جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 41301
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1396 18:59
روز گذشته رئیس جمهور، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: افزایش نرخ ارز دلیل روانی دارد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. اما یک کارشناس مسائل ارز این نگاه را درست نمی‌داند و معتقد است نظام عرضه کشور دچار اختلال شده است.
به گزارش راه امروز:  روز گذشته رئیس جمهور، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: افزایش نرخ ارز دلیل روانی دارد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد. اما یک کارشناس مسائل ارز این نگاه را درست نمی‌داند و معتقد است نظام عرضه کشور دچار اختلال شده است. 

میثم رادپو، تحلیل گرمسائل ارز در گفت و گو با فرارو می‌گوید برخلاف گفته آقای روحانی، افزایش نرخ ارز دلیل روانی ندارد. هرچند که بازار درگیر مسائل روانی هست و این را نمی‌توان در هیچ بازاری انکار کرد، اما این چنین نیست که علت افزایش نرخ دلار مسائل روانی باشد. 

او ادامه می‌دهد: مساله قیمت ارز به دو چیز بستگی دارد. یکی به ذخایر ارزی ما بستگی دارد و دیگر آن که ذخایر چقدر برای توزیع در دسترس هستند. پدیده‌ای که ما اخیرا مشاهده می‌کنیم از محل محدودیت‌های دسترسی ما به این ذخایر ایجاد شده است. به خاطر قانون مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از ژانویه سال ۲۰۱۸ در دوبی اعمال می‌شود، بازار حواله دوبی تقریبا از دسترس ما خارج شده است. همین اتفاق در ترکیه هم رخ داده است. البته آنچه در ترکیه اتفاق افتاده به خاطر مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه به خاطر ملاحظات بانکی ترکیه یا دلایلی که ممکن است سیاسی یا اقتصادی باشد، نظام ارزی حواله ایران در ترکیه از دسترس خارج شده است. حواله‌جات ایران به ترکیه اکنون برگشت داده می‌شود و این عامل بسیار مهم است. به این ترتیب عرضه کاهش پیدا کرده و بازار حواله تحت فشار قرار گرفته است. ما نمی‌توانیم به طور معمول حواله انجام دهیم. 

به اعتقاد این کارشناس مسائل اقتصادی، قیمت ارز یا با افزایش تقاضا و یا به خاطر کاهش عرضه بالا می‌رود. اگر فرض را بر این بگیریم که تقاضا ثابت بوده است، اختلال در نظام نقل و انتقالات ارزی، محدودیت در دسترسی به منابع ارزی و مساله دار شدن نظام حواله ارزی کشور به معنای کاهش عرضه است. 

او با بیان اینکه ما چهار پنج ماه در دوره پرنوسان بوده ایم می‌گوید: به جز یک مورد دوره پرنوسان در دولت آقای روحانی که بیشتر از یک هفته طول نکشید در جمهوری اسلامی سابقه نداریم که در دوره پرنوسان قیمت دلار افزایش پیدا نکند. 

این کارشناس ارز با اشاره به سخنان رئیس جمهور ادامه می‌دهد: آقای روحانی اشتباه می‌کند که درباره مسائلی مثل ارز صحبت می‌کند. او باید صحبت کردن در این مورد را به رئیس بانک مرکزی بسپارد. او با این اظهار نظرات اعتبار خود را زیر سوال می‌برد. با بی اعتبار شدن رئیس جمهور، آن اثرات روانی که آقای روحانی از آن سخن می‌گوید وضعیت تشدید می‌شود. آقای سیف هم تا به حال زیاد صحبت نکرده است که، اما چند باری که اظهار نظر کرده اند صحبت‌های ایشان خوب نبود. او از تک نرخی شدن ارز صحبت کرده‌اند که البته اتفاق نیفتاد. ایشان یک بار گفتند مردم دلار نخرند، چون سود آن به اندازه سود بانکی نیست. اما برخلاف گفته ایشان سود دلار بیشتر از سود بانکی شد. ایشان چند روز پیش هم گفتند مردم دلار نخرند، چون قیمت آن پایین می‌آید، اما دلار ۳۰۰ تومان گران شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر