پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 39161
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1396 19:59
رحمانی فضلی: پسرم ارتباطی با وزارت کشور ندارد

پاسخ به «اتهامات» و «شایعات»

برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان‌دل ایشان را مأمور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و این‌ها سال‌هاست که استخدام هستند.
به گزارش راه امروز: وزیر پیشنهادی کشور در مجمع نمایندگان خراسان توضیحاتی را درباره مباحث انتخاباتی و رأی‌گیری مطرح کرد. 
 
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور امروز (شنبه) در مجمع نمایندگان خراسان پیرامون تشریح برنامه‌های خود، اظهار داشت: ابعاد موضوعی مختلفی اعم از سیاسی، امنیتی، اجتماعی و ... در وزارت کشور وجود دارد علاوه بر این هماهنگی در استان‌ها نیز با استانداران و مجموعه وزارت کشور است. 
 
مسئول هماهنگی 14 دستگاه حاکمیتی مانند بسیج، سپاه و نیروی انتظامی «وزارت کشور» است، برای دولتی‌ها نیز وزارت کشور باید هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.
با احتساب دهیاری‌ها 38 هزار مدیر رده یک داریم که حاکمیتی هستند، علاوه بر حجم بالای کار در وزارت کشور مسائلی مانند انتخابات هم وجود دارد که تقریباً همه امور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حدود 6 ماه با هر انتخابات درگیر هستیم.
هیچ استانداری را بدون هماهنگی انتخاب نکرده‌ام 
بنده هیچ استانداری را بدون هماهنگی انتخاب نکرده‌ام؛ هماهنگی به معنای مشورت کردن و رعایت اصول است، در دور قبل اعلام کردیم که با شاخص‌های مشخص استانداران تعیین می‌شوند.
در دوره قبل به جز یک استاندار که خود نمایندگان گفتند نمی‌توانیم به توافق برسیم و هر کسی را وزیر کشور انتخاب کند می‌پذیریم در بقیه موارد متناسب با شاخص‌ها به توافق رسیدیم.
در دور جدید تعویض استاندارها متناسب با عملکرد و شرایط تصمیماتی از سر ناچاری اتخاذ شد، زیرا نزدیک به انتخابات مجلس بودیم، در حال حاضر نیز برای انتخاب استانداران همانند دور قبل هماهنگی‌ها بر اساس اصول انجام می‌شود زیرا از نظر عقلی و تجربی اثبات شده که این شیوه صحیح است.
ارکان اصلی هر شهر و شهرستان نمایندگان، فرمانداران و ائمه جمعه هستند و اگر این ارکان هماهنگ باشند بقیه مسئولان به هماهنگی می‌رسند.
 
متولی توسعه روستایی وزارت کشور نیست 
متولی توسعه روستایی وزارت کشور نیست، بلکه 10 متولی دارد که یکی از مشکلات نیز عدم وجود متولی واحد برای توسعه روستایی است. دهیارها را نیز شوراها تعیین می‌کنند.
اولویت وزارت کشور ایجاد توازن و تعادل است و تلاش می‌شود تا اختیارات بیشتری را برای استان‌ها تعیین کنیم، تاکنون 84 اختیار جدید از هیأت دولت برای استان‌ها گرفته‌ایم، همچنین با دستگاه‌های اجرایی نیز توافق کردیم و اختیاراتی را به استان‌ها دادند که البته هنوز هم کافی نیست.
83 درصد از فرمانداران و بخشداران فعلی از نیروهای وزارت کشور هستند 
دهیاری‌ها از سال 82 تاکنون 10 هزار میلیارد تومان پول دریافت کردند که از این 10 هزار میلیارد، 7 هزار و 600 میلیارد آن در طول 4 سال دولت یازدهم پرداخت شده که معادل 71 درصد کل مبلغ 10 هزار میلیارد تومان می‌شود و برای سال بعد نیز با اصلاحی که در قانون انجام شده می‌توانیم بیشتر کمک کنیم.
به نقش فرمانداران در افزایش مشارکت مردم توصیه شده و در نقاطی که ضعف وجود دارد باید به صورت موردی با آنها برخورد کرد.
مدت‌هاست که پرونده تقسیمات استانی بسته شده و در سطحی بالاتر از دولت این مباحث مطرح شده است، ضمناً اگر قرار بر تقسیمات کشوری باشد باید در مجلس انجام شود، برای مثال استان‌هایی مانند کرمان و مازندران نیز به دنبال تقسیمات جدید کشوری هستند، ولی واقعاً معلوم نیست که مشکلات موجود با تقسیمات جدید استانی حل شود، زیرا مشکلات جدی در نظام برنامه‌ریزی و نظام بودجه‌ریزی وجود دارد و این مسائل باید حل شود.
 وقتی که در دولت یازدهم به عنوان وزیر کشور انتخاب شدم 80 درصد فرمانداران و بخشداران از نیروهای خارج از وزارت کشور بودند که این نیروها معمولاً تجربه کار ندارند یا با قوانین آشنا نیستند و آموزش‌پذیری آنها کُند است و فرمانبرداریشان نیز کم است.
 83 درصد از فرمانداران و بخشداران فعلی از نیروهای وزارت کشور هستند، وقتی از خارج از وزارت کشور نیرو انتخاب می‌شود، سبب ایجاد بی‌انگیزگی در نیروهای وزارت کشور می‌شود.
آموزش‌های مستمر و کارگاه‌های آموزشی برای فرمانداران و بخشداران در نظر گرفته شده است،  از رئیس‌جمهور درخواست کردم تا 3 هزار نفر نیروی جدید بگیریم و ظرف 4 سال در حد بخشدار، فرماندار و معاون فرماندار آموزش بدهیم، وزارت کشور با ضعف نیرو مواجه است و من نخواستم از بیرون نیرو بیاورم، چون این روند غلط ادامه می‌یافت.
 
توضیحات رحمانی‌فضلی درباره رأی‌گیری بعد از ساعت 12 شب در انتخابات 96
در خصوص اینکه گفته می‌شود در انتخابات سال جاری 4 میلیون رأی از دست دادیم، واقعاً اینگونه نبوده است، اگر 4 میلیون نفر رأی نداده باشند و یک میلیون نفر از این تعداد در تهران باشد، باید همان شب انتخابات در تهران هزار کیلومتر صف تشکیل می‌شد.
اشکال انتخابات سال جاری این بود که از ساعت 12 به بعد شورای نگهبان ایستاد و گفت بعد از 12 شب رأی‌گیری نمی‌کنیم و به نیروی انتظامی دستور دادند تا اماکن رأی‌گیری را ببندند و به نیروهای خود نیز دستور دادند تا محل اخذ رأی را ترک کنند.
در این شرایط اگر ما یک رأی می‌گرفتیم در سیستم ثبت می‌شد، امکان داشت کل صندوق باطل شود، من برای اینکه کل صندوق‌ها را نجات بدهم، مانع از ادامه رأی‌گیری شدم، ضمنا قانون هم می‌گوید فقط در روز جمعه و تا ساعت 12 می‌توان انتخابات را برگزار کرد.
یکبار در دوره قبل که انتخابات مجلس بود، بنده انتخابات را بعد از ساعت 12 نیز ادامه دادم که پس از آن خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند آقای رحمانی‌فضلی شنیده‌ام در بعضی از حوزه‌ها تا ساعت یک و نیم شب هم رأی‌گیری کرده‌اید، پس از پاسخ مثبت اینجانب، مقام معظم رهبری فرمودند این کار غیرقانونی است.
در آن جلسه به رهبری معظم انقلاب عرض کردم از اول انقلاب این طور بوده که افرادی که در انتهای صف بودند به داخل حوزه‌ها وارد می‌شدند و رأی‌گیری انجام می‌شد که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودند این شیوه خلاف قانون است و نباید انجام شود.
واقعاً ارزیابی ما این نیست که 4 میلیون رأی گرفته نشد بلکه ارزیابی ما 700 هزار نفر بود و با در نظر گرفتن 300 هزار نفر که از صبح آمدند و به علت شلوغی رأی ندادند، جمع کل آراء حدود یک میلیون نفر می‌شود.
در این انتخابات اخیر 8 میلیون رأی اضافه شد که 1.5 میلیون آن فقط در تهران اضافه شد و سرعت رأی‌گیری از 94 ثانیه به 86 ثانیه رسید و اشکال این بود که نتوانستیم از آنهایی که در انتهای صف بودند رأی بگیریم.
 20 درصد به تعداد صندوق‌ها اضافه کردیم در این شرایط صدا و سیما نیز سه یا چهار حوزه‌ای که در تهران شلوغ بودند را نشان می‌داد و این تصور ایجاد شد که 4 میلیون رأی از مردم گرفته نشده، در حالی که آمارها نشان می‌دهند بین ساعت 10 تا 11، 150 هزار نفر رأی داده‌اند.
توضیح درباره اخبار و شایعات مبنی بر استخدام اطرافیان و اقوام 
وزارت کشور می‌تواند 38 هزار مدیر داشته باشد، شما بررسی کنید حتی اگر یک نفر از اقوام خود را استخدام کرده‌اند.
انتقاد دیگر به من این است که چرا از بین خراسانی‌ها، فرماندار انتخاب می‌کنم؟ پاسخ من این است که خراسان بزرگ است و می‌توان تعداد زیادی فرماندار در آن پیدا کرد و واقعاً اینگونه نیست که بخواهم هم ولایتی‌های خودم را انتخاب کنم.
پسر بنده هیچ ارتباطی با وزارت کشور ندارد، پسر من عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که در دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می‌کند و دکترای اقتصاد دارد.
برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدریس می‌کند، به دلیل اینکه رشته تحصیلی وی برق و الکترونیک است برای اینکه یک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونیکی داشته باشم از ایشان خواهش کردم که کنترل‌های لازم را بر این سیستم داشته باشد.
در تمام کشور احراز هویت رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی انجام شد و در 140 شهر، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد. دیگر برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان‌دل ایشان را مأمور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و این‌ها سال‌هاست که استخدام هستند.
در وزارت کشور و همکاری و هماهنگی مجلس نیاز داریم، زیرا نهادی حاکمیتی است و در ابعاد و موضوعات مختلف وظیفه دارد.
شب گذشته به خاطر سیل نتوانسته‌ام بیش از دو ساعت بخوابم، زیرا باید هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادم،  منابع مالی مدیریت بحران در اختیار سازمان برنامه است و هر چه تلاش کردیم که این موضوع تغییر کند در مجلس رأی نیاورد و اکنون در موارد بحرانی باید از وزارت دفاع هلیکوپتر بگیریم و از وزارت راه لودر و بلدوزر بگیریم و از هلال‌احمر درخواست چادر داشته باشیم که همه این‌ها نیاز به پیگیری دارد و سختی‌هایی در این مسیر وجود دارد.
برچسب ها: رحمانی فضلی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر