جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 39281
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 17:07
صندوق‌های بازنشستگی نباید در هم ادغام شوند

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و بهداشت و درمان، بررسی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کردند.
راه امروز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کردند
 مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه و بهداشت و درمان، بررسی صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کردند.

علی ربیعی 62 ساله، دکترای مدیریت دارد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، مشاور رئیس‌جمهور در امور اجتماعی، معاون حقوقی و پارلمانی وزیر اطلاعات، مسئول اجرایی و کمیته تبلیغات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در کارنامه خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

رجبی: صندوق‌های بازنشستگی نباید در هم ادغام شوند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

فرج‌الله رجبی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تشریح چالش‌های وزارت تعاون گفت: برخی از چالش‌های این وزارتخانه، فراوزارتخانه‌ای است و باید با کمک هیات دولت حل شود. بیکاری مسئله اصلی کشور است. بیکاری را نمی‌شود فقط از وزارت تعاون خواست چون پارامترهای غیرقابل کنترل آن از وزارتخانه تعاون فراتر است. نمی‌دانم چرا شما خودتان را برنامه‌ریز برای این مسئله می‌دانید.



وی ادامه داد: بخش تعاون برای جلوگیری از هر گونه زیاده‌خوابی و انباشت و تکاثر سرمایه‌ها باید در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. 26 سال است با مسائل تعاونی‌ها آشنا هستم. بنده در حوزه ساختمان یکی دو تعاونی سراغ دارم که جان سالم به در بردند. مشکلات این بخش باید از طریق اعمال حاکمیت حل شود. اعمال حاکمیت در چیست؟ تعاونی‌های نابسامان و ناتوان خودشان به بخش اقتصاد آویزان شده‌اند. این تعاونی‌ها یا باید ادغام شوند یا باید تعطیل شوند یا باید توانمندی‌های‌شان اضافه شود.

رجبی صندوق‌های بازنشستگی را از معضلات کشور دانست و افزود: چرا دولت دعوای بین وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون در زمینه تداخل منافع و مسئولیت‌ها را رها کرد و به مجلس واگذار کرد. عدم ادغام صندوق‌های بازنشستگی برای کارگران حیاتی است و نمی‌تواند در هم ادغام شود.

رجبی از ربیعی پرسید که چه برنامه‌ای برای گرفتن مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت دارید، گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد باید اصلاح شود. بازنشستگان با حقوق پایین‌تر حق جوانان را در بازارکار اشغال می‌کنند. 500 هزار مهندس در کشور حضور دارند که سالی 20 درصد اعضای آنان اضافه می‌شود، چه برنامه‌ای برای بیمه کردن آنان دارید؟


حسنی: ربیعی برای برقراری امنیت اجتماعی شب‌ها در وزارتخانه می‌خوابد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرامش در عین رکود گسترده برقرار است، گفت که دیگر خبری از اعتصابات کارگری نیست.

محمدصادق حسنی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: دولت قبل از هدفمندی فرار کرد اما وزارت رفاه دولت تدبیر و امید یارانه چهار میلیون نفر را حذف کرد البته ما انتظار داشتیم تعداد یارانه بیشتری را حذف کنند ولی آیا باید به آن نمره قبولی داد یا خیر؟ حداقل دستمزد کارگران بیش از تورم یا کمتر از آن افزایش یافته است. آیا به این نمره قبولی می‌دهید یا مردودی؟



وی با بیان اینکه اشتغال پایدار در ارتباط نزدیک با رشد اقتصادی تصریح کرد: در دوره‌های نهم و دهم منابع درآمدی بالای کشور به جای سرمایه گذاری به هزینه‌های جاری اختصاص یافت. در آن دوره ۸۰ درصد درآمد دولت صرف هزینه‌های جاری شد و از سویی تاثیر اشتغالی سرمایه گذاری قدری زمان‌بر است. در سال ۸۴ جمعیت شاغل کشور ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۹۱ به ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و امسال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

حسنی گفت: آقای ربیعی برای چهار سال آینده برنامه کاملی ارائه کرده و در این برنامه اشتغال فراگیر و مشارکت همه دستگاه‌ها را پیش بینی کرده است.

موسوی: ربیعی در دوران مسئولیتش ۳۰ دستور العمل مبارزه با فساد داشته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ارتقای شفافیت را از دستاوردهای دوران مسئولیت ربیعی در دوران وزارت رفاه دانست و گفت که وی ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد داشته است.

سید فرید موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار اظهار داشت: همگان می‌دانند که پیش از دولت یازدهم چه وضعیت اسفباری حاکم بود امروز ارتقای شفافیت که از مهمترین اقدامات برای مبارزه با فساد است مورد توجه قرار گرفته و در راستای ایجاد شفافیت اطلاعات به روز قابل دستیابی است.



وی با بیان اینکه ربیعی در دوره مسئولیت خود ۳۰ دستور العمل و بخشنامه مبارزه با فساد صادر کرده است گفت: ایشان ممنوعیت دو شغله بودن را پیگیری کرد، کمیته صیانت از سرمایه‌ها در شستا برای جلوگیری از هرگونه فساد، فعال کرد و در چهار سال آینده طرح های حسابرسی و حسابرسان داخلی در کلیه شرکت‌ها اجرا شد و وزارت تعاون و مدیرانش بیش از هر کس مدعی برگرداندن اموال تاراج شده هستند.

موسوی اظهار داشت: اگر مجددا به تیم آقای ربیعی اعتماد کنیم حسب برنامه‌های صورت گرفته دستاوردهای حاصله برای ملت ملموس‌تر خواهد بود.

خجسته: صندوق‌های بازنشستگی شرایط بدی دارند

یک نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید برنامه اثرگذار برای بازنشستگان داشته باشند، گفت که در حال حاضر صندوق های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند و بازنشستگان بعد از بازنشستگی با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شود.

امیر خجسته به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ سوال ما این است که برنامه شما برای اقشار  آسیب پذیر و بازنشستگان چیست؟ بازنشستگانی که بعد از فراغت از کار با فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و دغدغه معیشت دارند. آن‌ها به جای تفریح تنها در مشکلات غرق می‌شوند.



وی با طرح این پرسش که برنامه ربیعی برای کارگران چیست؟ گفت: اکنون صندوق های بازنشستگی شرایط بسیار بدی دارند به طوری که یکی از هشت ابرچالش ما در آینده وضعیت این صندوق‌هاست، شما قرار است برای بهبود و کارآمدی این صندوق ها چه کاری انجام دهید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که وزیر کار برای استمرار طرح تحول سلامت چه برنامه‌ای دارد؟ افزود:‌ 11 میلیون نفر تحت پوشش نظام تحول سلامت هستند که انتظار می رود این وزارت خانه نیز حمایت لازم را انجام دهد.

خجسته با انتقاد از حضور غیرقانونی اتباع خارجی و استفاده از آن‌ها در کارخانه ها و واحدهای صنفی گفت:‌ این اقدام در حالی رخ می‌دهد که کشور به نیروی جوان برای کار نیاز دارد چه توجیهی برای استفاده از اتباع خارجی و عدم استفاده از جوانان دارید؟

محمودی شاه‌نشین: مسئولیت‌پذیری «ربیعی» بر کسی پوشیده نیست

نماینده مردم شهریار در مجلس با اشاره به عملکرد موفق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ ثبات در مدیریت تامین اجتماعی از اقدامات موفق ربیعی در وزارت تعاون و کار بوده است .

محمد محمودی شاه‌نشین در موافقت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ وزارت کار یکی از مهمترین وزارت خانه های دولت است و مسائل مربوط به بازنشستگان، مقابله با آسیب های اجتماعی، مهارت جویندگان کار و ... همه در حوزه مسئولیت این وزارت خانه قرار می گیرد.



این نماینده مجلس افزود:‌ بی شک مسئولیت پذیری ربیعی و دلسوزی و حضور او در سنگرهای انقلاب بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: اقدام ربیعی در بودجه ۹۶ در مورد سه برابری مستمری مددجویان و اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به این بخش جای تقدیر دارد. همچنین صدور شناسنامه اقتصادی و الکترونیکی بسیار مسئله مهمی است.

محمودی شاه‌نشین گفت: شاید آقای ربیعی راضی نیستند که این را بگویم اما باید عرض کنم که در طول این ۴ سال، ‌۵۰۰ میلیون تومان حقوقی که حق جلسات و مزایا بوده را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کردند.

جعفرزاده: ربیعی در صورت رای اعتماد نظام جامع تامین اجتماعی را اجرا کند

یک عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه ربیعی کارنامه موفق و قابل قبولی دارد گفت:‌ انتظار داریم که آقای ربیعی در صورت رای اعتماد نظام جامع تامین اجتماعی را در کشور اجرا کند.

غلامعلی جعفرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ حقوق کارگران مقابله با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از نیازمندان از جمله وظایف وزارت تعاون و کار است. موضوعاتی هم که نمایندگان در مورد شستا مطرح کردند خود وزیر گفته تمایلی به کار اقتصادی ندارد لذا باید تکلیف شستا را مشخص کنند.



وی افزود: جامع نگری در برنامه و داشتن رویکرد اجتماعی و هدف قرار دادن گروه های محروم جزء برنامه های ربیعی است بنابراین وی کارنامه موفقی داشته؛ ممکن است در چنین وزارتخانه‌ای چهار مورد اشکال هم وجود داشته باشد، هر دقیقه که نمی‌توانیم وزیر را تغییر دهیم.

جعفرزاده گفت:‌ بزرگترین مشکل کشور که رهبری به آن تاکید کرده‌اند نظام جامع تامین اجتماعی است و امیدواریم آقای ربیعی وقتی از مجلس رای آورد نظام جامع تامین اجتماعی را در کشور اجرایی کند که شنیده‌ام بسترها را هم فراهم کرده است.


ربیعی: وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و دولت با مردم است

علی ربیعی اظهار کرد: وزارت تعاون لبه تماس نظام سیاسی و دولت با مردم است و من فکر می‌کنم رابطه دولت، ملت و بهبود آن انگاره مردم از دولت بیش از همه وزارتخانه‌ها به وزارت کار برمی‌گردد.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان رای اعتماد نمایندگان به وزرا از برنامه‌های پیشنهادی خود دفاع می‌کرد، اظهار کرد: بحران فقر، بحران آسیب‌های اجتماعی، بحران صندوق‌های بازنشستگی و بحران بیکاری به وزارت کار باز می‌گردد. موضوعات مهمی که همه ساختار حاکمیت کشور با آن مواجه هستیم. به نوعی کانون توجه همه نظام به این وزارتخانه بازمی‌گردد.

وی افزود: طی سالیان متمادی فرایند مبارزه با فقر در کشور بدون هدفمندی درست پیش می‌رفت. من معتقدم ما پول در این حوزه‌ها هزینه کردیم ولی با پاشیدن پول نه اشتغال حل شدنی است و نه فقر و متاسفانه فرایند رفاه همیشه وابسته به درآمدهای نفتی بوده اما امروز وزارت کار و رفاه صاحب نظریه است و نظریه‌محور تحول است. نظریه پایه هر کاری است و امروز در زمینه سیاست‌های رفاهی وزارتخانه نظریه دارد و من معتقدم هیچ سیاست توسعه‌ای و برنامه توسعه‌ای بدون داشتن سیاست رفاهی موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد و پابرهنه‌ها و محرومان اگر از مواهب توسعه برخوردار نشوند هیچ برنامه توسعه‌ای به مقصود نخواهد رسید و برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری و برنامه جامعه حمایت با تاکید بر آسیب‌های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تاکید بر مناطق محروم و توانمندسازی و مهارت‌افزایی از راهکارهای پیش‌بینی شده برای خروج از وضع فعلی است.

ربیعی ادامه داد: پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصادی ملی، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تامین اجتماعی چندلایه، برنامه ده‌گانه‌ای است که به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس تقدیم شد و نخستین برنامه‌ای که در این جهت خواهیم داشت امحای فقر مطلق و تحقق نظام چندلایه تامین اجتماعی است و مقام معظم رهبری هم چندین بار به این امر تاکید کردند و من معتقدم که همه نظام‌های حمایتی و تامین اجتماعی بیمه‌ها، حمایت از گروه‌های هدف و صندوق‌های بازنشستگی موثرترین کارهاست که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری بگوییم ما فقر مطلق را از بین برده‌ایم.

وی در ادامه ضمن قبول پذیرش مسوولیت حل فقر درآمدی، فقر عاطفی، فقر حرکتی، فقر قضایی، فقر شناخت و فقر سلامت گفت: اشتغال یعنی مقابله با فقر درآمد، تقویت با صندوق‌ها یعنی مقابله با فقر درآمد، بیمه درمان یعنی مقابله با فقر سلامت، توانمندسازی معتادان یعنی مقابله با فقر سلامت، مقابله با بازماندگی از تحصیل یعنی مقابله با فقر شناخت، حمایت از معلول یعنی مقابله با فقر حرکتی، حمایت از کودک بی‌سرپرست و زن قربانی خشونت یعنی مقابله با فقر عاطفی و اینها مواردی است که به امید خدا در راس سیاست‌ها قرار دارد و امحای فقر آرمان انقلاب ما بوده است و من فکر می‌کنم امحای فقر آغاز انسانی‌تر شدن جامعه و امن‌تر شدن جامعه است.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این کارها همت مشترکی می‌خواهد و من از مسوولین قوا می‌خواهم کارگروهی برای حل مساله فقر با کمک دولت و مجلس تشکیل شود و سرافرازانه بگوییم نتیجه انقلاب ما این است که توانستیم فقر را در ابعاد مختلف کاهش دهیم و من به دلیل شناخت عمیق از مقوله امنیت اجتماعی همسنگ امنیت ملی می‌دانم و بر این اساس امور اجتماعی و رفاهی را سیاست‌زدایی کردم و ساحت فرهنگ و امور اجتماعی در ساحت خواست خود حل شدنی است نه در جهت سیاسی و امنیتی. همینطور برنامه‌های حمایتی از اقوام و اقلیت‌های مذهبی را در اولویت‌های وزارتخانه قرار دادم و مطالبات رفاهی اقوام در دستور کار وزارتخانه است.

وی افزود: ما در این مدت اشکال فقر را شناسایی کردیم و چهار سال متوالی مزد بر تورم پیشی گرفت و این یک استراتژی و سیاست بود و سیاستی که دولت اتخاذ کرد 67 درصد بین مزد و تورم فاصله افتاد و بازنشستگان قدرت خریدشان بالا رفت و کارگران قدرت خریدشان افزایش یافت و استراتژی پیشی گرفتن مزد بر تورم با گفتمان‌سازی در پیش‌روی قرار دارد و در گذشته نیز دنبال شده و با کمک وزارت بهداشت 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند و امروز دفترچه بیمه شده دفترچه هویت. همچنین در این مدت حقوق بازنشستگان افزایش داده شد و بسیار دیگری از سیاست‌های حمایتی به کار گرفته شد و با همکاری همه وزارتخانه‌ها در جهت توسعه و تعالی حرکت کردیم.

ربیعی تصریح کرد: مهمترین برنامه من در حوزه رفع فقر برای دولت دوازدهم کاهش انواع فقر خواهد بود و چون بحث طرح سلامت مطرح شد باید اشاره کنم که با همه توان و وجود خود خواهم ایستاد تا این طرح هیچ‌گاه روی زمین نماند و هر روز بهتر از دیروز پیش برود و اشکالات ساختاری آن و اشکالات ناشی از کمبود منابع اشکال از یک دستگاه نیست.

وی در ادامه صحبت‌های خود درخصوص برنامه‌های مطروحه‌اش برای حل مساله اشتغال گفت: همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در موضوع اشتغال دخیل‌ هستند اما خوشبختانه امروز ما در دولت به یک بلوغ نظری در مورد اشتغال رسیده‌ایم و این اشتغال‌های ایجاد شده واقعیتی است که در جریان است و حرکت آغاز شده و حرکت هماهنگی بین‌دستگاهی آغاز شده البته ما با رشد بدون اشتغال روبه‌رو هستیم و وقتی که این جمله گفته شد جمله غریبانه‌ای بود اما امروز عرض می‌کنم رشد کلاسیک بیش از ۴۰۰ هزار شغل نمی‌تواند ایجاد کند و دیگر دورانی که هر درصد رشد ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، گذشت و ما به دنبال طرحی هستیم که رشد و شغل توأمان توسعه و افزایش یابد و در عرصه اشتغال هم برای عرضه و هم برای تقاضا برنامه‌های زیادی طراحی شد.

وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: برنامه کارورزی و اشتغال در سطح دنیا به خوبی تجربه شده و در کشور متخصص‌ترین نیروها به کار گرفته شدند و تعداد زیادی کارشناس بین‌المللی معتبر در تلاشند و ما به طور جدی برنامه‌های اشتغال را دنبال می‌کنیم اما از مجلس می‌خواهم برای کمیته مشترک و دائمی اشتغال برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم در این زمینه با همه ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها را دنبال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط خوب دولت و جامعه کارگری گفت: ما در چهار سال گذشته آرام‌ترین دوران را در موضوع ارتباط کارگران و وزارت کار را تجربه کردیم و دوران اعتماد را پشت‌سر گذاشتیم و امروز کمترین چالش میان کارگر و کارفرما را داریم. البته نمی‌گویم هیچ چالشی وجود ندارد و در برخی جاها مشکلاتی وجود دارد اما خوشبختانه اعتماد که یک سرمایه اجتماعی است بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و دولت تقویت شده است. همینطور شیوع حوادث ناشی از کار نیز ۲۷ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر