جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 39194
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1396 07:00
این دیدار بخشی از تلاش های صدر برای حفظ تعادل در روابط خود با کشور های همسایه است تا اختلافات فرقه ای را در عراق کنترل کند و موقعیت خود به عنوان یک رهبر را تقویت کند. روابط عربستان و عراق اخیرا شاهد پیشرفت در روابط سردی که از سال ۱۹۹۰ کلید خورده بود، است
راه امروز: المانیتور نوشت: برای اولین بار طی یازده سال گذشته، مقتدی صدر رهبر جنبش صدری ها به دعوت رسمی عربستان به این کشور سفر کرد و در۳۰ ژوییه با محمد ابن سلمان ملاقات کرد. 

 این دیدار بخشی از تلاش های صدر برای حفظ تعادل در روابط خود با کشور های همسایه است تا اختلافات فرقه ای را در عراق کنترل کند و موقعیت خود به عنوان یک رهبر را تقویت کند. روابط عربستان و عراق اخیرا شاهد پیشرفت در روابط سردی که از سال ۱۹۹۰ کلید خورده بود، است .مقامات ارشد دوکشور در طی ملاقات های انجام گرفته در رابطه با گسترش روابط مذاکره کردند.

اما اهمیت دیدار صدر در این است که او یک رهبر سیاسی و مذهبی است و از یک خانواده ی برجسته شیعی می آید. آن چیزی که به اهمیت موضوع می افزاید تغییر در رویکرد صدر نسبت به رویدادهای داخلی عربستان  و جهت گیری های وی است. پیش از این، صدر دارای موضع گیری انتقادی نسبت به رویداد های داخلی عربستان و برخوردشان با شیعیان عربستان داشت. به عنوان مثال،در ماه ژانویه ی ۲۰۱۶ او واکنشی شدید به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر ابن نمر نشان داد و حاکمان  صعودی را به اعمال بی عدالتی علیه اقلیت ها و ظلم و ستم متهم کرد.

در آن زمان، مقتدی صدر شیعیان حاشیه ی خلیج فارس را تشویق به اعتراض صلح آمیز علیه این اقدام کرد. با این وجود، مواضع صدر در این رابطه در سفر اخیرش به سعودی دچار تغییر شد و او در نهایت تصمیم گرفت که تنها در مورد مسائل عراق گفتگو کند.
 
صلاح العبیدی سخنگوی صدر طی یک مصاحبه ی تلویزیونی در تاریخ دوم آگوست درعراق گفت : مقتدا الصدر پیش از رفتن گفت تا زمانیکه انها در مورد مسائل غیر مرتبط با عراق صحبت نکنند، تنها در مورد تحولات عراق صحبت خواهم کرد چراکه در غیر اینصورت، در امور داخلی شان دخالت کرده ام. 

این موضع یک انحراف جدی از گفتمان دینی است که امت را براساس دین تعریف می کند و مفهموم مدرن دولت-ملت را نمی پذیرد. 

تلاش صدر برای رسیدن به توافق با عربستان با انتقادات همه جانبه ای از سوی محافل شیعه در عراق و نیز برخی کشور ها مانند ایران و لبنان روبه رو شد.این منتقدان بر این باورند که دیدار صدر به منزله ی یک بی اعتنایی ناعادلانه نسبت به رنج های تحمیل شده از جانب حکومت عربستان به اقلیت های شیعه است.

این محافل به این منظور با صدر مخالفت کردند که نمیخواستند رویکرد های گروهک های تروریستی وابسته به عربستان را که شیعیان را در چندین کشور منطقه مورد هدف قرار داده است را حمایت کنند.

علاوه براین،این گروه ها معتقدند که این ملاقات جزو اقدامات عربستان به منظور منزوی کردن ایران در منطقه صورت گرفته است.

محمد السلامی رییس مرکز مطالعات ایران می گوید: ما همه ی شیعیان را زیر لوای ایران تعریف می کنیم. اما باید شیعه را مجدد بررسی کرده و قدرت شیعیان عرب در نجف و کربلان و نه قم را احیا کنیم.

المانیتور در ادامه نوشت: تحرکات اخیر صدر حاکی از آنست که وی تمایل چندانی به ادامه ارتباط با ایران ندارد.

فانار حداد یکی از مسولان ارشد موسسه‌ ی خاورمیانه در دانشگاه سنگاپور به ال _مانیتور گفت: صدر بنا به دلایل شخصی، ایدیولوژیکی و عملی  قادر به حمایت از ایران نخواهد بود.به نظر من صدر دارد به ایران و متحدانش در عراق این پیام را بدهد که او گزینه های دیگری روی میز دارد.

حداد در پاسخ به سئوالیاهمیت هویت عربی صدر، گفت: صدر می خواهد بر عرب بودن خود تاکید کند اما این بدین معنا نیست که او علیه ایران است. البتهابن بحث هویتی عربی در راستای سیاست های عربی در قبال نهادهای شیعه غیرایرانی است. 
منبع: انتخاب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر