جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 39898
تاریخ انتشار: 29 شهريور 1396 11:40
رییس پارلمان بخش‌خصوصی در جریان همایش تجاری ایران و فرانسه مطرح کرد

ایران پل تجاری فرانسوی‌ها

استارت ورود هیات‌های تجاری فرانسوی به ایران بهمن ماه سال 1394 زده شد و در این مدت نیز هیات‌های بسیاری در راستای عقد تفاهمنامه یا بررسی بازار از فرانسه وارد ایران شدند.
راه امروز: استارت ورود هیات‌های تجاری فرانسوی به ایران بهمن ماه سال 1394 زده شد و در این مدت نیز هیات‌های بسیاری در راستای عقد تفاهمنامه یا بررسی بازار از فرانسه وارد ایران شدند. حال با روی کار آمدن روسای جدید دولت‌ها در ایران و فرانسه، فصل جدیدی از مراودات اقتصادی و تجاری بین تهران و پاریس گشایش یافته است. از همین رو، «همایش تجاری ایران و فرانسه» با حضور انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) و بیش از 40شرکت فرانسوی در اتاق ایران و با حضور رییس پارلمان بخش خصوصی کشور برگزار شد که می‌توان گفت سفرهای اکتشافی هیات‌های خارجی تمام و کار وارد مرحله عملیاتی شده است؛ چراکه از ابتدای سال جاری این دومین‌بار است که اعضای شرکت «مدف بین‌الملل» برای درک بیشتر اهمیت توسعه تجاری با ایران و شناخت بیشتر و توسعه شراکت‌ها و غنی کردن این شرکت‌ها به تهران می‌آیند. فرانسوی‌ها با حضور در جمع فعالان بخش خصوصی، با اشاره به ظرفیت بالای همکاری ایران و فرانسه تاکید کردند که در دور جدید همکاری‌ بین دو کشور، اولویت‌ها و طرح‌های خوبی وجود دارد. 
از سوی دیگر، نایب‌رییس انجمن کارفرمایان فرانسه با بیان اینکه شرکت‌های فرانسوی علاقه زیادی به کار با طرف‌های ایرانی دارند، اما این موضوع را متذکر شد که در ایران سهم زیادی از اقتصاد در دست دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌هاست، اما آنها کار با بخش خصوصی ایران را نیز در دستور کار خود دارند. این مقام فرانسوی همچنین تاکید کرد که فرانسه تنها به‌دنبال تجارت و بازار ایران نیست، بلکه خواهان همکاری بلندمدت و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها است. به گفته او، در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی از این نوع بین دو کشور خواهیم بود. در مقابل، رییس پارلمان بخش خصوصی نیز تاکید کرد که ایران می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی میان «فرانسه و آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه» عمل کرده و این کشور را به بازار ۴۵۰ میلیونی مرتبط کند.
 
«همایش تجاری ایران و فرانسه» که روز گذشته در محل اتاق ایران برگزار شد؛ چهارمین دیدار اعضای انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) با فعالان اقتصادی ایران از زمان نهایی شدن برجام تاکنون است. از طرفی، در نخستین سفر رییس انجمن کارفرمایان فرانسه به ایران نیز شاهد انعقاد 5 سند همکاری در زمینه «توسعه فرودگاه مشهد، ساخت کارخانه بایواتانول کرمانشاه و دو سند همکاری در زمینه شیلات با هدف تولید خاویار و انتقال تکنولوژی برای پرورش ماهیان خاویاری و یک سند همکاری نیز میان اتاق بازرگانی البرز و یک شرکت فرانسوی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی هوایی و تربیت خلبان برای ایران و کشورهای منطقه» بین فعالان اقتصادی دو کشور بودیم. حال اعضای انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) برای دومین‌بار در سال جاری فرصت یافتند بار دیگر با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مذاکرات مستقیم داشته باشند.
در همین رابطه، رییس پارلمان بخش خصوصی در همایش تجاری «ایران و فرانسه» با ابراز امیدواری نسبت به تداوم تبادل هیات‌های تجاری که نشانه علاقه‌مندی تجار و صنعتگران دو کشور به همکاری‌های مشترک است، تصریح کرد: ایران و فرانسه از دیرباز روابط اقتصادی ژرف و مستحکمی داشته‌اند که طی دهه اخیر متاسفانه مکرر تحت‌تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌یی قرار گرفت. غلامحسین شافعی افزود: با توجه به شرایط کنونی به‌وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی مجدد همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه، افزایش چشمگیری داشته و روز به روز گسترش یافته است. او تعداد هیات‌های اقتصادی که بین دو کشور در رفت‌وآمد بوده‌اند را قابل‌توجه خواند و تاکید کرد: طی سال‌های اخیر، هیات‌های تجاری- اقتصادی بلندپایه متعددی میان دو کشور رفت‌وآمد کرده‌اند و تفاهمنامه‌های بسیاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسیده است. بخش بزرگی از این تفاهمنامه‌ها به قراردادهای تعهدآور منتهی شد از جمله تفاهمنامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، همکاری خودروسازان پژو، رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس‌جنوبی.
براساس اظهارات شافعی، ایران با تولید ناخالص ملی ۴۲۵میلیارد دلار، دومین اقتصاد بزرگ منطقه و دومین کشور منطقه به لحاظ جمعیت شناخته می‌شود. در حال حاضر ایران کمترین ریسک سرمایه‌گذاری با بیشترین بازدهی در منطقه را دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های انرژی، ترابری، زیرساخت، محیط‌زیست، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، کشاورزی، جهانگردی، خدمات و غیره در اختیار دارد. رییس پارلمان بخش خصوصی اظهار کرد که سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار ۴۵۰ میلیون نفری همسایه‌های ایران، از جمله زمینه‌های همکاری پراهمیتی است که می‌توان نسبت به آنها تامل کرد. شافعی در پایان این دیدار با بیان اینکه مشکلات بانکی همچنان بر سر راه توسعه روابط وجود دارد، گفت: همچنان بانک‌های بزرگ اروپایی و فرانسوی با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کنند و فقط بانک‌های کوچک همکاری‌ها را آغاز کرده‌اند. وی افزود: با وجود این مشکلات فرانسه در میان دیگر کشورها، توسعه همکاری‌ها با ایران را جدی گرفته و اقدامات اجرایی را آغاز کرده که می‌توان به قرارداد فروش هواپیما، همکاری‌های ساخت مشترک خودرو و همکاری‌های نفتی اشاره کرد. به گفته او، همکاری در توسعه حمل و نقل ریلی دیگر زمینه توسعه روابط میان دو کشور است. شافعی افزود: توسعه فرودگاه مشهد نیز از زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه است که توسط انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف) انجام می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با رفع موانع تجاری موجود بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین دو کشور پدید آوریم.
 تجارت با فرانسه
از طرفی براساس آمارها «فرانسه» با سطح مبادلات بیش از یک هزار میلیارد دلار با جهان در زمره قدرت‌های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تامین‌کننده کالاهای عمده کشورمان بوده و درحال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور، ارتقای حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی 2میلیارد و 400هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است که امیدواریم این امر با تلاش‌ بخش‌های خصوصی دو کشور در آینده نزدیک تحقق یابد. مرور کارنامه تجارت ایران با فرانسه نیز نشان می‌دهد که یکی از مبادی عمده وارداتی ایران در 5 ماه نخست سال 1396 «فرانسه» است. مطابق آمار گمرک، فرانسه در مدت یاد شده به لحاظ وزنی 53 هزار تن کالا را به ارزش 610 میلیون دلار وارد ایران کرده است. در مقابل، صادرات ایران به این کشور در مدت مذکور معادل 18میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77درصد رشد را تجربه کرده‌ است. از طرفی آمار تجارت سال 1395 گویای این است که فرانسه به لحاظ وزنی 49هزار تن به ارزش 400میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. البته حجم تجارت ایران با فرانسه در سال 1394 با ٢٦درصد افزایش از ٥٩٥ میلیون دلار به ٧٥٢میلیون دلار رسید. البته به گفته فعالان اقتصادی، افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است.
«ایوتیبو دو سیلگی» نایب‌رییس انجمن کارفرمایان فرانسه(مدف بین‌الملل) نیز در همایش تجاری ایران و فرانسه، حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران را فرصتی برای تقویت تبادلات دو کشور دانست و با اشاره به آخرین دیداری که بین اعضای مدف و اتاق ایران صورت گرفت، تشریح کرد: از آخرین حضور هیات تجاری فرانسه در ایران که در ژانویه 2017 صورت گرفت، تاکنون تحولات مختلفی به لحاظ سیاسی در دو کشور صورت گرفته به طوری که روحانی به عنوان رییس‌جمهوری ایران و ماکرون به عنوان رییس‌جمهور فرانسه انتخاب شده‌اند. نایب‌رییس انجمن کارفرمایان فرانسه(مدف بین‌الملل) گفت: اگرچه تغییرات سیاسی در دو کشور اتفاق افتاده اما در کنار آن چیزهایی هم تغییر نکرده که ازجمله آن می‌توان به علاقه‌مندی شرکت‌های ایرانی و فرانسوی برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌یی هر دو کشور تلاش زیادی کرده‌اند روابط خود را در زمینه تجاری توسعه دهند، گفت: هر دو کشور دارای فرهنگ علمی و صنعتی قوی هستند و همین موضوع اجازه می‌دهد تا اساس همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌ مختلف مانند انرژی، مخابرات و صنایع اتومبیل مستحکم باشد.
دوسیلگی افزود: شرکت‌های فرانسوی فقط برای تجارت و کاسبی و گرفتن سهمی از بازار ایران نیامده‌اند، اگرچه این سهم نسبت به سهم سایر کشورهای اروپایی کمتر است بلکه ما به دنبال توسعه روابط تجاری درازمدت هستیم و نمونه آن را می‌توان در قرارداد توتال در فاز 11پارس جنوبی همچنین قرارداد شرکت رنو برای تولید سالانه 300هزار خودرو در ایران دید، این قراردادها نشانه مشارکت‌های طولانی‌مدت و مشارکت‌های برنده ـ برنده است. رییس انجمن کارفرمایان فرانسه در ادامه با اشاره به اینکه یک مرکز تجاری فرانسوی در ایران برای کمک به حضور شرکت‌های فرانسوی کوچک تاسیس شده است، گفت: به دنبال حضور پایدار در ایران هستیم و این حضور را برای برقراری روابط تجاری ادامه می‌دهیم. نایب‌رییس انجمن کارفرمایان فرانسه حضور 40شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در اتاق ایران را بیانگر میزان علاقه‌مندی به گسترش روابط اقتصادی دانست و تاکید کرد: انجمن مدف برای کمک به شرکت‌های فرانسوی و شرکای آنها در ایران، مرکزی را دایر کرده است. رییس انجمن کارفرمایان فرانسه با اشاره به دو قرارداد شرکت «نفتی توتال و خودروسازی رنو فرانسه با ایران گفت: هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی از این نوع بین دو کشور خواهیم بود. البته پیش از این و در جریان سفر هیات‌های فرانسوی به ایران تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیاری در زمینه‌های مختلف میان ایران و فرانسه منعقد شده که می‌توان به بازگشت مجدد خودروسازان فرانسوی به خطوط تولید ایران با سرمایه‌گذاری مشترک، عقد قرارداد خرید 100فروند هواپیمای ایرباس، فروش نفت به فرانسه و... اشاره کرد. در این همایش کامیار آذری، دبیرکل اتاق مشترک ایران و فرانسه و «سباستین آندرو» رییس بخش اقتصادی سفارت فرانسه در تهران نیز ضمن ابراز خرسندی از احیای روابط اقتصادی ایران و فرانسه، حرکت در این مسیر را امیدوارکننده خواندند و برای توسعه آن اعلام آمادگی کردند.
 دیدار دبیر دولت فرانسه با وزیر صنعت
از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در دیدار با دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و هیات همراه بر این موضوع تاکید کرد که با وجود همکاری‌های خوب ایران و فرانسه، پیش‌نیاز اصلی این همکاری‌ها نظام بانکی است که فرانسه در این زمینه چند قدم از ما عقب‌تر است و باید همکاری‌های بانکی که پایه روابط اقتصادی است به طور جدی گسترش یابد. به گفته محمد شریعتمداری، همکاری‌های بزرگ اقتصادی نیازمند پشتوانه بانکی هستند و روابط کارگزاری حتی در انتقال وجوه بین بانکی در سطوح بسیار پایینی قرار دارد که نیاز به توسعه این همکاری‌ها داریم. او خطاب به طرف فرانسوی و با اشاره به همکاری‌های ایران در یک سال گذشته با FATF و ارائه اطلاعات مورد نیاز به آنها گفت: اکنون انتظار خروج کامل ایران از لیست کشورهایی که دچار محدودیت هستند را داریم که امیدواریم فرانسه در این مورد ما را مورد حمایت قرار دهد. همکاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط، مسائل بانکی و تبدیل پسماند به انرژی و نیز بهره‌برداری از آب با استفاده از فناوری‌های نو و آب شیرین‌کن و انتقال آب به مناطق مرکزی از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه بود که شریعتمداری بدان‌ها اشاره کرد. در مقابل، دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا نیز عنوان کرد که فرانسه کاملا معتقد به حفظ برجام است و این فقط شعار سیاسی نیست بلکه فعالیت‌های کشور ما در حفظ این توافقنامه مهم روزانه است. «ژان باتیست لوموئن» افزود: این توافقنامه بسیار مثبت و برای تمامی طرفین منجر به همکاری‌های اقتصادی و صنعتی می‌شود. دبیر دولت فرانسه افزود:«دولت فرانسه درحال چاره‌سازی برای جبران تامین مالی پروژه‌ها و ایجاد سازوکار برای این موضوع است و اراده بسیاری بر این امر هست و جزو اولویت‌های ماست. «لوموئن» تاکید کرد: شرکت‌های فرانسوی مثل «توتال و شرکت‌های خودروسازی» در صف اول سرمایه‌گذاری در ایران هستند و علاوه بر این شرکت‌های فرانسوی آمادگی ارائه کالاهای خوب و با کیفیت را به ایران دارند و باید در این زمینه موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی برداشته شود.

منبع: تعادل 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر