پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 41347
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1396 18:58
در نشست با وزرا و استانداران صورت گرفت

روحانی به واکنش‌های تند پیشنهاد «رفراندوم» پاسخ داد

رئیس‌جمهور گفت: امروز هم اگر از مردم بپرسیم آزادی می‌خواهید یا استبداد همان آمار ۹۸.۲ درصد امروز هم به جمهوری اسلامی رای می‌دهند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مشترک وزیران و استانداران با روسای سازمان‌های اقتصادی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: در این مقطع تاریخی حضور مردم در همه استان‌ها و شهرها و بخش‌ها و روستاها با عظمت بود و نشان داد مردم ما نسبت به راه و مسیری که حدود ۴۰ سال پیش شروع کردند، مصمم هستند و همان را ادامه می‌دهند. این حرف معنایش این نیست که مردم نقصی نمی‌بینند مشکلات را باید حل کرد.

گزیده سخنان حسن روحانی در نشست با وزرا و استانداران را بخوانید: 

مردم درست تشخیص مسیر دادند، یعنی مسیر استقلال و عدم مداخله در سرنوشت. الان هم اگر از مردم بپرسید می‌خواهید استقلال داشته باشید یا بیگانگان دخالت کنند، ۹۸ و ۲ دهم درصد باز هم می‌گویند استقلال می‌خواهیم این آمار تغییر نمی‌کند اگر بپرسیم آزادی می‌خواهید یا استبداد همان آمار امروز هم به جمهوری اسلامی رای می‌دهند.
ممکن است در شیوه‌ها و برنامه‌ها و نحوه اجرا مردم انتقاد داشته باشند مردم می‌خواهند به فرهنگ ملی و دینی‌شان توهین نشود کسی نمی‌خواهد به دین و فرهنگ ملی توهین شود و فساد در جامعه باشد انقلاب ما برای همین‌ها بود برای این بود که فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و جمهوریت و اسلامیت حاکم شود. من معتقدم امکان بازگشت از این مسیر وجود ندارد ملت ما همان آمارها را دارد و همان مسیر را ادامه می‌دهد.
این کار را همه ملت با هم انجام دادیم امام قبل از ۵۷ هم حضور داشتند. سال ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ هم بودند یا در زندان یا در حصر و تبعید بود. مردم ایران هم بودند. رژیم شاه هم که فاسد و غیرقانونی بود. چه شد که سال ۴۱ و ۴۲ انقلاب اسلامی به پیروزی نرسید. چه فرقی کرد؟ امام فرق کرد، ملت فرق کرد یا رژیم فاسدتر شد؟ رژیم فاسد بود امام از اول دنبال نجات کشور بودند مردم هم می‌خواستند اما انسجام و وحدت در حرکت ایجاد نشد. آنچه ۵۶ و ۵۷ حاصل شد این بود که اقشار مختلف به صحنه آمدند و احساس و آرمان مشترک پیدا کردند و همه آماده شدند برای این اهداف فداکاری کنند تا زمانی که این وحدت هست این انقلاب خواهد ماند. هیچ قدرت خارجی و گروهکی تا ملت منسجم است کاری نمی‌تواند انجام دد و انقلاب پایدار می‌ماند.
وقتی ما بر اساس قانون اساسی مسئولیت اجرا را بعهده گرفتیم یعنی باید این بار را به مقصد برسانیم. اراده، اطمینان، نشاط ، آینده‌نگری و امید به آینده پایه‌های اصلی است.
کسی که امید ۹۹ درصدی دارد، نباید در مسئولیت بماند ما به امید و نشاط ۱۰۰ درصدی احتیاج داریم. ما کاملا به آینده امیدواریم و می‌توانیم کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهیم این فقط حرف ما نیست و دنیا نیز این را قبول دارد. چرا دنیا در برابر ترامپ ایستاد؟ اگر آینده ایران مستحکم نبود ۱۹۰ کشور جلوی آمریکا می‌ایستاد و آمریکا و اسرائیل با دو کشور کوچک در منطقه تنها می‌ماندند؟ دنیا با از بین بردن برجام مخالفت کرد چون اعتماد به دولت و نظام است آنها محاسبه می‌کنند و اعتبار خود را بی دلیل در میان نمی‌گذارد.
{با اشاره به کاهش ریسک اعتباری کشور از ۷ در ابتدا دولت یازدهم به ۵} این کاهش یعنی اعتماد دنیا به این نظام و کشور زیاد شده است من در تمام روابطی که با کشورها جهان و مقامات آنها دارم این امر را احساس می‌کنم که آنها درصد ۱۰۰ به نظام ما اعتقاد دارند. به بوق‌های دستگاه‌های تبلیغاتی توجه نکنیم.
برخی دستگاه‌های داخلی هنوز بذر یاس را در جامعه پخش می‌کنند. دلیل ما برای پیشرفت آمارو ارقام است شما رشد سال ۹۶ را مشاهده کنید با رشد متوسط جهان مقابسه کنید قول می‌دهم رشد ما از متوسط جهان بیشتر است. اگر رشد ما از متوسط جهانی بیشتر نبود اقلیت درست می‌گوید اگر رشد بالاتر بود یعنی مسیر ما درست است.
اینکه دولت در ۴.۵ سال گذشته توانستیم بطور مداوم تورم کاهش دهیم به معنی قدرت دولت و آرامش جامعه است. ما مصمم هستیم این مسیر ادامه دهیم یعنی هدف ما تورم تک رقمی،رشد اقتصادی بالای ۵ درصد کاهش بیکاری است. باید بیکاری را کاهش دهیم نه اینکه اشتغال از ۷۰۰ هزار نفر بیشتر شود باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم تا تک رقمی شود این که ما بتوانیم رقم بیکاری را از ۱۱ درصد به ۹ رسانیم چند سال کار می‌برد با این وضع کار آسانی نیست اما شدنی است.
وزارت کشور و دست‌اندرکاران مربوطه و ستاد بحران و شورای امنیت کشور در دو بخش مدیریت و نظارت بر اعتراض‌ها که چند روزی در دی ماه صورت گرفت، کار بزرگی انجام دادند و با توجه به اینکه در کارهای زیادی در حوادث بحرانی حضور داشتند لمس می‌کنم که این یعنی چه.
وقتی بحرانی شش ماه طول می‌کشد یا اینکه چند روز ادامه پیدا می‌کند هر فعالیتی در آن متفاوت است و در این شرایط همه به صحنه آمدند اما در این زمینه شورای عالی امنیت، وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح بار سنگینی را بر دوش کشیدند و البته به خوبی این مسیر کار را انجام دادند اگر دقت صورت نمی‌گرفت این کارها به خوبی انجام نمی‌شد.
در تماس تلفنی‌ که با یکی از مقامات فرانسه داشته‌ام وقتی که گفتم پلیس بدون اسلحه حضور دارد تعجب کرد که چرا این موضوع اعلام نمی‌شود و پلیس بدون سلاح به خیابان آمد و آرامش را برقرار کرد. بی‌نظمی و ناآرامی همه را آزار می‌دهد و اگر مردم ببینند خیابان‌ها ناآرام است و عده‌ای شیشه می‌شکنند و خود را آتش می‌زنند مورد پسندشان نیست.
 در ۲۲ بهمن گفتم قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر اصلاح هم نشود می‌تواند کشور را هدایت کرده و هم رضایت عامه را برآورده سازد؛ به شرطی که همه متعهد به قانون اساسی باشند و فصل سوم قانون اساسی را اجرا و پیاده کنیم.
قانون اساسی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و همه باید در اجرای قانون اساسی بار سنگین مسئولیت را بر دوش خود احساس کنیم البته رئیس‌جمهور مسئولیت ویژه دارد که بر عهده فرد دیگری نیست بنابراین مسئولیت رئیس‌جمهور از همه سنگین‌تر و سخت‌تر است و در این زمینه همه باید کمک کنند.
کشور ما هم مانند بسیاری از کشورها حوادث طبیعی، سیل و زلزله و غیره را دارد و ممکن است بارش برف هم مشکل ایجاد کند و این مساله در آمریکا و اروپا هم مشکل به بار می‌آورد اما اگر یک خیابان در اثر بارندگی بسته شد، نشانه کارآمدی نظام نیست.
در مجموع حوادث به ویژه در زلزله کرمانشاه و کرمان کارهای خوبی انجام گرفت اما به این معنی نیست که رضایت مردم را برآورده کرده است شاید انتظار مردم بیش از اینها باشد و باید این حس را در خود زنده کنیم که مردم در چه حالی هستند. طی سفری که به کرمان داشتم خانم مسنی می‌گفت تمام جهیزیه‌ای که چندین سال تامین کرده است زیر آوار رفته بنابراین این حس را نمی‌شود، جبران کرد؛ چراکه خانه‌ای بوده و به آن عادت کرده و حتی اگر خانه‌ای دیگر برای آنها درست شود این حس ناخوشایند از بین نمی‌رود.
{با اشاره به اسکان اضطراری، اسکان موقت و شروع اسکان دائم زلزله‌زدگان} این اقدامات جای تقدیر و تشکر دارد و اگر نقصی در این زمینه داریم باید جبران کنیم. امیدوارم دیگر خرابی و ویرانی نداشته باشیم و باید در کرمان تا پایان تیرماه بحث اسکان تمام شود و در کرمانشاه البته مدت زمان بیشتری اختصاص می‌یابد و هر کمکی که باشد دولت کمک می‌کند.
اگر کسی خانه‌اش سالم است و چادر می‌خواهد به او داده شود لذا با توجه به زلزله‌ای که آمده مردم می‌ترسند که در خانه‌های خود زندگی کنند و نگوییم که این تعداد خانه ویران شده و این تعداد به چادر و کانکس احتیاج دارند و نباید در دادن کانکس سختگیری کنیم.
دولت از همه نهادهایی که کانکس را در زمان زلزله خریدند و به مردم دادند تشکر می‌کند.
از وزارت کشور و نهادهایی همچون هلال احمر و اورژانس و بهداشت درمان و ادارات آب و گاز و برق و ارتباطات تشکر می‌کنم چرا که در زمان زلزله همه این‌ها دچار مشکل می‌شود.
با توجه به اینکه سال آینده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است از استانداران خواهش می‌کنم همه توانشان را به کار ببندند.
{با اشاره به اینکه سال آینده سال نشاط و امید و شادمانی مردم ایران است خطاب به استانداران} سخت‌گیری نکنید و در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنید و آنچه امام گفته را اجرا کنید.کسی شاید در خانه‌اش غیبت کند و یا دروغ بگوید اما ما نباید او را بازخواست کنیم.
مبنای اسلام تشریع و تبلیغ است. خدا به پیامبر می‌فرماید تو می‌خواهی خیلی‌ها را هدایت کنی اما امکان‌پذیر نیست. پیغمبر قصد داشت خیلی‌ها را هدایت کند و نمی‌خواست حتی یک نفر در گمراهی باشد اما خداوند به او می‌فرماید تو رسالتت را انجام بده و اینکه چه کسی هدایت شود و یا نشود وظیفه خداست.
اسلام دین مشقت نیست و خداوند حکم جعل نکرده است و حکمی از سوی خدا جعل نشده است.
سال آینده باید سال شادمانی مردم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشد.
خیلی از دشمنان ما می‌خواهند ما جشن انقلاب نگیریم اما سال آینده ملت ما شاهد بزرگترین جشن در طول این چهل سال خواهند بود. دشمنان ما می‌خواهند ما جشن نیم قرن پیروزی انقلاب را هم برگزار نکنیم اما راه ما راه اسلامیت، آزادی و جمهوریت است و حاکمیت ملی ما ادامه پیدا می‌کند و جوان‌های ما از این موضوعات فاصله نمی‌گیرند.
اشتغال مهمترین مساله سال آینده است. به خاطر دارم در تبلیغات انتخاباتی به هر شهر یا استانی که سفر می‌کردیم یکی از خواست‌های اصلی و مهم مردم اشتغال بود. خصوصا این مساله در جوانان تحصیل‌کرده بسیار پررنگ‌تر است. در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان تحصیل‌کرده داریم و هر سال تعداد زیادی جوان از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند که باید برای اشتغال آنها فکر کرد.
باید با یک حرکت فوق العاده برای سال آینده جلو برویم. در بحث اشتغال روستایی بنده امروز تاکید کردم که همه منابع تخصیص داده شده تا پایان تیرماه آینده باید مصرف شده باشد. این امر مستلزم یاری همه استانداران، وزارت کار و وزارت کشور در اجرا و نظارت است.
به عنوان آموزش حین کار از همین امروز تا پایان سال ۹۷ هر صنف اگر فردی را مشغول به کار کند از دادن حق بیمه معاف است. دولت این آمادگی را دارد که حتی بیمه حوادث را هم برعهده بگیرد.
یکی از مشکلات اصلی در بحث اشتغال همین قوانین و مقرراتی است که دست و پاگیر شده است. اگر همین دو بحث آموزش حین کار که باید از امروز تا پایان سال ۹۷ در کشور اجرا شود و اشتغال روستایی، به خوبی اجرا شده و به نتیجه برسد تحول بزرگی در اشتغال ایجاد می‌شود.
مساله‌ای که در اشتغال سال آینده به آن توجه داریم این است که وزارت کار مهارت‌آموزی را برای همه تحصیل‌کرده‌ها در همه مقاطع تحصیلی در دوره‌های کوتاه ایجاد کند. پس از اتمام دوره‌های مهارت‌آموزی ما نیز باید مشوق‌هایی برای این افراد جهت اشتغال به کار تا مدت یک سال ایجاد کنیم. مشوق‌هایی از جمله بخشش بیمه و غیره را متقبل شویم. در این صورت به طور معمول اشتغال برای فرد ادامه می‌یابد و اگر گاهی هم پس از یک دوره یک ساله حمایت‌های دولتی فرد نتوانست به اشتغال خود ادامه دهد برای آن هم باید چاره‌ای اندیشید.
سرعت اینترنت یکی از ضرورت‌های آینده فضای مجازی و همچنین بحث اشتغال مجازی است. بخش بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شرکت‌هایی که در بحث‌های مرتبط با فناوری اطلاعات کار می‌کنند وابسته به فضای مجازی بوده و سرعت اینترنت می‌تواند کمک بزرگی به آنها کند. باید توجه داشت که فناوری اطلاعات دنیا را متحول کرده است.
در همین مساله حمل و نقل درون شهری و به مرور برون شهری ببینید فضای مجازی چه تحمل بزرگی ایجاد کرده است. تحول بزرگی برای زندگی و برای اشتغال مردم. به عنوان مثال کامیون‌های بسیاری خالی برمی‌گردند چون به درستی نمی‌دانند در چه نقاطی بار وجود دارد یا باغداران ما میوه‌هایشان به فروش نرسیده و روی دستشان تلنبار شده یا گاها سه بار در دست دلال‌ها می‌چرخد. فضای مجازی می‌تواند به راحتی چالش‌های اینچنینی را با متصل کردن کامیون‌دار به بار و یا باغدار به میدان‌های متوسط شهری یا حتی مغازه‌دارها حل کند.
بخشی از گرانی‌ها به وسیله همین واسطه‌هایی که معمولا نیز غیرضروری‌ هستند، ایجاد می‌شود. بخش دیگری از دلایل گرانی هم این است که به طور مثال کشاورزان امروز محصولی تولید می‌کنند که به فروش نمی‌رسد و سال دیگر به دنبال تولید آن نمی‌روند. این روند منجر به گرانی آن محصول در سال بعد می‌شود. حدود ۶۰ سال یا بیشتر است که این روند در کشور وجود داشته و باید نهایتا برای حل آن چاره‌ای اندیشید. یکی از راه‌حل‌های موثر آن فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطات مجازی است.
برخی مسائل مربوط به فضای مجازی را درک نمی‌کنند. گاهی با دیدن یک عکس نامناسب یا یک جمله، طنز و یا کلام بد همه توجهات به فضای مجازی را به این سمت معطوف کرده و فضای منفی ایجاد می‌کند. مسائل نامناسب در همه حوزه‌ها در همه جای دنیا وجود دارد. ما باید خودمان برای پالایش و تزکیه آن تلاش کنیم و این مسائل دلیل نمی‌شود که با فضای مجازی برخورد سلبی کنیم. این فضای مجازی بستری است که فضا را برای کسب و کار، شغل، علم، کشاورزی، آشایش و... مردم فراهم می‌کند.
زندگی و مشاغل ما تغییر خواهد کرد باید بر مبنای زندگی آینده کار کنیم باید توجه کنیم فناوری اطلاعات بسیار مهم است. دولت باید زیرساخت آن‌را مهیا کند.
نسل سه و چهار اینترنت همراه که به دنبال آن هستیم برای این است که مردم دنبال شغل موبایل محور باشند طرح‌ها را دنبال می‌کنیم اگر صد هزار شغل در این طرح‌ها ایجاد و اجرا کنیم خوب است.
در سال ۹۶ توانستیم چند هزار شغل در این زمینه ایجاد کنیم. تمام استان‌ها به فضای گردشگری کمک کنند. ما هتل ارزان قیمت می‌خواهیم برای این کار زمین را به مردم واگذار کنیم و بانک‌ها را تشویق کنید، تسهیلات بدهند.
ما طبق قانون می‌توانیم تمام زمین‌ها را برای تهیه مسکن بصورت مجانی به وزارت مسکن بدهیم. درحال حاضر ارگان‌های دولتی هستند که زمین‌هایی از ۲۰ سال پیش در اختیار دارند که می‌خواهد یک چیزی در آن درست کنند این‌ها را در اختیار این کار بگذارند.
من این مساله را دنبال می‌کنم. بافت فرسوده را برای زندگی شادی مردم درست کنیم در بافت فرسوده نمی‌شود زندگی کرد اگر زلزله بیاید مردم سلامت و جان خود را از دست می‌دهند و ما مسئولیم.
اگر زمین مجانی در اختیار مردم بگذارند و واحدی با ارزش بیشتر در اختیار آنها بگذاریم هم ثروت آنها و بهداشت بهتر می‌شود هم مصرف انرژی کمتر می‌شود. یک توسعه‌گر در آن زمین دو برابر ساختمان مورد نیاز برای بافت فرسوده ساختمان می‌سازد. یک برابر آن به ساکنین آن بافت فرسوده واگذار می‌شود و نصف دیگر توسعه‌گر برای تامین خرج کردش می‌فروشد. ما تضمین می‌کنیم ۵۰درصد خودش را سریع بفروشد این تضمین را با دادن وام به خانه اولی‌ها می‌دهیم. سود این وام‌ها ۶ درصد است.
اینگونه همه تشویق می‌شوند و جوانان خانه‌دار می‌شوند بافت فرسوده سامان می‌یابد و صنایع مرتبط با ساختمان حرکت درمی‌آید گفتیم برای ۱۰۰ هزار واحد در سال برنامه‌ریزی کنید که باید بیشتر شود در تمام استان‌ها و شهرها می‌توانید فعال شوید هر جا زمین است باید واگذار شود. شهرداری زمین‌های بسیار دارد باید به میدان بیاید بعد از ساخت زمین بافت فرسوده تخریب می‌شودآنجا زمین داریم همه ما در تهیه امکانات و خدمات لازم برای ساختمان‌هایی که برای ساکنین بافت فرسوده ساخته شده است، مسئولیت داریم .
رسیدگی به بافت‌های فرسوده حرکت بزرگی است که اگر به طور صحیح در این راه حرکت کنیم، می‌توانیم ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار شغل برای سال آینده ایجاد کنیم.
این موضوع به عنوان یکی از برنامه‌های مورد تاکید دولت دوازدهم است و خیلی راحت می‌شود اشتغال را ایجاد کرد و به راحتی می‌توان با رسیدگی به بافت فرسوده، چهره شهرها را تغییر داد. ما در بازسازی بافت‌های فرسوده باید ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی را حفظ کنیم.
بیشتر بافت فرسوده در اطراف شهرها چیزی است که ارزش تاریخی ندارد و مردم باید برای بازسازی بافت‌های فرسوده‌شان مشتاق باشند.
{با اشاره به اینکه ما باید ماکت و نقشه جدید را پیش روی مردم در بافت فرسوده قرار دهیم تا نظر مردم جلب شود} این امر برای سلامت، مقاومت‌سازی و همچنین برای خانه اولی‌ها مفید واقع می‌شود و همچنین یک حرکت بزرگ در راستای ایجاد اشتغال برای ما است.
بازسازی بافت فرسوده باید در کنار ایجاد اشتغال روستایی اشتغال گردشگری و اشتغال صنعتی و کشاورزی وجود داشته باشد.
امسال ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های ما زیر سامانه نوین آبیاری قرار گرفت و برای سال آینده برنامه داریم ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های ما سامانه نوین آبیاری را داشته باشند چرا که برای دستیابی به آمایش سرزمینی و ایجاد اشتغال بر اساس دارایی‌های آبی مهم می‌باشد.
ما در حال حاضر در خشکسالی هستیم و بر مبنای وضعیت فعلی باید برنامه‌ریزی انجام دهیم.
{با اشاره به اینکه مسکن سلامت و محیط زیست برای سال آینده برای دولت بسیار مهم است، در رابطه با محیط زیست} در مسائل محیط زیست وزیر صنعت و معدن ما و دیگر دستگاه‌های ما شکایاتی داشتند از پرونده‌هایی که معطل مانده بود.
آقای کلانتری مسیر مهمی را شروع کرد که بسیاری از موارد مهم اختلافی را حل کرد. او اما همچنان دو یا سه مساله مهم دیگر را مدنظر دارد که پیشنهاد تشکیل شورای عالی محیط زیست را برای حل آنها پیشنهاد داده است و ما این شورا را تشکیل می‌دهیم تا این مسائل را حل کنیم.
باید پیچ و خم‌ها و مشکلات را برداریم چراکه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران گاها بسیار دچار مشکل می‌شوند. از وزارت کشاورزی شروع می‌شود با ادارات منابع طبیعی و محیط زیست ادامه پیدا می‌کند و بانک‌ها هم مشکلات جدیدی را برای آنها آغاز می‌کنند لذا ما همه باید کمک کنیم که موانع را برداریم.
دولت یازدهم ۴۰۰ مانع را در راستای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری حذف کرد اما در برابر هزاران مانعی دیگر چیزی نیست.
اگر یک سرمایه‌گذار در خارج از کشور بدون مراجعه به کشور ما توانست سرمایه‌گذاری کند و نیاز به حضور او در ایران نبود آنگاه ما می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. این مهم از طریق بستر اینترنت دولت الکترونیک و فضای مجازی قابل حل است چرا که آنها از این طریق می‌تواند شرکای تجاری خود را پیدا کنند و سرمایه‌گذاری را انجام دهند اما در حال حاضر یک سرمایه‌گذار باید چندین ماه معطل شود.
ما جاذبه‌های فراوانی داریم از جمله آب‌های آزاد مسیر ریلی و جاده‌ها و دیگر امکانات که می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار موثر واقع شود.
همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و اداره استخدامی باید این مساله را رعایت کنند و اگر مبحثی هست به دولت بیاورند و در صورت نیاز دولت لایحه به مجلس بدهد تا حرکت بزرگی ایجاد کند.
محیط زیست باید متحول شود و در جاهایی که ریزگرد، آلودگی هوا، مساله پسماندها وجود دارد تا سال آینده تحول ایجاد کنیم و اگر در خوزستان در سال گذشته 12 هزار هکتار مالچ پاشی کرده‌ایم تا پایان سال باید این رقم افزایش پیدا کند و به مردم اعلام کرده و به آنها امید دهیم که ظرف سه یا چهار سال آینده از این معضل خلاص می‌شوند.
مالچ پاشی‌های معمولی در مواردی 10 تا 20 سال و حتی از قبل از انقلاب دوام داشته است و در جایی که گرد و غبار داریم شاید مالچ پاشی درمان نباشد و باید بوته‌کاری نهال‌کاری و رطوبت ایجاد کنیم.
در زمینه حق آبه باید اقدام شود تالاب‌ها دریاچه‌ها و شنزارها نیازمند رسیدگی است و اگر بنا است صداها را بشنویم اینها دارند داد می‌زنند و در سرزمین‌های خشک که منشا غبار است باید رطوبت ایجاد کنیم.
باید آلودکننده‌ها را کم و به تدریج از بین ببریم که برای این کار تصمیم در زمینه تحرک و نوسازی در ناوگان حمل و نقل گرفته شده است و بر اساس گزارش‌ها، کامیون‌های 70 ساله داریم که در بین شهرها در حال تردد هستند و روندی که برای نوسازی ناوگان تاکنون داشتیم، هیچ وقت به هدف نمی‌رسد.
باید حرکت سریع ظرف سه تا چهار سال آینده انجام دهیم و ناوگان سنگین و نیمه سنگین نوسازی شود و دولت در این زمینه متعهد شده است اگر کامیون، مینی‌بوس و اتوبوس فرسوده دارند تحویل داده و خودروی نو با نصف قیمت روز تحویل می‌دهیم که البته برخی با این مساله مخالف بودند اما معتقدیم مردمی که شبانه‌روز تلاش می‌کنند باید به آنها کمک کنیم.
در درجه اول به محیط زیست کل ملت کمک کرده و به خانواده‌ها کمک می‌کنیم و همچنین به سلامت مردم کمک خواهد شد و صنعت خودروسازی هم متحول می‌شود.
اگر صنعت خودروسازی توان داشته باشد که سالیانه 70 هزار خودرو را تامین کند تمام منابع لازم ارزی را دولت تامین خواهد کرد و آ‌نچه ساخته می‌شود به نصف قیمت به مالک کامیون فرسوده داده و مابقی را به صورت اقساط می‌پردازند و از وزارت صنعت می‌خواهیم تمام تلاش خود را بگذارد تا در سال 97 این طرح عملیاتی شود. این به این معنی نیست که مساله محیط زیست تمام می‌شود و مردم باید در سلامت کامل باشند
باید مهارت آموزی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بالا ببریم و آقای ربیعی وزیر کار باید با دانشگاه‌ها همکاری داشته تا دانشجویی که فارغ التحصیل می‌شود دارای مهارت هم باشد و باید میدان بخش خصوصی را مهیا کنیم و این اساس کار تحول در زمینه اشتغال است.
سال آینده سال نشاط است باید جوان‌ها احساس کنند که در امور مدیریتی می‌توانند وارد شوند و هر وزیر و مدیری باید جوان‌ها را در رده‌های بالا به کار گیرد و وزارتخانه‌ها، مدیرکل‌ها و فرماندارها باید زمینه جذب جوانان را فراهم کنند چرا که فاصله مدیریت با نسل جوان افزایش یافته است.
شرایط اشتغال زنان فراهم شده و در سطوح مدیریت باید ظرفیت بالا رود.
در رابطه با مذاهب، ادیان و اقوام مختلف باید همه ایرانی‌ها باید در داخل و خارج جاذبه ایجاد کرده و آنها را جذب کنیم و احساس کنند که مدیران و مسئولان با نظر واحد به آنها نگاه می‌کنند.
پیغمبر(ص) حتی نگاه خود به افراد را در جلسه‌اش عادلانه تقسیم می‌کرد و مهر، عدالت و عطوفتش عادلانه بود بنابراین همه مردم از هر طیف و قشری باید احساس کنند که نگاه وزیر، استاندار به همه یکسان است و اگر یکی به اتاق ما مراجعه می‌کند با هر وضعیتی ثروت و لباس، نسبت و رفاقت در محیط کاری و اداره همه احساس یکسانی داشته باشند.
اینکه اقوام و آ‌شنایان به ما مراجعه کنند کارش را یک روزه انجام دهیم و کسی را که نمی‌شناسیم یک ماه کارش به طول بیانجامد نادرست است لذا اگر کسی به مومنی اهانت کند به خدا اعلان جنگ داده و نباید بگذاریم به کسی اهانت شود چرا که مانند ربا است و اعلان جنگ کرده‌ایم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر