني و مباحثي از اين دست هم بررسي می‌شود.

او اضافه مي‌كند: كيفيت خودروي داخلي براي كميسيون صنايع مهم است. در‌حال‌حاضر كيفيت خودروي داخلي خيلي بهتر از گذشته شده است و از پيكان به خودروهاي امروزي رسيده‌ايم. كيفيت ارتقا يافته است اما شايد به شاخص‌هاي جهاني نرسيده باشيم.

به گفته حسيني‌كيا، بخشي از قيمت بالاي خودروهاي داخلي مربوط به انباشت نيروها در اين صنعت است. ايران‌خودرو سه هزار نيروي مازاد دارد كه تعديل آنها و جايگزيني روبات در صنعت خودرو، منجر به بروز بي‌كاري در جامعه مي‌شود اما از سوي ديگر هزينه اضافي اين نيروها، بر قيمت خودرو تأثير مي‌گذارد.

او اضافه مي‌كند: راهكار خودروسازهاي داخلي براي كاهش نيروي كار، جذب‌نكردن نيروي جديد است. زيرا نمي‌خواهند بحران ديگري براي كشور ايجاد كنند. اين سياست، روش معقولي است كه خودروسازی‌‌ها پيگيري مي‌كنند.

او با اشاره به اینکه تلاش خودروسازي‌ها براي طراحي پلتفرم‌هاي جديد اين اقدام را گامي به سوي جلب نظر مشتريان داخلي معرفي مي‌كنند، تأكيد مي‌كند: اين حركت بايد سرعت بيشتري به خود بگيرد.

پيگيري بحث ساماندهي بازار در كميسيون
ولي ملكي، عضو كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي نيز در ارتباط با جلسه يكشنبه آينده بيان مي‌كند: هدف اصلي از جلسه كميسيون، بررسي دلايل افزايش تعرفه واردات خودرو و ايجاد اختلال در ثبت سفارش است. در ارتباط با اين موضوع، جلسه اوليه‌اي با واردكنندگان داشته‌ايم.

او اضافه مي‌كند: درباره افزايش قيمت خودرو نيز در جاي خود بحث خواهيم كرد. ساماندهي بازار خودرو هم در دستور كار مجلس است كه در آن به مسئله قيمت خودروهاي داخلي خواهيم پرداخت. اين جلسه با حضور وزير و ساير مسئولان ذي‌ربط در آينده برگزار خواهد شد.

تكميل‌نشدن اسناد شوراي رقابت
اگرچه به نظر مي‌رسد مجلس چندان دغدغه تنظيم قيمت خودروهاي داخلي را ندارد و به دنبال خودروهاي وارداتي است اما پيش از اين قرار بود شوراي رقابت با بررسي اسناد و مدارك ارائه‌شده از سوي خودروسازان، مجوز افزايش بهاي خودرو را در انتهاي ارديبهشت ماه صادر كند.

هرچند بازار منتظر صدور مجوز شوراي رقابت نشده است و دلال‌ها به‌صورت خودجوش بهاي اين محصول را در بازار افزايش داده‌اند اما گويا بررسي‌هاي شوراي رقابت هم هنوز به سرانجام نرسيده است. رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در گفت‌وگو با «شرق» درباره احتمال صدور مجوز افزايش قيمت براي خودروسازان داخلي عنوان مي‌كند: هنوز از سازمان مركزي، اطلاعات دريافت نكرده‌ايم. هنوز آخر ارديبهشت نشده است و تا آخر ارديبهشت بايد منتظر بمانيم.

شيوا سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده را مسئول رسيدگي دلال‌بازي‌هاي اخير بازار خودرو معرفي مي‌كند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر