پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 41804
تاریخ انتشار: 15 فروردين 1397 19:43
در کمال ناباوری استعمال مخدرهای دیگر چون حشیش و گل در بین تماشاگران حاضر در ورزشگاه به شکلی غیرقابل باور و نگران‌کننده گسترش پیدا کرده است!
روزنامه شهروند نوشت: «هیأت‌رئیسه سازمان لیگ در تاریخ ٣١ تیر ١٣٩٦ مصوب کرد که استعمال سیگار در تمامی ورزشگاه‌های ایران ممنوع خواهد شد و به همین ترتیب مسئولان تأکید داشتند سختگیری ویژه‌ای برای جلوگیری از مصرف سیگار توسط تماشاگران خواهند داشت. در حال حاضر و با گذشت نزدیک به ٩ماه از این مصوبه نه‌تنها قانون مورد نظر در فوتبال کشور اجرایی نشد،‌ بلکه در کمال ناباوری استعمال مخدرهای دیگر چون حشیش و گل در بین تماشاگران حاضر در ورزشگاه به شکلی غیرقابل باور و نگران‌کننده گسترش پیدا کرده است!

وقتی فضای استادیوم رکورد آلودگی را می‌زند

مصوبه هیأت‌رئیسه سازمان لیگ قانونی است که لازم‌الاجراست و از همان ابتدا به تمام هیأت‌های فوتبال استانی و باشگاه‌های فوتبال ابلاغ شده است. منتهی از همان ابتدا اجرای این قانون با مشکلاتی بسیار زیاد همراه بود و با وجود سختگیری‌هایی که در هفته‌های ابتدایی برای سیگار نکشیدن تماشاگران وجود داشت،‌ در کمال تعجب اجرای این قانون مهم به فراموشی سپرده و باز همه چیز مثل گذشته شد. حالا شرایط به‌ گونه‌ای است که اکثر تماشاگران حاضر در ورزشگاه‌ها سیگار می‌کشند و چنان فضای مسموم و دودآلودی از استعمال سیگار به وجود می‌آورند که به قول حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ، در بعضی از مسابقات پرتماشاگر هوای ورزشگاه آزادی به یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر تهران تبدیل می‌شود!

زیر سوال رفتن مسئولان

از زمانی که طرح منع استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها به صورت رسمی دیگر اجرایی نشد،‌ مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال شفاف‌سازی لازم را درباره چرایی این ماجرای بسیار مهم نداشته و سکوت اختیار کرده‌اند. این‌ که در فوتبال ایران قانون‌های اجرانشدنی وضع شود، علامت سوالی است که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن ارایه نشده و ماهیت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های مدیران را هم زیر سوال می‌برد. البته سازمان لیگ صرفا فقط برگزار‌کننده مسابقات است و مسئولیت برقراری نظم و انضباط در ورزشگاه برعهده یگان ویژه است. در واقع این ماموران یگان ویژه هستند که باید جلوی استعمال دخانیات در ورزشگاه را می‌گرفتند که این اتفاق عملی نشد. بدون تردید یگان ویژه موافق استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها نبوده و نیست و حتما اجرا نشدن این قانون دلایل مهمی دارد که هنوز درباره آن توضیحاتی ارایه نشده است. با وجود این، در طول فصل و برای برگزاری مسابقات مختلف مسئولان سازمان لیگ و یگان ویژه همواره برای برگزاری هر چه بهتر مسابقات جلسات منظم برگزار می‌کنند و حال، همه دوست دارند بدانند چرا در این جلسات برای اجرای درست قانون ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه طرفین به نظر مشترک و تفاهم نرسیده‌‌‌اند!

یگان ویژه تلاش می‌کند اما...
همه می‌دانیم از نظر ساختار و امکانات، ورزشگاه‌های فوتبال ایران در مقایسه با ورزشگاه‌های پیشرفته نقاط مختلف جهان فاصله بسیار زیادی دارند که همین مسأله مشکلاتی را برای برگزارکنندگان مسابقات و تماشاگران ایجاد می‌کند. در همین شرایط نه‌چندان خوب باید گفت که یگان ویژه کار خود را برای برقراری نظم و برگزاری مسابقه بدون حاشیه تا جایی که امکان دارد به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و به دلیل همین تلاش‌ها، مسابقات فوتبال ایران در امنیت کامل برگزار می‌شود.

بی‌نظمی‌‌هایی هم که بعضا در مسابقات مختلف به‌ویژه بازی‌های پرتماشاگر می‌بینیم به دلیل بحث ترافیک، گنجایش کم پارکینگ‌های ورزشگاه، ‌کمبود امکانات و عدم اجرای درست بلیت‌فروشی به روش سنتی و اینترنتی است که باعث می‌شود کار یگان ویژه برای برقراری نظم حتی سخت‌تر هم بشود. در عین حال، بحث سیگار کشیدن و از همه مهمتر استعمال مخدرهای دیگر با توجه به اتفاقاتی که در تمام سال‌های گذشته در ورزشگاه‌ها رخ داده و در یکی، دو فصل اخیر بیشتر هم شده است،‌ موضوعی بوده که مسئولان نباید به راحتی از کنار آن بگذرند، چرا که ادامه این روند قطعا می‌تواند برای جامعه و ورزش و فوتبال کشور فاجعه‌آفرین باشد.

سکوت درباره استعمال مخدر گل و حشیش

معمولا مسئولان به دلیل مصلحت‌اندیشی ترجیح می‌دهند کمتر درباره مشکلات بزرگ رایج در ورزش و فوتبال کشور صحبت کنند. درست است که درباره سیگار کشیدن و فضای مسموم ورزشگاه‌ها بارها و بارها در سال‌های اخیر مطالب مختلفی از سوی رسانه‌ها و مسئولان بیان شده است،‌ اما به دلیل همان مصلحت‌هایی که به آن اشاره شد هیچ وقت به اندازه موضوع استعمال سیگار،‌ به بحث استعمال مخدرهایی چون حشیش و گل پرداخته نشده است. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از تماشاگران به راحتی این مخدرها را با خود به ورزشگاه می‌برند و در طول حضور خود در استادیوم آن را مصرف می‌کنند. در واقع در یکی، دو ‌سال گذشته بوی حشیش و گل بیش از آن چیزی که انتظارش را داشته‌ایم، مشام را متوجه خود می‌کند. نکته قابل تامل این‌جاست که تماشاگران برای حضور در ورزشگاه ٣ بار بازرسی بدنی می‌شوند اما باز هم آنهایی که علاقه به مصرف گل و حشیش دارند به راحتی با خود این مخدرها را وارد ورزشگاه می‌کنند و بدون کوچکترین مشکلی روی سکو به کشیدن این مخدرها روی می‌آورند.

شرایط نگران‌کننده
بدون شک استفاده از مواد مخدر در اماکن ورزشی هم از نظر قانونی و هم از نظر رفتاری تخلف محسوب می‌شود. پنهان‌کردن مخدرهایی چون گل و حشیش با توجه به شکل ظاهری که دارند و وارد کردن آن به داخل استادیوم برای تماشاگران اصلا کار سختی نیست. منتهی حالا که وزارت ورزش و دولت در تلاش هستند مجوز حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها را بگیرند و به این بحران اجتماعی پایان بدهند‌، آنچه در ورزشگاه‌ها در شرایط کنونی اتفاق می‌افتد نگران‌کننده است.

تنها راه ‌حل؛‌ جلوگیری از استعمال سیگار
راه حل بسیار مهم برای پاکسازی ورزشگاه‌های ایران از این اتفاقات این است که مسئولان حوزه‌های مختلف اجرای قانون منع استعمال سیگار در ورزشگاه را جدی بگیرند. درواقع اگر به معنای واقعی تمام همکاری‌ها برای جلوگیری از استعمال سیگار در استادیوم‌ها انجام شود‌، دیگر کسی نمی‌تواند از مخدر حشیش و گل و... که با توجه به فضای ورزشگاه و استرس حاکم بر تماشاگران می‌تواند خطرات جانی برای تماشاگران به دنبال داشته باشد استفاده کند. حال باید منتظر ماند و دید بالاخره چه زمانی بساط این نابسامانی‌ها در استادیوم‌های ورزشی برچیده خواهد شد. چه کسی مسئولیت این فاجعه را بر عهده می‌گیرد؟»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر