چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 42236
تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1397 14:48
مقامات اروپایی و آمریکایی:

ترامپ از برجام خارج مي شود

دیپلمات‌های اروپایی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند آنها در متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام شکست خورده و در نتیجه ترامپ، آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.
 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دیروز در حساب توئیتری خود اعلام کرد بزودی درباره برجام تصمیم خواهد گرفت. وی توئیت کرد: "فردا از کاخ سفید در ساعت دو بعد از ظهر (به وقت واشینگتن)، تصمیمم درباره توافق (هسته‌ای) ایران را اعلام خواهم کرد".

ترامپ اعلام کرده که هیچ کس درباره تصمیم برجامی او اطلاعی ندارد. با این حال، دیپلمات‌های اروپایی و مقامات آمریکایی در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند ترامپ از برجام خارج خواهد شد.

دیپلمات‌های اروپایی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته‌اند آنها در متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام شکست خورده و در نتیجه ترامپ، آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

به گفته این روزنامه، اگر دیپلمات‌ها درست بگویند، این اقدام ترامپ در 15 ماه ریاست‌جمهوری او، "پرتبعات‌ترین" تصمیم در حوزه امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

یک دیپلمات بلندپایه اروپایی که عمیقا درگیر تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام بوده، به گزارشگران گفته شانس اینکه ترامپ در توافق بماند "بسیار ناچیز" است.

چند ماه پیش ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را با چند شرط و برای آخرین تمدید کرد. ترامپ برای استمرار در توافق هسته‌ای گفته باید نگرانی‌هایش درباره تاریخ انقضای برجام، بازرسی‌ها از سایت‌های ایران و حضور ایران در منطقه رفع شود. از آن پس، اروپایی‌ها با وزارت خارجه آمریکا مذاکراتی برای رفع نگرانی‌های ترامپ انجام دادند. اما این مذاکرات به جایی نرسید.

این دیپلمات بلندپایه اروپایی، که نخواسته نامش فاش شود، گفته "کاملا واضح" است که ترامپ مانند گذشته تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.

علاوه بر این مقام اروپایی، چندین مقام سابق و کنونی آمریکایی و خارجی به روزنامه واشینگتن‌پست هم گفته‌اند ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد.

خروج احتمالی ترامپ از برجام در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا رهبران اروپایی برای مجاب کردن او به ماندن در توافق هسته‌ای تلاش‌هایی کردند. در این راستا، ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، و انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، برای نجات برجام به واشینگتن سفر کردند. اما لابی‌گری اروپایی‌ها نتوانست نظر ترامپ درباره برجام را تغییر دهد.

مقاماتی که با واشینگتن‌پست درباره تصمیم امشب ترامپ گفتگو کرده‌اند به این روزنامه گفته‌اند ترامپ از تهدید به اتخاذ اقدامات بیشتر به عنوان اهرمی علیه ایران و اروپا استفاده خواهد کرد.

"دیپلماسی در سایه کری"
در چند روز اخیر چند اقدام انجام شد که بر نجات توافق هسته‌ای تاثیر نامطلوب گذاشت. نخستین اقدام، نمایش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، علیه برنامه هسته‌ای بود. نتانیاهو مدعی شد که موساد، هزاران سند از آرشیو برنامه هسته‌ای ایران سرقت کرده که نشان می‌دهد ایران درباره برنامه هسته‌ای "دروغ گفته است". این نمایش نتانیاهو، به سرعت از جانب واشینگتن تایید شد.

اقدام دوم که برای نجات برجام صورت گرفت اما نتیجه معکوس داد، تلاش مخفیانه جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، برای نجات توافق هسته‌ای بود. به گفته روزنامه بوستون گلوب، کری به طور مخفیانه برای نجات توافق هسته‌ای با مقامات ایران و کشورهای اروپایی دیدارهایی داشته است. به محض انتشار این خبر، مخالفان برجام به شدت از جان کری انتقاد کردند.

آنها حتی اقدام کری را ناقض قوانین آمریکا دانسته و از آن با عنوان "تبانی کری با ایران" نام بردند.

ترامپ در توئیتی، بشدت از کری انتقاد کرد و نوشت: "ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که در وهله اول این افتضاح را رقم زد".

پیش از این هم ترامپ از کری انتقاد کرده بود. او در سخنرانی جمعه گذشته در دلاس آمریکا با طعنه و کنایه درباره کری گفت: "جان کری... بهترین مذاکره کننده‌ای نیست که ما تا بحال دیده‌ایم. او هرگز میز (مذاکرات) را رها نمی‌کرد. به جز زمانی که در آن مسابقه دوچرخه سواری  به زمین افتاد و پایش شکست".

رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی اقدام کری را با اتهام تبانی تیم ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا یکسان دانستند.

نشریه محافظه‌کار نشنال ریویو، بشدت از اقدام کری انتقاد کرد و نوشت: " اگر این دیدار کری با ظریف واقعیت داشته باشد، این اقدام از یک خط بین حمایت‌گری مشروع و تلاش‌های نامشروع برای تخریب اقدامات دولت کنونی آمریکا، تخطی کرده است... . ما در غیراخلاقی و خطرناک نامیدن تبانی کری با ایران نباید تردید کنیم". 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر