پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 42255
تاریخ انتشار: 19 ارديبهشت 1397 01:03
در صورت خروج ترامپ از برجام، از تجارت شرکت‌های خود با ایران محافظت می‌کنیم

تضمین اتحادیه اروپا به تهران

بنابر اعلام سخنگوی اتحادیه اروپا، این اتحادیه قصد دارد تا از تجارت شرکت‌های خود با ایران در صورت خروج ترامپ از برجام حفاظت کند.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما در حال تلاش هستیم تا از منافع شرکت‌های خود در صورت خروج ترامپ از برجام حفاظت کنیم. این اقدامی است که می‌تواند به افزایش تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و آمریکا دامن بزند. 
 به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، مایا کوچی جانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ما در حال تلاش هستیم تا از منافع شرکت‌های خود در صورت خروج ترامپ از برجام حفاظت کنیم. این اقدامی است که می‌تواند به افزایش تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و آمریکا دامن بزند.

وی همچنین در مورد تصمیم دونالد ترامپ در مورد برجام نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.  ترامپ اعلام کرده است که ساعت 22:30 به وقت تهران تصمیم خود در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن را اعلام خواهد کرد.

این سخنگو تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران برای امنیت جهانی بسیار حائز اهمیت است چرا که این توافق نظام بازرسی‌های سرسختانه‌ و راستی آزمایی‌ها را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده است.

وی افزود: برجام بر اساس فرضیات یا حسن نیت و اعتماد پایه‌گذاری نشده است بلکه این توافق بر اساس واقعیات و تعهدات سرسختانه، مکانیزم‌های راستی آزمایی و همچنین بازرسی‌های گسترده استوار است.

بنابراین گزارش، در صورتی که ترامپ از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران خودداری کند این موضوع می‌تواند باعث افزایش سردرگمی شرکت‌های بین‌المللی برای تجارت در منطقه و بخصوص با ایران منجر شود چرا که ممکن است این شرکت‌ها نیز در صورت همکاری با ایران تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گیرند.

یک عضو موسسه صلح کارنگی نیز در این باره می‌گوید: بسته به اینکه خروج آمریکا تا چه حد سریع و سرسختانه باشد اتحادیه اروپا باید سازوکارهایی را به تصویب برساند تا به شرکت‌های خود اجازه ادامه تجارت با ایران داده شود و به این نحو ایران در برجام باقی بماند.

به گزارش ایسنا، مقامات اتحادیه اروپا در نشستی که با سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در بروکسل برگزار شد، به گفت‌وگو در مورد برجام پرداختند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر