سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 41916
تاریخ انتشار: 26 فروردين 1397 18:10
الجزیره تحلیل كرد

رمز بقای «بشار اسد» چيست؟

علیرغم مخالفت برخی از مردم با اسد، او از حمایت چشمگیری در میان مردم داخل سوریه برخوردار است. این حمایت، فراتر از جامعه علویان است و شامل جامعه سنی‌ها هم می‌شود.
دلایل متعددی در استمرار بقای بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهور نقش داشته‌اند.  در روز‌های اخیر، سوریه در کانون توجه رسانه‌های جهان بود. همزمان با حملات آمریکا به سوریه، برخی از ناظران از آمریکا خواسته‌اند بشار اسد را از قدرت کنار بزند، اما این اتفاق صورت نگرفت.

بشار اسد، در برابر هفت سال جنگ ویرانگر و نیز فشار شدید بین‌المللی برای کنار زدن او، مقاومت کرده است. اگر چه توجه ناظران به حملات نظامی غرب به سوریه معطوف شده اما، گمانه‌زنی اندکی درباره این مسئله مطرح شده که این حملات با هدف پایان دادن به ریاست‌جمهوری او بوده است.
چرا بشار اسد هنوز در قدرت است؟

پس از پیشروی‌های سریع شورشیان در سال‌های آغازین بحران سوریه، برکناری اسد از قدرت یک امکان واقعی بود. اما امروزه، این شورشیان‌اند که در حال عقب‌نشینی هستند و پایگاه‌های کلیدی‌شان در دمشق و حلب را از دست داده‌اند. حتی دیپلمات‌های ارشد کشور‌های مخالف دولت اسد، هم اذعان کرده‌اند که او می‌تواند در منصب خود باقی بماند.
 
به گزارش وبگاه الجزیره، دلایل باقی ماندن طولانی‌مدت بشار اسد به شرح زیر است:

۱- حمایت داخلی
علیرغم مخالفت برخی از مردم با اسد، او از حمایت چشمگیری در میان مردم داخل سوریه برخوردار است. این حمایت، فراتر از جامعه علویان است و شامل جامعه سنی‌ها هم می‌شود.

۲- حمایت خارجی
در سال ۲۰۱۲، شورشیان دست بالا را داشته‌اند و فکر می‌کردند پیروزی نزدیک است. در همین زمان بود که ایران به کمک نظام سوریه شتافت. نیرو‌های دفاع ملی سوریه که با کمک ایران تاسیس شدند، نقش مهمی در تغییر مسیر جنگ داشته‌اند.

در حالی که کمک ایران در قالب نیروی زمینی بود، روس‌ها کمک هوایی کردند. مسکو از سپتامبر ۲۰۱۵، حملات هوایی علیه مخالفان دولت را آغاز کرد.
 
چرا بشار اسد هنوز در قدرت است؟

۳- تفرقه شورشیان
نیرو‌های مخالف دولت سوریه، متعدد و گوناگون هستند، یکی از این گروه‌ها، به "ارتش آزاد" موسوم است که در سال‌های اخیر به گروه‌های رقیب تجریه شد و گروه‌های تندرو، در خط مقدم مخالفت با دولت قرار گرفتند. از جمله این گروه‌ها داعش بود که توانست بسیاری از شهرها، مانند رقه را تصرف کند.

به طور کلی، شورشیان سوریه به دلایلی همچون وابستگی منطقه‌ای، هویت قومی، موضع سیاسی و وابستگی مذهبی به گروه‌های متعددی تقسیم شدند.

۴- موضع بین المللی
بنا به ادعای الجزیره، با وجود اینکه کشور‌های غربی و منطقه‌ای - مانند عربستان و ترکیه - بشدت مخالف اسد بودند، از مداخله نظامی به شکل مداخله در لیبی خودداری کردند. همزمان با طولانی شدن جنگ، تعداد فزاینده‌ای از مقامات غربی، حذف اسد از قدرت را از اولویت‌های خود خارج کردند. در مارس ۲۰۱۷، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت برکناری اسد دیگر تمرکز اصلی سیاست خارجی آمریکا نیست. دو ماه قبل‌تر از آن، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته بود اسد می‌تواند بخشی از توافق صلح باشد.
برچسب ها: بشار اسد
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر