پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 41611
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1396 12:52
زیباکلام: حمایت وزارت علوم از فرهاد رهبر سیاسی است

اتهام زني زیباکلام به وزیر علوم

«من متاسفم برای آقای دکتر غلامی و مدیران وزارت علوم چرا که آن‌ها به دنبال کسب رضایت جریانات تندرو اصولگرا هستند و طرح این مطالب هم در همین راستاست. نکته مهم این است که ظرف سی و چند سال گذشته که دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده خیلی از اساتید ضمن اینکه استاد تمام وقت دانشگاه سراسری بوده اند عضو پاره وقت دانشگاه آزاد هم بوده اند.»
داستان اخراج اساتید پاره وقت از دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دارد. این بار وزارت علوم از اقدام دانشگاه آزاد حمایت کرده است. مسئولان وزارت علوم می‌گویند اقدام دانشگاه آزاد در راستای سیاست‌های این وزارتخانه است. در واکنش صادق زیباکلام وزارت علوم را متهم به سیاسی کاری در این باره کرد. به گزارش فرارو، مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در واکنش به اقدام دانشگاه آزاد برای لغو قرارداد تعدادی از اساتید نیمه وقت این دانشگاه، گفت: «با این سیاست که وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد سر و سامان بگیرد، کاملا موافق هستیم و اقدام این دانشگاه در لغو قرارداد تعدادی از اعضای هیات علمی پاره وقت را در راستای سیاست‌های آموزش عالی دانسته و از آن حمایت می‌کنیم.»

او عنوان کرد: «وزارت علوم بدون اینکه به مصادیق اقدام دانشگاه آزاد در پی لغو قرارداد تعدادی از اساتید پاره وقت این دانشگاه را در نظر بگیرد با اصل کار موافق است، چرا که این دانشگاه با توجه به نوع ماموریتی که دارد باید اساتید تمام وقت داشته باشد. یکی از اشکالاتی که همواره به دانشگاه آزاد وارد می‌کردیم و هنوز هم به این دانشگاه وارد است، مربوط به بحث اساتید نیمه وقت و ضرورت به کارگیری اعضای هیات علمی تمام وقت در مجموعه است.»

هفته گذشته لغو قرارداد تعدادی از اساتید سرشناس دانشگاه آزاد جنجال ساز شد و برخی از ناظران این اقدام را در راستای پاکسازی دانشگاه آزاد از حضور اساتید منتقد دانستند. حتی عده‌ای آن را "انقلاب فرهنگی دوم" دانستند.

از اساتید سرشناسی که قرار داد آن‌ها لغو شده است می‌توان به دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر افتخار جهرمی، دکتر صفایی و دکتر صادق زیباکلام اشاره کرد.

صادق زیباکلام هفته گذشته در گفت و گویی اقدام دانشگاه آزاد را نوعی "اخراج" و "تسویه حساب سیاسی" خوانده بود.

اما فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اقدام اخیر را در راستای "اصلاح ساختار در اعضای هیئت علمی" توصیف کرده است.

فرهاد رهبر روز چهارشنبه نهم اسفند در حاشیه نشستی با معاونانش به خبرنگاران گفت: «با توجه به افزایش اعضای هیئت علمی وابسته و کاهش جمعیت دانشجویی، تصمیم گرفتیم اصلاح ساختار در اعضای هیئت علمی را در دستور کار قرار دهیم.»

او ادامه داد: «تعدادی از اعضای هیئت علمی نیمه‌وقت دانشگاه آزاد هستند که در همین دانشگاه در جای دیگر تمام وقت هستند. من این مفهوم را نمی‌فهمم و هرچه قوانین را مرور می‌کنم برای آن جوابی نمی‌یابم. چگونه می‌شود یک فرد به جای یک و نیم فرد کار کند.»

او همچنین گفت: «بیست هزار فارغ التحصیل دکترای بیکار داریم و ۴۷ هزار دانشجوی دکترا؛ بنابراین وقتی یک نفر در دو جا استخدام است و حق التدریس نیز انجام می‌دهد چطور باید انتظار داشته باشیم که فارغ التحصیلان شغل پیدا کنند.»

در همین حال منصور غلامی، وزیر علوم هم در گفتگویی با روزنامه ایران اقدام اخیر دانشگاه آزاد را "غیرسیاسی" خواند.

غلامی اظهار کرد: «دانشگاه آزاد با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیأت علمی جوان را معرفی کند، ما نمی‌توانستیم اعضای هیأت علمی دولتی را از آن‌ها قبول کنیم. برای همین آن‌ها مجبور شدند و برخی استادانی که با آن‌ها کار می‌کردند را تعدیل کنند. این یک بخش طبیعی بوده است.»

با وجود اینکه رییس دانشگاه آزاد و وزیر علوم لغو قرارداد اساتید را "غیر سیاسی" می‌دانند، اما فرهاد رهبری چند روز پیش در گیرو دار این دعوا در سخنانی که بازتاب گسترده‌ای داشت گفت: «استاد سر کلاس می‌رود و هر اراجیفی می‌خواهد می‌گوید و اگر چیزی به او بگوییم بعد اعلام می‌شود وا اسلاما آزادی در خطر است.»

او افزود: «هر کسی در این قالب بخواهد خدشه‌ای به دین، قران و پیغمبر وارد کند لحظه‌ای آن را تحمل نمی‌کنیم.»

همزمان با این جنجال برخی رسانه‌ها از اختلاف بین فرهاد رهبر و علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد خبردادند. گفته می‌شد که قرار است رهبر از دانشگاه آزاد جدا شود. حتی نام محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت محمود احمدی نژاد به عنوان جانشین احتمالی او مطرح شده بود.

اما علی اکبر ولایتی استعفای فرهاد رهبر را رد کرد و گفت: «ما از اینکه فرهاد رهبر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارند، خوشحالیم و همکاری تنگاتنگی بین من، فرهاد رهبر، معاونان و مدیریت اجرایی و علمی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد.»
صادق زیباکلام وزیر علوم را متهم کرد

انتقاد زیباکلام از موضع وزارت علوم
حالا امروز پس از حمایت تمام قد وزارت علوم از اقدامات دانشگاه آزاد، صادق زیباکلام به خبرنگار فرارو گفت: «من متاسفم برای آقای دکتر غلامی و مدیران وزارت علوم چرا که آن‌ها به دنبال کسب رضایت جریانات تندرو اصولگرا هستند و طرح این مطالب هم در همین راستاست. نکته مهم این است که ظرف سی و چند سال گذشته که دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده خیلی از اساتید ضمن اینکه استاد تمام وقت دانشگاه سراسری بوده اند عضو پاره وقت دانشگاه آزاد هم بوده اند.»

او افزود: «اگر این کار خلاف قانون بوده است، با علم و آگاهی دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی و وزارت علوم انجام گرفته است. هر سال که برای من حکم پاره وقتی پیمانی از سوی دانشگاه آزاد صادر شده، من حکم کارگزینی دانشگاه تهران را ارائه می‌کردم. در واقع از روی حکم کارگزینی دانشگاه تهران که نشان دهنده استاد تمامی و رقم حقوق من بود در دانشگاه آزاد برایم حکم صادر و بر مبنای آن حقوق پاره وقتی برایم تعیین می‌شد.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که وقتی این کار با علم و آگاهی دانشگاه آزاد صورت گرفته و این دانشگاه اساسا از روی حکم تمام وقتی دانشگاه تهران من پایه و حقوق و مزایا را تعیین کرده، چگونه است که این کار حالا غیرقانونی شده است.»

زیباکلام با اشاره به اینکه این روند ۱۰ سال ادامه داشت، گفت: «من سال ۸۶ به دعوت دانشگاه آزاد عضو پاره وقت شدم، آن زمان دکتر جاسبی رییس دانشگاه بود، پس از آن آقای فرهاد دانشجو پشت میز ریاست نشست، سپس آقای میرزاده و نهایتا حالا آقای دکتر رهبر رییس دانشگاه آزاد هستند. هر کدام از آن‌ها گرایش‌های سیاسی خودشان را داشتند، اما تا امروز هیچ کس به من نگفت برای شما حکم پاره وقتی نمی‌زنیم چرا که شما عضو تمام وقت دانشگاه تهران هستید. این روند در دانشگاه‌های دیگر هم وجود دارد.»

او افزود: «این که الان می‌خواهند موضوع را به اینصورت مطرح کنند که گویا ما کار غیرقانونی انجام داده‌ایم، این نان قرض دادن وزارت علوم دولت آقای روحانی به دانشگاه آزاد است. من به آقای دکتر شریعتی و دکتر غلامی می‌گویم از سرنوشت آقایان افتخار جهرمی، داور اردکانی و حسین صفایی درس بگیرید. این افراد در این چند دهه کم به اصولگرایان خدمت نکرده اند، ولی خیلی راحت آن‌ها را اخراج کردند.»

زیباکلام با بیان این که "متاسفانه حمایت وزارت علوم از دانشگاه آزاد سیاسی کاری است"، گفت: «اگر آقای دکتر غلامی فکر می‌کنند مجیز گویی مسئولین دانشگاه آزاد آن‌ها را محبوب اصولگرایان خواهد کرد، سخت در اشتباه است. چرا که اصولگرایان می‌دانند که آقای غلامی و سایر مقامات وزارت علوم قلبا به آن چیزی که می‌گویند اعتقادی ندارند و فقط می‌خواهند در این روز‌ها که دانشگاه آزاد تحت فشار است، خدمتی به اصولگرایان کرده باشند.»

این استاد دانشگاه معتقد است: «اصولگرایان و کسانی که صادق زیباکلام را از دانشگاه آزاد اخراج کردند اتفاقا برای زیباکلام خیلی بیشتر از آقای دکتر غلامی احترام قائلند. چرا که می‌دانند ظاهر و باطن صادق زیباکلام یکی است، اگر چیزی را حق و ناحق تشخیص دهد می‌گوید.»

او در ادامه با اشاره به حضورش در دانشگاه آزاد گفت: «من تنها نبودم که به صورت پاره وقت در واحد علوم تحقیقات کار می‌کردم، صد‌ها نفر مثل من بوده‌اند که با دانشگاه آزاد و بسیاری از نهاد‌ها و بنیاد‌های دولتی همکاری کرده‌اند. خیلی از اساتید هستند که قرارداد تحقیقاتی با وزارت خانه‌های مختلف امضا کرده‌اند و ضمن این که استاد تمام وقت دانشگاه هستند با این نهاد‌های هم همکاری می‌کنند.»

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: «کم نبوده اند اساتیدی که ضمن این که استاد دانشگاه بوده اند و حقوق تمام وقت دریافت می‌کردند؛ وزیر، معاون وزیر، مشاور وزیر، استاندار و... بوده و هستند. اگر کار ما غیر قانونی بوده است پس خیل عظیمی از اساتید دانشگاه که پست‌ها و سمت‌های دولتی دارند و یا با سازمان‌های دولتی همکاری می‌کنند، تکلیفشان چیست؟»

زیباکلام تصریح کرد: «از طرف دیگر دانشگاه آزاد کجا اعلام کرده است که با اساتیدی همکاری می‌کند که در هیچ کجا تمام وقت کار نکنند. اساسا حکم پاره وقتی من در دانشگاه آزاد از روی حکم تمام وقتی من در دانشگاه تهران زده می‌شود یعنی من هیچ مدرکی به این دانشگاه ارائه نکرده ام. یعنی تمام این مدت این کار غیرقانونی بوده است؟ چرا در این ۱۰ سال این موضوع به ما اعلام نشد؟»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر