شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 38777
تاریخ انتشار: 08 مرداد 1396 10:01
تربیون نماز جمعه و جایگاه ائمه جمعه در نظام جمهوری اسلامی آنچنان مهم و اثرگذار است که همواره در کانون تخریب و ترور دشمنان از جمله منافقین و هواداران داخلی و رسانه ای آنها قرار داشته است.
راه امروز: جمعه ۵ مرداد ۱۳۵۸ سالروز اقامه اولین نماز جمعه تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. اتفاقی که چند روز قبل از  تحقق آن، از سوی امام راحل به مرحوم سید محمود طالقانی ابلاغ و این مهم با امامت وی در جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

شرایط ویژه کشور در سالهای نخست پیروزی انقلاب اما جایگاه تریبون نماز جمعه را مضاعف کرد و باعث شد نماز جمعه هر هفته چه در تهران و چه در استان‌ها و شهرهای مختلف از اهمیت خاصی برخوردار شود. این امر اما با ورود به دهه ۶۰ یعنی دهه مظلوم انقلاب اسلامی قوت و شدت بیشتری پیدا کرد چرا که چهره های برجسته انقلاب همچون آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب و آیت الله صدوقی سنگربان نماز جمعه در کشور شدند و همین امر اثرگذاری مواضعی را که از این تریبون اتخاذ می شد دو چندان کرد تاجایی که جریان نفاق در کشور ضربه زدن بر پیکره انقلاب نوپای اسلامی را از طریق ترور ائمه جمعه در پایگاه های نماز جمعه دنبال کرد.

ریختن خون بزرگان انقلاب در سنگر نماز جمعه خود بستری شد تا ضمن استحکام ستون های انقلاب اسلامی، اهمیت این جایگاه بیش از پیش عیان شود جایگاهی که از آن تبیین مواضع امام و رهبری و بیان سیاست های کلی نظام از سوی منصوبین ولی فقیه صورت می گیرد.

سالروز اقامه نخستین نماز جمعه انقلاب اسلامی اما بهانه ای شد تا در گفتگوهایی به واکاوی اهمیت جایگاه نماز جمعه پرداخته و تاثیر کلام خطیب نماز در تعیین مسیر حرکت انقلاب را مورد ارزیابی قرار دهیم.

منافقین ائمه جمعه را ترور می کردند و امروز منافق صفت ها دست به ترور شخصیت زدند

آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز در این باره در گفتگو با مهر، عنوان کرد: نماز جمعه یک حرکت سیاسی و عبادی است که هر هفته انجام می گیرد. پیامبر اولین هفته ای که برای تشکیل حکومت از مکه به سمت مدینه حرکت کرد قبل از رسیدن به شهر یثرب در بین راه در روستای قبا نماز جمعه را برپا کردند. این نشان دهنده اهمیت نماز جمعه است. اولین نماینده ای که پیامبر به مدینه اعزام کردند نیز به عنوان نماینده پیامبر و اقامه کننده نماز جمعه بود این مسئله نشان دهنده اهمیتی است که اسلام برای نماز جمعه در حکومت اسلامی قائل است.

وی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی این نماز جمعه برپا شده و به عنوان یک شبکه سراسری در کشور هر هفته برپا می شود. هم در مراکز استانها و شهرستان های بزرگ و هم در روستاهای بزرگ شاهد برگزاری نماز جمعه هستیم.

آیت الله ایمانی افزود: در نماز جمعه مسائل مهم که برای مردم آگاهی از آن لازم است، بصیرت افزایی، بالا بردن بینش سیاسی مردم، آشنایی با مسائلی که در محیط و اطراف شهرهای محل اقامت و در منطقه اسلامی و مسائلی که در جهان نسبت به اسلام در حال جریان است از طریق تریبون نماز جمعه محقق می شود ضمن اینکه در خطبه اول نماز جمعه نیز مسائل اخلاقی و مکارم الاخلاق برای مردم مورد تاکید قرار می گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در خصوص اینکه چرا گاهی شاهد هستیم برخی جریانات سیاسی نسبت به تریبون نماز جمعه و خطیب جمعه هجمه هایی را وارد می کنند، عنوان کرد: مسئله حرمت شکنی هایی که متاسفانه در بعضی از فضاهای مجازی و در برخی مطبوعات دیده می شود در راستای منافع سیاسی احزاب و جناح هایی است که منافع و خواسته های خمود را در اقامه نماز جمعه نمی بینند.

وی یادآور شد: اینها بدنبال اهداف خاصی هستند که اقامه نماز جمعه مانع آن است از این رو می خواهند قداست نماز جمعه را زیر سوال ببرند. دیروز منافقین با ترور ائمه جمعه این هدف را دنبال می کرند و امروز منافق صفت ها با ترور شخصیت ائمه جمعه می خواهند این خواسته را تامین کنند. تامین خواست سیاسی یک جناح و گروه در این است که قداست های جامعه و مجموعه های اثرگذار و کنش گر مثل نماز جمعه از بین برود تا بتوانند خواسته های سیاسی خود را تامین کنند.

امام جمعه باید مواضع و رهنمودها رهبری را تبیین کند

آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستانو بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در گفتگو با مهر عنوان کرد: نماز جمعه از اوجب واجبات اسلامی است. عظمت نماز جمعه بعد از عظمت حج مطرح است و اگر اسلام را یک حزب بدانیم کنگره سالانه این حزب را حج و همایش هفتگی آن را نماز جمعه می دانیم. عطمت نماز جمعه بین عظمت حج و نماز جماعت قرار دارد.

وی با بیان اینکه نماز جمعه از احکام حکومتی است و تا زمانی که ولی فقیه حکم صادر نکند کسی حق اقامه ندارد ادامه داد: در برهه ای از زمان ما از این برکت محروم بودیم چون برای اقامه نماز جمعه شروطی را قائلیم و از جمله اینکه باید نماز جمعه در حکومت عدل اقامه شود، اگر حکومت جور باشد نماز جمعه نخواهیم داشت در نظام های قبلی نظام جور حاکم بود و علما نماز جمعه را تجویز نمی کردند.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: به برکت جمهوری اسلامی حکومت عدل شکل گرفت و اولین خطیب جمعه را امام با ابلاغ خود تعیین کرد و نماز جمعه در ۵ مرداد به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد تا عطف زیبای تاریخی نماز جمعه در تاریخ انقلاب باشد.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه مسئولیت ائمه جمعه در برخی استانها با منصوب شدن آنها به عنوان نماینده ولی فقیه مضاعف می شود تصریح کرد: امامان جمعه در برخی مراکز استان نمایندگی ولی فقیه استان را هم خواهند داشت. مسئولیت تعیین امام جمعه با ابلاغ رهبری صورت می گیرد وقتی فردی با ابلاغ رهبری در جایگاه امام جمعه قرار می گیرد اگر قد و قامت نمایندگی رهبری را داشته باشد مقام معظم رهبری مسئولیت نمایندگی خود را نیز به وی ابلاغ می کند که این نشان دهنده اهمیت این جایگاه در به وجود آمدن شرایط لازم نمایندگی رهبری است.

وی درباره اینکه برخی جریانات سیاسی برای تعمین مقاصد سیاسی خود ائمه جمعه و تریبون نماز جمعه را مورد هدف هجمه های خود قرار می دهند عنوان کرد: اگر تریبون نماز جمعه تریبون تبیین مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد و علیه آن همجه یا تخریبی صورت گیرد نشان می دهد اینها با رهبری جامعه زاویه دارند و چون دستشان به ریشه نمی رسد شاخ و برگ را می زنند اما اگر تریبون نماز جمعه محل تبیین مواضع رهبری نبوده و امام جمعه منویات خودش را تبیین می کند باید دید مسئله چیز دیگری است.

امام جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: امام جمعه باید انعکاس دهنده نظرات رهبری باشد اگر انعکاس دهنده باشد و علیه او موضع گیری شود، این موضع گیری ها نشان از زاویه داشتن با رهبری است.

تلاش برای دستاویز قرار دادن دو استعفا و تبدیل آن به دومینویی ادامه دار

این اظهارات به خوبی نشان دهنده جایگاه ارزشمند نماز جمعه و مسئولیت و وظیفه سنگین خطیب جمعه است از این رو همواره ضد انقلاب خطیب و تریبون نماز جمعه را هدف تخریب های سیاسی خود قرار داده است. به طوریکه به گفته امام جمعه شیراز در سالهای نخست انقلاب منافقین به ترور ائمه جمعه می پرداختند و امروز منافق صفت ها به ترور شخصیت ائمه جمعه دست می زنند.

در این بین برخی رسانه ها در فضای مجازی به مسئله استعفای دو امام جمعه پرداخته و آن را دستاویز هجمه علیه این پایگاه انقلاب اسلامی قرار داده اند.

بعد از اعلام خبر استعفای امام جمعه بیرجند و امام جمعه کرمان برخی رسانه ها تلاش کردند تا چاشنی سیاسی کاری بودن را به آن اضافه کنند و از همین گذر دست به تحلیل های خودساخته از علل وعوامل این دو استعفا زدند.

گفته شد استعفای امام جمعه بیرجند به دلیل اظهارات چندی پیش استاندار آن درباره رقص مختلط زن و مرد است درحالی که در رد این ادعا همین کافیست که چرا با وجود فشار افکار عمومی و واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس در همان برهه زمانی، استاندار که چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود اقدام به استعفا نکرد و امروز بعد از گذشت چندین ماه از آن ماجرا امام جمعه استان استعفا داده است؟!

این رسانه ها تلاش کردند این اقدام را فراگیر نمایش داده و از دومینوی استعفاها استفاده کردند که به موضوع استعفای امام جمعه کرمان در کنار امام جمعه بیرجند پرداخته و علت آن را نیز مواضع حمایتی از دولت یازدهم دانستند. اما باید سوال کرد که طی ماههای اخیر بارها شاهد بودیم که ائمه جمعه از تریبون های نماز جمعه از دولت مستقر اعلام حمایت کرده و البته همواره از منظر دوست، لب به انتقادهای منصفانه و خیرخواهانه نیز گشودند.

خطیبان جمعه تهران از آیت الله موحدی کرمانی تا سید احمد خاتمی و امامی کاشانی بارها در خطبه های نماز جمعه از حمایت عمومی از دولت مستقر یادکرده و برحسب مسئولیت و وظیفه ذاتی در نظام مردم سالار دینی نسبت به برخی مواضع اعلام انتقاد کردند پس آیا باید به گفته این رسانه ها در انتظار تکمیل دومینوی نام برده شده آن هم با استعفای این ائمه جمعه باشیم؟!

واکنش صریح امام جمعه بیرجند به جوسازی سیاسی رسانه ها

در این بین اما اظهارات رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه درباره استعفای امام جمعه کرمان قابل تامل است. سید رضا تقوی در نشست خبری اخیر خود درباره این مسئله عنوان کرد: آقای جعفری یک شخصیت محترم و مخلص و انقلابی است که از ابتدای انقلاب امام جمعه بوده و ۸۶ سال سن دارد؛ گاهی اوقات کهولت سن خطبه خوانی و سفر به شهرها را مشکل می کند؛ آقای جعفری استعفا داد و به من گفت به رهبری بگویید که من به خاطر کهولت سن استعفا می دهم.

سخنانی که از زبان خود آیت الله جعفری هم بیان شد، امام جمعه کرمان گفت: همه انسان ها یک روزی به مرحله کهولت و بازنشستگی می رسند و بنده هم از این اصل مهم و عقلائی مستثنی نیستم و هیچ گونه اکراه و اجباری هم در رابطه با حقیر در کار نبوده و نیست

حجت الاسلام علی رضایی امام جمعه بیرجند نیز در واکنش به جوسازی های سیاسی و رسانه ای برخی رسانه ها در این باره عنوان کرد: علت استعفای من ارتباطی به مسائل سیاسی و گمانه‌زنی‌های برخی از رسانه‌ها ندارد. با این وجود رسانه های سیاست زده تلاش مضاعفی در بهره برداری از این مسئله به منظور ضربه زدن بر پایگاه نماز جمعه دارند.

اما بدون شک جایگاه نماز جمعه با پشت سرگذاشتن تاریخی مصور از آغاز انقلاب تاکنون به راحتی تحت تاثیر جوسازی های سیاسی قرار نگرفته و منبعث از آن نخواهد شد.
منبع: مهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر