جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 39259
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1396 09:26
وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود از وضعیت آزادی‌های دینی در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ انتقاد کرد. رکس تیلرسون در گزارش روز سه‌شنبه خود اعلام کرد، واشنگتن شدیدا نگران وضعیت آزادی دینی در عربستان و بحرین است.

راه امروز: وزارت خارجه آمریکا در جدیدترین گزارش خود از وضعیت آزادی‌های دینی در کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ انتقاد کرد. رکس تیلرسون در گزارش روز سه‌شنبه خود اعلام کرد، واشنگتن شدیدا نگران وضعیت آزادی دینی در عربستان و بحرین است.

 رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در این گزارش از عربستان خواست سقف پذیرش آزادی‌های دینی را برای تمامی شهروندانش بالا ببرد. وی در این باره به قوانین تحمیل شده به غیرمسلمانان در زمینه انجام شعائر دینی‌شان که ادای آن را به صورت علنی ممنوع کرده و نیز و مجازاتی که برای مرتدان در نظر گرفته اشاره کرد.

تیلرسون در کنفرانس خبری گزارش دولت آمریکا درباره آزادی‌های دینی در جهان را ارائه کرد و در آن از عربستان، داعش و کشورهای دیگر نظیر پاکستان، ترکیه، بحرین انتقاد و این کشورها را متهم به بازداشت شخصیت‌های دینی و مخالفان سیاسی کرد.

تیلرسون در این گزارش آورده است: اعضای اقلیت شیعی در بحرین همچنان از تبعیض مداوم علیه خود شکایت دارند و می‌گویند از استخدام در دستگاه‌های دولتی، آموزش و سیستم قضایی یکسان محروم هستند. وی از منامه خواست تا دست از سیاست تبعیض بردارد.

این در حالی است که بحرین اظهارات وزیر خارجه آمریکا نادرست خوانده که ناشی از سوء تفاهم درباره واقعیت‌هاست.
وزارت خارجه بحرین مدعی شده است، تمامی بحرینی‌ها با مذهب‌ مختلف‌شان از جمله طایفه شیعیان این کشور در پست‌های مختلف نظیر وزرا، نمایندگان، قضات، روزنامه‌نگاران، دیپلمات‌ها و غیره خدمت می‌کنند!

وی در عین حال به پاکستان اشاره کرد و گفت:‌ بیش از ۲۰ تن به اتهام کفر و ناسپاسی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و حبس ابد دارند.

آمریکا در این گزارش به کشتار دسته‌جمعی داعش پرداخته و در عین حال به تبعیض دینی در سراسر جهان و مواضع خصمانه علیه مسلمانان در برخی کشورهای عربی اشاره کرده است.

این اولین گزارش در نوع خود در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست که خودش به دلیل مواضع مخالفش با اسلام در جریان کمپین انتخاباتی‌اش مورد انتقاد شدید است.

وزارت خارجه آمریکا طبق سنت هر ساله گزارشی خاص از وضعیت آزادی دینی در سراسر جهان منتشر می‌کند که این گزارش مربوط به سال ۲۰۱۶ در مورد حدود ۲۰۰ کشور است.

تیلرسون اظهار داشت:‌ حدود ۸۰ درصد جمعیت جهان با محدودیت‌ها و اقدامات خصمانه که آزادی‌های دینی را محدود می‌کند روبه‌رو هستند.

وی افزود، ظلم دینی و تعصب همچنان تا حد زیادی به چشم می‌خورد.

تیلرسون در مقدمه گزارش خود به داعش پرداخته و گفت:‌ داعش همچنان گروه‌های دینی را هدف قرار می‌دهد و این کار را از طریق تجاوز، ربایش، بردگی و کشتار انجام می‌دهد.

تیلرسون تصریح کرد، روشن است داعش دست به کشتار ایزدی‌ها، مسلمانان شیعه، مسیحیان در مناطق تحت سلطه خود زده است.

تیلرسون تاکید کرد، داعش نیت نابودی یک ملت را به طور کلی و جزئی دارد.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: حمایت از این گروه یا آن گروه در برابر این افراط‌گرایی خشن اولویت دولت ترامپ در زمینه حقوق بشر است.

این در حالی است که ترامپ پس از ورود به کاخ سفید ورود اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا را به طور موقت و همچنین ورود تمامی مهاجران از سراسر جهان را ممنوع کرد.

در این گزارش از تبعیض نژادی علیه مسلمانان و یهودستیزی در اروپا به ویژه در مجارستان بحث شده و نسبت به عملکرد مقامات دولت ویکتور اوربان درباره بحران مهاجرت و مواضع ضد اسلامی آن ابراز نگرانی شده است.

آمریکا همچنین از مواضع یهودستیزی و تبعیض علیه مسلمانان در آلمان و بحث درباره ممنوعیت جزئی استفاده  از برقع نیز ابراز نگرانی کرده و از بحث و جدل در فرانسه درباره استفاده از "بورکینی" صحبت کرده است.

تیلرسون همچنین مدعی شده است، ایران به محکومیت افراد به اسم قوانین مبهم ادامه می‌دهد.

وی درباره ترکیه نیز افزود: مقامات ترکیه حقوق شهروندان برخی اقلیت‌های دینی را محدود می‌کنند و کشیش آمریکایی اندرو برانسون از اکتبر به اتهام وابستگی به یگ گروه تروریستی در زندان به سر می‌برد.

تیلرسون درباره چین نیز گفت: دولت میلیون‌ها تن را به دلیل انجام شعائر دینی‌شان شکنجه و زندانی می‌کند.

این در حالی است که گزارش هیچ گوشه چشمی به عملکرد دولت آمریکا و کنگره در زمینه تصویب تحریم‌های فوری علیه کشورهای دیگر نکرده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر