جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 41264
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1396 18:21
واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز

یادداشت ظریف مقام سابق آمریکایی را برآشفت

مقام سابق آمریکایی در واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز، یادداشتی منتشر کرد.
«اگر آقای ترامپ، در ماه می‌ از توافق خارج شود، همانطور که او باید (انجام دهد) - واکنش اروپایی‌ها قابل‌پیش‌بینی است: آن‌ها برای بی‌اعتبار کردن عمل او، اقدام آمریکایی را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد. جایی که متحدان ایران، چین و روسیه، اعضای دائمی هستند. دموکرات‌های کنگره که به دنبال حفظ خطرناک‌ترین میراث اوباما هستند، خشمگین خواهند شد.»

 مقام سابق آمریکایی در واکنش به یادداشت ظریف در روزنامه فایننشال تایمز، یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش فرارو، برخی از آمریکایی‌ها از احتمال همراهی اروپا با ایران در صورت لغو برجام توسط دونالد ترامپ نگران و از دیپلماسی فعال محمد جواد ظریف برای تاثیرگذاری بر مواضع اروپا در برجام، بیمناک هستند.

جد بابین، معاون وزیر دفاع دولت جورج بوش، طی یادداشتی در روزنامه واشینگتن‌تایمز، ضمن بررسی موضع اروپا در برجام و همچنین دیپلماسی ظریف نوشت: «رئیس‌جمهور در ۱۲ ژانویه، برای کنگره جهت ایجاد تغییرات بزرگ در توافق، ضرب‌الاجلئ تعیین کرد. او گفته این آخرین فرصت است، یا نقص‌های فاجعه‌بار توافق را اصلاح کنید یا اینکه ایالات متحده از آن خارج خواهد شد. نه روز بعد، محمد ظریف، وزیر خارجه ایران، طی یادداشتی در فایننشال‌تایمز، یکی از موردتوجه‌ترین روزنامه‌های اروپا، به همتایان اروپایی استدلال‌هایی در خصوص "همکاری امنیتی" در "نظم جهانی پساغربی" جدید، ارائه کرد و آن را به طور هنرمندانه در قالب تعابیر و کلمات پرحرارت‌ترین عقایدِ جهانی‌گراییِ رهبرانِ اروپایی بیان کرد.»

بابین یادداشت ظریف را یک «تلاش جذاب» برای «اغواگری دیپلماتیک» دانست که هدف آن تقویت مخالفت نیرومند اروپا با ایجاد تغییر در برجام است.

ظریف فرصت ملت‌ها برای همکاری در دوران پساداعش در خاورمیانه را مطرح کرد. او استدلال کرده که روش‌های قدیمی تاسیس ائتلاف‌ها دیگر منسوخ شده است. در مقابل، «شبکه‌سازی امنیتی» را پیشنهاد می‌دهد. این شبکه‌سازی بر اساس منشور سازمان ملل و شامل مواردی همچون پذیرش تفاوت‌ها میان ملت‌ها، شمول‌گرایی، برابری حاکمیتی کشور‌ها و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشور‌ها است.

بابین که یکی از مخالفان سیاست‌های منطقه‌ای ایران است، در ادامه یادداشت تلاش کرده تا پیشنهاد‌ها‌ی ظریف را ناسازگار و غیرواقعی جلوه دهد. او با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه سیاست منطقه‌ای ایران، ظریف را به انجام «کارزار اطلاعات اشتباه» متهم کرده است.

این مقام سابق آمریکایی نوشت: «یادداشت ظریف برای رهبران اروپایی که مشتاق دفع درخواست‌های ترامپ برای تغییر یا لغو توافق هستند، جذاب است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قبلا گفته که آقای ترامپ فاقد قدرت لغو توافق ایران است، زیرا این (توافق) توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تایید شد.»

بابین با اشاره به روابط تجاری ایران و اروپا اعلام کرد: «اگر آقای ترامپ، در ماه می‌ از توافق خارج شود، همانطور که او باید (انجام دهد) - واکنش اروپایی‌ها قابل‌پیش‌بینی است: آن‌ها برای بی‌اعتبار کردن عمل او، اقدام آمریکایی را به شورای امنیت سازمان ملل خواهند برد. جایی که متحدان ایران، چین و روسیه، اعضای دائمی هستند. دموکرات‌های کنگره که به دنبال حفظ خطرناک‌ترین میراث اوباما هستند، خشمگین خواهند شد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر