جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 42130
تاریخ انتشار: 10 ارديبهشت 1397 11:01
تحلیلگران سیاسی بررسی کردند

جایگاه «جهانگیری» در دولت

برخی معتقد بودند که جهانگیری دوباره به جایگاه قبل خود بازگشته است و روحانی سعی دارد از ظرفیت‌های او بیشتر استفاده کند. برخی از این افراد این مسئله را نتیجه جلسه چهارنفره اخیر می‌دانند و معتقدند که قرار است از این پس بیشتر از چند ماه گذشته جهانگیری در بطن مسائل و تصمیمات دولت قرار بگیرد.
راه امروز: بعد از اینکه اسحاق جهانگیری در خصوص مسئله افزایش نرخ دلار وارد عمل شد و موضوع تک نرخی شدن ارز را اعلام کرد و بعد از آن هم در برخی از اخبار در خصوص انتخاب شهردار تهران نام او به عنوان فردی برای ایجاد اتحاد و انسجام میان اصلاح‌طلبان به میان آمد، بعد از مدت‌ها که صحبت از کم‌رنگ شدن نقش او در دولت شنیده می‌شد، برخی عنوان کردند که او مجددا به جایگاه پیشین خود بازگشته است.  فرارو  نوشت:  بعد از اینکه محمود واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور فعالیت خود را آغاز کرد گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص نقش اسحاق جهانگیری بعد از این انتصاب در فضای سیاسی مطرح شد. به عقیده بسیاری آمدن واعظی به دفتر رئیس جمهور و با توجه به روحیه شخصی و جناحی وی، باعث می‌شود بخش عمده فعالیت‌ها را زیر نظر بگیرد و در مسائل بسیاری ورود کنند.

البته این ماجرا آغاز داشتان نبود. بلکه از آنجایی شروع شد که در دولت گذشته مديريت تيم اقتصادي بر عهده معاون اول بود اما اين‌بار براي محمد نهاونديان سمتي تازه خلق شد تا او معاون اقتصادي رئيس‌جمهور در دولت دوازدهم باشد. فردی که حتی زمانی که در نهاد ریاست جمهوری به عنوان رئیس دفتر حضور داشت همیشه در مورد ضعف‌هاي تيم رسانه‌اي دولت سکوت کرده بود.

مجموع اینها موجب شد روز به روز شایعه کم‌رنگ شدن نقش جهانگیری در رسانه ها و افکار عمومی به واقعیت نزدیک‌تر شود و شاید همین مسئله موجب شد که بخشی از جلسه چهارنفره سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به این اختصاص پیدا کند که از روحانی بخواهند در فعالیت‌های دولت، از ظرفیت‌های جهانگیری بیشتر استفاده شود.

بعد از این ماجرا افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد. موضوعی که اسحاق جهانگیری در بطن تیم مقابله با این بحران قرار داشت و نخستین فردی بود که خبر از تک نرخی شدن ارز را به رسانه‌ها داد. بعد از اخبارهای ضدو نقیضی در خصوص نقش او در انتخابت شهردار تهران و ایجاد اجماع میان اصلاح‌طلبان شنیده شد.

همین‌ها کافی بود تا گمانه‌زنی ها دوباره آغاز شود. اما اینبار برخی معتقد بودند که جهانگیری دوباره به جایگاه قبل خود بازگشته است و روحانی سعی دارد از ظرفیت‌های او بیشتر استفاده کند. برخی از این افراد این مسئله را نتیجه جلسه چهارنفره اخیر می‌دانند و معتقدند که قرار است از این پس بیشتر از چند ماه گذشته جهانگیری در بطن مسائل و تصمیمات دولت قرار بگیرد.

جهانگیری پررنگ نشده است
در همین خصوص علی تاجرنیا تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «آقای جهانگیری همیشه و در همه دوران نقش و جایگاه ویژه‌ای در میان اصلاح‌طلبان داشته‌اند و این مسله نوسانی نداشته، اما آنچه که درباره ایشان مطرح می‌شود این است که ایشان در دولت نقش برجسته و ویژه‌ای ندارند و برخی مسائل توسط مشاوران و رئیس دفتر رئیس جمهور ایجاد شده اند که ایشان نسبت به دوره قبل در دولت یازدهم شرایط متفاوتی داشته باشند. به عقیده من هم تغییر در این مسئله ایجاد نشده و همچنان جایگاه آقای جهانگیری نسبت به معاون اول بودنشان و به نسبت دولت یازدهم کاهش چشمگیری داشته است.»

وی افزود: «اینکه برخی معتقدند در ماجرای تک نرخی شدن ارز و جلوگیری از افزایش قیمت دلار ایشان نقش خاصی ایفا کردند، این را هم من قبول ندارم. به عقیده من آقای جهانگیری در تلاش است که خود وجه‌المصالحه در معرض مسائل قرار دهند. این به معنی افزایش نقش ایشان در دولت نیست. اما می‌توان نقش آقای جهانگیری در جریان اصلاحات را تائید کرد. ایشان در انتخاب آقای نجفی هم نقش تاثیرگذاری داشتند. اما در بدنه دولت من به شخصه تا این لحظه شواهدی دال براینکه محوریت بیشتری به ایشان داده‌اند، ندیدم.»

او در خصوص چرایی کم‌رنگ شدن نقش جهانگیری در دولت دوازدهم اظهار کرد: «به نظر من به لحاظ اجرایی دولت دوم آقای روحانی بسیار محافظه کار شده است. به عقیده من آقای روحانی پیش‌بینی کردند که دوران بعد از ریاست جمهوریشان دوران سختی خواهد بود و بهتر است بیشتر به جریان اصولگرا و آقای لاریجانی نزدیک شوند. حضور آقای واعظی که یکی از طرفداران پروپا قرص رابطه روحانی و اصولگرایان است، در دفتر ریاست جمهوری با همین رویکرد اتفاق افتاده است.»

این فعال سیاسی در پایان تاکید کرد: «آقای واعظی عمده رویکردهای‌شان، رویکردی اصولگرایی است و بیش از آنکه به دنبال تعامل با جریان‌های حامی آقای روحانی باشد، به دنبال لابی کردن با مخالفان برای کاهش مشکلات است. در چنین شرایطی قاعدتا نقش افراد و احزاب اصلاح‌طلب در دولت کم‌رنگ شده است و افرادی که پیشینه اصولگرایشان بسیار نمایان است در اطراف آقای روحانی افزایش پیدا کرده. این درحالی است که با توجه به نقش آفرینی موثری که جهانگیری در رقابت‌های انتخابات داشت، رئیس‌جمهوری باید فرصت بیشتر و نقش موثر‌تری به ایشان می‌داد.»

وضعیت جهانگیری در دولت تغییری نکرده است
محمدصادق جوادی حصار هم تا حدود زیادی با تاجرنیا هم نظر است. او نیز در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «درباره نقش آقای جهانگیری در دولت بحث‌های و موضوعات متعددی مطرح است. به هرحال ایشان همانطور که دولت یازدهم به عنوان معاون اول رئیس جمهور فعالیت می‌کردند، در این دولت هم در این جایگاه حضور دارند. حالا گاهی به توجه به شرایط نقششان پررنگ و گاهی کم رنگ می‌شود. به این معنی که گاهی به اقتضای شرایط نمایان‌تر عمل می‌کنند و گاهی هم در پشت پرده حضور دارند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که دقیقا در چه زمانی نقش ایشان پررنگ و چه زمانی کم‌رنگ شده است.»

وی تصریح کرد: «به عقیده من آقای جهانگیری از شخصیت‌های مورد وثوق در بدنه اصلاح‌طلب و بدنه دولت است و مداوم به صورت یک سرپل اجرایی بین این دو عمل کرده است. اما اینکه بخواهیم حضور و نقش آقای جهانگیری در ماجرای ارز را به عنوان یک تغییر تفسیر کنیم، درست نیست. زیرا این به طور کلی در حوزه معاون اول است. اینگونه نیست که استثنا در این موضوع یک نقش خاص به آقای جهانگیری داده باشند.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: «ضمن اینکه حتی اگر یک نقش خاص در این مورد به آقای جهانگیری داده شده بود هم به معنی این نیست که دوباره جایگاه ایشان به شرایط قبل برگشته است. زیرا به هرحال رئیس جمهور که نمی‌تواند در همه موضوعات شخصا ورود کند. اصلا به همین دلیل است که مثلا معاون اول و رئیس بانک مرکزی و مشاور و معاون اقتصادی برای خود تعیین می‌کند؛ بنابراین من به شخصه نمی‌توانم قبول کنم آقای جهانگیری دارای جایگاه خاصی شده است.»

او در خصوص جلسه ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی با جهانگیری و روحانی و درخواستشان مبنی بر افزایش استفاده از ظرفیت‌جهانگیری عنوان کرد: «این جلسه برای تعیین استراتژی نبوده که بگوییم بعد این تغییر خاصی در رویکرد آقای روحانی در قبال آقای جهانگیری ایجاد شده است. این جلسه صرفا مشورتی و همدلی بود؛ بنابراین اگر بخواهیم بگوییم این خروجی آن جلسه است به معنی ان است که دولت در این ۴ نفر خلاصه شده است و تصمیمات در آنجا گرفته می‌شود که صحت ندارد.»

وی گفت: «من متوجه صحبت‌های برخی دوستان اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه نقش آقای جهانگیری کم شده است را متوجه نمی‌شوم. قبول دارم ممکن است به عنوان مثال آقای واعظی نسبت به رئیس دفتر قبلی رئیس جمهورفعال‌تر عمل کرده باشند و سعی کرده باشد شرایط و محدوده خود را گسترش دهد، اما اینکه بگوییم رئیس جمهور اختیارات آقای جهانگیری را از ایشان گرفته به عقیده من صحت ندارد.»

جوادی حصار در پایان تاکید کرد: «من نمی‌خواهم بگویم که کم‌رنگی و پررنگی در دوران فعالیت آقای جهانگیری به عنوان معاون اول وجود نداشته، اما نمی‌توانم قبول کنم که مشخصا به ایشان گفته باشند که در فلان مسئله دخالت نکن یا بعد جلسه آقایان خاتمی و ناطق نوری با آقایان جهانگیری و روحانی به این جمعبندی رسیده اند که اختیارات بیشتری به آقای جهانگیری بدهند. میتوان برای این جلسه و جلسات مشابه جایگاه فراجناحی و سیاسی تعریف کرد، اما نمی‌توان برای آن تعریف دولتی داشت.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر