پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 41697
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1396 19:22
رئیس مرکز ملی فضای مجازی

لازم باشد تلگرام فیلتر می‌شود

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: اگر به این نتیجه برسیم که لزوم فیلترینگ تلگرام وجود دارد، این کار را انجام می‌دهیم.
به گزارش راه امروز: سید ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه همایش علمی تخصصی افتا درباره کلان داده و اینترنت اشیاء، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر احتمال رفع فیلتر توییتر اظهار کرد: ما دایم فضای مجازی را بررسی می‌کنیم. درباره توییتر هم بررسی‌ها در حال انجام است و احتمال اینکه در سال آینده این اتفاق بیفتد، باید بررسی شود.

وی با تاکید بر مضرات فضای انحصاری تلگرام، در پاسخ به اینکه آیا احتمالی مبنی بر لزوم فیلتر تلگرام وجود دارد، بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم، این کار را انجام می‌دهیم و احتمال آن وجود دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راهکارهای حمایتی برای فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: پیام‌رسان سکویی برای ارائه سرویس و خدمات به مردم است. پیام‌رسان‌های داخلی اگر بخواهند توسط مردم پذیرفته شوند و مورد استفاده قرار گیرند، باید خدمات خوبی ارائه دهند، خدماتشان پایداری داشته باشد و خدمات اضافه‌تری از آنچه که پیام‌رسان‌های خارجی ارائه می‌دهند را عرضه کنند.

بستر خارجی هر لحظه امکان دارد فیلتر موقت یا دائم شود

فیروزآبادی ادامه داد: البته در این راه خود مردم هم باید بررسی کنند که کسب و کارها و خدمات آموزشی و جدی خود را بر بستر خارجی صورت ندهند. زیرا به هر حال بستر خارجی به دلیل عدم تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی هر لحظه امکان دارد که به طور موقت یا دائم فیلتر شود. به همین دلیل توصیه ما این است که مردم و خصوصا پایگاه‌هایی که کاربر زیادی دارند، حتما در یک پیام‌رسان ایرانی ارائه خدمت داشته باشند.

وی با بیان اینکه اینترنت اشیاء یکی از الزامات آینده بوده و در حال ورود به کشور است، گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی از حدود 24 دستگاه دعوت کردیم و در این رابطه اصول حاکمی را تدوین کردیم که این اصول چارچوبی خواهد شد، برای اینکه توسعه IoT به صورت منظم‌تر در کشور صورت بگیرد. ما IoT را برای کشور یک فرصت می‌دانیم و معتقدیم بسیاری از مشکلات از جمله مواردی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، مشکلات زیست محیطی، کشاورزی و مدیریت آب و مدیریت مصرف انرژی در کشور از طریق نظام‌های IoT صورت می‌گیرد.

نظام اینترنت اشیا حتما باید روی سکوهای ایرانی باشند
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: پیش‌بینی می‌شود در آینده هم نظام سلامتی کشورها بر پایه IoT باشد. به همین دلیل ضمن اینکه و قرار شد دولت هم سندی در این زمینه تهیه کند، تشویق می‌کنیم که IoT در کشور توسعه پیدا کند و از مهم‌ترین اصول، بحث این است که نظام‌های IoT در کشور حتما باید روی سکوهای ایرانی باشند که مورد تاکید رییس‌جمهور هم است.

به گفته او دولت به هیچ وجه نظر ندارد که در این حوزه تصدی‌گری کند. قرار ما بر این است که بخش خصوصی و مردم به صورت فعال وارد شوند. زیرا حوزه‌هایی که IoT به آنها وارد می‌شود، مانند بحث حمل و نقل و انرژی حوزه‌های مردمی است. در گذشته هم که دولت‌ها تصدی‌گر بودند، شاید در این حوزه‌ها وارد نمی‌شدند، بنابراین قطعا نظر دولت نیست که مسوولیت بپذیرد اما دولت باید فضایی سالم و رقابتی فراهم کند که این سکوها توسط بخش خصوصی بدون مشکل توسعه یابد.
برچسب ها: تلگرام
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر