پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 39162
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1396 20:17
سرنوشت دو ملی پوش فوتبال چه می شود؟‌

سناریوهایی برای شجاعی و حاج‌صفی

داود آذرنوش، رییس سازمان ورزش بسیج كشور در این رابطه به روزنامه اعتماد گفته است: «باید این دو بازیكن عذرخواهی رسمی كنند و حتی اگر شده عذرشان را از باشگاه خود بخواهند و به ملت بپیوندند. اگر عذرخواهی نكنند یعنی مقابل نظام ایستاده‌اند. بعد راه برای بخشیده‌شدن‌شان هموار می‌شود.»
حضور مسعود شجاعی و احسان حاج صفی دو بازیکن تیم فوتبال پانیونیوس یونان در بازی مقابل مکابی اسرائیل بحران تازه ای در ورزش ایران ایجاد کرده است. بحرانی که می تواند به حذف کامل این دو بازیکن ملی پوش از تیم ملی فوتبال منجر شود.
 
موضع گیری اخیر معاون وزیر ورزش درباه اقدام شجاعی و حاج صفی بازتاب گسترده در ایران و حتی رسانه های معتبر ورزشی جهان داشته است. این واکنش ها موجب شد که فیفا نیز وارد گود شود و از فدراسیون فوتبال ایران در این باره توضیح بخواهد.
 
محمد رضا داورزنی، معاون وزیر ورزش  آخر هفته گذشته در اظهار نظری تند به اعلام موضع وزارت ورزش در این باره پرداخت. او گفت: "هیچکس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند."
 
بنابر گفته این  مقام وزارت ورزش مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به دلیل بازی در مسابقه باشگاه پانیونیوس یونان مقابل تیم مکابی اسرائیل از حضور در تیم ملی فوتبال ایران محروم خواهند شد.
 
او تاکید کرد که ""طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی درباره آینده این دوبازیکن فوتبال بگیرد اما در حال حاضر به طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند."
 
پیش از این نیز مسعود سلطانی فر وزیر ورزش اقدام این دو بازیکن ملی پوش کشورمان را محکوم کرده بود.
 
این دو بازیکن مطرح فوتبال ایران که در بازی رفت تیمشان را در سفر به سرزمین های اشغالی همراهی نکردند، در بازی برگشت و در حالی که مچ‌بندهایی به شکل پرچم ایران به دست داشتند، مقابل حریف به زمین رفتند، آن‌هم در حالی که پیش از این بازی باشگاه یونانی در بیانیه‌ای از آن‌ها خواسته بود تا با احترام به قراردادشان باشگاه را یاری دهند.
 
باشگاه یونانی در تل‌آویو و در غیاب بازیکنان ایرانی یک بر صفر شکست خورد و در بازی برگشت هم به رغم نمایش قابل قبول حاج‌صفی و شجاعی با گل به خودی، پاناگیوتیس کوربوس، مدافع این تیم شکست خورد.
 
هرچند که داورزنی توپ را در زمین فدراسیون فوتبال انداخته است اما اظهاراتش با انتقاد فعالان فضای مجازی، ورزشکاران و مردم روبه رو شد.
 
تاکنون چهره های شاخص فوتبال ایران همچون مهدی مهدوی کیا، علی کریمی و جواد نکونام از شجاعی و حاج صفی دفاع کرده اند. فعالان فضای مجازی و مردم نیز با به راه انداختن طوفان توئیتری از این دو بازیکن حمایت کردند.
 
فیفا هم نسبت به اظهارات داورزنی واکنش نشان داد. به گزارش رویترز سخنگوی فیفا در این باره گفته اند: «ما موضوع را در حال‌ حاضر به دقت در حال‌ بررسی کردن آن هستیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم تا درباره این موضوع به ما توضیح بدهد. در حال‌ حاضر هیچ اظهار نظری نمی‌خواهیم انجام دهیم و منتظر پاسخگوی فدراسیون فوتبال ایران خواهیم بود.»
 
قوانین فیفا مداخله سیاسی در امور فوتبال کشورهای عضو را بر نمی‌تابد. با توجه به اینکه وزارت ورزش نماینده  دولت به حساب می اید اظهار نظر مقام وزارت ورزش در اینباره به معنای دخالت سیاسی محسوب می شود.
 
به این ترتیب سایه محرومیت بر سر فوتبال ایران سنگینی می کند. 

در این باره برخی رسانه ها از وجود یک "سناریو" در این باره سخن می گویند. سناریویی که در سخنان داورزنی هم دیده شده است. روزنامه شرق در این باره موضع گیری معاون وزیر را "زیرکانه" توصیف کرده و نوشته است که ممکن است فدراسیون فوتبال برای ممانعت از محرومیت فوتبال ایران کارگردانی این سناریو را به کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی واگذار کند.
 
شرق نوشته است: «نقش کی‌روش در داستان محرومیت شجاعی و حاج‌صفی از تیم ملی نقشی اساسی شده؛ وزارت دخالت کند، به تعلیق فوتبال ایران می‌انجامد و فدراسیون حکم دهد هم اتفاقی مشابه می‌افتد؛ پس ساده‌ترین راه این است که کی‌روش این دو بازیکن را قربانی کند.»
 
به نوشته شرق "در واقع فدراسیون با همکاری کی‌روش در راه دعوت‌نكردن از این دو، ماجرا را به سمتی پیش می‌برد که اتفاق رخ داده و بازی مقابل نماینده اسرائیل ربطی به جداماندن این دو بازیکن از تیم ملی ندارد، بلکه این دو جایی در تفکرات سرمربی کنونی تیم ملی ایران ندارند! این‌طور دیگر از تحریک فیفا هم تا حدودی جلوگیری می‌شود؛ فقط تا حدودی."
 
به این ترتیب کی روش بر سر دوراهی مهمی قرار گرفته است، در شرایطی که به این دو بازیکن نیاز دارد آنها را دعوت کند و یا خواسته وزارت ورزش و فدراسیون را عملی نماید.
 
در همین حال برخی نیز پیشنهاد دیگری مطرح کرده اند. آنها می گویند حاج صفی و شجاعی باید در این رابطه عذرخواهی کنند.
 
داود آذرنوش، رییس سازمان ورزش بسیج كشور در این رابطه به روزنامه اعتماد گفته است: «باید این دو بازیكن عذرخواهی رسمی كنند و حتی اگر شده عذرشان را از باشگاه خود بخواهند و به ملت بپیوندند. اگر عذرخواهی نكنند یعنی مقابل نظام ایستاده‌اند. بعد راه برای بخشیده‌شدن‌شان هموار می‌شود.»
 
آذرنوش از حمایت دیگر ورزشکاران و فوتبالییست ها از شجاعی و حاج صفی انتقاد کرد و گفت: به «نظر من این بازیكنان كار نسنجیده‌ای انجام دادند. شما در كدام كشور سراغ دارید یك فوتبالیست یا ورزشكار حرفه‌ای كه تخلف می‌كند عده‌ای از او حمایت كنند. حمایت فوتبالیست‌ها از حاج صفی و شجاعی كار زشتی بود.»

این خط در رسانه های اصولگرا نیز دیده می شود. آنها ضمن حمایت از محرومیت شجاعی و حاج صفی به مدافعان این دو بازیکن حمله کرده اند. تاجائیکه روزنامه وطن امروز به تندی از مهدی مهدوی کیا انتقاد کرده و سخنان او را "داعش شاد کن" خوانده است. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر