جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41463
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1396 17:09
پرواز هواپیما‌های ATR۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان تا اطلاع ثانوی متوقف شد.
این اطلاعیه در حالی صادر می‌شود که پنج روز از وقوع حادثه سپری شده و طی این روزها، چهار فروند ATR دیگری که در ناوگان فعال هواپیمایی آسمان قرار دارند، پروازهای خود را به روال سابق انجام داده‌اند. هواپیماهایی که البته همه به مانند نمونه سقوط کرده در ارتفاعات دنا، سنی بین 20 تا 25 سال دارند و برخی شان به مانند آن هواپیما، مدتی را زمین‌گیر و خارج از خدمت بوده‌اند.

به گزارش تابناک، این خبر را سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «با عنایت به بررسی همه جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به منظور اطمینان از ارتقا ایمنی پرواز‌های این نوع هواپیما لازم است به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پرواز‌های ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پرواز‌های مذکور اعلام گردد.»

این اطلاعیه در حالی صادر می‌شود که پنج روز از وقوع حادثه سپری شده و طی این روزها، چهار فروند ATR دیگری که در ناوگان فعال هواپیمایی آسمان قرار دارند، پروازهای خود را به روال سابق انجام داده‌اند. هواپیماهایی که البته همه به مانند نمونه سقوط کرده در ارتفاعات دنا، سنی بین 20 تا 25 سال دارند و برخی شان به مانند آن هواپیما، مدتی را زمین‌گیر و خارج از خدمت بوده‌اند.

موضوعی که ظاهرا تا پیش از سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ تهران-یاسوج در روز یکشنبه و دشواری های فراوان در یافتن محل سقوط این پرنده و دسترسی به انبوه سرنشینان جان باخته آن (که هنوز ادامه دارد) اهمیت نداشت و بعد از آن مهم شده است. آنقدر مهم که مسئولان هواپیمای کشوری تصمیم گرفته‌اند تمامی هواپیماهای مشابه آن پرواز از دست رفته را تا انجام بررسی های لازم زمین گیر نمایند.

دستوری که معلوم نیست تا کی پابرجا خواهد بود و آیا دائمی خواهد شد یا خیر، اما مشخص است که فشار افکار عمومی در اتخاذ آن تاثیر فراوانی داشته است. آنقدر زیاد که می‌بینیم این تصمیم نه بلافاصله بعد از حادثه اتخاذ شده و نه پس از کشف جعبه سیاه و مشخص شدن پاسخ ابهامات فراوان در خصوص این حادثه مرگبار.

اتفاقی که البته می‌تواند به بدنام شدن این نوع هواپیما در افکار عمومی کشورمان هم منجر شود. درست مثل بدبینی شدید رایج شده میان ایرانیان در خصوص توپولف های روسی، با این تفاوت که هواپیمای ای‌تی‌آر از جمله برترین هواپیماهای منطقه ای در جهان است که برای جابجایی در مسیرهایی مانند تهران-یاسوج که شمار مسافران از چند ده تن فراتر نمی‌رود، بسیار مناسب است و جایگزین کردنش کار ساده‌ای نیست.

به این ملاحظه، خریداری شدن حدود 20 هواپیمای نسل جدید ای‌تی‌آر در سال جاری توسط هواپیمایی ملی کشورمان را هم می‌توان افزود که چند فروند آن دریافت شده و چند فروند دیگرش در آستانه تحویل به کشورمان قرار دارد. پرنده‌ای که خارج کردن اسلافش در کشورمان با یک دستور، می‌تواند عواقبی چون بدنامی برایش به ارمغان بیاورد که بعید است مورد تایید مسئولان قرار گیرد!
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر