جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42215
تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1397 00:58
۳۵۰ هزار تبعه خارجی در ایران بدون مجوز مشغول به کار هستند؛ در عین حال گفته می شود در هر ۲۴ ساعت حدود ۴۰۰۰ هزار نفر از مرزهای کشور به صورت غیر مجاز ورود و خروج می کنند.
به گزارش مهر، اتباع خارجی بالغ بر ۲ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شوند که حدود ۴۰۰ هزار نفر از آنها در بازار کار ایران شاغل هستند. به رغم اینکه تمام شاغلان غیر ایرانی باید برای اشتغال مجوز دریافت کنند اما در حال حاضر فقط ۵۰ هزار نفر از این افراد مجوز فعالیت در بازار کار ایران را دارند.

اشتغال حدود ۴۰۰ هزار غیر ایرانی در بازار کار ایران در حالی است که جمعیت بیکار کشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۶ هزار نفر برآورد می شود؛البته نکته حائز اهمیت این است که نباید انتظار داشت در صورت خروج ۴۰۰ هزار نفر اتباع بیگانه، نیروی بیکار داخلی جایگزین آنها شوند چراکه به استناد آمار اعلامی از سوی مسئولان حدود ۸۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی شامل می شوند و سطح انتظار آنها از شغل نسبت به ماهیت مشاغل اتباع خارجی متفاوت است.

در عین حال طبیعتا تحمیل اشتغال غیرمجاز ۳۵۰ هزار غیرایرانی در بازار کار کشور، بخشی از فرصت‌ شغلی برای کارگر ایرانی را اشغال کرده است.

در همین زمینه علی اقبالی مدیر کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار با تشریح جزئیات آمار و وضعیت اشتغال اتباع بیگانه در بازار کار ایران گفت: وظیفه اصلی وزارت کار در این حوزه، صیانت از نیروی کار ایرانی است اما در برخی مشاغل به دلیل کمبود نیروی کار ایرانی یا عدم تمایل کارگر داخلی به اشتغال در تخصص مربوطه، مجوز استفاده از اتباع خارجی صادر می شود که منوط به درخواست کارفرما و بررسی یکسری شرایط است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طرح آمارگیری جدید از اشتغال تبعه خارجی در کشور، خردادماه انجام می شود، افزود: تا خرداد سال گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تبعه خارجی در کشور سکونت داشتند که علاوه بر این از خرداد تا آبان ماه ۷۰۰ هزار نفر تبعه خارجی بدون مدرک شناسایی، به این جمعیت اضافه شده است.

وی مجموع جمعیت تبعه خارجی در کشور تا آبان سال گذشته را حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عنوان کرد و گفت: از این جمعیت، حدود ۴۰۰ هزار نفر در کشور شاغل هستند که ۱۹۰ هزار نفر تاکنون هیچ مجوزی برای فعالیت دریافت نکردند.

از مجموع ۴۰۰ هزار نیروی شاغل خارجی در بازار کار ایران فقط ۵۰ هزار نفر در کشور مجوز اشتغال به کار دارند و ۳۵۰ هزار نفر دیگر یا بدون مجوز مشغول به کار هستند یا نسبت به تمدید مجوز سالانه خود اقدام نکردند.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر از ۲۰۷ هزار نیروی کار مجاز در سال گذشته، فقط ۵۰ هزار نفر مجوز فعالیت خود را برای سال ۹۷ تمدید کردند که اشتغال آنها به رسمیت شناخته شده است و ۱۵۷ هزار نفر مابقی نیز به دلیل اینکه نسبت به تمدید سالانه مجوز فعالیت خود اقدام نکردند، کارکنان غیرمجاز تلقی می شوند که مشمول جریمه خواهند شد.

مدیرکل اشتغال اتباع خارجی تصریح کرد: بنابراین از مجموع ۴۰۰ هزار نیروی شاغل خارجی در بازار کار ایران، در حال حاضر فقط ۵۰ هزار نفر مجوز اشتغال به کار در ایران را دارند و ۳۵۰ هزار نفر دیگر یا بدون مجوز مشغول به کار هستند یا بنا به دلایلی نسبت به تمدید مجوز سالانه خود اقدام نکردند.

اقبالی با بیان اینکه به دلیل ورود و خروج‌های غیرقانونی، اشتغال اتباع خارجی به بازار کار ایران تحمیل شده است گفت: وقتی در مرزها از ورود این افراد جلوگیری نمی شود و اتباع خارجی به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند، طبیعتا نیروی کار خارجی به بازار کار ایران تحمیل می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر