پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 40424
تاریخ انتشار: 25 آبان 1396 12:43
آخرین اخبار از زلزله کرمانشاه

ادعای جانباختن هزار نفر در زلزله تکذیب شد

در حالی که اخبار رسمی از جان باختن بیش از 470 تن در زلزله غرب کشور حکایت می کند، نماینده کرمانشاه روز گذشته در سخنانی آمار اعلام شده را درست نداشت و گفت که بیش از هزار نفر دراین زلزله جان باخته اند. اما امروز حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب این آمار ار تکذیب کرد.
 به گزارش خبرگزاری ها، بعد از گذشت چهار روز از زلزله مهیب در کرمانشاه امداد رسانی به مناطق آسیب دیده همچنان ادامه دارد.  با این حال امداد رسانی به کندی انجام می گیرد و براساس گزارش های رسیده وضعیت در منطقه بحرانی است.
 
عدم هماهنگی میان دستگاها، هرج و مرج و کمبود بعضی اقلام و کمبود نیروی امدادی از مهمترین مسائل این روزهای مناطق زلزله زده است.
 
نایلون از اقلام مورد نیاز زلزله زدگان است ۱۲:۳۹
سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: «نایلون» به منظور حفظ چادرها از باران از اقلام مورد نیاز مردم زلزله است.

سعیدی در خصوص تعداد جانباختگان و مجروحان گفت که آمارها از شب گذشته تغییری نکرده است و براساس آخرین گزارش‌ها 433 نفر جان باخته و 7817 نفر مجروح شده‌اند.

او اضافه کرد: تلاش بر این است که کسی بدون چادر و وسایل گرمایشی باقی نمانده باشد .همچنین تهیه نایلون و پلاستیک برای حفظ چادرها در برابر باران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از هموطنان می‌خواهیم کمک‌های غیرنقدی خود را برای تهیه نایلون اختصاص دهند و دولت نیز در تلاش است که این مشکل را برطرف کند.


آب قصر شیرین همچنان قطع است ۱۲:۲۱
فرامرز اکبری، فرماندار قصرشیرین گفت: "با وجود گذشته چند روز از زلزله در استان کرمانشاه آب شهرستان قصرشیرین همچنان قطع است."

به گزارش تسنیم، اکبری افزود: "با توجه به اینکه منابع آب در حوزه وسیعی از مناطق اطراف این شهرستان به علت زلزله آلوده و کدر است، بنابراین تانکرهای آب باید آب مورد نیاز را از مناطق دورتری تهیه و در اختیار مردم قرار دهند."

فرماندار قصرشیرین از تهیه غذای گرم در این شهرستان خبر داد و افزود: "چادر، پتو، موکت و نایلون برای پوشش چادرها در برابر سرما از جمله نیازهای اساسی مردم در شهرستان قصرشیرین است."
410پس لرزه تا ساعت ۸ صبح امروز ۱۰:۳۷
 زمین لرزه در سر پل ذهاب واقع در استان کرمانشاه از زمان وقوع ( 21 آبان ) تا ساعت هفت صبح پنجشنبه - امروز - 410 پس لرزه به همراه داشت.
 
262 پس لرزه با بزرگی 3 ریشتر، 118 پس لرزه با بزرگی 3 و 4 ریشتر و 30 پسلرزه با بزرگی 4 و 5 در مقیاس ریشتر ثبت شده است.
 
گفته می‌شود همچنان پتو، چادر، مواد غذایی و لباس از وسایل مورد نیاز مردم در مناطق زلزله زده محسوب می‌شود.
 

فرمانده ارتش از پایان آواربرداری در سرپل ذهاب خبرداد ۱۰:۲۳
امیر سرلشکر موسوی در گزارشی از آخرین وضعیت امداد رسانی نیروهای ارتش به هم وطنان زلزله زده غرب کشور گفت:
 کار آوار برداری در شهرستان سر پل ذهاب به اتمام رسیده است اما در بعضی از روستاها به دلیل تخریب کامل، احتمال اینکه آمار تلفات بالا برود وجود دارد.
برای تخلیه مجروحین از محل زلزله تا محل فرود بالگردها، یک زنجیره زمینی تشکیل دادیم و ۵۰ فروند بالگرد بطور دائم یک پل هوایی بین منطقه زلزله زده و کرمانشاه را ایجاد کردند. همچنین بیمارستان ۵۲۰ ارتش بسیار فعال عمل کرد و پذیرای بیش از ۹۰۰ مجروح بود و همه نیروهای پزشکی اطراف را هم در آنجا مستقر کردیم و برای انتقال بیماران به تهران و شهرهای دیگر از هواپیماهای نیروی هوایی استفاده کردیم و با بالگردهای هوانیروز بیش از ۹۰۰ نفر را از طریق پل هوایی از منطقه به بیمارستان کرمانشاه و تهران منتقل کردند که این یک کار استثنایی بود.
هرچه چادر در منطقه و تهران داشتیم را به کمک هلال احمر در اختیار هموطنان زلزله زده قرار دادیم و تعداد زیادی چادر گروهی نیز خریداری کردیم و با هواپیما به منطقه ارسال کردیم و الان تقریبا کسی بیرون از چادر نیست.
بیمارستان های صحرایی از خسروی و ایلام به سرپل ذهاب منتقل شدند تا به مداوای مجروحین بپردازند.
طی ۲ روز گذشته با تقسیم غذای کنسرو در خدمت هموطنان بودیم و با توجه به قطعی آب منطقه بطری های آب معدنی را به دست زلزله زدگان عزیز رساندیم و با همکاری برادران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بعضی از روستاها نیز کمک کردیم.
از دیروز آشپزخانه های ارتش در منطقه را فعال کردیم که هر چقدر می توانیم غذای گرم در اختیار هموطنان عزیز زلزله زده قرار دهیم.
دو روایت از وضعیت مناطق زلزله زده ۱۰:۱۳
روایت یک نماینده؛ هرج و مرج در نقاط زلزله زده
 
در این میان روایت یک نماینده مجلس بر نگرانی ها افزوده است. احمدصفری نماینده کرمانشاه شب گذشته در سخنانی از وضعیت نابسامان مناطق زلزله زده سخن گفت. او اظهار کرد: «متاسفانه هنوزاقلام در همه روستاها توزیع نشده است، شاید فقط ۱۰ درصد روستاها چادر گرفته باشند. روستاهایی وجود دارد که نود درصدشان از میان رفته است، وضع خیلی نامناسب است»
 
به گفته این نماینده "هلال‌احمر دچار ضعف مدیریتی است. هلال‌احمر هم بسیار دست‌پاچه عمل کرده است، انگار این بار اول است که چنین اتفاقی در کشور می‌افتاد. هلال احمر آنقدر بی‌نظم و تدبیر و بدون مدیریت عمل می‌کند که خود نیاز به ستادی برای رفع مدیریت بحرانش دارد. البته طبیعی است وقتی از هر شهرستانی ۸۰ درصد مدیران را بومی انتخاب می‌کنیم، نشان می‌دهد، فکر چنین روزی را نکردیم، چراکه اکثرا داغدار شده و یا خانه خود را از دست داده‌اند، درنتیجه مدیریت بحرانی در شهرستان وجود ندارد" 
 
او به هرج و مرج در منطقه اشاره کرد و گفت: «وقتی یک وانت اقلام وارد منطقه می‌شود، سریع خالی‌اش می‌کنند آنهایی که زورشان می‌رسد اقلام را به داخل چادر می‌برند اما آنهایی که سیاه‌پوش و داغدار هستند یا خجالت می‌کشند، گرسنه می‌مانند. برای مثال روستای «قلمه‌ذهاب» هشتاد خانوار دارد و هنوز هیچ چیز به دستشان نرسیده است شرایط روستای «بیامه علیا» نیز همین است»
 
به گفته صفری "اینجا قیامت است و ریشه اساسی مشکلات هم نبود مدیریت بحران است." 
 
 
نماینده کرمانشاه به سرقت کمک های امدادی اشاره کرد "یک عده از استان‌های همجوار آمده‌اند و مانع رسیدن امداد به مردم نیازمند می‌شوند البته این مشکل در بم هم وجود داشت، اما مدیریت شد. باید در مبادی ورودی و خروجی ایست و بازرسی وجود داشته باشد کمک‌ها تحویل گرفته شود و بازرسی شود که فرد زمان بازگشت چیزی را با خود برنگرداند. افراد بی‌وجدان، به زور چادر گرفته و بعد آن‌ها را می‌فروشند."
 
این نماینده مجلس امار اعلام تلفات انسانی را هم زیر سوال برد و افزود: «تعداد کشته‌شدگان زلزله بیشتر از آمار اعلامی است، مسئولان خبر ندارند، من خودم به روستایی سرزدم که گفتند بیست نفر را همان روز اول خودشان خاک کرده‌اند این افراد جزو آمار جانباختگان به حساب نمی‌آید. به نظر من بیش از ۱۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، فقط در یک کوچه در سرپل ذهاب هفتاد نفر کشته شده‌اند، در مسکن مهر بیش از ۲۵۰ نفر جان باختند.»
 
تکذیب آمار  نماینده کرمانشاه  
اما حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو این بخش از سخنان صفری را رد کرد و گفت: «شخصا از ساعات اولیه زلزله به صورت میدانی در مناطق زلزله زده حضور داشتم، قاطعانه اعلام هرگونه آماری به غیر از آنچه که ستاد بحران اعلام کرده را تکذیب می‌کنم چون مطمئنم ستاد بحران آمارها را صادقانه بیان کرده و دلیلی ندارد که آمار کشته‌ها کم و زیاد اعلام شود.»
 
 نماینده اسلام آباد غرب و دالاهو در عین حال گفت: «اگر آمار به صورت موردی درباره تعداد کشته شدگان افزایش پیدا می‌کند، دلیل آن پیدا کردن افراد زیر آوار یا فوت مجروحان بوده که آن هم موردی رخ داده است. براین اساس معتقدم مطرح کردن یکباره آمار تعداد کشته‌ها آن هم به بیش از دو برابر خلاف واقعیت موجود است البته ممکن است برخی احساساتی شده و تحت تاثیر فضای احساسی این آمار را مطرح کرده باشند. تجربه تاریخی نشان داده است که هیچ‌گاه در کشور ما درباره آمار حوادث طبیعی دروغ گفته نشده است و این موضوع اکنون نیز حاکم است.»
 
او وجود هرج و مرج در مناطق زلزله زده را رد کرد و ضمن تائید مواردی معدود از حمله ور شدن به کاروان کمک های امدادی اضافه کرد"این موضوع را به گونه‌ای مطرح می‌کنند تا مردم را از ارسال کمک‌ها مایوس کنند. البته این مشکل نیز در جلسه شورای تامین حل شد."
 
  فلاحت‌پیشه تاکید کرد: «مردم مطمئن باشند که ما با نظارت دقیق کمک‌های مردمی را دریافت کرده و بین زلزله‌زدگان توزیع می‌کنیم و روند توزیع منظم شده است.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر