سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 42189
تاریخ انتشار: 13 ارديبهشت 1397 15:09
سهیلا جلودارزاده در تجمع روز جهانی کارگر:

اجازه دهید؛ دزدان را معرفی می‌کنیم

جلودارزاده در روز جهانی کارگر گفت: ما کارگران، شهدای زیادی در انقلاب و دفاع مقدس داشتیم، آیا نمی‌توانیم یک مشت تنبل دزد غیرمدیر را سر جای خود بنشانیم؟ اگر هر سال اجازه می‌دادید که دزد و کاسب و خیانتکار را معرفی کنیم این اتفاقات نمی‌افتاد. هرچقدر دهان کارگران را ببندید، دهان افراد خورنده مملکت باز می‌شود. هرچقدر کارگر بتواند حرف بزند جلوی غارت‌ها گرفته می‌شود.
به گزارش راه امروز:  بیش از 130 سال از روزی که اعتراض کارگران در آمریکا به وضعیت ساعت کارشان با خشونت پلیس همراه شد، می‌گذرد. از آن روز تا امروز، جهان هر سال در آغاز ماه می ‌شاهد اعتراض کارگرانی است که خواسته‌هایشان با کارگران مجروح و کشته‌شده در آن روز تفاوت چندانی ندارد. سه‌شنبه، 11 اردیبهشت، نیز هم‌زمان با سراسر جهان دو تجمع در شهر تهران برگزار شد که اگرچه بدون خشونت به پایان رسید، اما با بازداشت چند فعال کارگری همراه شد. هم‌زمان با این تجمعات که با اعلام درخواست‌هایی مانند افزایش حقوق کارگران، بهبود خدمات بیمه‌ای، حفظ منابع درمان تأمین اجتماعی، حق تشکل‌یابی و اعتراض به واردات بی‌رویه انجام شد، مقام معظم‌ رهبری نیز حین بازدید از نمایشگاه تولیدات داخل، پس از آنکه یکی از تولیدکنندگان به واردات کالاهای مشابه با کالای تولیدی‌اش اعتراض کرد، خطاب به علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: من اگر جای شما بودم در هیئت دولت در اعتراض به این واردات یقه خودم را پاره می‌کردم. 
دهان کارگر که بسته شود، دهان خورنده‌ها باز می‌شود
شرق نوشت: کارشناسان حوزه امنیت، روز جهانی کارگر را یکی از دو کانون اصلی بحران در اردیبهشت‌ماه می‌دانستند و شاید همین نگرانی بود که باعث شد امسال حتی به خانه کارگر که تشکل رسمی کارگران در ایران است و چند نماینده مجلس و وزیر عضو رسمی آن هستند نیز مجوز برگزاری تجمع داده نشود. بااین‌حال خانه کارگر مانند هرسال شاهد تجمع کارگران عضو خود بود که ساعاتی در مرکز این تشکل گرد هم آمدند و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر کردند. 

تعدادی از کارگران عضو تشکل‌های رسمی کارگری پیش از آن قصد داشتند در مقابل وزارت بهداشت تجمع و اعتراض خود را به تخصیص 9 بیست‌وهفتم منابع درمان تأمین اجتماعی به خزانه کل اعلام کنند، اما در نهایت این کارگران نیز به تجمع خانه کارگر اضافه شدند. سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اعضای فراکسیون کارگری، یکی از سخنرانان این مراسم بود که در سخنان خود به عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر نیز اعتراض کرد. 

جلودارزاده با یادآوری ایثارگری جامعه کارگری در انقلاب و سال‌های دفاع مقدس گفت: ما کارگران، شهدای زیادی در انقلاب و دفاع مقدس داشتیم، آیا نمی‌توانیم یک مشت تنبل دزد غیرمدیر را سر جای خود بنشانیم؟ اگر هر سال اجازه می‌دادید که دزد و کاسب و خیانتکار را معرفی کنیم این اتفاقات نمی‌افتاد. هرچقدر دهان کارگران را ببندید، دهان افراد خورنده مملکت باز می‌شود. هرچقدر کارگر بتواند حرف بزند جلوی غارت‌ها گرفته می‌شود. 

ما می‌خواهیم خلاف‌ها را فریاد بزنیم. تحمل کردیم، اما دیگر اجازه نمی‌دهیم کارخانجات تعطیل شوند و پول‌های ملت نابود شود. هشت سال در دولت قبل همه دارایی‌های کشور معلوم نیست به کجا فرستاده شد. به مسئولان دولتی اعلام می‌کنیم خودتان را آماده کنید، زیرا قانون اساسی به ما اجازه راهپیمایی داده است. مسئولان دلسوز می‌دانند که اگر مردم در صحنه باشند مشکلی به وجود نمی‌آید، زیرا نمی‌خواهند خرابکاری کنند. این مردم سازنده هستند، پس چرا اجازه نمی‌دهید در حمایت از منافع کشور حرف‌های خودمان را بزنیم؟ چقدر کارخانجات را واگذار کردید و کارگران آنها به دلیل اینکه نمی‌توانستند معیشت فرزندان و همسران خود را تأمین کنند خودکشی کردند؟ 
تهدید به تجمع در تیرماه
علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل خانه کارگر، دیگر سخنران این مراسم بود که بیشتر فرصت خود را به انتقاد از وزارت بهداشت و تصمیم مجلس و دولت برای منابع درمان تأمین اجتماعی اختصاص داد. محجوب با انتقاد شدید از وزارت بهداشت گفت: سؤال من از وزیر بهداشت در دو هفته گذشته این بوده که این چه قانونی است که بدهکار از طلبکار طلب می‌کند؟ ما از دولت و وزارت بهداشت بابت سرانه‌های تأمین اجتماعی طلب داریم اما می‌خواهند آن را به خزانه دولت ببرند. با این کار این مختصر مستمری هم دچار اختلال می‌شود. این بند باید از بودجه حذف شود، ما از عملکرد سازمان تأمین اجتماعی راضی نیستیم اما فردا چگونه می‌توانیم از آنها مطالبه کنیم وقتی پولی وجود نداشته باشد؟ 

محجوب در ادامه برای وزارت بهداشت خط‌ونشان هم کشید و گفت: یا این قانون را اصلاح کنید یا اعتراض یکایک ما را بشنوید و اگر شنیدید و این قانون را اصلاح کردید، جامعه کارگری آرام می‌گیرد؛ در غیر این صورت ما در 25 تیر [روز تأمین اجتماعی] بر سر حق 9 بیست‌وهفتم می‌ایستیم و آنها اعتراضات بیشتری از ما خواهند دید. در پایان این مراسم قطع‌نامه‌ای در هشت بند توسط کارگران صادر شد و کارگران خواستار «اقدام دولت برای تغییر شرایط حاکم بر اقتصاد کشور»، «پایان‌دادن به وضعیت عدم امنیت شغلی»، «کنترل متغیرهای اقتصادی برای جلوگیری از کم‌رنگ‌شدن افزایش دستمزد سال جاری»، «پرداخت دیون دولت به تأمین اجتماعی»، «توقف طرح تحول سلامت و یا تأمین هزینه‌های آن توسط دولت»، «پایان‌دادن به دست‌اندازی‌ها به منابع تأمین اجتماعی»، «جلوگیری از واردات کالای قاچاق» و «بیمه کارگران ساختمانی» شدند. 

پس از برگزاری این تجمع نیز تعدادی از کارگران به سمت خیابان جمهوری حرکت کردند که با بازداشت تعدادی از آنها متفرق شدند. یکی از خبرنگاران خبرگزاری ایلنا نیز در میان بازداشت‌شدگان بود که پس از اخذ تعهد آزاد شد. هم‌زمان با این تجمع، تجمع دیگری نیز در مقابل مجلس شورای اسلامی به دعوت پنج تشکل کارگری غیررسمی انجام شد که درخواست‌هایی مانند لغو قراردادهای موقت و پایان‌دادن به شرایط مصیبت‌بار همه مزدبگیران و افزایش فوری حداقل مزد بالاتر از خط فقر در آن مطرح شد. کارگران حاضر در این تجمع اعمال محدودیت در برگزاری مراسم روز جهانی کارگر یا دادن رنگ‌وبوی دولتی به آن را محکوم کردند. 

هفت نفر از شرکت‌کنندگان در این تجمع در نزدیکی متروي بهارستان بازداشت و پس از 24 ساعت بازداشت، روز گذشته با قید وثیقه آزاد شدند. هم‌زمان کارگران سندیکای شرکت واحد نیز تجمع کوچکی در ترمینال آزادی برگزار کردند و چند تجمع نیز در شهرهای دیگر کشور برگزار شد که منابع غیررسمی از بازداشت چند نفر در تجمع شهر سقز خبر دادند. 
خبرنگاران صداوسیما، مصدومان اعتراضات
 در پاریس
دیگر نقاط جهان نیز در روز کارگر شاهد اعتراضات و تجمعات کارگران بود که در این بین اعتراضات در پاریس بیشتر از سایر نقاط به خشونت کشیده شد. معترضان در پاریس که بخش عمده آنان را هواداران آنارشیست گروه بلوک سیاه تشکیل می‌دادند، به تعدادی از خودروها و ساختمان‌ها آسیب زدند و یک رستوران مک‌دونالد را نیز به آتش کشیدند. در این درگیری‌ها چندین نفر از معترضان، پلیس و خبرنگاران زخمی شدند که دو نفر از آنها خبرنگاران صداوسیمای ایران بودند. 

خبرگزاری برنا دراین‌باره گزارش داد که شهسوار حسینی، خبرنگار صداوسیما بر اثر مسمومیت ناشی از گاز اشک‌آور راهی بیمارستان شده و توحیدیان، تصویربردار خبرگزاری صداوسیما نیز بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی به سرش به کما رفته است. در کوبا نیز تظاهرات بزرگ روز کارگر برگزار شد و در فیلیپین، کارگران معترض عروسک رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور این کشور را به آتش کشیدند. پاکستان نیز شاهد تظاهرات اعضای جبهه آزاد کارگران متحد پاکستان بود و درگیری میان تجمع‌کنندگان در میدان تقسیم استانبول با پلیس ترکیه نیز با بازداشت معترضان همراه شد. آلمان، روسیه، لهستان، اوکراین، بنگلادش، سوئد، هنگ‌کنگ، شیلی، هند، اسپانیا، ژاپن، کره‌جنوبی و چند کشور دیگر نیز شاهد تظاهرات کارگران در روز جهانی کارگر بودند و راهپیمایی بزرگ کارگران در یونان با شعارهای تندی علیه سیاست‌های جهانی ترامپ همراه شد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر