جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 40003
تاریخ انتشار: 13 مهر 1396 21:21
بانك مركزي هفته پيش در گزارشي از تحولات بازار مسكن درشهر تهران،خبر از رشد ٢/٩ درصدي معاملات مسكن در شهريورماه نسبت به ماه مشابه سال قبل داد و همزمان هم از رشد ٧/٩ درصدي قيمت مسكن خبر داد تا نشان دهد رونق به بازار مسكن بازگشته است و ديگر خبري از ركودي كه فعالان بازار از آن صحبت مي‌كنند، نيست.
به گزارش اعتماد، در اين گزارش بانك مركزي اعلام شده بود كه در شهريور ماه سال ١٣٩٦ حجم معاملات واحدهاي مسكوني و متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع واحد مسكوني در شهر تهران به ترتيب به ٥/١٥ هزار فقره و ٦/٤٧ ميليون ريال رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ٢/٩ و ٧/٩ درصد افزايش نشان مي‌دهد. بررسي تحولات بازار اجاره‌بهاي مسكن در شهريور ماه سال ١٣٩٦ نيز مويد تغيير متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در اين دوره است، به طوري كه شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ٦/٨ و ٦/٧ درصد رشد را نشان مي‌دهد.
 
همزمان وزارت راه و شهرسازي خبر از تغييراتي در برنامه تسهيلاتي مسكني داد و معاونان وزير راه و شهرسازي با اعلام‌هاي جسته و گريخته خبر از روي خوش دولتي در بحث تسهيلات مسكن دادند تا شايد بالاخره بعد از چند سال مسكن وارد فازي جديد شود؛ فازي كه اگر همه خانه به دوشان را خانه‌دار نمي‌كند اما مي‌تواند تعداد اندكي را صاحبخانه كند.
 
در عين حال پيگيري‌ها از تغييرات در تغيير يا بهتر است بگويم كاهش نرخ سود وام مسكن كار را به جايي رساند كه مسوولان مسكني در آستانه همايشي كه بسته سياست‌هاي مسكني را نشانه گرفته است خبر از اعلام تغييرات در هفته آينده بدهند. پس از دو تصميم وزارت مسكن و شهرسازي از افزايش تسهيلات مسكن تا كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن يكم، اين سومين شوك به بازار مسكن است كه در هماهنگي دو دستگاه يعني وزارت مسكن و شهرسازي وبانك مركزي، اجرايي خواهد شد.
 
رخت نو  بر سياستگذاري‌هاي گذشته
حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي كه مسوول مستقيم بحث مسكن در وزارت راه و شهرسازي است كه اخيرا از سياست‌هاي تازه دولت براي رونق بخشيدن به بازار مسكن خبرداده، در عين حال گفته است كه جزييات سياست‌هاي جديد اعطاي وام مسكن در هفته آينده اعلام مي‌شود.
 
آن‌طور كه مظاهريان گفته به زودي هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن با حضور وزير راه وشهرسازي، شهردار تهران و مديرعامل بانك‌مسكن برگزار خواهد شد و در اين همايش تامين مالي مسكن يكي از مهم‌ترين پانل‌هاي تخصصي همايش سياست‌هاي توسعه مسكن است كه با توجه به حضور مديران بانك مسكن در اين همايش، سياست‌هاي نوين اعطاي وام مسكن اعلام خواهد شد.
 
 شايد به همين دليل است كه يك هفته مانده به برگزاري اين همايش، وزير راه و شهرسازي معاون جديدش در بخش پولي و مالي را ديروز منصوب كرد و براي محمدهاشم بت‌شكن، مديرعامل بانك مسكن حكم مشاوري وزير راه و شهرسازي در امور بانكي و پولي را امضا كرد تا نشان دهد براي اين بخش تصميم‌هاي خاصي دارد.
 
البته مظاهريان برگزاري اين همايش را فرصتي براي ارايه نظريات دولت در بخش‌هاي مرتبط با حوزه مسكن در يك محيط علمي و دانشگاهي خوانده و گفته است كه دولت آماده شنيدن نقدها از محافل تخصصي است.
 
مظاهريان با اظهار اميدواري نسبت به جمع‌بندي در خصوص نظام تامين مالي و مسكن اقشار كم‌درآمد، يادآور شده است: «سياست زمين، شهرسازي، اقتصادشهر و بازار مسكن در پانل‌هاي تخصصي در همايش دو روزه سياست‌هاي توسعه مسكن با حضور نمايندگان بخش خصوصي مورد واكاوي و جمع‌بندي قرار خواهد گرفت. موضوع اين همايش با پيش‌فرض اصلاح سياست‌ها برگزار مي‌شود و هدف اصلي اين همايش اصلاح و تدوين سياست‌هاي دولت در يك محيط كاملا آزاد و تخصصي است. به همين دليل پيش‌بيني شده است تا بخش خصوصي در همه پانل‌ها حضور داشته باشد و گفت‌وگو درباره مسائل بخش مسكن شكل گيرد. بازار مسكن نيز يكي ديگر از محورهاي اين همايش است كه براي نخستين‌بار با حضور نمايندگان بخش خصوصي، مديران دولتي و اساتيد دانشگاه به تحليل وضعيت كنوني و آتي بازار مسكن خواهد پرداخت.»
 
جالب اينجاست كه معاون وزير راه و شهرسازي از حضور شهردار و معاونان شهرداري در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن خبر داده و گفته است: «امسال با توجه به نزديكي دولت و شهرداري، شاهد حمايت شهرداري از اين همايش و حتي حضور شهردار در مراسم افتتاحيه خواهيم بود.»
 
صندوق پربار مسكن
 هر چند كه مظاهريان به عنوان مسوول مستقيم بخش مسكن اشاره زيادي به موضوع تغييرات در بسته مسكني دولت نكرده است اما عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در شرايطي كه هنوز هيچ بحثي در مورد بسته تسهيلاتي مسكن نشده است در جمع خبرنگاران گفته است: «كاهش مدت بازپرداخت تسهيلات مسكن نيازمند بررسي بيشتر در بانك مركزي است.»
 
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه پيگير كاهش دوره بازپرداخت دريافت تسهيلات وام خريد مسكن هستم، همچنين گفته است: «وزارت راه‌و‌شهرسازي به دنبال كاهش مدت بازپرداخت تسهيلات خريد مسكن است و اين موضوع نيازمند بررسي‌هاي بيشتر در بانك‌مركزي است. دريافت تسهيلات ٨٠ ميليون توماني براي يك نفر و ١٦٠ ميليون توماني براي زوجين جوان از طريق حساب پس انداز صندوق خانه يكم در بافت‌هاي فرسوده شهري تهران با نرخ سود تسهيلات ٨ درصدي شرايط مناسبي را براي متقاضيان خريد مسكن فراهم كرده است. استقبال خوبي براي سپرده‌گذاري در صندوق پس‌انداز مسكن يكم شده و آمارها نشان مي‌دهد بيش از ٢٦٠ هزار نفر در اين صندوق پس‌انداز كرده‌اند.»
 
او همچنين درباره سياست تسهيل دريافت وام خريد مسكن هم گفته: هرچند ميزان سپرده متقاضيان در اين صندوق هر ٦ ماه دو برابر مي‌شود، اما وزارت راه‌و‌شهرسازي به دنبال كاهش اين مدت بوده و اين موضوع نيازمند بررسي‌هاي بيشتر در بانك‌مركزي است.
 
وزير راه و شهرسازي همچنين درباره واگذاري واحدهاي مسكن مهر نيز به متقاضيان گفته است: «پروژه مسكن مهر در مراحل پاياني قرار دارد و به تدريج با آماده شدن اين واحدها به خصوص در شهر جديد پرديس، واحدهاي آماده به متقاضيان واگذار مي‌شود.»
 
آخوندي درباره مسكن‌اجتماعي هم گفته: «طبق مصوبه هيات دولت و در برنامه ششم توسعه بنياد مسكن انقلاب اسلامي مسوول اجراي طرح مسكن‌اجتماعي و حمايتي با ساير نهادهاي مرتبط است و اكنون بنياد مسكن در حال پيگيري تامين منابع مالي از سازمان برنامه و بودجه است.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر