پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 40058
تاریخ انتشار: 18 مهر 1396 18:25
سیاوش شهریور
اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی مناسبی در جامعه ایرانی دارند که با توجه به فشار رویه تزاید افکار عمومی، باید به ارائه یک بازپس‌دهی حساب اجتماعی بیندیشند. سؤالی که در خرد جمعی اصلاح‌طلبان شکل گرفته، این است که آیا سخاوت در هزینه‌کرد این سرمایه عظیم برای پرکشیدن چند بازیگر حرفه‌ای، بدون درنظرگرفتن فایده و سود آن، اقدامی عقلایی و مآل‌اندیشانه است؟ آیا نباید بحث هزینه‌- فایده را در حوزه این سرمایه حیاتی جدی گرفت! این موضوع حداقل ما را مجبور می‌کند در موضوعات اساسی، مهم و مبتلا به سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، به ارائه نقطه‌نظرات، رویکردها، استراتژی‌ها، باورها و دیدگاه‌هایمان بپردازیم و نسل نوجوان و جوان کشور را در این حوزه آگاه کنیم. 
به نظر می‌رسد تجزیه گفتمان اصلاح‌طلبی به اهداف جزئی (تاکتیک) و کلی (استراتژی) و کوتاه‌مدت و بلندمدت و موضوعاتی اساسی و حاشیه‌ای، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و مبانی و اصول اجرائی، مقطعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. نباید شک داشت که عملکرد ما در همه زمینه‌ها، به‌شدت از طرف مردم و به‌ویژه این طبقه خاص اجتماعی، رصد و واکاوی شده و  تحلیل می‌شود و آنچه دراین‌باره مهم می‌نماید، این است که صداقت و شفافیت با مردم حتی اگر بعضی از دیدگاه‌های ما را قبول نداشته باشند، می‌تواند سهم ما را از سرمایه اجتماعی ملی گسترش و افزایش دهد؛ اینکه روشن شود چرا در انتخابات‌ شرکت می‌کنیم؟ چرا ليست انتخاباتی می‌دهیم؟ بر اساس چه ویژگی‌ها و مکانیسم‌هایی ليست‌ها بسته می‌شود؟ آیا در چینش ليست‌ها و شرکت در انتخابات، برنامه‌ای مشخص و خروجی روشنی وجود دارد؟ نظرمان درباره آزادی‌های مدنی و اجتماعی چیست؟ ما با کدام برنامه مشخص شرکای سیاسی انتخاباتی خود را انتخاب می‌کنیم؟ درباره آزادی‌های سیاسی و دینی چگونه می‌اندیشیم؟ چه راهبردی برای حوزه اقتصادی داریم؟ در حوزه هویت ملی و ظرفیت‌های فرهنگی چگونه فکر می‌کنیم؟ نگاهمان به حوزه زنان و جوانان چیست؟ درباره حجاب چگونه می‌اندیشیم؟ موسیقی را تا کجا باور داریم؟ شایسته‌سالاری را تا کجا به رسمیت می‌شناسیم؟ در حوزه اقلیت‌های مذهبی و دینی چه باورهایی داریم؟ به سیاست‌های جاری در حوزه قدرت معتقد هستیم و سیاست‌های خارجی‌مان بر چه جهاتی استوار است؟ تا چه اندازه به شورایی‌شدن امور ایمان داریم؟ و ده‌ها پرسش دیگر که در زبان جمعی اصلاح‌طلبان جاری است. 
اما آنچه به نظر نگارنده امروز بیش از همیشه اصلاح‌طلبی به آن نیاز دارد، آگاه‌کردن ملت به‌ویژه زنان و جوانان از برنامه‌ها، روش‌ها و دیدگاه‌های روشن، شفاف و صادقانه‌ای است که اصلاح‌طلبان در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند. شاید تعلل، تغافل، کوتاهی و محافظه‌کاری دراین‌باره، در درازمدت وکوتاه‌مدت ضربات جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد کند. تصمیم سخت، تاریخی، روشن و شجاعانه امروز در بیان اهداف، استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، باورها و دیدگاه‌ها، اصلاح‌طلبان آینده سیاسی ما را خواهد ساخت. نقطه عزیمت جریان اصلاح‌طلبی به طرف آینده روشن سیاسی و انتخاباتی از دروازه شفاف‌سازی و اعتماد مردم شکل می‌گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر