جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41910
تاریخ انتشار: 25 فروردين 1397 11:31
تلویزیون سوریه از مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک‌های شلیک شده در استان حمص خبر داد و هدف قرار گرفته شدن فرودگاه دمشق را تکذیب کرد. تلویزیون الاخباریه گفت با چندین موشک کروز و تام‌هاوک در آسمان دمشق مقابله شده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: پدافند هوایی ارتش سوریه اغلب موشک‌ها را منهدم و از برخورد آن با اهداف از پیش تعیین شده ممانعت کرده است. وزارت دفاع روسیه در واکنش به حملات تجاوزکارانه ائتلاف غربی به سوریه اعلام کرد: در حمله بامداد امروز، مهاجمین جمعا حدود ۱۰۰ موشک کروز و هوا به زمین شلیک کرده‌اند.

بنابر این گزارش، در این حمله دو کشتی جنگی آمریکا و دستکم یک بمب‌افکن آمریکایی مشارکت داشته‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: پدافند هوایی ارتش سوریه اغلب موشک‌های مهاجم را هدف قرار داده و از برخورد آن‌ها با اهداف تعیین‌شده ممانعت کرده است.

این بیانیه می افزاید: ارتش سوریه برای هدف قرار دادن این موشک‌ها از سامانه‌های پدافندی اس-۱۲۵، اس-۲۰۰، بوک و سام ۶ استفاده کرده است.

تلویزیون سوریه: ۱۳ موشک مهاجمان ساقط شد

همچنین تلویزیون سوریه از مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک‌های شلیک شده در استان حمص خبر داد و هدف قرار گرفته شدن فرودگاه دمشق را تکذیب کرد.

به گزارش «انتخاب»، تلویزیون سوریه دقایقی پس از آغاز حمله سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه،‌ از مقابله پدافند هوایی با این تهاجم خبر داد.

تلویزیون سوریه ضمن اعلام اینکه وضعیت در استان‌های حسکه (شمال شرق)‌، لاذقیه (شمال غرب)، طرطوس (غرب) و حلب (شمال) آرام و طبیعی است از مقابله با موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در استان حمص خبر داد.

تلویزیون الاخباریه ضمن اعلام اینکه با چندین موشک کروز و تام‌هاوک در آسمان دمشق مقابله شده است، هدف گرفته شدن فرودگاه بین‌المللی دمشق و همچنین هدف قرار گرفته شدن مرکز پژوهش‌های علمی در مصیاف (در حماة) را تکذیب کرد.

بنا بر این گزارش، پدافند هوایی سوریه با حملات به نقاطی در استان حمص نیز مقابله کرده و تلویزیون این کشور اعلام کرد که  تا این لحظه (تنظیم خبر) با تجاوز سه‌گانه آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی مقابله شده و هیچ خسارتی در استان حمص ایجاد نشده است. 

به گفته این شبکه سوری، تا این لحظه (تنظیم خبر) 13 موشک مهاجم در منطقه الکسوه ساقط شده است و از جمله نقاطی که هدف گرفته شده، مرکز پژوهش‌های «برزه» است. 

تلویزیون رسمی سوریه همچنین اعلام کرد که این «تجاوز سه گانه [آمریکا، انگلیس و فرانسه] نقض آشکار قانون بین‌الملل و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کشورهای متجاوز به قانون بین‌الملل است. سوریه با همان عزمی که با تروریسم مقابله کرد با این تجاوز سه‌جانبه نیز مقابله خواهد کرد. آمریکا و محور حامی تروریسم که مدعی حمایت قوانین بین‌الملل هستند، بار دیگر این قوانین را زیر پا گذاشتند. 

به گفته این رسانه سوری با بیان اینکه «سرنوشت تجاوز سه گانه شکست است و نمی‌تواند مزدوران تروریست خود در سوریه را نجات بدهد»، اعلام کرد که رسانه‌های حامی تروریسم تلاش می‌کنند تجاوز سه‌جانبه را عملی قهرمانانه معرفی کنند اما هدف اصلی آنان ضربه‌زدن به استقامت سوری‌هاست.

ساعتی پیش، بامداد امروز شنبه (25 فروردین) دونالد ترامپ خبر از آغاز حملات مشترک آمریکا ، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه داد و اعلام کرد که او از این دو کشور تشکر می‌کند. 

ائتلاف حامی دمشق: سوریه پیش از حمله، مراکز هدف قرار گرفته شده آمریکا و متحدانش را خالی کرده بود
یک مقام ارشد وابسته به ائتلاف حامی دولت سوریه خبر داد که به دنبال هشدار اولیه روسیه، دمشق چند روز قبل مراکزی که بامداد روز شنبه توسط آمریکا و متحدانش هدف قرار گرفت را خالی کرده بود.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه انتشار خبرها درباره حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به چندین هدف در خاک سوریه، یک مقام ارشد نزدیک به ائتلاف حامی دولت بشار اسد در مصاحبه با رسانه غربی از هشدار اخیر روسیه به دمشق برای خالی کردن برخی مناطق خبر داد.

طبق گزارش رویترز، یک مقام ارشد ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق خبر داده که چند روز قبل و به دنبال هشدار اولیه روسیه، دولت سوریه و متحدانش مراکزی که امریکا، فرانسه و انگلیس در حملات بامداد امروز هدف قرار دادند را تخلیه و خالی کرده بودند.

این مقام که نام و ملیت او اشاره‌ای نشده، گفت: «ما حمله( آمریکا، فرانسه و انگلیس) را جذب کردیم. ما پیشاپیش از سوی روس‌ها هشدار دریافت کرده بودیم و چند روز قبل همه پایگاه‌های نظامی تخلیه شده بودند».

این مقام افزود: «ما در حال ارزیابی خسارت‌های مادی (حملات آمریکا و متحدانش به سوریه) هستیم».

بامداد امروز به بهانه حملات ادعایی شیمیایی در دومای سوریه، امریکا، فرانسه و انگلیس به برخی مناطق این کشور حملات موشکی کردند.

اسراییل حریم هوایی در ارتفاعات جولان را بست ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۵۱
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، رژیم صهیونیستی در پی حمله امروز آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه حریم هوایی در ارتفاعات جولان اشغالی را بست و طبق این تصمیم پرواز در این منطقه در ارتفاع ۵۰۰۰ پایی ممنوع است.

این روزنامه در ادامه نوشت، حریم هوایی جولان سوریه تا پایان ماه آوریل جاری مسدود خواهد بود.

فرانسه: اگر سوریه از خط قرمزها عبور کند، باز هم حمله می‌کنیم ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۵۰
دولت فرانسه امروز (شنبه) اعلام کرد: اگر سوریه بار دیگر از "خط قرمز شیمیایی" عبور کند، در حمله به اهداف در این کشور تردید نمی‌کنیم.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت فرانسه اعلام کرده که در حال حاضر به دنبال حمله جدیدی علیه اهداف سوری نیست و به دنبال از سرگیری مذاکرات صلح در سوریه از طریق گفتگو با روسیه است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به شبکه تلویزیونی بی.اف.ام گفت: به اهدافی که در سوریه می‌خواستیم، رسیدیم. اما اگر باز هم به خطوط قرمز مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی بی اعتنایی شود، حمله دیگری صورت می‌دهیم. به نظرم درسی که باید گرفته می‌شد، گرفته شده است.

لودریان در یک بیانیه تلویزیونی گفت: این اقدام در انجام حملات هوایی علیه مواضع سوری مناسب و هدفمند بود. این حمله علیه متحدان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه یا جمعیت غیرنظامی نبود.

وی ادامه داد: فرانسه به دنبال ابتکارهای عمل جدیدی برای یافتن راه حل بحران در سوریه است. پاریس با تمامی کشورها همکاری می‌کند و هیچ تغییراتی در سفر برنامه ریزی شده ماکرون به روسیه که قرار است ماه آتی میلادی صورت گیرد، به وجود نیامده است.

مرکل: از حملات هوایی علیه سوریه حمایت می‌کنیم ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۴۹
صدراعظم آلمان امروز (شنبه) از حملات هوایی آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش علیه سوریه حمایت کرده و آنها را اقدامی "ضروری و مناسب" دانست.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از حملات هوایی آمریکا با همراهی فرانسه و انگلیس گفت: این حملات اقدامی مناسب و ضروری و هشداری به سوریه درباره استفاده آتی از سلاح شیمیایی است.

صدراعظم آلمان در ادامه صحبت‌هایش گفت: ما از این حقیقت دفاع می‌کنیم که متحدان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی‌مان به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل این کار را انجام داده و مسئولیت چنین حمله‌ای را برعهده گرفتند.

مرکل در هفته گذشته گفته بود که آلمان در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند.

تماس تلفنی روحانی با بشار اسد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با بشار اسد، بر لزوم تداوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش انتخاب؛ روحانی همچنین تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه را به شدت محکوم و بر حمایت ایران از سوریه و مردم این کشور تاکید کرد.

سوریه: کارگاه تولید مواد سمی در غوطه شرقی را کشف کردیم ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۵:۴۷
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی سوری گفت، ارتش سوریه بر کارگاه بزرگ متعلق به شورشیان سوری در غوطه شرقی دست یافته که شامل آزمایشگاه ساخت مواد سمی است که ساخت آن به لحاظ بین‌المللی غیرقانونی است.

به گفته این منبع، ارتش سوریه در عملیات پاکسازی در منطقه افتریس واقع در غوطه شرقی بر آزمایشگاهی از بقایای تجهیزات تشکیلات تروریستی به منظور ساخت مواد سمی دست یافته است. این آزمایشگاه مجهز به همه ابزارهای لازم برای ساخت سلاح غیرقانونی است.

همچنین یکی از کارگاه‌های وابسته به شورشیان شامل ساخت انواع مختلف خمپاره‌های ۶۰، ۸۰ و ۱۸۰ میلیمتری، توپخانه‌ها و تعدادی بمب‌ها و مهمات مختلف بود.

روسیه: درباره دست داشتن انگلیس در حمله شیمیایی در دوما مدرک داریم ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۴:۴۷
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، شواهدی در دست دارد که اثبات می‌کنند انگلیس به صورت مستقیم در اداره اقدامات تحریک‌آمیز شیمیایی در دوما در هفتم ماه آوریل دست داشته است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در گفت‌وگوی مطبوعاتی گفت: اطمینان داریم که گروه "کلاه سفیدها" از سوم تا شش آوریل توسط لندن تحت فشار قرار گرفتند تا عملیات تحریک‌آمیز از پیش طراحی شده را در دوما سریعتر اجرایی کنند.

وی افزود، انگلیس به کلاه سفیدها اعلام کرده بود که شورشیان جیش الاسلام دمشق را سوم تا ششم آوریل مورد هدف قرار داده و واکنش نیروهای دولتی را برخواهند انگیخت و کلاه سفیدها باید از حمله دولت برای اجرای اقدامات تحریک‌آمیز شیمیایی خود در دوما استفاده کنند.

کوناشنکوف تاکید کرد، کشورهای غربی و در راس آن آمریکا هنوز هیچ اسناد و مدارکی دال بر استفاده از سلاح شیمیایی در دوما ارائه نکرده‌اند، این در حالی است که این کشورها دولت سوریه را کورکورانه به استفاده از این سلاح در این شهر متهم کردند.

وی تصریح کرد، وزارت دفاع روسیه اسناد و شواهد بسیاری دارد که اثبات می‌کنند آنچه هفتم آوریل در دوما رخ داد اقدام مدیریت شده تحریک‌آمیزی بوده و هدف از آن گمراه کردن افکار عمومی و توجیه حملات موشکی آمریکا به سوریه است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه از آمادگی مرکز آشتی این کشور در سوریه برای تامین امنیت تیم کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و فراهم کردن شرایط کار مطلوب برای آنها در منطقه خبر داد که به زودی به غوطه شرقی خواهند رفت.

وی همچنین گفت، مسکو امیدوار است این تیم برای دستیابی به حقیقت به صورت مستقل و شفاف عمل کند و در کار خود از شخص سومی دستور نگرفته و از شبکه‌های اجتماعی اطلاعات ساختگی و بدون منبع نگیرند.

کوناشنکوف افزود، روسیه امیدوار است که موضع سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی میزان تنش در منطقه را کاهش و نسبت به حفظ صلح در سوریه کمک‌کننده باشد.

روسیه: پدافند سوریه 70 درصد موشک‌های متجاوزان را رهگیری کرد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۴:۴۵
سخنگوی ستاد مشترک ارتش روسیه اطلاعات تازه‌ای درباره مقابله پدافند ارتش سوریه با حملات موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه منتشر کرد.

بنا بر «سرگئی رودسکوی» از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده از سوی متجاوزان، پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک را رهگیری کرد.

 

واکنش پوتین به حمله آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۵
رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از اقدام نظامی آمریکا در سوریه، این حمله را «تجاوز به حاکمیتی مستقل» خواند که پیشتاز مبارزه با تروریسم است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در واکنش به حمله سه کشور غربی به سوریه، این اقدام را دارای تبعاتی ویرانگر برای روابط بین‌الملل توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، در بیانیه پوتین آمده است: «تشدید تنش در سوریه آثار ویرانگری بر کل روابط بین‌الملل دارد؛ اقدامات آمریکا باعث وخامت بیشتر اوضاع انسانی در سوریه می‌شود.»

وی با بیان اینکه مسکو برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار است، گفت: حمله به سوریه، اقدامی تجاوزکارانه علیه حاکمیتی مستقل است که پیشتاز مبارزه با تروریسم بوده است.»

آمریکا، فرانسه و انگلستان بامداد امروز به بهانه پاسخ به حادثه ادعایی در شهر «دوما»، نقاطی در سوریه را هدف حمله قرار دادند. وزارت دفاع روسیه از هفته‌ها پیش گفته بود که تروریست‌ها و حامیان آن‌ها در تدارک انجام یک حمله شیمیایی یا صحنه‌سازی برای فراهم کردن شرایط اقدام نظامی در سوریه هستند.

سردار دهقان: مکرون و ترامپ در زمره جنایتکاران قلمداد می‌شوند/ قطعا سوریه پاسخ حملات آمریکا را می‌دهد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۵
مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور صنایع نظامی با اشاره به حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: این یک تجاوز آشکار است و یقیناً ملت سوریه پاسخ این حملات را می‌دهد.

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور صنایع نظامی با اشاره به حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: این یک تجاوز آشکار است و اینکه آمریکا از ابتدا هم اعلام کرده بود می‌خواهد با تروریست‌ها مبارزه کند یک اقدام فریبکارانه و دروغ بود.

وی افزود: آمریکا تمام کردن کار داعش را نیز به خود نسبت می‌دهد که این هم یک دروغ بزرگ است، البته ترامپ در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود به این موضوع اشاره کرده بود، اما آمریکا جز در جهت نجات داعش و خارج کردن آنها از گرداب در سوریه کاری نکرده است.

دهقان ادامه داد: آمریکایی‌ها قبلاً به بهانه سلاح شیمیایی نداشته سوریه، فرودگاه نظامی این کشور را هدف قرار دادند، در حالیکه تمامی ادوات و سلاح‌های شیمیایی در اختیار تروریست‌ها است و آنها با حمایت آمریکا و کشورهای غربی و اروپایی این کار غیرانسانی را انجام می‌دادند و همه می‌دانند که تروریست‌ها، عوامل آمریکایی‌ها هستند.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور صنایع نظامی تأکید کرد: آنچه که امروز صورت گرفته یک اقدام تجاوزکارانه است و کشورهایی که در مدت گذشته با مواضع‌شان زمینه‌های این تجاوز را توجیه‌پذیر کرده‌اند نیز محکوم‌اند و مکرون، ترامپ و دیگر سردمداران آمریکا در زمره جنایتکاران قلمداد می‌شوند.

دهقان خاطرنشان کرد: مردم سوریه و جریان مقاومت زنده‌اند و تا زمانی که تجاوز، اشغال و آدمکشی وجود دارد، در مقابل آنها مقاومت ایستاده است و ملت‌ها پاسخ آنها را در موقع مناسب به میزان و ابعاد لازم می‌دهند.

وی ادامه داد: یقیناً ملت سوریه پاسخ این حملات را می‌دهد و جهانیان نیز باید این تجاوز را محکوم کنند.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور صنایع نظامی تصریح کرد: عربستان با حمایت آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشترین جنایات را در یمن انجام می‌دهد و شاید بخشی از این حملات برای پوشش آن جنایات باشد.

دهقان گفت:‌ خصلت و خوی آمریکا، تجاوز و جنایت است و البته حمله شب گذشته هیچ تأثیری در اراده مردم سوریه و مقاومت نخواهد گذاشت.

CNN: حمله به سوریه نمادین بود و دستاوردی نداشت ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۴
یک شبکه آمریکایی در تحلیلی، حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را «نمادین» خواند و به توانمندی پدافندی دمشق اذعان کرد.

از نظر تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به برخی مواضع در سوریه، از نظر دمشق، یک پیروزی و برد برای دولت سوریه است.

در این تحلیل که توسط خبرنگار این شبکه آمریکایی در بیروت منتشر شده، به توانمندی‌های ارتش سوریه اذعان شده و آمده است: «اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد».

«فردریک پلیتگن» در این تحلیل کوتاه نوشت:

«من ۲۰ بار در سوریه بوده‌ام. دولت سوریه این حمله را یک پیروزی بزرگ برای خودش خواهد دید. سه تاسیسات هدف قرار گرفته شد، اما به نظر می‌رسد که تاسیسات پدافندی آنها توانسته حداقل برخی از موشک‌های شلیک شده را هدف قرار دهد و اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد.

قبل از این حملات، نگرانی شدیدی درباره اثرگذاری کارزار هوایی گسترده آمریکا بر مخاطره افتادن ارتش سوریه و شاید تاثیرگذاری آن بر جنگ داخلی این کشور وجود داشت؛ جنگی که نیروهای دولتی سوریه در حال پیروزی در آن بوده است و روس‌ها وارد صحنه آن شدند.

اینطور به نظر می‌رسد که این حملات نمادین و سمبلیک بوده است و نه چیز دیگر».

ترکیه: با رضایت کامل از عملیات آمریکا و متحدانش در سوریه استقبال می‌کنیم ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۲
وزارت امور خارجه ترکیه در نخستین واکنش به حمله بامداد امروز آمریکا، فرانسه و انگلستان به سوریه اعلام کرد: 'ما از عملیات استقبال می کنیم.'
در این بیانیه آمده است: 'ترکیه اقدام نظامی آمریکا، انگلستان و فرانسه را پاسخی علیه رژیم سوریه می داند. این عملیات اقدامی در برابر حمله ضدانسانی و خلاف وجدان شیمیایی در شهر دوما است و با رضایت کامل از آن استقبال می کنیم'

معاون سیاسی سپاه: آمریکا منتظر عواقب حمله‌اش به سوریه باشد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۱
سردار یدالله جوانی با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: قطعاً با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمی‌شود و امکان مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه برایش بیشتر می‌شود و آمریکایی‌ها باید منتظر عواقب اقداماتشان باشند.

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه اظهار داشت: اقدام آمریکا و کشورهای انگلیس و فرانسه در حمله به سوریه یک تجاوز آشکار است و مشروعیت ندارد. خصوصاً در شرایطی که قرار بود کمیته حقیقت‌یاب ادعای آمریکا مبنی بر استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را بررسی کند و دمشق نیز زمینه را فراهم کرده بود.

وی افزود: خود این مسأله نشان می‌دهد آمریکایی‌ها ادعای دروغین داشته و می‌خواستند این موضوع را بهانه‌ای برای حمله کنند و نگران بودند که نتیجه گزارش کمیته حقیقت‌یاب برخلاف خواسته آنها باشد و این امکان را از دست بدهند.

معاون سیاسی سپاه تأکید کرد: اما آمریکایی‌ها تصورشان این است با این نوع اقدامات می‌توانند شرایط میدانی را در سوریه تغییر دهند که قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد.

سردار جوانی گفت: آمریکایی‌ها به شکل‌های مختلف در طول سال‌های گذشته با همراه صهیونیست‌ها و اروپایی‌ها از تروریست‌ها حمایت کردند و نتیجه این شد که تروریست‌ها دچار شکست راهبردی شدند و این شکست راهبردی تروریست‌ها به منزله شکست راهبردی حامیان آنهاست و این ورود مستقیم در حمله هوایی و موشکی آمریکا به سوریه قطعاً نمی‌تواند آن شکست‌ها را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: با این حمله روندها تغییر نمی‌کند اما اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد و این وضعیت پیچیده قطعاً به ضرر آمریکا خواهد بود، آمریکا مسئول عواقب بعدی اتفاقات آتی منطقه هستند و آن اتفاقات قطعاً به نفع آنها نخواهد بود.

معاون سیاسی سپاه ادامه داد: آمریکا باید این درس را از اقدامات مداخله‌جویانه خود گرفته باشد که دورانش در منطقه غرب آسیا به پایان رسیده و همان‌طور که رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده که در طی 17 سال گذشته 7 تریلیون دلار هزینه کرده‌اند و چیزی عایدشان نشده قطعاً هزینه‌های بیشتر نیز فقط خسارت‌های آمریکا را بیشتر می‌کند.

سردار جوانی خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها فکر کرده‌اند با پول‌های آل‌سعود می‌توانند خسارت‌هایشان را کمتر کنند و به اقدامات مداخله‌جویانه ادامه دهند قطعاً اشتباه می‌کنند و این نوع اقدامات آمریکا زمینه‌ها را برای خسارت بیشتر به آمریکا در آینده فراهم می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جبهه مقاومت، گفت: قطعاً با این رفتارها جبهه مقاومت تضعیف نمی‌شود بلکه این جبهه تقویت خواهد شد و امکان مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه برای او بیشتر می‌شود و آمریکایی‌ها باید منتظر عواقب اقداماتشان باشند.

معاون سیاسی سپاه تأکید کرد: تجربه تاریخی چندین سال گذشته ثابت کرده هر نوع اقدام مداخله‌جویانه و تجاوزکارانه و رفتار نظامی از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها و حتی جنگ‌های نیابتی مثل گروهک‌های تکفیری و تروریست‌ها که با هدف تضعیف جبهه مقاومت بوده نتیجه‌اش به تقویت جبهه مقاومت تبدیل شده است.

سردار جوانی گفت: اگر آمریکایی‌ها تصور می‌کنند این نوع اقدامات نتیجه‌اش تضعیف جبهه مقاومت می‌شود اشتباه می‌کنند و همین نشان می‌دهد که آنها دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و این رفتارشان از سر استیصال است نه موضع فعال.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها با این حمله قطعاً به خواسته خود نمی‌رسند زیرا شرایط منطقه شرایط خاصی است و تحولات به میل آنها رقم نمی‌خورد و هر اقدامی هم انجام دهند روند پرشتاب تحولات را به ضرر آنها خواهد کرد.

معاون سیاسی سپاه گفت: هر نوع اقدام تجاوزکارانه آمریکایی‌ها در جهان به ویژه در خاورمیانه افول بیشتر قدرت آمریکا را به دنبال دارد و آمریکایی‌ها باید بدانند دوران نظامی‌گری و اقدامات مداخله‌جویانه نظامی به سرزمین‌های اسلامی گذشته است و نتیجه عکس می‌دهد.

وزیر خارجه فرانسه: حملات به سوریه محدود، مشروع و متناسب بود / همپیمانان دمشق را هدف قرار ندادیم / قبل از حمله، به روسیه هشدار داده شده بود ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۱
لودریان ادعا کرد حملات به سوریه مشروع بوده و هدف حمله موشکی ساقط کردن دولت اسد نبوده بلکه به منظور توقف حمله دمشق به مردم سوریه بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست خبری مشترکی که دقایقی پیش از سوی وزرای خارجه و دفاع فرانسه برگزار شد، لودریان ادعا کرد هدف حمله موشکی ساقط کردن دولت اسد نبوده بلکه به منظور توقف حمله دمشق به مردم سوریه بود.

وی با اعلام اینکه قبل از حمله به روسیه هشدار داده شده بود افزود: حملات نیروی هوایی فرانسه همپیمانان دمشق را هدف قرار نداد.

لودریان ادامه داد: حملات مشترک به سوریه محدود، مشروع و متناسب بود.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز مدعی شد مراکزی هدف حمله قرار گرفت که از آنها به منظور کشتار مردم سوریه استفاده می‌شد.

وزیر خارجه انگلیس: جامعه جهانی در برابر استفاده از سلاح شیمیایی متحد است ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۲۱
وزیر امور خارجه انگلیس روز شنبه با انتشار پیامی در توییتر از حمله موشکی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه سوریه استقبال کرد.

بوریس جانسون در این پیام ادعا کرد که جامعه جهانی در برابر استفاده از سلاح شیمیایی متحد است.
آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه )، صبح امروز دمشق پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرارداد.
نخست‌وزیر انگلیس بامداد امروز با صدور بیانیه‌ای، حمله ائتلاف غربی به سوریه را توجیه و تلاش کرد که آن را نه تجاوز به خاک یک کشور، بلکه اقدامی برای توسعه صلح جهانی نشان دهد.

وال استریت سقوط کرد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۸
معاملات جمعه بازارهای جهانی در حالی پایان یافت که پس از عملکرد ضعیف بانک‌ها، سهام شرکت‌های مالی به شدت سقوط کرد و با نگرانی از درگیری سوریه، وال‌استریت به افت خود ادامه داد.

به گزارش رویترز، معاملات جمعه بازارهای جهانی در حالی پایان یافت که پس از نتایج عملکرد ضعیف بانک‌ها، سهام شرکت‌های مالی به شدت سقوط کرد و با نگرانی از درگیری سوریه، وال‌استریت به افت خود ادامه داد.
شاخص بانک‌های اس‌اندپی ۲.۶ درصد سقوط کرد و شاخص گسترده‌تر مالی اس‌اندپی را ۱.۶ درصد به قعر برد که این، بدترین عملکرد در بین ۱۱ شاخص اس‌اندپی، بود.
سهام جی‌پی‌مورگان چیس، که بزرگترین بانک آمریکا از لحاظ سرمایه است، با اعلام نتایج عملکرد ربع‌سالانه آن، که کمی از حد انتظار ضعیف‌تر بود، ۲.۷ درصد سقوط کرد. سهام جی‌پی‌مورگان بالاترین وزن را در شاخص اس‌اندپی۵۰۰ به خود اختصاص داده است.
ولز فارگو، پس از این‌که این بانک اعلام کرد امکان دارد برای حل‌ و فصل تحقیقاتی که در مورد بانک انجام می‌شود، جریمه‌ای ۱ میلیارد دلاری پرداخت کند، سهام آن ۳.۴ درصد سقوط کرد.
پس از این که دیشب دپارتمان دولت آمریکا اعلام کرد که مدارکی به دست آورده که سوریه حمله شیمیایی اخیر به شهر دوما را انجام داده است، بازار سهام وال‌استریت به افت خود ادامه داد.
میانگین صنعتی داو جونز ۱۲۲.۹۱ واحد یا ۰۵ درصد، سقوط کرد و به ۲۴۳۶۰.۱۴ واحد رسید. اس‌اندپی ۷.۶۹ واحد یا ۰.۲۹ درصد افت کرد و در سطح ۲۶۵۶.۳ واحد بسته شد. کامپوزیت نزدک با از دست دادن ۳۳.۶۰ واحد یا ۰.۴۷ درصد، در سطح ۷۱۰۶.۶۵ واحد به کار خود پایان داد.
روی هم رفته، این هفته اس‌اندپی ۱.۹۹ درصد، داوجونز ۱.۷۹ درصد و نزدک ۲.۷۷ درصد به ارزش خود افزودند. از سوی دیگر، اعلام نتایج عملکرد بانک‌ها در روز جمعه، فصل اعلام درآمدها را آغاز کرد.
داده‌های تامپسون‌رویترز نشان می‌دهد در ربع اول سود شرکت‌های تحت شاخص اس‌اندپی، ۱۸.۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این بیشترین افزایش آن در ۷ سال گذشته است. پس از این که شرکت روسی اعلام کرد ممکن است تامین آلومینیوم بوئینگ را متوقف کند، سهام این شرکت هواپیماسازی ۲.۴ درصد سقوط کرد.

وزیر دفاع آمریکا: بیش از ۱۰۰ حمله در سوریه صورت گرفته ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۶
آمریکا و متحدانش بیش از 100 حمله در سوریه انجام داده‌اند که پنتاگون اعلام کرده این حملات در پی "شواهدی جامع درباره مسئولیت دولت سوریه در حمله با سلاح شیمیایی با گاز کلر" صورت گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، فرمانده تفنگداران ویژه آمریکا گفتند که "سه تاسیسات مهم شمیایی" در چند حمله موشکی از دریا و با استفاده از جنگنده‌ها مورد هدف قرار گرفت.

پنتاگون این مساله را تایید نکرده که چه تعداد موشک در این حملات شلیک شده است.

ماتیس و دانفورد اظهار کردند که این حملات برای "هدف قرار دادن ظرفیت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه بدون کشته شدن غیرنظامیان یا نیروهای خارجی درگیر جنگ داخلی سوریه به ویژه از روسیه" صورت گرفته است.

دانفورد به خبرنگاران گفت: ما این اهداف را برای کم کردن خطر درگیر شدن نیروهای روسی شناسایی کردیم.

ماتیس نیز تایید کرده که آمریکا تنها با "استناد به شواهد درباره استفاده از گاز کلر در حمله هفتم آوریل سال جاری میلادی در سوریه" این حملات هوایی را ترتیب داده و گفت: ما کاملا مطمئن هستیم که گاز کلر استفاده شده است. اما استفاده از گاز سارین در حمله سال گذشته میلادی در سوریه را نیز در وقت حاضر رد نمی‌کنیم.

وزارت دفاع آمریکا گفته است که یکی از اهداف در حمله امروز شنبه در سوریه یک مرکز تحقیقاتی علمی واقع در دمشق بوده و آن را "مرکز سوریه برای تحقیقات، توسعه، ساخت و آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی" توصیف کرده است.

هدف دوم یک "زرداخانه تسلیحات شیمیایی" در غرب حمص بود.

سومین هدف در نزدیکی حمص شامل "زرداخانه تسلیحات شیمیایی" و پست فرماندهی بود.

اهدافی که آمریکا در سوریه بمباران کرد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۶
سایت شبکه روسیا الیوم به نقل از منابع نظامی سوری اعلام کرد، حملات جدید آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه مراکز زیر را هدف گرفت:

گارد جمهوری تیپ ۱۰۵ دمشق

پایگاه دفاع هوایی جبل قاسیون دمشق

فرودگاه نظامی المزه در دمشق

مرکز تحقیقات علمی برزه دمشق

تیپ ۴۱ نیروهای ویژه در ریف دمشق

مقرهای نظامی نزدیک الرحیبه در قلمون شرق در ریف دمشق

مقرهایی در منطقه الکسوه در ریف دمشق

روسیا الیوم گزارش داد، این بمباران‌ها همچنین شامل مرکز تحقیقات علمی در ریف حماه و نیز بمباران انبار تسلیحاتی ارتش در حمص بود.

منابع نظامی اینکه فرودگاه بین‌المللی دمشق در معرض بمباران بوده باشد را تکذیب کردند.

پدافند هوایی سوریه سه حمله آمریکا فرانسه و انگلیس را با ده‌ها موشک در مناطق مختلف رهگیری کرد. خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد، ۱۳ موشک بر فراز الکسوه ساقط شد، در حالی که فعالان گفتند حدود ۱۵ موشک را در الکسوه ساقط کردند.

شبکه الاخباریه سوریه نیز گزارش داد، پدافند هوایی موشک‌های دشمن را در منطقه دنحه در حومه غربی حمص رهگیری کرد.

دمشق: حمله به حمص سه زخمی بر جای گذاشت ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۶
براثر حملات موشکی متجاوزان به یک پایگاه نظامی در حمص سوریه سه غیر نظامی زخمی شده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) روز شنبه اعلام کرد: براثر حملات موشکی آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) به یک پایگاه نظامی در حمص تاکنون سه غیر نظامی زخمی شده اند.
تمام موشک های شلیک شده بامداد امروز متجاوزان به منطقه دنحه در 24 کیلومتری غرب حمص سرنگون شد.
سامانه های ضد هوایی با موشک های متجاوزان در دمشق و حمص سوریه مقابله کردند.

دمشق: تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسید ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۵
دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد.

به نقل از خبرگزاری سانا، بنا بر اعلام دولت سوریه حمله موشکی و هوایی بامداد امروز(شنبه) آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسیده و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.

بنابر اعلام مسئولان سوری، بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.

دولت سوریه با این حال اعلام کرد که برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

ترزا می: گزینه دیگری جز حمله به سوریه نداشیم / هدف، تغییر رژیم اسد نیست ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۵
نخست وزیر انگلیس امروز (شنبه) اعلام کرد که به نیروهای کشورش این اختیار را داده که دست به حملات هوایی با موشک‌های کروز علیه سوری بزنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ترزا می، نخست وزیر انگلیس گفته است که این حملات هوایی برای "توقف ظرفیت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه" صورت گرفته و اعلام کرد که هیچ گزینه دیگری جز دستور برای حمله وجود نداشت.

وزارت دفاع انگلیس گفته است که چهار جنگنده تورنادوی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس با استفاده از موشک‌های "استورم شادو" در این حمله در نزدیکی حمص شرکت داشتند.

ترزا می همچنین گفت، این حمله با همکاری آمریکا و فرانسه محدود و هدفمند بود تا تلفات غیرنظامیان در آن به حداقل برسد.

وی همچنین ادامه داد: این حمله به معنای دخالت در یک جنگ داخلی نیست. این به معنای تغییر در رژیم سوریه نیست. این حمله واکنشی به شواهدی مستدل در استفاده از دولت سوریه در سلاح شیمیایی در دوماست که باعث کشته شدن 75 تن از جمله کودکان شد.

نخست وزیر انگلیس همچنین به این مساله اشاره کرد که کشورش به همراه متحدان به دنبال استفاده از از راه‌های دیپلماتیک برای توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی بودند و اما این مساله مکررا نادیده گرفته شد.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که وتوی روسیه در انجام تحقیقات مستقل درباره حمله دوما در شورای امنیت سازمان ملل یکی از اقدامات در نادیده گرفتن راه‌های دیپلماتیک بوده است.

نخست وزیر انگلیس ادامه داد: دیگر هیچ راهی بجز انجام حمله علیه سوریه نداشتیم تا استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را کم کنیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفته است که آماده تداوم این واکنش در حملات است مگر اینکه "دولت اسد استفاده از تسلیحات شیمیایی" را متوقف کند.

ترزا می همچنین گفت، با وجود حمله در سوریه این اقدام پیامی برای هرکسی است که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. این نخستین باری است که به عنوان نخست وزیر تصمیمی برای حضور نیروهای نظامی کشور در نبرد گرفته‌ام. من این تصمیم را گرفتم چون متوجه شدم که چنین اقدامی به نفع ملت است. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که استفاده از سلاح شیمیایی در داخل سوریه و در خیابان‌های انگلیس یا جای دیگری در جهان عادی شود.

روسیه: موشک‌های شلیک شده به سوریه وارد محدوده فعالیت ما در سوریه نشدند ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۴
وزارت دفاع روسیه در پی حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و همپیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشدند.

وزارت خارجه: آمریکا و متحدانش خود را قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۳
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدوربیانیه ای، این تجاوز را نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه دانست و تاکید کرد: ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیرقابل قبول و محکوم می داند.
وزارت خارجه تصریح کرده، بی شک آمریکا و متحدانش که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و پیش از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.
در بیانیه وزارت خارجه آمده است: شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم سوریه، همچون هفت سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.
در این بیانیه خاطرنشان شده است: تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز پیش مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی شد که در هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه اش را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.
وزارت خارجه تاکید کرد، سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل کند.

روسیه: موشک‌های شلیک شده به سوریه وارد محدوده فعالیت ما در سوریه نشدند ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۳
وزارت دفاع روسیه در پی حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و همپیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشدند.

بامداد امروز شنبه آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی ۵۰ دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند.

دولت سوریه نیز اعلام کرد، پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از ۱۵ موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

شبکه الاخباریه سوریه در این رابطه گزارش داد، پدافند هوایی ارتش سوریه موشک‌های دشمن را در منطقه دنحه در حومه غربی حمص رهگیری کرد.

اسکای نیوز: آمریکا ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک به سوریه شلیک کرد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۱۰
شبکه خبری اسکای نیوز عربی در خبری فوری اعلام کرد: واشنگتن صبح شنبه (به وقت تهران) 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی سوریه شلیک کرده است.

اسکای نیوز به نقل از «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که وی از حمله ائتلاف آمریکا به سوریه حمایت کرده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا نیز در این باره گزارش داد: دستکم یک کشتی جنگی آمریکایی مستقر در دریای سرخ، و بمب افکن های بی 1 در حمله نظامی به سوریه مشارکت داشته است.

اسپوتنیک: خروج ناو‌های روسیه از طرطوس، از ترس حمله آمریکا کذب است ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۰۹
منابع نظامی و دیپلماتیک روسیه خروج ناهای جنگی این کشوراز پایگاه های خود در بندر طرطوس به دلیل ترس از حمله احتمالی آمریکا به سوریه را تکذیب کردند.

اسپوتنیک نامی از منابع خود نبرد اما به نقل از آنان اعلام کرد: به ویژه به افرادی که تخصص ندارند، یادآوری می کنیم که نیروی دریایی روسیه از این بندر (طرطوس) برای تدارکات و انتقال تجهیزات مورد نیاز و تعمیرات استفاده می کند.
در این گزارش آمده است: کشتی های جنگی روسیه برای این منظور به بندر می آیند و پس از پایان کار خود به دریا برای انجام ماموریت باز می گردند.

سوریه: ۱۳ موشک در ریف دمشق ساقط شد ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۳:۰۹
یک منبع آگاه سوریه اعلام کرد: آنچه رسانه ها از حمله آمریکا و متحدانش به 9 هدف در سوریه اعلام کردند، صحت ندارد.

یک منبع رسمی سوری صبح شنبه اعلام کرد: هرگونه اطلاعیه ای درباره این حمله از طریق منابع رسمی و از تلویزیون این کشور منتشر می شود.
وزارت اطلاع رسانی سوریه از شهروندان خواست که به رسانه هایی که عمدا و یا بدون اطلاع به بزرگ نمایی اهداف و تجاوز آمریکا و متحدانش اقدام می کنند، توجه نکنند.
تلویزیون سوریه دقایقی قبل اعلام کرد که سامانه های ضد هوایی 13 موشک متجاوزان در منطقه کسوه ریف دمشق را ساقط کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر