پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 41906
تاریخ انتشار: 25 فروردين 1397 19:19
۱۴۰۰ سال است که درک اشتباه و دروغ درباره حضرت محمد (ص) وجود دارد

اندیشمند مسیحی: قرآن یک راهنما برای همه انسان هاست

پیامبر اسلام فقط برای یک گروه به نام مسلمانان نیامده است.پس قرآن یک راهنما برای همه انسان هاست وپیامبر نیز یک الگوی کامل برای همه بشریت است.
پیامبر اسلام فقط برای یک گروه به نام مسلمانان نیامده است.پس قرآن یک راهنما برای همه انسان هاست وپیامبر نیز یک الگوی کامل برای همه بشریت است.این سخن، عبارتی است از دکتر کریس هیور اندیشمند مسیحی که در گفتگویی صمیمانه در لندن، از باورها وشناخت خود نسبت به اسلام می گوید وشخصیت پیامبر خاتم (ص) را شخصیتی ممتاز در تاریخ بشریت می داند که آموزه های بی نظیر وی همواره راهگشایی بوده است برای بشر سرگشته دیروز، امروز وهمه اعصار پیش رو.

دکتر کریس هیور که قبل از هر چیز خود را یک معلم می داند، سخنان خود را ابتدا اینگونه آغاز می کند:برای من این موضوع بسیار مهم است که چطور یک مسیحی در دنیای غرب، می تواند با جهان اسلام ارتباط برقرار کرده ونسبت به آن شناخت پیدا کند واین برای یک مسیحی کار مناسبی است زیرا در نهایت ما دو تشکل دینی مسلمان ومسیحی هستیم که در مقابل یک خدای واحد قرار می گیریم، خدا را ستایش می کنیم وبه او پاسخگو هستیم.

وی ادامه داد: به همین خاطر یکی از انگیزه های من در زندگی همیشه این بوده است که از خودم بپرسم چطور من در روز رستاخیز به خداوند پاسخ خواهم داد، اگر خداوند از من بپرسد که من مردم با ایمان دیگری را فرستادم تا در کنار تو زندگی کنند وتو چه توجهی کردی وچه چیزی از راه وروش اسلام آموختی؟ آنگاه چه پاسخی خواهم داد.

دکتر کریس هیوردر ادامه گفت وگوی خود با شفقنا تاکیدکرد :از این رو من بعنوان یک مسیحی اعتقاد دارم که همه ما مسیحیان وانسان ها باید چیزی از اسلام و آنچه که خداوند در نهاد مسلمانان وقرآن وپیامبر اسلام نهاده بیاموزیم. این کاری ارزشمند برای یک انسان با ایمان است، زیرا در مقابل خداوند مسئول است.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که ما باید برای عدالت، صداقت، واقعیت ودیگر فضایل بالای انسانی در جامعه کار کنیم. پس وقتی یک جامعه در باره اسلام چیزی نمی داند وتعصبات وفهم های غلط زیادی دارد، وظیفه هر فردی که معتقد به خداوند می باشد این است که به فهم ویادگیری مردم کمک کند واین کمک کردن به یادگیری دیگران بسیار مهم است برای آنکه ما در یک جهان تحریف شده نیمه حقیقی زندگی می کنیم. برای همین ما باید به مردم کمک کنیم که تمام واقعیت ها را در باره سنت های ادیان دیگر درک کنند حتی اگر این حقیقت ما را در یک موقعیت بدی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این وظیفه من است که آموزش دهم، قرآن وآموزش های اسلام اصلاح کننده برخی از اشتباهاتی است که در طول قرن ها از زمان عیسی پیامبر در سنت های مسیحی رخنه کرده اند.

این اندیشمند مسیحی با اشاره به ضرورت انکار ناپذیر تقویت تعامل در میان جوامع متنوع بشری سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد:ما باید از خودمان بپرسیم که چطور می توانیم یک جامعه عادل بسازیم تا در آن تمام شهروندان از هر دینی که هستند حق این را داشته باشند که در کمال آزادی دین خود را حفظ کرده ودر عین حال در کنار دیگر افراد جامعه زندگی کنند وهر آنچه که در گنجینه معرفت خود دارند با یکدیگر قسمت کنند.

وی افزود:من همیشه دوست دارم به مردم یادآوری کنم که اسلام در انحصار مسلمانان نیست. قرآن هیچگاه نگفته است که این یک کتاب راهنما متعلق به یک گروه از مردم به نام مسلمانان است. پیامبر اسلام فقط برای یک گروه به نام مسلمانان نیامده است. پس قرآن یک راهنما برای همه انسان هاست وپیامبر اسلام(ص) نیز یک الگوی کامل برای همه بشریت است.

وی تاکید کرد :ما باید راهی را بیابیم وآن را به روی همه باز کنیم تا آنها بتوانند از این منابع، رهنمودهای خدا را از طریق قرآن وزندگی پیامبر(ص) بیرون بکشند.

دکتر کریس هیور در پاسخ به سوال خبرنگار شفقنا در خصوص شخصیت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) می گوید:قبل از هر چیز مایلم بگویم که متاسفانه هزارو چهارصد سال است که درک اشتباه، سوء تفاهم در جدال ها، حملات ودروغ در باره حضرت محمد(ص) وجود داشته است. به همین خاطر مهمترین کاری که ما باید در این باره انجام دهیم این است که به یک فهم جدید در غرب، در باره زندگی، فعالیت ها و آموزه های پیامبر اسلام برسیم. زیرا کسی نمی تواند اسلام را بفهمد بدون آنکه شخصیت وسهم پیامبر را در رشد اسلام درک کند.

وی اذعان داشت :از نظر من، ما مسیحیان باید به یک ارزیابی جدید در باره حضرت محمد(ص) برسیم. زیرا در گذشته این موضوع همیشه یکی از موارد حملات وجدال در اسلام قرار گرفته. به این معنی که اگر شما به پیامبر حمله کنید، اسلام نیز به همراه او سقوط خواهد کرد.

وی افزود: پس یکی از چیزهایی که من تلاش کردم انجام دهم این است که سعی کردم بخش هایی از زندگی آن حضرت را مورد توجه قرار دهم که اودر آنها فضیلت های استثنایی بشر را به نمایش می گذارد.آن نوع از فضیلت هایی که هر انسانی می تواند آن را درک کند وبه آنها احترام بگذارد وسپس آنها را وارد یک رابطه ای با پیامبر اسلام می کند، بعنوان یک الگوی بشری که چطور می شود یک زندگی انسانی با نجابت، صداقت، عدالت، افتخار وشفقت داشت.

این اندیشمند مسیحی تصریح کرد:اگر ما اسلام را به عنوان یک "دین فطری” وحالت طبیعی بشر بدانیم وبه دیگران معرفی کنیم، بعد وقتی که راجع به اسلام آموزش می دهیم باید این آموزش ها با قلب هر انسانی صحبت کند. شاید آنها با همه موضوعات موافق نباشند اما حداقل باید بتوانند بگویند که این برای من یک احساس انسانی مشابهی ایجاد می کند واین روش تاثیر بسیار زیادی بر روی غیر مسلمانان دارد، برای انکه دیدگاه آنان را تغییر می دهد ودیگر اینکه به آنها روش های جدید زندگی را می آموزد وآنان را به این فکر وا می دارد که می توانند عناصری از آموزه های اسلامی را در زندگی خود بکار گیرند.

وی ادامه داد:واین می تواند در یک روند تدریجی آهسته آهسته مردم را با آموزه های ارزشمند اسلام آشنا سازد تا شاید در دنیای متلاشی شده مدرن، برخی از این آموزه ها در راه نجات بشر موثر واقع گردد.

دکتر کریس هیور اندیشمند و اسلام شناس مسیحی ایرلندی است که از سی سال پیش مطالعات خود را در باره شناخت اسلام آغاز نموده و طی سال های متمادی کلاس ودوره های گوناگون را به منظور معرفی درست اسلام در جامعه غربی برگزار کرده است.

وی همچنین چندین جلد کتاب به منظور فهم اسلام با روش های ساده برای افراد مبتدی که علاقه مند به فراگیری اسلام هستند به چاپ رسانده است.

آخرین کتاب وی "راهنمای کوتاه برای فهم اسلام” نام دارد که با کمک وحمایت مرکز اسلامی انگلیس در سال دوهزارو چهارده به چاپ رسید.

منبع: شفقنا

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر