جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41556
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1396 18:35
مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران بر این باور است که سعودی‌ها از برنامه هسته‌ای شان به عنوان اهرمی برای اعمال فشار آمریکا بر ایران و از بین بردن توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند.
به گزارش راه امروز: سید «حسین موسویان» مذاکره کننده سابق هسته‌ای کشورمان در مصاحبه با تسنیم تاکید کرد: سعودی ها در حال استفاده از برنامه هسته‌ای شان به عنوان اهرمی هستند تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را ترغیب کنند تا بر ایران فشار زیادی وارد کرده و در نهایت برجام را لغو کند.

وی در ادامه تصریح کرد: سعودی‌ها یک قرارداد هسته‌ای جذاب را برای ترامپ روی میز گذاشته‌اند. هدف آنها این است که اگر آمریکا غنی سازی و آب سنگین در ایران را قبول کند، باید آن را برای عربستان سعودی نیز قبول نماید یا در غیر این صورت غنی سازی و آب سنگین ایران نیز باید برچیده شود.

موسویان گفت: بی شک آنها توجهی به برنامه غنی سازی اسرائیل و قابلیت‌های بازفراوری این رژیم ندارند. بنابراین با ارائه یک قرارداد جذاب و مصونیت قائل شدن برای فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل، قصد دارند ترامپ را تشویق کنند تا بر ایران فشار بیشتری وارد کرده و توافق هسته‌ای را لغو کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تلاش‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان برای دستیابی به یک توافق جانشین برجام بین تهران و قدرت‌های جهانی با هدف راضی کردن ترامپ که مبتنی بر مذاکره مجدد بر سر آزمایش‌های موشکی ایران، دسترسی نامحدود بازرسان به پایگاه‌های نظامی ایران و تمدید مهلت انقضای توافق هسته‌ای، گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند ترامپ را متقاعد کنند تا در توافق هسته‌ای باقی بماند و بر این باورند که ترامپ باید احساس کند به چیزهای بیشتری نسبت به اوباما دست یافته است. گفتگوهایی که آنها با دولت ترامپ داشته‌اند اکنون متمرکز بر نقش ایران، برنامه موشک بالستیک و ابعاد و مفاد بازرسی‌ها و مهلت انقضای برجام است. ترامپ خواستار آن است که توافق هسته‌ای ایران به صورت نامحدود اعتبار داشته باشد، این در شرایطی است که بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اروپایی‌ها ظاهرا قصد دارند درباره یک توافق جایگزین مذاکره کنند. به هر حال نظر من این است که:

ابتدا، قدرت‌های اروپایی درک می‌کنند که نمی‌توانند مفاد توافق هسته‌ای را تغییر دهند یا به ترامپ بپیوندند و خواستار لغو برجام شوند.

دومین نکته این است که اروپایی‌ها بر این باورند که با توجه به آنکه مساله انقضای توافق هسته‌ای حداقل برای 6 تا 7 سال آینده مطرح نخواهد بود، تعامل با ایران بر سر آنچه که پس از انقضای توافق هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد ضرری نخواهد داشت و می‌تواند ترامپ را متقاعد کند تا در توافق هسته‌ای باقی بماند. سناریوی محتمل این است که اروپایی‌ها به دنبال باز کردن باب گفتگو با ایران بر سر آن چیزی هستند که پس از انقضای مهلت توافق هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد و همین طور به دنبال آن هستند که چگونه می‌توانند بر سر برنامه هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای با ایران به توافق برسند و در مقابل ترامپ را راضی کنند که توافق هسته‌ای را نقض نکرده و همچنان آن را حفظ کند.

موسویان در ادامه در پاسخ به این سئوال که "به نظر می‌رسد اروپایی‌ها بیشتر مایل هستند تا محدودیت های جدیدی را علیه برنامه موشک بالستیک ایران اعمال کنند و آیا شما به چنین چیزی اعتقاد دارید؟"، تصریح کرد: قدرت‌های اروپایی درک می‌کنند که مذاکرات قطعه قطعه با ایران بر سر برنامه موشک بالستیک هرگز راه به جایی نخواهد برد چرا که سعودی‌ها موشک‌های پیشرفته تری دارند که برد بیشتری دارد و اسرائیل نیز موشک‌های هسته‌ای در اختیار دارد. آنها می دانند که تنها راه برای مذاکره جدی بر سر برنامه موشکی ایران، داشتن یک توافقنامه در خصوص تسلیحات متعارف است که در کل منطقه قابلیت اجرایی داشته باشد. با در نظر گرفتن این مساله که هزینه‌های ایران برای تسلیحات متعارف بسیار کمتر از سایر قدرت های منطقه ای است، بزرگترین چالش برای دستیابی به چنین توافقی، کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل خواهند بود.

مذاکره کننده سابق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در پایان درباره تلاش سعودی‌ها برای گرفتن ماهی از آب گل آلود و آمادگی ریاض برای مذاکره با آمریکا درباره توافق جذاب انرژی هسته‌ای بدون محدودیت غنی سازی و بازفرآوری و اهداف مخفی عربستان از برنامه هسته‌ای اش، اظهار داشت: سعودی‌ها به این مساله پی برده‌اند که ترامپ به دنبال قراردادها و کارهای تجاری است. با توجه به اینکه سعودی‌ها قصد احداث 20 نیروگاه اتمی را دارند، بسته پیشنهادی آنها به شرکت‌های هسته‌ای آمریکایی ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار دارد. بنابر این سعودی‌ها یک قرارداد تجاری هسته‌ای جذاب را به ترامپ پیشنهاد داده‌اند. هدف آنها این است که اگر آمریکا غنی سازی و آب سنگین در ایران را قبول کند، باید آن را برای عربستان سعودی نیز قبول نماید یا در غیر این صورت غنی سازی و آب سنگین ایران نیز باید برچیده شود.
برچسب ها: ترامپ
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر