جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 42062
تاریخ انتشار: 06 ارديبهشت 1397 14:47
«او همان دونالد ترامپ معمولی بود. کسی که می‌توان گفت عمیقا غیردیپلماتیک، بی‌دلیل متخاصم و بسیار غیرسازنده است.»
رسانه های آمریکایی از رویکرد برجامی کاخ سفید انتقاد می‌کنند. به گزارش فرارو، همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای اصلاح توافق هسته‌ای و تلاش فرانسه برای نجات برجام، برخی رسانه‌های آمریکایی مخالفت خود را با رویکرد ترامپ در قبال توافق هسته‌ای اعلام می‌کنند.

در همین رابطه، روزنامه بوستون گلوب، همزمان با سفر ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به آمریکا طی یادداشتی به قلم اسکات لی‌های بشدت از موضع ترامپ در قبال برجام انتقاد کرد و او را ناقض بزرگ توافق دانست.

لی‌های نوشت: "او همان دونالد ترامپ معمولی بود. کسی که می‌توان گفت عمیقا غیردیپلماتیک، بی‌دلیل متخاصم و بسیار غیرسازنده است".

ترامپ در حالی که در کنار ماکرون نشسته بود، توافق هسته‌ای را "احمقانه" و "مضحک" خواند. او سپس تهدید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر گیرد، با "مشکلات بزرگ‌تری" مواجه خواهد شد.

به گفته این روزنامه، با وجود این که ترامپ قمار پرخطری با کره شمالی برای متقاعد کردن آن به دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای آغاز کرده است، اما احتمال از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران را بیشتر می‌کند.

ترامپ برای اجتناب از عقب‌نشینی از تهدیدات بی‌پروایش در دوران تبلیغات انتخاباتی علیه برجام، تمام تلاشش را کرده است. او برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای چند شرط گذاشته است. این شروط عبارتند از: دسترسی فوری به همه سایت‌های ایران، دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای و محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیکی ایران.

لی‌های در ادامه این یادداشت با برشمردن مزایای برجام برای آمریکا، افزود: "ماکرون، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان؛ ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، امیدوار هستند که ترامپ را به ماندن در توافق متقاعد کنند و سایر اهداف او را در قالب یک توافق اضافی یا جانشین، دنبال کنند. اگر چه، چشم انداز حصول چنین توافقی، بعید به نظر می‎‌رسد، اما این رویکرد بسیار معنادارتر از رویکر ترامپ است".

به گفته این تحلیلگر، اگر ترامپ تهدیداتش به لغو توافق را عملی کند و ایران در پاسخ به این امر، غنی‌سازی را از سر گیرد، دو کشور در مسیر تصادم قرار خواهند گرفت. در این حالت، بعید است که شرکای آمریکا در برجام، در بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مشارکت کنند. زیرا این آمریکا بوده که توافق را لغو کرده است نه ایران.

یوستون گلوب در پایان با اشاره به حضور دو چهره تندرو در دولت ترامپ - مایک پومپئو و جان بولتون- نوشت: "این بدان معناست که امید‌ها برای (اتخاذ) سیاست عاقلانه به طور فزاینده به جیم متیس (وزیر دفاع) و به قدرت اقناع ماکرون، مرکل و می‌ وابسته است".
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر