جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 39528
تاریخ انتشار: 01 شهريور 1396 18:17
سازمان ملل: وضعیت در تلعفر اسفبار است

پیش‌روی علیه داعش در سه جبهه

نیروهای مشترک عراقی سه شنبه شب آخرین تمهیدات برای هجوم بزرگ و نفوذ به داخل محلات مرکزی تلعفر در 50 کیلومتری غرب موصل مرکز استان نینوا را بعمل آوردند.
راه امروز: درحالی که نیروهای ارتش عراق آماده حمله به مرکز شهر تلعفر هستند سازمان ملل می‌گوید در تلعفر ۳۰ هزار نفر غیرنظامی در محاصره قرار دارند.

 به‌گفته سازمان ملل، این غیرنظامیان در مناطقی در جنوب و شرق شهر کمک‌های بشردوستانه دریافت کردند.
 
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که وضعیت در تلعفر اسفبار است. دسترسی به آب و مواد غذایی در این شهر هر روز کمتر و محدودتر می‌شود.
 
سازمان ملل از این نگران است که از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده شود و در هنگام تلاش برای فرار، گروه داعش آن‌ها را اعدام کند.
 
در همین حال براساس گزارش ها نیروهای مشترک عراقی سه شنبه شب آخرین تمهیدات برای هجوم بزرگ و نفوذ به داخل محلات مرکزی تلعفر در 50 کیلومتری غرب موصل مرکز استان نینوا را بعمل آوردند.
 
سرلشکر رائد جودت شاکر فرمانده پلیس اتحادیه به خبرنگاران گفت: "نیروهایش به همراه حشد شعبی برای ورود به داخل محلات مرکزی در انتظار فرمان حمله هستند."
 
وی گفته نیروهای مشترک پلیس و حشد طی سه روز گذشته 68 کیلومتر مربع از اراضی غرب موصل شامل 7روستا را از وجود گروه تروریستی تکفیری داعش آزاد و پاکسازی کرده اند.
 
هفته گذشته عملیات نظامی ارتش عراق علیه مواضع داعش در تلعفر آغاز شد.
 
ارتش عراق اعلام کرد که مناطق الکفاح و النور را در این شهر زیر "کنترل کامل" خود در آورده است. عراق امیدوار است طی چند هفته این شهر را کاملا از دست نیروهای داعش خارج کند.
 
در تحولی دیگر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته به عراق رفت تا درباره مبارزه با جریان تروریستی داعش با رهبری این کشور مذاکره کند. دفتر حیدر عبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که متیس در بغداد با نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.
 
تلعفر در حدود ۷۰ کیلومتری غرب موصل، مرکز پیشین فرماندهی داعش در عراق واقع شده و پیش از تصرف به دست داعش پرجمعیت‌ترین شهر استان نینوای عراق پس از موصل بود و حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشت. موصل در آغاز ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۱۷) پس از ماه‌ها نبرد به تصرف کامل نیروهای نظامی عراق در آمد.
 
اکثریت جمعیت‌ تلعفر را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند. در صورت آزادی تلعفر رابطه نیروهای داعش با شهر رقه قطع شده و این گروه تروریستی توانایی تحرکات خود در مرز سوریه و عراق را کاملا از دست خواهد داد.
 
خبرگزاری آلمان به نقل از سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرد که در چند روز گذشته بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم تلعفر و حومه آن از این شهر گریخته‌اند.
 
ارتش لبنان در آستانه پاکسازی کامل مرز شرقی از داعش
در همین حال ارتش لبنان در آستانه پایان عملیات «فجر الجرود» در ارتفاعات شرقی این کشور است و در حال حاضر 100 کیلومترمربع از مجموع 120 کیلومترمربعی که داعش اشغال کرده بود، آزاد شده است.
 
شبکه «المیادین» گزارش داد، پس از آزادسازی منطقه «رأس الکاف» در ارتفاعات رأس بعلبک، ارتش سوریه و مقاومت وارد گذرگاه «میری» در قلمون غربی شدند و کننترل 75 درصد از کل مساحت آن را در دست گرفتند و همزمان نیروهای پیشرو در محور شرقی با نیروهای پیشرو در محور شمالی و دقیقا در گذرگاه «سن فیخا» به هم رسیدند.
 
«علی قانصو» وزیر دفاع در اظهاراتی مطبوعاتی از آزادسازی « قرنة شعابة الوشل» در ارتفاعات رأس بعلبک و منطقه «رأس الکاف» خبر داد که «مغازه الکاف» یکی از مهم‌ترین مواضع داعش را در بر می‌گیرد.
 
خبرنگار المیادین گزرش داد ارتش لبنان در فاصله 500 متری از «مغازه الکیف» یکی از بارزترین مخفیگاه‌های داعش در ارتفاعات قرار دارند.

پیش روی ارتش سوریه 
همچنین ارتش سوریه شامگاه سه‌شنبه موفق شد کنترل چندین منطقه جدید در شرق استان حمص را به دست بگیرد و دامنه مساحت تحت کنترل ارتش در مرکز و شرق سوریه را افزایش دهد.
 
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که در جریان این عملیات‌ها، تلفات جانی بسیاری به داعش وارد و انبارهای مهمات آنان در مناطق کوهستانی شرق حمص منهدم شد.
 
نیروهای سوری دو روز پیش کنترل شهرک مهم «حمیمه» در ریف شرقی حمص را نیز به دست گرفتند؛ شهرکی که از حیث ارتباطی بسیار اهمیت دارد.
 
ارتش سوریه روز جمعه گذشته مرحله نخست عملیات نظامی خود به سمت ریف جنوبی رقه، ریف شرقی حماه و ریف شرقی حمص را تکمیل و داعش را در منطقه عقیربات در ریف شرقی حماه محاصره کرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر