پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 39773
تاریخ انتشار: 15 شهريور 1396 13:44
ادامه ساخت ترمینال سلام به بنیاد مستضعفان سپرده می‌شود؛ ترمینالی که پیش‌از‌این فرانسوی‌ها عهده‌دار ساخت آن بودند؛ اما در نیمه‌راه جا زدند و کنار کشیدند. رئیس هیئت‌مدیره شهر فرودگاهی امام‌‌ خمینی (ره) این خبر را اعلام کرد و گفت که پس از تکمیل ترمینال سلام، ظرفیت آن از ٣,٥‌ میلیون نفر به پنج‌ میلیون نفر افزایش می‌یابد.
به گزارش شرق، البته آن‌گونه که کوروش فتاحی گفته، قرار است در طراحی ترمینال سلام هم تغییراتی صورت گیرد. به نوشته ایلنا، او گفته است ترمینال یک فرودگاه امام فقط برای ٣.٥‌ میلیون مسافر ظرفیت دارد که هم‌اکنون ٨.٥‌ میلیون مسافر از آن استفاده می‌کنند. فتاحی با بیان اینکه با اتمام ساخت ترمینال سلام ظرفیت فرودگاه حضرت امام تا پنج‌ میلیون نفر افزایش می‌یابد، گفت: با اتمام این پروژه بخشی از ظرفیت مازاد ترمینال یک به ترمینال سلام منتقل می‌شود و در نهایت ظرفیت مسافری فرودگاه امام خمینی به ١٠‌ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
 
این صحبت‌های فتاحی در حالی است که پیش‌از‌این قرار بود فرانسوی‌ها ترمینال سلام فرودگاه امام را توسعه دهند؛ اما به دلایلی موفق به این کار نشدند. سخنگوی شرکت عمرانی بویگوئس فرانسه در اردیبهشت‌ سال جاری اعلام کرد قراردادی که سال گذشته بین این شرکت و طرف ایرانی برای احداث و بهره‌برداری از ترمینال جدید فرودگاه امام‌ خمینی (ره) به امضا رسیده بود، لغو شده است.
 
روزنامه فرانسوی لالتر دو لکسپنسیوناین نیز پیش‌تر نوشته بود این پروژه به‌ دلیل مشکلات شرکت فرانسوی در تأمین مالی پروژه مذکور از بانک‌های بین‌المللی به تعویق افتاده؛ زیرا بانک‌های غربی همچنان نگران تحریم‌های همچنان پابرجای دولت آمریکا علیه ایران هستند.
 
سخنگوی بویگوئس همچنین گفته بود که «این یادداشت تفاهم ‌اکنون فاقد اعتبار به شمار می‌رود؛ اما هنوز مذاکراتی با مقامات ایرانی در جریان است». البته با این اتفاق، شرکت‌های فرانسوی از صنعت فرودگاهی ایران خارج نشده‌اند؛ چراکه شرکت وینچی فرانسه هم در ژانویه سال گذشته قراردادهای اولیه‌ای را برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان امضا کرده بود و مذاکره این شرکت با مقامات ایرانی همچنان ادامه دارد.

در کنار این موضوع، قرار است کلنگ ترمینال ایرانشهر نیز در دهه فجر به زمین بخورد. رئیس هیئت‌مدیره شهر فرودگاهی امام ‌خمینی‌(ه) درباره این موضوع هم با اشاره به آ‌خرین وضعیت پروژه ترمینال ایرانشهر اظهار کرد: سال گذشته در همایشی ١٦ شرکت سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار بر این است با انتخاب پیمانکار دهه فجر امسال کلنگ شروع این پروژه به زمین بخورد.
 
او افزود: فاز اول این پروژه چهارساله ساخته می‌شود که قرار بر این است که ظرفیتی حدود ١٦ تا ١٩‌ میلیون مسافر داشته باشد. طبق مطالعات اولیه پیش‌بینی شده است که تمام فازهای ترمینال ایرانشهر چیزی حدود ٩٠‌ میلیون نفر به ظرفیت فرودگاه امام اضافه کند.

آلمانی‌ها هم می‌آیند
شهر فرودگاهی امام‌ خمینی‌(ره) برای تکمیل همچنان نیازمند حضور خارجی‌هاست. آن‌گونه که رئیس هیئت‌مدیره این شهر فرودگاهی اعلام کرده قراردادی با یک شرکت آلمانی برای طراحی منطقه لجستیکی در این فرودگاه منعقد شده است. او درباره اینکه پس از تبدیل فرودگاه امام به منطقه آزاد تاکنون چند سرمایه‌گذار وارد طرح توسعه شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام شده‌اند، گفت: جلب توجه سرمایه‌گذاران به این منطقه نیاز به زیرساخت دارد و تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نباشند، سرمایه‌گذار جذب منطقه آزاد نمی‌شود. فتاحی ادامه داد: ٣٦ هکتار از اراضی فرودگاه امام در منطقه آزاد قرار گرفته و قرار است که به‌زودی طرح تفصیلی منطقه آزاد فرودگاه امام‌ خمینی ‌(ره) تدوین و براساس آن سرمایه‌گذاران جذب شوند.
 
او از انعقاد قرارداد با شرکت ADR آلمانی خبر داد و گفت: با این شرکت برای طراحی منطقه لجستیکی در فرودگاه امام قرارداد مطالعاتی منعقد شده و به‌زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود. فتاحی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه میزان جابه‌جایی بار در فرودگاه امام خمینی (ره) که قرار بود به هاب باری منطقه تبدیل شود، چقدر بوده است، گفت: سال گذشته از فرودگاه امام خمینی ١٥٠‌ هزار تُن بار جابه‌جا شد که این در مقابل جابه‌جایی بار چهار‌ میلیون‌تُنی در کشورهایی مثل کره‌جنوبی عدد درخور‌‌توجهی نیست.
 
به گفته او هنوز از برنامه چشم‌انداز فرودگاه امام ‌خمینی (ره) در حوزه جابه‌جایی بار و ترانزیت هوایی بسیار عقب هستیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر