جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 39958
تاریخ انتشار: 10 مهر 1396 21:42
همایش تجاری «ایران 20ماه پس از برجام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» گزارش می‌دهد

فاز تازه روابط تجاری با سوییس

نامش با برجام گره خورده است؛ مهد صلح و زمان؛ «ژنو»، شهری با شهرت جهانی و با مرکزیت اقتصادی. از طرفی، به دلیل قرارگیری سازمان‌های بین‌المللی متعدد از جمله «آژانس‌های سازمان ملل متحد و صلیب سرخ، مرکزی جهانی برای دیپلماسی به شمار می‌رود و همین موضوع باعث شده که این شهر با عنوان «پایتخت صلح» شناخته شود.
فرشته فریادرس: نامش با برجام گره خورده است؛ مهد صلح و زمان؛ «ژنو»، شهری با شهرت جهانی و با مرکزیت اقتصادی. از طرفی، به دلیل قرارگیری سازمان‌های بین‌المللی متعدد از جمله «آژانس‌های سازمان ملل متحد و صلیب سرخ، مرکزی جهانی برای دیپلماسی به شمار می‌رود و همین موضوع باعث شده که این شهر با عنوان «پایتخت صلح» شناخته شود. همان جایی است که کنوانسیون ژنو در آن امضا شد که نگرانی عمده آن رفتار با غیرنظامیان و اسرای جنگی بود. «به غیر از وقت هر چیز دیگری قابل خریداری است» ضرب‌المثل سوییسی‌ها است. شاید همین وقت‌شناسی‌شان کافی بوده تا آنها به بزرگ‌ترین سازندگان ساعت در دنیا مشهور شوند و اقتصادشان رقابت‌پذیرترین اقتصاد جهان لقب بگیرد.
حال ایران در دوران پسابرجام که امضای آن در این شهر تاریخی که با لبخند معروف «محمدجواد ظریف» مرد شماره یک سیاست ایران در بالکن کوبورگ ژنو، پیوند خورده است، هیاتی تجاری بار دیگر روانه این شهر کرده تا به بازآفرینی روابط خود با اروپا و معرفی چهره مطلوبی از اقتصاد ایران بپردازد؛ اما هنوز موانعی برسر راه تبادلات تجاری و بانکی ایران وجود دارد که کار را برای تجار ایرانی سخت می‌کند. سیاست‌های هرج‌ومرج‌طلبانه «دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا» که شرکت‌ها و بانک‌های خارجی را برای مبادله با ایران دچار تردید و یک نوع ترس و نگرانی کرده است. اما راهکار دور زدن این مانع بزرگ چیست؟ ایران برای تغییر این شرایط دیپلماسی تازه‌یی را در دستور کار خود قرار داده و با مذاکرات تجاری مستقیم در حال اطمینان بخشی به دولت‌ها و بانکداران خارجی است؛ دیپلماسی اقتصادی فعالی که شکل جدیدی نیز به خود گرفته است. اما چرا رابطه با سوییس برای ایران مهم است؟ در پاسخ باید گفت این کشور به عنوان هاب بانکداری جهانی درکنار سایر مزایای اقتصادی برای ایران، می‌تواند دروازه‌یی به سوی بانکداری جهانی باشد. سوییس با داشتن معتبر‌ترین بانک‌های جهانی به عنوان مرکز ذخیره اموال جهانیان محسوب می‌شود. این کشور با ذخیره بیش از 35 درصد از دارایی‌های جهان قطب سرمایه جهانی است و همه می‌دانند که راه همکاری میان بانک‌ها از ژنو می‌گذرد. از این منظر، حضور هیات‌های ایرانی در کشوری چون سوییس می‌تواند دو دستاورد مشخص به همراه داشته‌باشد؛ اول اینکه این بازدیدها و مذاکرات منجر به افزایش آگاهی بخش‌خصوصی ایران در مورد کشورهای دیگر می‌شود و دوم اینکه با هدایت درست گفت‌وگوها تصویری شفاف و قابل اتکا از اقتصاد ایران را به کشورهای دیگر ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر، رییس اتاق تهران در سفر خود به ژنو و دیدار با طرف‌های سوییسی، براین نکته تاکید کرد که سوییس باید احتیاط خود را برای برقراری مبادلات بانکی کنار بگذارد. مسعود خوانساری خطاب به کشورهای اروپایی نیز اظهار کرد که موضع خود را در برابر سیاست‌های ترامپ به‌طور روشن بیان کنند؛ آیا قصد دارند زیر توافق بزنند یا اینکه می‌خواهند ترامپ را وادار کنند از مواضع اشتباه خود کوتاه بیاید.
 
چهارشنبه هفته گذشته یک هیات 40 نفره از اتاق تهران به سرپرستی رییس اتاق تهران برای بررسی شرایط توسعه روابط دوجانبه میان ایران و سوییس عازم ژنو شد. بخش خصوصی ایران در دوران پسابرجام برای تسهیل مسیر تجارت با دنیا درصدد اعزام هیات‌های تجاری مختلف به اقصا نقاط دنیاست تا بتواند چهره مطلوبی از اقتصاد ایران پس از سال‌ها دوری از عرصه تجارت جهانی به دلیل تحریم‌ها به دنیا معرفی کند. اگرچه با اجرای برجام، مهم‌ترین گام ممکن برای اتصال پل ارتباطی با اقتصاد دنیا برداشته شده، اما هنوز موانعی وجود دارد که ادامه راه را برای فعالان اقتصادی ایران دشوار کرده است. این‌بار دیپلماسی تجاری به کمک دولتمردان آمده تا با لابی‌گری و رایزنی با مقامات ارشد اقتصادهای بزرگ و کوچک دنیا در راستای حل موانع و چالش‌ها، گام‌های مستحکم‌تری بردارد. برگزاری همایش تجاری ایران در ژنو سوییس با عنوان «ایران 20ماه پس از برجام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» یکی از گام‌های مثبت بود که از سوی اتاق ایران و سوییس کلید خورد تا چهره مطلوبی از اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی ژنو شهر صلح و دیپلماسی به تصویر بکشد. از آن‌سو به گفته رییس اتاق تهران در فضای اقتصاد جهانی رسم است که دوطرف مذاکره‌کننده بخش‌ خصوصی به دلیل وجود زبان مشترک و اهداف یکسان، قدرت مذاکره و همکاری بیشتری به نسبت دولت‌ها دارند. از این رو، هیات اعزامی اتاق تهران تلاش می‌کند تا ضمن بازدید از شرکت‌ها و برخی صنایع سوییسی مقدمات همکاری و تامل بیشتر را میان بخش‌خصوصی دو کشور فراهم آورد. حال از آنجا که موضوع اصلی امروز اقتصاد ایران جذب سرمایه‌ بیشتر برای کمک به ایجاد اشتغال و توسعه کشور است؛ قطعا سرمایه‌های خارجی در این دوره زمانی می‌توانند راهگشای اقتصاد ایران باشد، اما باید در نظر داشت که سرمایه‌گذار خارجی پس از انجام مذاکرات طولانی و سنجیدن فضای کسب‌وکار در اقتصاد هدف به سمت آن کشور متمایل می‌شود.
 در همایش ایران 20 ماه پس از برجام چه گذشت؟
در همین راستا خبرنگار تعادل سعی کرده گزارشی از رویدادهایی که در این سفر با حضور فعالان اقتصادی ایران و سوییس روی داده را برای خوانندگان ترسیم کند. در این همایش تجاری که با عنوان «20 ماه پس از برجام؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور فعالان اقتصادی دو کشور سوییس و ایران برگزار شد، دیدگاه‌های خوبی درباره شرایط حال حاضر ایران در بخش‌های مختلف از سوی صاحب‌نظران مطرح شد. این همایش با سخنرانی رییس اتاق تهران آغاز شد. مسعود خوانساری با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها بهترین بستر را ایجاد کرده تا شرکت‌های اروپایی و به خصوص سوییسی بتوانند از طریق ایران به بازار ٤٠٠ میلیونی منطقه دسترسی پیدا کنند، عنوان کرد: تحریم‌های یک‌سویه از بین رفته و زمان سرمایه‌گذاری فرا رسیده است.
او در صحبت‌های خود دو گزارش مهم را مورد اشاره قرار داد؛ یک گزارش کمیسیون اروپا طی 7ماهه 2017 است که براساس داده‌های این گزارش، سطح مبادلات تجاری ایران با اروپا، 80‌درصد افزایش یافته است. اما گزارش دوم مربوط به سازمان انرژی اتمی است که اعلام می‌کند ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. خوانساری در عین حال بر این موضوع نیز تاکید کرد که اقتصاد ایران در این سال‌ها از یک‌سو به دلیل تحریم‌ها و از سوی دیگر به دلیل سوءمدیریت‌های داخلی با معضلات زیادی مواجه بوده است. او به تورم بالای 40‌درصد اقتصاد در دولت قبلی نیز اشاره کرد و گفت: ما در این سال‌ها یک اقتصاد تورمی همراه با رکود را تجربه کردیم. رییس اتاق تهران در ادامه سخنان خود خطاب به فعالان خصوصی دو کشور عنوان کرد: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت جدید ثبات اقتصادی بر کشور حاکم شد ما شاهد خروج اقتصاد از رکود تورمی بودیم. به‌طوری که تورم از 40‌درصد به کمتر از 10‌درصد رسید. خوانساری همچنین با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگی چون توتال فرانسه و خودروسازان فرانسوی با ایران وارد تبادلات تجاری و انعقاد سرمایه‌گذاری شدند، ادامه داد: علاوه بر اینها قراردادهایی نیز با بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران منعقد شده است. ورود 200هیات تجاری و اقتصادی به ایران در پسابرجام، موضوع دیگری بود که مورد اشاره خوانساری قرار گرفت.
«بحث اصلاح نظام بانکی ایران» محور دیگر صحبت‌های رییس اتاق تهران بود؛ او این اطمینان را به طرف‌های سوییسی داد که در حال حاضر دولت ایران روی اصلاح مشکلات نظام بانکی متمرکز است، نخستین مشکل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بود و مشکل بعدی هماهنگ کردن نظام بانکی با استانداردهای بانکی بین‌المللی بود که فاز یک و دو آن انجام شده است؛ از این رو به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران باشد. خوانساری به این نکته نیز اشاره کرد که اقداماتی با همکاری اتاق بازرگانی تهران با دولت اصلاحاتی در بحث مقررات بیمه، بانک‌ها و مالیات انجام شده است.
 آمادگی ایران و سوییس محتاط؟
از سوی دیگر خوانساری در گفت‌وگوی خود با روزنامه «ژنوتیریبون» تاکید کرد که برجام با حضور 5 ابرقدرت غیر از امریکا صورت گرفته اما این پرسش مطرح است که آیا کشورهای اروپایی نیز قصد دارند زیر توافق بزنند؟ واقعا پاسخ دهند که در برابر سیاست‌های مغرضانه دونالد ترامپ می‌خواهند چه موضعی اتخاذ کنند. او بر این موضوع تاکید کرد که ترامپ به هیچ‌وجه نمی‌تواند بدون یک اتحاد همه‌گیر و به صورت مجزا این توافقنامه مهم بین‌المللی را نادیده بگیرد. خوانساری تاکید کرد که آمادگی از سمت ایران برای برقراری روابط بانکی وجود دارد، اما این تمایل هم باید در طرف مقابل دیده شود. رییس اتاق تهران این پرسش را نیز مطرح کرد که چرا دیگر کشورها حاضرند با ایران مبادلات بانکی خود را برقرار کنند، اما سوییس که مرکز بانک دنیاست، در این زمینه پیشقدم نمی‌شود؟. پدیده فساد مالی و فضای کسب و کار موضوع مهم دیگری بود که مورد پرسش این خبرنگار سوییسی قرار گرفت؛ او در این باره خوانساری را این‌گونه مورد پرسش قرار داد که یکی از نگرانی‌های عمیق شرکت‌های سوییسی برای ورود به ایران بحث فساد مالی است چه اطمینانی می‌توان در این زمینه به آنها داد؟ رییس اتاق تهران در پاسخ به این پرسش مهم تصریح کرد که من پدیده فساد در ایران را رد نمی‌کنم اما دولت جدید تمام تلاش خود را برای اصلاح روش‌ها به کار بسته است. البته این را هم باید بگویم، مگر می‌شود کشوری را پیدا کرد که فساد در آن نباشد.
 تمایل سوییس به ایران
البته از آن‌سو معاون دبیرکل اتاق ژنو نیز با ابراز خوشحالی از اجرای برجام و اهمیت آن برای سوییس از تمایل شرکت‌های سوییسی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در ایران گفت. وینسنت زوبیلیا، با تاکید بر اینکه آغوش سوییس به روی شرکت‌های ایرانی باز است، تصریح کرد که هرچند سوییس نمی‌تواند بر مسائل سیاسی در جهان از جمله روابط با امریکا اثرگذار باشد اما مشتاق همکاری با شرکت‌های ایرانی هستیم. او ادامه داد: در همه زمینه‌ها آماده همکاری با طرف‌های ایرانی هستیم اما مهم‌ترین مانع همکاری مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول بین دو کشور است. پس از رفع این مشکل از حضور یک بانک ایرانی در سوییس برای تسهیل روابط بین بانکی استقبال می‌کنیم. معاون دبیرکل اتاق ژنو همچنین با اشاره به اینکه سوییس در منطقه اروپا از نظر تکنولوژی در جایگاه اول ایستاده است، گفت: سال گذشته به ایران سفر کردم و به دانشگاه شریف آمدم و مشاهده کردم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها از نظر تکنولوژی سطح بالایی دارد و این یعنی زمینه همکاری‌های فنی بین دو کشور وجود دارد. همچنین ژنو برای کشوری مثل ایران که دارای ذخایر نفت و گاز است، پایگاه مناسبی برای فروش مواد اولیه محسوب می‌شود.
 10نکته مهم توافق
در ادامه این همایش تجاری، بابک حقوقی وکیل تجاری درباره آثار اجرای برجام بر اقتصاد ایران برای شرکت‌های سوییسی به ایراد سخنرانی پرداخت. او بر این نکته تاکید کرد که موقعیت ایران از نظر سیاسی و اقتصادی در قیاس با گذشته متفاوت است و شرکت‌های خارجی می‌توانند وارد اقتصاد ایران شوند. نکته‌یی که او به آن اشاره کرد این بود که به دلایل سیاسی و دیگر دلایل، ما باید به بازآفرینی در خارج از امریکا فکر کنیم؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها برای اشخاص امریکایی یا زیرسلطه مدیران امریکایی هستند؛ موضوعی که باید مدنظر طرف ایرانی قرار گیرد. البته به گفته او، بسیاری از بانک‌های غیرامریکایی که خودتان می‌دانید مشکلات زیادی دارند که این می‌تواند یک مانع باشد برای اینکه بخواهند بدون در نظر گرفتن امریکا با ایران وارد معامله شوند. حقوقی ادامه داد: اما بسیاری از افرادی که اینجا هستند و حتی همه افراد، غیرامریکایی هستند. ما می‌خواهیم درباره کمپانی‌های غیرامریکایی صحبت کنیم. به گفته او، با وجود اینکه ۲۰ماه از برجام گذشته است، کمپانی‌های امریکا هنوز از کار کردن و سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات در ایران منع شده و اجازه کار ندارند. تنها برخی استثناهای بسیار اندک وجود دارد.
این در شرایطی که بنا به اظهارات حقوقی، ایران از نظر استراتژیک می‌تواند شریک خوبی برای شرکت‌های اروپایی باشد. اما امریکا به قول ایرانی‌ها رفتارش را بر این اصل تنظیم کرده که ما را به مرگ بگیرد که به تب رضایت بدهیم. بنابراین باید با اطلاع از این رفتار با آنها برخورد کنیم. او بر این نکته نیز تاکید دارد که سعی امریکا این بوده که با روش‌های تند با ایران برخورد کند اما نکته این است که ایران به تعهداتش پایبند مانده است. بر همین اساس به گفته حقوقی در توافق و اتفاقات بعد از آن به نکات مورد اشاره در زیر توجه کند؛ 1- ضربه محکم و ناگهانی به JCPOA. 2- اگر ایران به طور قابل توجهی تعهدات هسته‌یی خود را نقض کند، تحریم بین‌المللی و ایالات متحده مجددا اعمال می‌شود. 3- قراردادهای امضا شده قبل از اسنپ بک مورد توجه قرار نگرفته است.
4- یک مشکل بزرگ اقتصاد ایران عدم شفافیت است که موضوعی پیش‌گیرنده از جهت رفع تحریم‌ها شده است. از سوی دیگر به گفته او نکاتی که باید در جذب سرمایه خارجی مد نظر باشد شامل مواردی چون «چشم‌انداز سیاست ترامپ و تلاش برای تضعیف JCPOA و واکنش‌های احتمالی ایران، اروپا و سایر امضاکنندگان توافقنامه، تجارت در مقابل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران، پتانسیل بازگشت ریسک‌های قابل توجه ثروت با «انطباق دقیق قوانین بین‌المللی(برای امریکایی‌ها و غیرامریکایی‌ها)، دانش کشور(فرهنگ کسب وکار، قانون تغییرات آب و هوایی، روابط و...) و قرارداد معقول و حمایت‌های قانونی(اسنپ‌بک، FM، حل اختلاف) » است.
 ترس از امریکا، بزرگ‌ترین مانع
در پنل دیگری که با حضور شریف نظام مافی ریاست اتاق بازرگانی ایران- سوییس برگزار شد، «معضلات موجود بر سر راه مبادلات تجاری ایران» مورد بررسی قرار گرفت. آنچه در این پنل مورد اشاره قرار گرقت این بود که تولید در ایران به نسبت واردات به صرفه‌تر است. به عبارتی؛ نگاه به اقتصاد برای سرمایه‌گذاری‌ها مشترک تولید برای صادرت باشد؛ چراکه در این صورت سرمایه‌گذار دیگر نگران پیدا کردن محصول خود نخواهد بود.
اما آنچه از برآیند صحبت‌های طرف سوییسی می‌توان دریافت کرد «نگرانی از سیاست‌های غیرشفاف دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکاست که اجازه نمی‌دهد دولت‌ها و شرکت‌های خارجی به راحتی برای ادامه روابط خود با ایران دست به انتخاب بزنند. اگرچه به گفته آنها تجار خارجی نگاه مثبتی به فعالیت در ایران دارند؛ اما مانع بزرگی که آنها را برای تجارت با ایران با تردید مواجه کرده و همچنان در یک دوره انتظار به سر می‌برند «مانعی امریکایی و ترس از سیاست‌های ترامپ» است که می‌توان آن را به عنوان بزرگ‌ترین مانع در راه پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری ایران دانست. از این رو به نظر می‌رسد، این نگرانی به حدی است که حتی نمایندگان برخی از بانک‌ها بدون اینکه اسمی از آن برده شود در این همایش حضور داشتند. حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود چنین نگاهی آیا می‌توان این انتظار را داشت که بانک‌های سوییسی برای تعامل با ایران پیشقدم شوند؟ شریف نظام‌مافی در این باره می‌گوید: متاسفانه بانک‌های سوییسی به دلیل نگرانی از سیاست‌های ترامپ و ترس از جریمه شدن ترجیج می‌دهند فعلا سیاست انتظار را پیش بگیرند. به گفته او چنانچه امریکا تصمیم بگیرد به تنهایی از برجام خارج شود و تحریم‌های تجارت فرامرزی خود را اعمال کند، این بدان معناست که اگر شرکت‌های اروپایی با ایران کار کنند، تحریم و جریمه خواهند شد. از آن سو راه‌حلی که در این زمینه وجود دارد، این است که مقامات اروپایی باید جلو تحریم‌های تجارت فرامرزی امریکا را بگیرند؛ کاری که در دهه 80 با تحریم‌های فرامرزی امریکا در مورد شوروی سابق انجام دادند؛ با قانون جدیدی که در آن زمان وضع شد. به طوری که اگر فرد یا شرکتی به تحریم‌های فرامرزی امریکا توجه می‌کرد به منزله این بود که قوانین اروپا را زیر پا گذاشته است؛ این رویکرد اروپا سبب شد که امریکایی‌ها از مواضع خود کوتاه بیایند.
آنچه در این همایش مورد سوال قرار گرفت، این بود که آیا اروپایی‌ها می‌توانند با اصرار خود بر پایبندی به برجام، امریکا تغییر رویکرد داده و از مواضع خود کوتاه بیایید یا خیر؟ البته از نظر فعالان اقتصادی پاسخ به این پرسش بسیار سخت و دشوار خواهد بود؛ زیرا بازار 80 میلیونی ایران با قدرت خرید پایین در مقابل بازار 350میلیونی امریکا با قدرت خرید بالا قابل قیاس نیست؛ بنابراین چنانچه دولت امریکا به شرکت‌های خارجی بگویید اگر با ایران کار کنید، امکان فعالیت در بازار امریکا را نخواهید داشت؛ قطعا شرکت‌های خارجی با ایران کار نخواهند کرد. در این بین شاید تنها کاری که دولتمردان و فعالان اقتصادی می‌توانند، انجام دهند این باشد که واقعیت‌های بازار ایران ازجمله پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که وجود دارد را به خوبی برای طرف‌های خارجی به تصویر بکشند. از سوی دیگر، فعالان اقتصادی همچنان به مشکلاتی که در تجارت و تولید ایران وجود دارد نیز اشاره کردند. بحث‌هایی چون «قوانین و مقررات مربوط به قانون کار، مالیات، بیمه، مشکلات مالی.» البته به گفته آنها، اقتصاد ایران نیز از مزایایی چون «نیروی کار ارزان و تحصیلکرده، هزینه پایین تولید، بازار 400میلیونی منطقه و...» برخوردار است که می‌تواند هر سرمایه‌گذاری را برای ورود به ایران ترغیب کند. در ادامه این همایش یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون که به عنوان نماینده‌یی از صنعت بیمه به این همایش دعوت شده در بخش ریسک‌های مالی، بیمه و بیمه‌های اتکایی به سخنرانی پرداخته و به سوالات حاضران و مجری برنامه پاسخ داد. وی به تشریح وضعیت بازار بیمه در ایران برای شرکت‌کنندگان پرداختند. او در ادامه مزیت‌های بازار بیمه در ایران را تشریح و اعلام کرد که ایران تولید‌کننده 18‌درصد از حق بیمه منطقه مِنا(خاورمیانه و شمال آفریقا) بوده و از این حیث در جایگاه دوم در این منطقه قرار می‌گیرد. به گفته مظلومی، ایران به عنوان دومین کشور دنیا از نظر منابع گازی و چهارمین کشور از نظر منابع نفتی که ایران را در جایگاه نخست جهان از نظر مجموع منابع نفت و گاز قرار می‌دهد و با دارا بودن 80 میلیون نفر جمعیت که یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیاست، جذابیت بسیار زیادی در زمینه صنعت بیمه هم برای بیمه‌گران داخلی و هم برای بیمه‌گران اروپایی به خصوص در بخش بیمه‌های انرژی و بیمه‌های زندگی داراست. وی تاکید کرد که ایران یکی از معدود کشورهای اسلامی است که بیمه را به شکل سنتی آن قبول کرده و فعالیت‌های بیمه مطابق با قوانین و استانداردهای بین‌المللی صورت می‌پذیرد.
 دیدگاه سوییسی‌ها چه بود؟
مدیر ایرانی یک شرکت سوییسی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد که سوییس هاب شرکت‌های تجاری نفتی جهان است؛ به طوری که روزانه از هر ١٠٠بشکه نفتی که در جهان معامله می‌شود ٣۵بشکه از طریق شرکت‌های مستقر در سوییس انجام می‌شود. با این وجود به دلیل ساختار مطلقا دولتی نفت در ایران امکان استفاده از این خدمات شرکت‌های سوییسی وجود ندارد. نظام مالیاتی در سوییس براساس معیار مذاکره است بنابراین شرکت‌ها می‌توانند در وضعیت بهتری امکان پرداخت مالیات را پیدا کنند. همچنین در سوییس نیروی متخصص فراوانی وجود دارد. شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این مزیت‌ها با سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کنند. در صورتی که بخش خصوصی ایران بتواند مجوز حضور در فضای تجاری نفت را پیدا کند، قطعا سوییس امکانات خوبی برای خلق ارزش افزوده بیشتر برای ایران را مهیا می‌کند. از سوی دیگر یک کارگزار بانک هندوجا در گفت‌وگو با ما «تحریم‌ها و ترس بانک‌های سوییسی از جریمه شدن از سوی دولت امریکا» را دو مانع اصلی بر سر راه مبادلات بانکی با ایران عنوان می‌کند. البته او به این موضوع اشاره می‌کند که زیرساخت‌های لازم در ایران برای تعاملات بانکی وجود ندارد که باید در این زمینه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند. البته او بر این موضوع نیز اشاره می‌کند که بانک‌های بزرگ سوییسی به دلیل اینکه با بانک‌های امریکا مراودات بانکی برای کار با ایران شرایط سختی را دارند اما بانک‌های کوچک در این زمینه می‌توانند پیشقدم شوند اما چون آنها هم با بانک‌های بزرگ رابطه دارند اگر اجازه فعالیت با ایران به آنها نیز داده نشود، کار سخت‌تر خواهد شد. این فعال بانکی در عین حال راه‌حل موجود برای شکل‌گیری هر چه بهتر روابط بانکی را واسطه‌گری دیگران در این زمینه می‌داند تا ارتباطات بانکی هر چه سریع‌تر شکل بگیرد.
 بانک آنلاین هندوجا به ایران می‌آید
هیات ایرانی در دومین روز سفر خود برای بررسی موضوعات بانکی و آشنایی با امکانات و خدمات بانک هندوجا در صیافت شام این بانک مطرح سوییس شرکت کرد. در این نشست موسس این بانک و مدیران ارشد آن به تشریح عملکرد بانک هندوجا پرداختند. موسس بانک و هلدینگ هندوجا در دیدار با رییس اتاق تهران عنوان کرد که در سوییس 300بانک فعالیت می‌کردند اما امروز این تعداد به 120رسیده و بانک‌های ضعیف تعطیل یا ادغام شدند. بانک ما یکی از بانک‌های قدرتمند است که همچنان در زوریخ، لندن و دوبی فعالیت می‌کند. او گفت: هلدینگ هندوجا بیش از 100شرکت و 100هزار کارگر دارد. در هندوستان بخش خصوصی بانک تاسیس نمی‌کند و ما تنها گروهی هستیم که در این کشور بانکی با هزار و 700شعبه داریم. بانک ما در آلمان هم 3شعبه دارد و به عنوان فاینانسر در دیگر نقاط جهان ازجمله دوبی کار می‌کنیم. به گفته موسس هلدینگ هندوجا با توجه به رابطه خوب ایران و آلمان امکان حضور بانک آنلاین این شرکت که در آلمان فعالیت می‌کند در کشورمان وجود دارد. او همچنین از دست یافتن به تکنولوژی پزشکی درمان فانتوم پین و استفاده از این نوآوری در سوییس و امریکا برای درمان سربازان خبر داد. فانتوم پین یا درد خیالی دردی است که در افراد قطع عضو شده ایجاد می‌شود یعنی بیمار در عضوی که قطع شده و وجود ندارد، احساس درد می‌کند.
بازدید از دانشگاه وبستر ژنو از دیگر برنامه‌های هیات تجاری اتاق ایران بود. دانشگاه وبستر قدمت ١٠٠ساله دارد و دانشجویانی از ٨٠ کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. رییس اتاق تهران با اهدای یادبودی از رییس دپارتمان روابط بین‌الملل دانشگاه وبستر تقدیر کرد. دکتر اورست فوپیانی، رییس دپارتمان دانشگاه وبستر نیز به امکانات علمی و تحقیقاتی دانشگاه اشاره کرد. در ادامه این دیدار نایب‌رییس دپارتمان روابط بین‌الملل دانشگاه وبستر، چالش‌هایی که ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی را برای تعامل با ایران دچار مشکل کند را مورد اشاره قرار داد. ژوبین گودرزی گفت: ایران یک اقتصاد بزرگ و متنوع دارد که برای بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاران جذاب است. به گفته او، براساس آمارها، تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 معادل 415میلیارد دلار گزارش است. از سوی دیگر رشد تولید ناخالص داخلی ایران نیز در سال 2016 برابر با 4.6‌درصد بوده است. نایب‌رییس دپارتمان روابط بین‌الملل دانشگاه وبستر تصریح کرد: خارجی‌ها نیاز دارند در مورد فرهنگ و آداب و رسوم ایران بیشتر بدانند و در عین حال نیاز به ارتباط و همکاری با افراد فعال در بازار ایران دارند. از این رو در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد. گودرزی «آشنایی با قوانین و مقررات ایران، آگاهی از اثر تحولات سیاسی بر تجارت و فعالیت‌های اقتصادی در ایران همچنین صبور بودن ایرانی‌ها در ارتباطات و مذاکرات» را جزو مواردی عنوان کرد که مورد نیاز سرمایه‌گذاران و خارجی‌های علاقه‌مند به اقتصاد و بازار ایران است.
 بانک‌های سوییسی به ایران می‌آیند
دیدار خوانساری با عضو پارلمان سوییس از دیگر محورهای مهم این سفر بود. خوانساری در این دیدار با بیان اینکه روابط خوبی میان دو کشور وجود دارد ولی نیاز است که پارلمان سوییس اقداماتی انجام دهد که مشکلات بانکی به سرعت حل شود، گفت: درحال حاضر شرکت‌های سوییسی در ایران حضور دارند ولی پتانسیل‌های اقتصاد ایران حضور بیشتری را می‌طلبد. به گفته خوانساری متاسفانه سوییس برخلاف اتریش، ایتالیا و آلمان کمی محتاط عمل می‌کند. انتظار ما حضوری فعال‌تر و با انگیزه بیشتر است. ما با بسیاری از کشورهای اروپایی قرار داد همکاری بسته‌ایم. او با اشاره به اینکه با توان موجود می‌توانیم حتی نیازهای منطقه را هم برطرف کنیم خطاب به این مقام سوییسی گفت: با این مزیت‌ها سوییس می‌تواند روی ایران حساب کند و بعد از سرمایه‌گذاری به سمت صادرات کالا از ایران به کشورهای منطقه باشد. در مقابل عضو پارلمان سوییس گفت: خوشحالیم که روابط بین دو کشور وجود دارد. شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در ژنو حضور دارند. ما خوشحال می‌شویم که علاوه بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های سوییسی در ایران شرکت‌های ایرانی هم به سوییس بیایند. او بیان کرد: ما آماده‌ایم که مشکلات را حل کنیم و ارتباطات محکم‌تری هم برقرار کنیم و حامی ایرانی‌ها باشیم. برای حل مشکلات راه‌حل‌های مهمی هم پیدا مرده‌ایم. به گفته او، دو بانک بزرگ ما برای همکاری با ایران به دلیل رفتارهای امریکا مشکل دارند. اما بانک‌های کوچک‌تر پشت آنها هستند و آمادگی حضور در ایران را دارند. او دلیل احتیاط بانک‌های سوییسی را روابط با امریکا دانست و تاکید کرد باید برای حل این مشکل هم کاری کرد. از دیگر برنامه‌های هیات تجاری ایران بازدید از مرکز تحقیات بیوتک و پروژه ساخت«تونل شامپل سوا» واقع در شهر ژنو بود. احداث این تونل که روزانه ورود 50 تا 60 هزار ماشین را به شهر ژنو کاهش خواهد داد، می‌توان بزرگ‌ترین پروژه ریلی در حالت ساخت عنوان کرد که هزینه احداث آن یک‌ونیم میلیارد یورو برآورد شده است. بخشی از تامین مالی این پروژه را دولت سوییس و بخش دیگری از آن برعهده ایالت ژنو خواهد بود.
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر