شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 40382
تاریخ انتشار: 21 آبان 1396 18:49
ژاله شادي‌طلب . جامعه‌شناس
مجله «فروغ» انتشارات واحد مطالعات و حقوق زنان انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي، گفت‌وگويي با سرشناس‌ترين زن تاريخ بعد از انقلاب خانم منيره علي، معروف به «منيره گرجي‌فرد» که در آستانه ٩٠‌سالگي قرار دارد، منتشر کرده است. در اين گفت‌وگو آمده که اين عضو مجلس خبرگان قانون اساسي، در محله عين‌الدوله به دنيا آمده و برگزارکننده کلاس‌هاي تفسير قرآن و تشويق‌کننده زنان به مشارکت سياسي در سال‌هاي پيش از انقلاب بوده است. وقتي در مقطع ابتداي انقلاب، با ديدن مصاحبه‌اي درباره زنان در تلويزيون آشفته مي‌شود، در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي شرکت می‌کند و مردم تهران ايشان را با يک‌ونیم‌ميليون رأي به اين مجلس مي‌فرستند. هدف اين نوشتار کوتاه با ارج نهادن بر پشتکار و زحمات ايشان در اعتلاي وضعيت زنان کشور، نگاهي به مشکلاتي است که ايشان در مشارکت مجلس خبرگان با آن روبه‌رو بوده‌‌اند و عينا از مصاحبه ايشان نقل مي‌شود: 

*روز اولي که به مجلس رفتم، يکي از روحانيون که نماينده يکي از شهرهاي اطراف شيراز بودند؛ بلند شدند و اعلام کردند اينجا مجلس گناه است، يک زن و ٧٠ مرد. اين خانم بايد برود تا ما در اين مجلس بمانيم. خيلي ناراحت‌کننده بود چراکه آن مرد با اين حرف مردان را تحقير کرد. من به اظهارات آن نماينده پاسخ دادم. گفتم من مطمئن هستم هيچ‌گونه گناهي نمي‌کنم، هرکسي فکر مي‌کند گناه مي‌کند مجلس را ترک کند. بسياري از روحانيون ديگر از جمله آقاي مکارم شيرازي با حضور من مخالف بودند اما مثلا آيت‌الله صدوقي نماينده مردم يزد رفتار بسيار خوبي با من داشتند.
•خداوند زن و مرد را برابر آفريده است. از نظر قرآن تمام انسان‌ها با هم برابر هستند. در قرآن اصل برابري زن و مرد وجود دارد. بعد از خدا نقش آفرينش بر عهده زن است. مي‌گويند زنان ناقص‌العقل هستند؟ اين مزخرفات را از کجا مي‌آورند؟ پس خداوند موجود ناقص‌العقل آفريده تا تمام انبيا از بطن او به وجود آيند؟
•از کجا معلوم اين حديث (جهاد زن خوب، همسرداري‌کردن اوست) صحيح باشد؟ گوشه خانه نشستن و جزئي از وجود مرد و تمنيات مادي او شدن، جهاد است؟ 

در اين صورت زن اصلا وجود خارجي و عيني ندارد و صرفا در خواسته‌هاي مرد حل مي‌شود.
• نمي‌توان به زور و با اجبار کسي را باحجاب کرد. من در اين باره با امام هم ملاقات کردم و اعتراض کردم. اما نمي‌توانم جزييات را بگويم.
• من در مورد رئيس‌جمهورشدن زنان، حتي نزد امام رحمت‌الله عليه رفتم. امام گفت شما خودتان نماينده هستيد بگوييد چه بايد کرد؟» 
•در جامعه ما بسياري براي زن ارزشي قائل نيستند پس ناچاريم بر حقوق زنان تأکيد خاص داشته باشيم. اگر در جامعه هيچ تبعيضي نباشد نيازي بر اصرار بر حقوق يک گروه خاص نيست ولي تا زماني که به اين شرايط نرسيده‌ايم بايد بر حقوق زنان تأکيد کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر