پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 40256
تاریخ انتشار: 11 آبان 1396 00:26
مدیرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد

بانک سرمايه را مي‌فروشيم

شرقد نوشت: «سهاممان در بانک سرمايه را مي‌فروشيم»؛ اين آخرين اظهارنظر مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان درباره تصميمات اين صندوق براي خروج از دوران پرحاشيه سال‌هاي اخيرش بود. حاشيه‌هايي که با انتشار خبر اختلاسي بزرگ در صندوق ذخيره فرهنگيان آغاز شد و پس از چندي، رنگ‌و‌بوي سياسي به خود گرفت. در شرايطي که محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و از اعضاي کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان، حجم عمده فسادهاي صورت‌گرفته در اين صندوق را به سال‌هاي ٨٦ تا ٩٢ نسبت مي‌داد، اسدالله عباسي، نماينده اصولگراي شهرستان‌هاي رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي و عضو ديگر کميته تحقيق و تفحص، بيشترين تخلفات صورت‌گرفته در اين صندوق را مربوط به سال‌هاي ٩٢ تا ٩٥ مي‌دانست. تخلفاتي که حجم آن روزبه‌روز و با بررسي‌هاي بيشتر و کشف روابط تازه بين متخلفان، افزايش يافت و به‌مرور از اختلاس پنج‌هزارميلياردي به اختلاس ١٥هزار‌ميلياردي تبديل شد. در اين بين، تخلفات صورت‌گرفته در بانک سرمايه که ٤٦ درصد از سهام آن در اختيار صندوق ذخيره فرهنگيان است، بيش از ديگر تخلفات صورت‌گرفته خبرساز شد و کار را به آنجا رساند که حالا صندوق ذخيره فرهنگيان تصميم گرفته است عطاي بانکداري را به لقايش ببخشد و سهامش را در اين بانک بفروشد.
نبايد بانکداري مي‌کرديم
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در حاشيه نمايشگاه بانک، بورس و بيمه در گفت‌وگو با مهر از قصد صندوق ذخيره فرهنگيان براي فروش سهام خود در بانک سرمايه خبر داد و گفت: اصولا ورود صندوق به اين بانک صحيح نبود. اين بانک بدهکاران عمده‌اي دارد که به همه بانک‌هاي دولتي و خصوصي کشور بدهکارند و از ابتدا هم قصد نداشته‌‌اند بدهي خود را بپردازند؛ بنابراين آنها زندان هم مي‌روند، ولي پول‌ها را بازپرداخت نمي‌کنند؛ همان‌طور که يکي از بدهکاران، هشت ماه است در زندان به سر مي‌برد، ولي تا‌به‌حال هشت ريال هم از بدهي خود نپرداخته است. مهدي نيکدل با اشاره به رعايت‌نکردن قواعد و قوانين در پرداخت تسهيلات در اين بانک اضافه کرد: يک بدهکار ٥٠٠ ميليارد تومان پول را بدون وثيقه کافي از بانک خارج کرده است و از ٣٠، ٤٠ نفري که در اين پرونده به دادسراي پولي احضار شده‌اند، فقط چهار نفر آمده‌اند و شش نفر ديگر هم با وکلاي خود حاضر شدند و مابقي حتي به احضاريه دادسراي پولي توجه هم نکردند. شش ماه است از بدهکاران شکايت کرده‌ايم؛ اما هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم. اين در حالي است که کل دارايي ما در بانک سرمايه کمتر از پنج درصد پرتفوي صندوق ذخيره فرهنگيان است؛ اما ٩٥ درصد وقت خود را صرف اين بانک و حاشيه‌هاي آن مي‌کنيم؛ آن‌هم در حالي که حتي انتخاب مديرعامل اين بانک با نظر ما نيست و اختيار تنبيه و تعويض مدير خود را نیز نداريم. ١٠ ماه است هيئت‌مديره بانک سرمايه کامل نشده‌‌است و به‌جاي پنج نفر، سه نفر در هيئت‌مديره هستند.   
ربطي به هم ندارند
در حالي که مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان ٩٥ درصد حواشي صندوق ذخيره را به خاطر سهامداري در بانک سرمايه مي‌داند و جبار کوچکي‌نژاد، از اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و عضو کميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان، از اعطاي ٩٠ درصد تسهيلات بانک سرمايه تنها به ٣٠ نفر خبر مي‌دهد، فاطمه سعيدي، عضو ديگر کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، موضوع تخلفات بانک سرمايه و صندوق ذخيره فرهنگيان را جدا از يکديگر مي‌داند و معتقد است اين دو مسئله جز در موارد نادري به هم مرتبط نيستند. 
کوچکي‌نژاد هم البته در گزارش‌های خود از تخلفات صورت‌گرفته در صندوق ذخيره فرهنگيان، به موارد متعدد تخلف در ديگر زيرمجموعه‌هاي صندوق ذخيره مانند شرکت خانه‌سازي، پتروفرهنگ و سرمايه‌گذاري اشاره مي‌کند که نشان مي‌دهد ماجراي صندوق ذخيره فرهنگيان پيچيده‌تر از تخلفات بانکي باشد. ضمن آنکه سهم نزديک به نيمي از صندوق ذخيره از بانک سرمايه، تنها پنج درصد مجموعه دارايي‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان را شامل مي‌شود.
نتيجه تحقيقاتمان محرمانه است
در شرايطي که برخي از اعضاي کميته تحقيق‌ و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، جزئيات مختلفي از تخلفات صورت‌گرفته در اين صندوق را اعلام مي‌کنند، ميرحمايت ميرزاده، سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با «شرق» هرگونه اظهارنظر درباره نتايج اين تحقيقات تا پيش از ارائه به صحن علني مجلس را فاقد وجاهت قانوني مي‌داند و مي‌گويد: ما مدت زيادي را صرف بررسي ابعاد گوناگون اين پرونده کرده‌ايم و اکنون نيز در مراحل پاياني تهيه گزارش هستيم و در اين مرحله با دعوت از مديران و مسئولاني که اين تخلفات در دوره آنان شکل گرفته، آخرين توضيحات را از آنان دريافت کرده و سپس نتيجه نهايي گزارش را براي قرائت در صحن علني مجلس منتشر مي‌کنیم. تا آن زمان، هر اظهارنظري درباره ابعاد مختلف اين موضوع فاقد جامعيت و دقت لازم خواهد بود
صندوق ذخيره فرهنگيان چه دارد؟
نگاهي به صورت‌وضعيت دارايي‌هاي صندوق ذخيره فرهنگيان، نشان مي‌دهد اين صندوق تا پايان سال ٩٥ بيش از چهارهزارو ٤٠٠ ميليارد تومان سرمايه داشته است که سهم عمده آن را سهام بورسي و غير‌بورسي اين صندوق با ارزشي بيش از هزارو ٨٠٠ ميليارد تومان تشکيل مي‌دهد. اين صندوق که سرمايه‌گذاري‌هاي مختلفي در پتروشيمي، ملک و ساختمان، خدمات رفاهي و بيمه‌اي و البته بانکداري داشته، از ابتداي سهامداري در بانک سرمايه، ١٦٧ ميليارد تومان از اين بانک سود دريافت کرده است. نگاهي به ترکيب سهامداري صندوق ذخيره فرهنگيان در اين بانک، نشان مي‌دهد اين سهام به صورت خرد بين زيرمجموعه‌هاي صندوق تقسيم شده و شرکت سرمايه‌گذاري فرهنگيان ١٠درصد، شرکت ليزينگ فرهنگيان ١٠ درصد، شرکت فرايند ٩,٨٨ درصد، ساختماني معلم ٧.٦٤ درصد، اقتصاد و رفاه ٥.١٤ درصد و تأمين مسکن پنج درصد اين سهام ٤٧‌درصدي را در اختيار دارند.

فراتر از خبر
فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان پیش از سال ٩٢ اتفاق افتاده باشد یا پس از آن، پنج ‌هزار میلیارد تومان باشد یا ١٥‌هزار تومان، این مدیر مرتکبش شده باشد یا آن مدیر، اگرچه مهم است، تغییری در یک حقیقت مسلم ایجاد نمی‌کند: فرهنگیان ایرانی مهم‌ترین قربانیان نظارت ناکافی بر مدیرانی بوده‌اند که به گفته نمایندگان عضو کمیته تحقیق‌وتفحص، از صندوق ذخیره در پایان هر سال پاداش‌هایی میلیونی بین خود تقسیم کرده‌اند. نگاهی به دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد سرمایه‌ای که ریال به ریال و به‌طور مستمر هر ماه و پیش از واریز حقوق فرهنگیان از حسابشان کسر شده تا روزی در پایان ٣٠ سال خدمتشان به کمک آنها بیاید. صندوقی ثروتمند را به وجود آورده که نزدیک به ٨٥٠‌هزار فرهنگی عضو صندوق ذخیره در ریال به ریال آن شریک هستند. فرهنگیانی که خیلی از آنها حتی اسم شرکت‌هایی را که با پول آنان خریداری یا ایجاد شده، نشنیده‌اند. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر