جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 41636
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1396 13:46
اولین ضرب شست مجلس به به دولت

احتمالات استیضاح دو وزیر

اینکه هم آخوندی و هم ربیعی وزیر بمانند بعید است. اینگونه اقتدار مجلس شکسته می‌شود. این احتمال هم هست که هردویشان بیفتند، این احتمال پایین است اما اینکه اصلا کسی نیفتد را از ذهن‌شان بیرون کنند. باید یک نفر بیفتد. اگر نشود که دیگر مجلس، مجلس نیست. اتفاقا فکر می کنم یک مقدار برای دولت هم خوب است، توجهش به مجلس بیشتر می‌شود.
فرارو نوشت: بعد از سقوط هواپیمای تهران یاسوج حالا وزارت عباس آخوندی و علی ربیعی هم در آستانه سقوط قرار گرفته است. وزرای راه و شهرسازی سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده به مجلس می‌روند تا از خود دفاع کنند. مانند خیلی دیگر از اتفاقات نمی‌شود پیش بینی کرد حاصل حضور این دو در صحن سبز مجلس چه خواهد شد، اما می‌شود گفت ربیعی و آخوندی هردو کار سختی خواهند داشت. اگر در دولت اول روحانی، استیضاح رضا فرجی دانا تنها چند ماه بعد از به دست گرفتن سکان وزارت علوم توجه همگان را به خود جلب کرد و سایه‌اش حتی در انتخابات 96 دیده شد، این بار اولین استیضاح با فاصله کمتر از شش ماه وزارت ربیعی و آخوندی در دولت دوم روحانی رقم می‌خورد. اما ماجرای استیضاح این دو به کلی با هم فرق دارد. هیچ وزیری به اندازه عباس آخوندی و علی ربیعی نبوده است که نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح و برکناری او باشند. 

سومین استیضاح آخوندی
عباس آخوندی تا کنون دو بار برای دفاع از خود در برابر نمایندگانی که قصد برکناری او را داشته اند به مجلس رفته است و حالا انگار تا سه نشود، بازی نشود. البته او تا کنون به همان اندازه که مخالفان سرسختی در مجلس نهم و دهم داشته نمایندگانی را نیز با خود همراه کرده است که بودن او در وزارت راه را بیشتر از نبودش ترجیح دهند. وزارت او دو بار از استیضاح جان سالم به در برده و دو بار هم با رای نمایندگان در رای اعتماد به کابینه 92 و 96 دوباره آغاز شده است. اما توالی این استیضاح ها جالب به نظر میرسد. مهرماه 94 اولین استیضاحی آخوندی در دولت روحانی بود. استیضاح بعدی نیز یک سال و چند ماه بعد در اسفند 95 اتفاق افتاد. درست زمانی که کشور آماده می‌شد تا به استقبال انتخابات 96 برود. آخوندی باز هم بعد از جلسه استیضاح نفس راحتی کشید. او بعد از معرفی کابینه جدید در حالی که دو استیضاح را پشت سر گذاشته بود با رای مثبت نمایندگان به وزارت رسید و حالا بعد از چند ماه از آن رای اعتماد و یک سال بعد از استیضاح قبلی باید شال و کلاهش را آماده کند تا هفته آینده به مجلس برود.
  
استیضاح ربیعی این بار لغو نشد
مرد دیگر استیضاح هفته آینده علی ربیعی است که خیلی ها از او هم دل خوشی ندارند. ربیعی تا به حال برای استیضاح به مجلس نرفته است، اما معنایش این نبوده که کسی خواهان استیضاح او نبود. همین یک ماه پیش بود نمایندگان دوبار خواهان استیضاح او شدند و تا مرز این هدف پیش رفتند. اما هنگامی که استیضاح آماده اعلام وصول بود، تعداد امضاها به زیر 10 عدد می‌رسید و استیضاح لغو می‌شد. تا جایی که این موضوع برای مسعود پزشکیان هم حاشیه ساز شد. برخی نمایندگان می‌گفتند مسعود پزشکیان به خاطر تفکر جناحی و اصلاح‌طلبانه‌اش حاضر نشده است که استیضاح علی ربیعی را اعلام وصول کند که البته بعدا مشخص شد در آستانه اعلام وصول تعداد امضاها یک رقمی شده بود. اما حالا استیضاح ربیعی و آخوندی با 24 امضا اعلام وصول شده است و آن دو سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده باید در صحن مجلس از خود دفاع کنند.
اولین ضرب شست مجلس به به دولت

باید یک وزیر بیفتد
درباره این استیضاح حالا سه پیش بینی می توان کرد؛ یا هردوی وزرا، یا یکی از آنها باید از کابینه خداحافظی کنند. احتمال سوم هم این است که هردوی آنها در کابینه باقی خواهند ماند، که البته ضعیف ترین احتمال است. غلامعلی جعفرزاه ایمن آبادی از نمایندگان مستقل مجلس به فرارو می گوید: حتما یکی از دو نفر می‌افتد. جعفرزاده می گوید: اینکه هم آخوندی و هم ربیعی وزیر بمانند بعید است. اینگونه اقتدار مجلس شکسته می‌شود. این احتمال هم هست که هردویشان بیفتند، این احتمال پایین است اما اینکه اصلا کسی نیفتد را از ذهن‌شان بیرون کنند. باید یک نفر بیفتد. اگر نشود که دیگر مجلس، مجلس نیست. اتفاقا فکر می کنم یک مقدار برای دولت هم خوب است، توجهش به مجلس بیشتر می‌شود.
 
اولین ضرب شست به دولت بعد از احساس استغنا
وقتی از او می‌پرسیم احتمال ماندن کدام یک از وزرا بیشتر است می گوید: آقای آخوندی حرفه‌ای است. دو بار استیضاح را رد کرده است. با اطمینان از خودش می‌آید. اما آقای ربیعی در وزارتخانه‌اش تنهاست. تیمش به او کمکی نمی کند. ما تکاپویی از طرف همراهان آقای ربیعی نمی‌بینیم. در سوی دیگر اما همراهان، معاونین و مدیران آقای آخوندی برای او تلاش می‌کنند. این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا این بار هم فراکسیون‌های همسوی دولت جلوی استیضاح را می‌گیرند؟ می گوید: اگر فراکسیون مستقلین جایی تشخیص دهند که استیضاح سیاسی و برای ضربه زدن به دولت است، طبیعتا ورود پیدا می کند. اما الان چنین احساسی نداریم. او درباره فضای کلی مجلس درباره این استیضاح نیز می گوید: الان همه ناراحتند. مگر الان کدام یک از ستادهای انتخاباتی در فرآیند تصمیم گیری هستند. کدام نمایندگانی که برای دولت ده ها سخنرانی کرده اند در تصمیم گیری ها دخالت داده می شوند. دولت احساس استغنا کرده و فکر می کند به کسی نیاز ندارد. اما حالا فکر می کنم اولین ضرب شست را دریافت می کند.
 
 به جای هر کس سه مدیر زاپاس داریم
وقتی از این نماینده مجلس درباره آلترناتیوهای افرادی مثل آخوندی می‌پرسیم می گوید: ما مدیران خوبی داریم. من اصلا این را قبول ندارم که از من نماینده یا رئیس جمهور کسی قوی تر وجود ندارد. بالاخره بعد از چهار دهه آدم‌هایی قوی در نظام تربیت شده اند. آدم هایی که هشت سال جنگ و فراز و نشیب‌های دیگر نظام را دیده اند و وفاداری‌هایشان به اثبات رسیده است. اصلا این طور نیست که قوی تر از فلان وزیر کسی نباشد. اصلا چنین چیزی نداریم که کسی را نوبر بدانیم و او را مجسمه برمودا کنیم. ما در همه حوزه ها، سه مدیر زاپاس داریم. همین شما اگر از خبرنگاری خارج شوید سه نفر جایگزین شما داریم. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر