چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 38860
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1396 19:54
تکلیف اساسنامه را مشخص کنید؛

واکنش داورزنی به یک گزارش

معاون توسعه ورزش قهرمانی درحالی به گزارش «مهر» واکنش نشان داده که مشخص نیست این وزارتخانه برای تصمیماتش اساسنامه گذشته را ملاک قرار داده یا اساسنامه تایید نشده را؟
راه امروز:‌ گروه ورزش خبرگزاری مهر روز گذشته در گزارشی با عنوان «چند تخلف بزرگ در یک استعفا» به جنبه های مختلف استعفای احمدناطق نوری از ریاست فدراسیون بوکس، تصمیم گیری سریع وزارت ورزش نسبت به آن و البته تخلفات صورت گرفته پرداخت. 
این گزارش امروز سه شنبه با واکنش محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش مواجه شد. وی در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت ورزش پاسخ آن را اینگونه داده است:
«حتما دوستان بایستی اساسنامه فعلی فدراسیون های ورزشی مصوب ۱۳۸۱ را مطالعه کنند چرا که به خوبی در تبصره های یک و دوی ماده ١٠ این اساسنامه توضح داده شده است که قبول استعفا و برکناری رئیس فدراسیون به تشخیص وزیر ورزش و جوانان یا پیشنهاد مجمع و موافقت ایشان انجام می پذیرد. در تبصره ۲ همین ماده توضیح داده است که بعد از عزل یا قبول استعفای رئیس فدراسیون، وزیر ورزش و جوانان فردی را به عنوان سرپرست منصوب خواهد کرد و مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف مدت شش ماه در مورد انتخاب رئیس جدید فدراسیون با رعایت مقررات اقدام نماید.»
صحبت های داورزنی بر اساس اساسنامه فعلی مطرح شده است در حالیکه خیلی از اقدامات و تصمیم گیری های اخیر وزارت ورزش برگرفته از اساسنامه اصلاح شده - که البته هنوز تائید نهایی نشده است - و آئین نامه ای که برای انتخابات روسای فدراسیون ها تدوین شده، انجام شده است.
نمونه بارز این موضوع انتخابات اخیر فدراسیون تیراندازی بود و اینکه بارها از سوی وزارت ورزش و در واکنش به انتقاداتی که در رابطه با این انتخابات مطرح بود - این گزارش جای پرداختن دوباره به حواشی مربوط به انتخابات تیراندازی نیست - تاکید شد که مجمع فدراسیون ها در رابطه با هر اتفاقی تصمیم گیرنده هستند. 
حتی در این زمینه خبرگزاری مهر در مطلبی با عنوان «دلیل رفتار دوگانه وزارت ورزش در مورد مجمع تیراندازی چیست؟»، به این موضوع پرداخت. در همین گزارش محمدرضا داورزنی صراحتا در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که «در رابطه هر اتفاق و موضوعی در هر فدراسیونی، مجمع آن باید تصمیم گیرنده باشد، چون اعضای مجمع فهم و شعور دارند»؛ بخشی از این گزارش به این شرح بود:
«دلیل رفتار دوگانه وزارت ورزش چیست؟
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در مورد «رفتار دوگانه وزارت ورزش در رابطه با مجمع انتخاباتی فدراسیون تیراندازی و اینکه دو سال پیش این مجمع با تصمیم وزارت ورزش لغو شد، اما این بار تصمیم گیری برای لغو آن به مجمع واگذار شد»، این گونه توضیح داد: از زمانی که سلطانی فر مدیریت وزارت ورزش را برعهده گرفته اقداماتی انجام شده از جمله اینکه اساسنامه جدید فدراسیون ها را متناسب با الزامات IOC  و فدراسیون بین المللی رشته ها اصلاح کردیم. این اساسنامه در مراحل پایانی نهایی شدن به سر می برد، همچنین آئین نامه ای را برای انتخابات روسای فدراسیون ها تهیه کردیم. تا حالا به غیر از هندبال، انتخابات سه فدراسیون دیگر بر اساس آئین نامه جدید برگزار شده است. نگاه مجموعه وزارت ورزش به سمت استقلال بیشتر فدراسیون هاست و اینکه دخالت دولت در امور آنها کمتر شود، یعنی در حوزه اجرایی و عزل و نصب های فدراسیون ها دخالت مستقیمی صورت نگیرد. بر اساس این اساسنامه اگر قرار است تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ شود باید در مجمع صورت بگیرد که نماینده وزارت ورزش هم عضوی از آن است.

پاسخگوی اتفاقات گذشته نیستیم
داورزنی در این رابطه ادامه داد: من و کلا وزارت ورزش پاسخگوی اتفاقات گذشته نیست، اما اتفاقات امروز بر اساس آیین نامه و اساسنامه جدید پیش خواهد رفت. به صورت قطعی اعلام کرده ایم در رابطه هر اتفاق و موضوعی در هر فدراسیونی، مجمع آن باید تصمیم گیرنده باشد، چون اعضای مجمع فهم و شعور دارند و به مسائل آن رشته اشراف کامل هم دارند. آنها برای انتخاب یک نفر رای می دهند پس در امور دیگر هم باید صاحبنظر باشند. فدراسیون ها دو مجمع عمومی و فوق العاده دارند، مجمع عمومی که از پیش تعیین شده است. برای برگزاری مجامع فوق العاده هم بلافاصله بعد از هر اتفاقی می توان تصمیم گیری کرد. همه نهادهای بین المللی هم این موضوع را تائید می کنند که مجامع بالاترین نهاد تصمیم گیرنده هستند.»

 تناقض در تصمیمات وزارت ورزش
به گزارش مهر، گذشته از این انتخاب رئیس یا هر عضو دیگری در فدراسیون به عنوان «افتخاری» مسئله ای که در خیلی از فدراسیون های جهانی رشته های مختلف انجام می شود اما با معرفی گزینه های مورد نظر و انجام رای گیری؛ این همان مسئله ای است که در اساسنامه اصلاحی به آن اشاره است. اساسنامه ای که خودِ داورزنی با استناد به آن و در واکنش به حواشی تیراندازی به خبرنگار مهر گفت: «اگر قرار است تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ شود باید در مجمع صورت بگیرد که نماینده وزارت ورزش هم عضوی از آن است.» با استناد به این اظهار داورزنی باید پرسید اگر اینطور است پس چرا وزیر ورزش در تصمیمی شخصی اقدام به معرفی احمد ناطق نوری به عنوان رئیس افتخاری بوکس کرد؟

شاید مشکل اصلی اینجاست که روند تصویب و نهایی شدن اساسنامه اصلاحی فدراسیون ها خیلی بیشتر از آنچه تصور می شد، طولانی شده است اما به هر حال وزارت ورزش باید تکلیف را مشخص کند که تا زمان تصویب اساسنامه جدید، ملاک تصمیم گیری ها و اقدامات این وزارتخانه و همچنین فدراسیون ها، کدام اساسنامه است؟ ۱- اساسنامه فعلی که مصوبه چندسال پیش دولت را دارد؟ یا ۲- اساسنامه اصلاحی که به قول خود مسئولان  متناسب با الزامات IOC  و فدراسیون بین المللی رشته ها اصلاح شده اما هنوز مصوبه لازم را نگرفته است؟

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه مسلم است و در اساسنامه اصلاحی نیز به آن اشاره شده، مجمع بالاترین رکن در هر فدراسیونی است که در تمام امور تصمیم گیرنده خواهد بود. در زیر متن اساسنامه اصلاح شده و تاکید آن بر جایگاه مجمع و نقش آن در تصمیم گیری ها آورده شده است:


جایگاه مجمع

وظایف مجمع

انتخاب رئیس افتخاری

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر