جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41371
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 09:42
بانک مرکزی اقدامات بعدی برای کنترل نرخ دلار را اعلام می کند

ورود پلیسی دولت به بازار ارز

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که صبح امروز خبرگزاری مهر خبر از جلسه محرمانه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با مدیران بانک‌ها داد. براساس گزارش مهر در این جلسه معاون اول رییس جمهور علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضا‌های سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.
پس از ورود گسترده پلیس به بازار ارز سرتیپ حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از بازداشت ۹۰ دلال ارز و مهروموم ۱۰ صرافی خبر داد و گفت که به ۱۶ صرافی دیگر هم در پایتخت ایران اخطار داده شده است.

رییس پلیس تهران گفت "بیش از ۵۰۰ هزار ارز مختلف از متهمان کشف شده است."
 
او افزود: «با دلالان سرپایی دلار که در مکان‌های مختلف حاضر می‌شوند و در قیمت ارز تاثیر دارند، برخورد شده و ماموران پلیس در این محل‌ها حاضر شدند.»

او از دستگیری جایگزین جمشید بسم الله خبر داد و گفت: «آقای "س" که در بازار جایگزین جمشید بسم الله شده بود، امروز در طرح پلیس دستگیر شد.»

ورود پلیس به بازار با همراهی کارشناسان بانک مرکزی بوده است.

این شاید جدی‌ترین اقدام دولت برای مبارزه با افزایش نرخ ارز بوده است، با این حال بسیاری از تحلیلگران معتقدند روش‌های پلیسی برای کنترل بازار ارز جوابگو نخواهد بود.

از سوی دیگر امروز جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی تشکیل شد.

به گزارش سایت ریاست جمهوری در این جلسه، اعضای دولت به بررسی مجموعه اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت کنترل بازار ارز پرداخته و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ گردید که از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

همزمان با برخورد با دلالان و سوداگران بازار ارز، قیمت دلار با کاهش روبه رو شد و به حدود ۴۸۰۰ تومان رسید. قیمت دلار روز گذشته به ۵۰۰۰ تومان نزدیک شده بود.

در روز‌های گذشته مقامات دولتی بار‌ها از مردم خواسته بودند از خرید ارز خودداری کنند. هشدار‌هایی که مورد توجه قرار نگرفته و روز به روز تقاضا برای ارز افزایش یافت.

جلسه محرمانه جهانگیری و افشاگری سیف
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که صبح امروز خبرگزاری مهر خبر از جلسه محرمانه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با مدیران بانک‌ها داد. براساس گزارش مهر در این جلسه معاون اول رییس جمهور علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار به کارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضا‌های سفته‌بازانه از بازار ارز شده است.

مهر نوشت: «معرفی دلالان ارزی به مراجع قضایی، ساماندهی صرافی‌های غیرمجاز، افشای نام معامله‌گران مشکوک ارز و ارسال نام آن‌ها به سازمان امور مالیاتی، برنامه‌ریزی برای توزیع ارز مداخله‌ای و ساماندهی بازار ارز از جمله خط مشی‌هایی بوده که در جلسه جهانگیری با مدیران عامل بانک‌ها مطرح شده است.»

این در شرایطی است که بانک مرکزی بیست و سوم بهمن ماه سال جاری، اسامی معامله‌گران مشکوک ارزی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده بود.

ولی الله سیف روز گذشته در نامه‌ای به کامل تقوی‌نژاد، اعلام کرد که لیست معامله‌گران عمده ارزی به آن سازمان ارسال شده است. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم استقرار ثبات در بازار ارز، سیاست معرفی خریداران موصوف را در راستای اجرای سیاست‌های کنترل بازار ارز و با هدف جلوگیری از اقدامات سوداگرانه و فعالیت‌های دلالی دانست.

در نامه رئیس کل بانک مرکزی افشا شد که بر اساس نتایج حاصل از بررسی‌های صورت‌گرفته، از ابتدای سال جاری تا ۱۷ دی ماه، حجم بسیار زیادی از مبادلات دلار به نام اشخاص معدودی ثبت شده است. او مشخصات هویتی این اشخاص به همراه میزان دلار خریداری شده ازسوی آن‌ها را در پیوست نامه خود به تقوی‌نژاد ارسال کرده است. سیف از تقوی‌نژاد خواست تا پس از رسیدگی به مبادلات اشخاص مذکور، اقدامات لازم درخصوص وصول مالیات‌های متعلقه نیز انجام شود.

اقدام بانک مرکزی درخصوص معرفی معامله‌گران عمده ارزی، تکمیل‌کننده اطلاعیه هفته گذشته سازمان مالیاتی بود. ناظران اقتصادی می گویند: «بانک مرکزی و سازمان مالیاتی وارد یک پاس‌کاری تیمی درخصوص معامله‌گران عمده ارزی شده‌اند.»
ورود پلیسی دولت به بازار ارز
کشفیات پلیس در عملیات بازار ارز

مسدود شدن حساب اخلالگران ارزی
در همین حال خبرگزاری فارس امروز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که "در ادامه برخورد‌های قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز ۷۵۵ حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شده است."

این منبع آگاه گفت: «مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.» او هشدار داد که "این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت. "

دولت متهم است
روز گذشته محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری جنس نوسانات نرخ ارز را غیراقتصادی خواند و گفت: «ریشه‌های غیراقتصادی نوسانات نرخ ارز دنبال ملتهب کردن فضا بوده و هستند.»

او در سی و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، افزود: «گاهی مطرح می‌شود که دولت به دنبال افزایش نرخ ارز است که این سخن‌ها بسیار تعجب آور است.»

پیش‌تر نیز رییس جمهور اظهار نظر‌ها درباره نقش دولت در افزایش نرخ ارز را تکذیب کرده بود.

درهمین حال امروز کامران ندری مدیرگروه بانکداری‌اسلامی پژوهشکده پولی‌و بانکی‌در خصوص تاکید مسئولان بانک‌مرکزی و ریاست جمهوری در مورد غیرواقعی‌بودن نرخ ارز و دلایل روانی‌آن و عدم توجه مردم به این تاکید‌ها و بی اعتمادی‌شان به بازار و خرید ارز از سوی آن‌ها اظهار داشت: «این موضوع از نگرانی مردم نسبت به آینده نشات می‌گیرد، تحولاتی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد در کنار تهدیداتی که از خارج وجود دارد برای لغو برجام می‌تواند به این جو نااطمینانی نسبت به آینده دامن بزند.»

او با بیان اینکه جو روانی باعث نگرانی در بازار شده است، افزود: «یکسری از معامله‌گران هستند که بر روی این موج سوار شده‌اند و دست به خرید‌های بالا در حجم زیاد زده‌اند. زمانی‌که نگرانی نسبت به آینده وجود دارد بخشی‌از تولیدکنندگان و افراد که بدهی ارزی دارند از ترس افزایش نرخ ارز خرید‌های خود را جلو می‌اندازند، یک عده دیگر هم از یکدیگر می‌پرسند که بهترین سرمایه‌گذاری چیست.»

ندری در مورد معرفی‌خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از آنان و احتمال بازگشت بازار به شرایط عادی گفت: «در صورتی که به نوعی خرید‌های عمده را محدود کنند این موضوع می‌تواند تا حدودی از التهاب بازار کم کند البته این سیاست جدید بانک مرکزی مشخص نیست چگونه مؤثر باشد، زیرا جزئیات آن روشن نیست.»

با وجود اینکه دولت برای افزایش قیمت ارز را رد می‌کند، اما امروز فرشاد مومنی تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه بدون تردید نرخ ارز دستکاری می‌شود به خبرگزاری ایسنا گفت: «اکنون این مسئله مطرح است که دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بی‌سابقه شده، بنایراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمت‌های کلیدی دیگر می‌کند. به نظر من افزایش قیمت‌های کلیدی و چنین بازی‌هایی را نباید فقط از منظر مسئله بازی با عدد و رقم کسری مالی دولت بررسی کرد، بلکه باید به تبعات بدتر آن هم توجه داشت.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر