جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41956
تاریخ انتشار: 28 فروردين 1397 17:04
واکنش ها به خروج معاون سازمان محیط زیست از کشور

کاوه مدنی؛ نخبه‌ای که فراری‌ داده شد یا متهمی که گریخت؟!

آری، متهم گریخت از سرزمینی که در آن، جاهلان مجازی، علم و دانش و تخصص را پس می‌زدند و با توهم توطئه در جستجوی محکومی بودند تا همه مشکلات را بر گردن گیرد چرا که آن‌ها خوب دریافته بودند که پیدا کردن مقصر و دشمن و جاسوس، از مسئولیت پذیری و مشارکت در حل مشکلات، بسی آسان‌تر است.» این توئیتی است که کاوه مدنی پس از انتشار خبر خروجش از کشور منتشر کرده است. خروج کاوه مدنی از کشور و اعلام استعفای او از معاونت سازمان محیط زیست موجی از واکنش ها، بهت و حیرت را در پی داشته است.
اسماعیل کهرم فعال محیط زیست در این باره در روزنامه آرمان نوشت: «بهترین فرزندان این مملکت بورسیه می‌شوند، ولی وقتی برمی‌گردند به حرفشان گوش نمی‌دهند! متاسفانه متخصصین به کار نمی‌آیند و دیده می‌شود که گاه بی‌تخصص‌ها طرفدار بیشتری دارند. کاوه مدنی مدح‌گو نبود. او خیلی سعی کرد که خودش را هماهنگ کند، ولی نشد. در این بازی و تا اینجا یک به نفع انگلستان و جهان و هیچ به نفع ایران!»

دو روز پیش محمود صادقی، نماینده مجلس، در توییتر خود نوشت یک منبع موثق به او گفته که کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست، ایران را ترک کرده است. به گفته صادقی همسر او نیز ممنوع الخروج بوده که با رفع این ممنوعیت از کشور خارج شده است. صادقی به کنایه از این اتفاق به عنوان "درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور" یاد کرده بود.

پیش از آنکه محمود صادقی این خبر را اعلام کند، رسانه‌های اعلام کردند که کاوه مدنی معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی-اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست از سمت خود استعفا داده و این استعفا مورد پذیرش عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. البته این خبر به صورت رسمی از سوی سازمان محیط زیست اعلام نشده است.

کاوه مدنی در ماه‌های اخیر دچار حاشیه‌های فراوانی شده بود. شاید یکی از مسائلی که موجب ایجاد این حاشیه‌ها شد موقعیت پیشین او بود.

کاوه مدنی پیش از آنکه به ایران بازگردد محقق جوان و شناخته شده‌ای در عرصه جهانی بود. مدنی بعد از گرفتن مدرک لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تبریز، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به کشور سوئد رفت و در سال ۱۳۸۴ در رشته منابع آب از دانشگاه لوند فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی عمران محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت نمود. او پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گذراند.

پس از آن مدنی استاد امپریال کالج لندن شد. او در سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین محقق و دانشمند جوان ایرانی جایزه برجسته علوم زمین را از اتحادیه اروپایی علوم زمین دریافت کرد.

کاوه مدنی از اواخر شهریور ماه سال گذشته با حکم عیسی کلانتری معاون سازمان محیط زیست شد. او متولد سال ۱۳۶۰ است.

انتخاب او به عنوان یک مدیر عالی رتبه در ایران با توجه به پیشینه اش واکنش‌های فراوانی را برانگیخت از یک سو چراغ سبزی بود به نخبگان ایرانی خارج از کشور که راه برای بازگشتشان به کشور باز شده است، از سوی دیگر نشانه‌ای امیدوار کننده برای میدان دادن به نیرو‌های جوانتر در دولت بود. اما در خارج از ایران برخی انتخاب او را حاصل زدوبند امنیتی و سیاسی تحلیل کردند. کاوه مدنی پیش از آنکه به ایران بیاید با برخی رسانه‌ها و محافل مخالف نظام همکاری‌هایی بسیار محدودی کرده بود. همکاری‌هایی که او را به چوبی دو سر طلا بدل کرد از یک طرف عده‌ای در خارج او را متهم به همکاری امنیتی با ایران می‌کردند و عده‌ای در داخل اتهام جاسوسی و غیر خودی بودن را به او وارد کردند.

در حدود هفت ماه حضور مدنی در سازمان محیط زیست حاشیه‌های فراوانی برای او ایجاد شد. مهمترین آن در زمستان رخ داد زمانی که تعدادی از فعالان محیط زیست بازداشت شدند. اتهام این فعالان محیط زیست جاسوسی بود. یکی از آن‌ها کاووس سید امامی بود که بنابر اعلام قوه قضائیه در زندان خودکشی کرد. در همان زمان اخباری هم از بازداشت کاوه مدنی منتشر شد. این اخبار به طور رسمی تائید نشد، اما ظاهرا او برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود.

پس از آن ماجرا فشار‌ها بر مدنی بیش از پیش افزایش یافت، با این حال او به دفتر کارش بازگشت و فعالیت خود را از سر گرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته تصاویری قدیمی و خصوصی از حضور او در یک جشن منتشر شد، انتشار این تصاویر با واکنش محافل منتقد دولت روبه رو شد. ظاهرا با این اتفاق کار کاوه مدنی در سازمان محیط زیست هم تمام شد. او دیگر تاب این همه حاشیه را نیاورد و از کشور خارج شد و پس از آن از پست استعفا داد.
کاوه مدنی؛ نخبه‌ای که فراری‌ داده شد یا متهمی که گریخت؟!

توئیت کاوه مدنی پس از خروج از کشور

کاوه مدنی؛ نخبه‌ای که فراری‌ داده شد یا متهمی که گریخت؟!

واکنش‌ها به استعفا
استعفای کاوه مدنی موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌ها و فضای مجازی در پی داشت. بسیاری از این اتفاق ابراز تاسف کردند و آن را ناامید کننده دانستند.
عبدالکریم حسین زاده، رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس در واکنش به استعفا کاوه مدنی و ترک ایران و ناپدید شدن سعید مرتضوی گفت: "محل تاسف است که همزمان با فشار به کاوه مدنی، مرتضوی به‌راحتی از قانون فرار می‌کند."

حسین زاده افزود: "کاوه مدنی دانشمند برجسته و فعال سرشناس حوزه محیط زیست که اخیرا در اقدامی تحسین‌برانگیز به‌عنوان معاونت سازمان محیط زیست منصوب شده و به کشور آمده بود، به‌دلیل رفتار نادرست از کشور خارج شده که این اتفاق نمونه‌ای از مدیریت نادرست منابع انسانی و مصداق بارز از دست دادن سرمایه‌های انسان است."

اوهمچنین گفت: "امروز در حالی با کاوه مدنی به‌عنوان یک نخبه علمی در حوزه محیط زیست چنین برخوردی می‌شود که در حوزه فرهنگ و هنر نیز شاهد تکرار همین برخوردها با هنرمندانی همچون اصغر فرهادی هستیم و در گذشته هم این رفتار با استاد شجریان می‌شد. سوال این است که اساساً چرا باید فضایی ایجاد شود که سرمایه‌های انسانی ما در کشور باقی نمانند."

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست در این باره در روزنامه آرمان نوشت: «بهترین فرزندان این مملکت بورسیه می‌شوند، ولی وقتی برمی‌گردند به حرفشان گوش نمی‌دهند! متاسفانه متخصصین به کار نمی‌آیند و دیده می‌شود که گاه بی‌تخصص‌ها طرفدار بیشتری دارند. کاوه مدنی مدح‌گو نبود. او خیلی سعی کرد که خودش را هماهنگ کند، ولی نشد. در این بازی و تا اینجا یک به نفع انگلستان و جهان و هیچ به نفع ایران!»

یا حسین حسین آخانی استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق، با اشاره به ماجرای کاوه مدنی با بیان این که "من این بار هم اشک ریختم" نوشت: «هرگز سیاسی نبوده‌ام و نخواهم بود، اما آنچه اتفاق افتاد در سالی که باید همه تلاش کنیم تا دانشمندان این سرزمین با عشق به وطن برگردند و با مدیریت و دانش خود تولید کالای ایرانی باکیفیت را ممکن کنند، خبر تلخی بود.»
 
اما روزنامه وطن امروز وابسته به اصولگرایان تندرو کاوه مدنی را "جاسوس" خواند. این روزنامه نوشت: «کاوه مدنی، معاون دوتابعیتی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که در ماجرای جاسوسی «موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان» نام او به عنوان یکی از متهمان این پرونده مطرح شده بود، بدون سروصدا از ایران فرار کرد. مدنی که ممنوع‌الخروج شده بود، به طرز مشکوکی توانست از ایران خارج شود و حالا مدتی پس از خروج از ایران، از سمت خود استعفا کرده و گفته است به ایران بازنمی‌گردد.»

در فضای مجازی نیز در این باره بسیار نوشته اند. هشتگ "کاوه مدنی" برای ابراز نظر فعال است.

ناهید مولوی در این باره توئیت کرده است: «برای شما شاید یک استعفا و خروج ساده باشد، برای ما، اما آخرین بارقه‌های امید است که خاموش می‌شود.»

کاربری به نام علی هم نوشته است: "رفتن کاوه مدنى از ایران، تنها رفتن یک فرد نبود و نیست. این یعنی رفتن امید خیلی از افرادی که هنوز باور داشتند برگشتن به کشور و آباد کردنش بهترین کار هست، اما نا امید شدند. "

برخی خروج مدنی از کشور را با فراری بودن سعید مرتضوی و سفر به ترکیه سعید طوسی مقایسه کرده اند. مسعود در این باره نوشته است: «وقتی کاوه مدنی را فراری می‌دهند و از سعید مرتضوی و...و ... حمایت می‌کنند یعنی خانه از پای‌بست ویران است.».

اما در این بین هشتگ "متهم گریخت" نیز در انتقاد از کاوه مدنی فعال بود. کاربری به نام نازنین نوشته است: "کاوه مدنی معاون سه تابعیتی سازمان محیط زیست دولت روحانی باانتشار عکس هایش در مالزی؛ استعفا خود را داد ودیگر به کشور باز نخواهد گشت تا بار دیگر پرونده جاسوسی در پوشش محیط زیست در ابهام بماند. حالا چه کسی از برنگشتن کاوه مدنی به کشور سود برد؛ دستگاه‌های اطلاعاتی یاعوامل نفوذی داخلی؟ "

یا کاربر دیگری به نام نفیسه نوشته است "یه ضرب‌المثلم داریم که می‌گه جاسوس نباید رو زمین بمونه، تا گندش درنیومده باید فراریش داد! "

در این بین برخی نیز از ایستادگی می‌گویند و این بحث را مطرح می‌کنند که شاید بهتر بود مدنی در کشور می‌ماند. از این دست اظهار نظر‌های می توان به توئیت یاشار سلطانی اشاره کرد، او نوشت: «بازنگشتن کاوه مدنی به ایران پایان سناریوییست که با انتشار تصاویرخصوصی وی آغاز شد. کاوه را بخاطرعدم تمایل به پرداخت هزینه و تحمل ریسک بازگشت به ایران شماتت نمی‌کنم. اما امثال خانواده سحابی را که با وجودخطر به ایران بازگشتند و بخاطر وطن ماندند، تحسین می‌کنم. ساختن وطن هزینه دارد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر